handdator

Visa fullständig version : Mina knän blir bara värre och värre


kwame
2013-12-08, 15:16
Hej!
Det började med att jag hade ont i mitt höger knä, jag vet inte varför, det kan ha med att jag alltid går så djupt det bara går o göra i knäböj. Samt att jag hela mitt liv arbetat på industri och gått runt på hårda betonggolv (5år)? Blir ju ofta som powerwalk på hård betong i dåligt dämpade truckskor...

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, det blir bara värre och värre, jag har hållt mig undan från knäböj med vikter helt och hållet. Har kört olika typer av benspark utan vikter, samt kört benspark med ett ben i taget med otroligt låga vikter, fokuserat på hamstrings osv. Men trots detta, så har det blivit värre. Jag känner av smärtan just nu konstant, nu när jag sitter ner så känner jag av den, om jag reser mig så ökar smärtan.. Känner av det när jag går också.

Vad ska jag göra? Finns det några mirakelövningar? Kan inte riktigt pinpointa vart jag har ont, men det är "under" knäet, om du har knäet i cirka 90 grader, så är det runt 5 cm nedanför knäspetsen.

BobaFett
2013-12-09, 12:57
Hej!
Det började med att jag hade ont i mitt höger knä, jag vet inte varför, det kan ha med att jag alltid går så djupt det bara går o göra i knäböj. Samt att jag hela mitt liv arbetat på industri och gått runt på hårda betonggolv (5år)? Blir ju ofta som powerwalk på hård betong i dåligt dämpade truckskor...

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, det blir bara värre och värre, jag har hållt mig undan från knäböj med vikter helt och hållet. Har kört olika typer av benspark utan vikter, samt kört benspark med ett ben i taget med otroligt låga vikter, fokuserat på hamstrings osv. Men trots detta, så har det blivit värre. Jag känner av smärtan just nu konstant, nu när jag sitter ner så känner jag av den, om jag reser mig så ökar smärtan.. Känner av det när jag går också.

Vad ska jag göra? Finns det några mirakelövningar? Kan inte riktigt pinpointa vart jag har ont, men det är "under" knäet, om du har knäet i cirka 90 grader, så är det runt 5 cm nedanför knäspetsen.

Jag vet inte vad ditt knäproblem är men jag har haft problem med knäna sen jag
började köra djupt i böjen. Körde lättare vikter ett tag men det blev bara värre.

Läste sen någon artikel där de jämfört djupa och 90 graders böjar och skillnaden är marginell i muskelaktivering. Däremot ökar belastningen på knäna typ 800%. Så det är smartare att köra till kanske 90 grader eller högst parallellt. Hack squat aktiverar quadsen mer än knäböj ändå så om byggning är syftet finns det ingen anledning att köra djupt. Om du ska tävla i böj så är du körd däremot.

Slutade med alla djupa övningar och mina knän blev bra på typ 1-2 veckor. Är nästan återställda nu.

Benspark är heller ingen bra övning för knän så kan vara en ide att köra lättare på den och försöka att göra övningen så strikt som möjligt, köra partials etc.

Själv kör jag böj och hacksquat 90 grader tungt och lätta bensparkar. Känns som att det ger rätt mycket.