handdator

Visa fullständig version : Fettsyralängd

nissepelle
2013-12-08, 17:53
Hej! Fick höra på en föreläsning här om veckan att forskningsläget idag gällande bra och dåliga fetter indikerar att det snarare handlar om fettsyralängd än fetters mättnadsgrad. Detta har jag inte hört innan, men föreläsningen hölls av en välrenommerad professor som föreläser för läkarprogrammet.

Sverker
2013-12-08, 18:02
Inte hört heller. Men de långa Omega-3-fettsyrorna brukar omsättas snabbt i kroppen.

Vad som skulle kunna passa in, är erukasyran i t e x raps. Den är lång och omättad. Finns < 1 % i rapsolja men jag har inte hört att den skulle vara något problem idag.

mattisjamtback
2013-12-08, 18:39
När det gäller de mättade fettsyrorna är detta väldigt aktuellt då de korta och medellånga (SCT och MCT) direkt blir till energi medan de långa i större grad lagras och kan bli till fett i kroppen.

Det är därför många äter kokosfett för att det innehåller väldigt mycket MCT. Finns även MCT som tillskott.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Sverker
2013-12-08, 19:49
Får jag spekulera tror jag inte att palmitinsyran ( C16 ) eller stearinsyran ( C18 ) från palmolja respektive härdat vegetabiliskt fett är det som föreläsaren tänker på.

Att laurinsyran från kokosfett snabbt omsätts som energi är det nog ingen som tvivlar på.