handdator

Visa fullständig version : kost och närings förslag för att få en fastare kropp och bygga muskler. Hjälp!

Recovering
2013-12-08, 20:49
Hej, jag är 21-år och håller på att tillfriskna från anorexi. Har tidigare vägt 120 kg och gick ner till 54 kg. Min längd är 1,69 cm. Nu när jag ser min kropp ser jag bara skinn och ben och vill verkligen få en fastare kropp (gå ner i fettprocent och bygga muskler). Det vill säga att en viss viktuppgång är helt okej, men syftet är att ändå försöka bibehålla vikten på MAX 60 kg.
Nu kommer en fråga till er som kan, har ni några tips på hur jag ska äta och vad jag ska äta varje dag? Mitt huvudmål med träning är att träna max 3-4 gånger vecka med 3 pass/styrketräning och lite cardio.
Jag tränade ca. 2-3 gånger/dag förr och drog ner det till 6-7 gånger/vecka men kände att jag inte hann med mitt liv utanför gymmet. Så för mig räcker det med 3-4 pass i veckan. Syftet är att träna överkropp, underkropp, överkropp och underkropp, överkropp, underkropp varannan vecka.
Så har ni några bra förslag på hur mycket jag ska äta varje dag?
Skulle uppskatta om det inte kommer korkade kommentarer om hur jag levt eller varför jag gjorde som jag gjorde.

amini
2013-12-08, 21:18
ingen expert på ämnet men om har vägt så mycket förut betyder det att du inte har svårt för att gå upp i vikt. för att bygga muskler och undvika att gå upp i fett behöver du lägga minst 10-20 timmars pluggande i ämnet och lära dig
1. BMR för att slippa äta för mycket/litet tills man vänjer sig
2. basen och korrekta rörelsemönstren inom träning
3. välja ett program som gör ditt 3ggr/vecka nöje inte måste.
btw 3 ggr räcker gott o väl, tror de allra flesta på den här forumet skulle ge dig rådet att titta på 5x5 Stronglifts

det är svårt att följa ett råd hur god den än må vara om man inte vet varför man
ska göra som man blir tillsagt

cero
2013-12-09, 06:15
Nu kommer en fråga till er som kan, har ni några tips på hur jag ska äta och vad jag ska äta varje dag?

Tallriksmodellen. Generella råd är att äta efter aptit, och se till att styrkan hela tiden ökar i gymmet. Vill man få lite fart på styrkan ökar man energiintaget. Kosten är inte så viktig, fokus ligger på själva träningen.

Men, eftersom att du tillfrisknar från anorexi måste jag fråga om du går i någon terapi för det? Kan nämligen vara så att du behöver specifik hjälp med kosten. Och är du man eller kvinna?

När det kommer till träningen kan du välja ett beprövat nybörjarprogram(t ex http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454), lär dig korrekt teknik* och sedan är det bara att börja.

*Övningar som involverar ländryggen (marklyft, knäböj, raka marklyft osv) tränas endast om man har riktigt bra teknik, annars inte.

Recovering
2013-12-09, 09:55
Tack så jätte mycket för tipsen! Tyckte träningsschemat såg bra ut. Har redan ganska mycket teknik när det gäller gymmet & övningar men kan helt klart förbättras!
Jag får för tillfället hjälp av en läkare men det är mer med det psykiska än det fysiska. Det vill säga kost och träning är ett steg vi antagligen kommer till men ville bara höra runt ändå. Jag är kvinna :)

1911
2013-12-09, 15:13
Du borde satsa på att få i dig 75-100 gram protein varje dag, även på vilodagarna. Det kommer gynna din styrketräning väldigt mycket.