handdator

Visa fullständig version : Varför får nybörjarna/ynglingar på forumet så mycket bättre resultat nu, jämfört med


agazza
2013-12-08, 13:56
Är det pt boomen, p90x, crossfitt eller TUT som skapat dessa begåvningar som ploppar upp som svampar?



Spekulera hejvilt





Sent from my Lumia 928

Mackan58
2013-12-08, 14:19
Instagramfilter, överdrivna optivinklar och vilt e-stattande är inte synonymt med bättre resultat.

rooz
2013-12-08, 14:26
Informationen blir mer tillgänglig, träning i olika former har blivit trendigare och dagens ungdomar vill särskilja sig allt mer på olika vis.

Ponde
2013-12-08, 14:27
Är det pt boomen, p90x, crossfitt eller TUT som skapat dessa begåvningar som ploppar upp som svampar?



Spekulera hejvilt





Sent from my Lumia 928
Prepp :d .

agazza
2013-12-08, 14:30
Instagramfilter, överdrivna optivinklar och vilt e-stattande är inte synonymt med bättre resultat.






det är inget som är nytt eller har påverkat resultaten. Tror inte instagramfilter gjort skillnad förutom att photoshop lär få vila.



Tror knappast folk ljuger om resultat mer heller.



Jag upplever det ändå som att det är en boom av begåvningar.








Sent from my Lumia 928

Lance Uppercut
2013-12-08, 14:30
Prepp :d .

dis

Sheogorath
2013-12-08, 14:31
+1

filmjölk
2013-12-08, 14:37
För att de tränar bättre, äter bättre, vet mer. När "vi" var unga tränade vi enligt broscience, käkade oboy, ostmackor och råa ägg, och vår enda kunskapskälla var den där killen på gymmet som lyckats med omaket att lägga på sig 5kg mer muskler än en själv.

panzerpig
2013-12-08, 14:38
Menar du nykomlingar/ynglingar på forumet alltså, inte i allmänhet?
Kanske är dagens ungdom vanare och mer intresserade av att fläka ut sig på nätet? Förra generationen tyckte det var pinsamt? ;)
Samtidigt tror jag internet ger alltför många program-adhd, träningsmetoder byts varje vecka med dåliga resultat som följd.

Jorgen
2013-12-08, 14:39
Det kan också vara så att det är fler som tränar nu än när "vi" började.

Trouble
2013-12-08, 14:39
Då glinen missköter sin skolgång frigörs tid

tumme
2013-12-08, 14:43
Träning har blivit en större trend. Så fler med bra förutsättningar har börjat. Dom som lyckas ses mer eftersom det är mer accepterat att posta spännisbilder.

Och så doping självklart.

filmjölk
2013-12-08, 14:43
Det kan också vara så att det är fler som tränar nu än när "vi" började.

Med "vi" avses generationen födda på 70- och tidigt 80- tal :) Den där generationen som vägrar inse att vi är gamla :D

The_RobRoy
2013-12-08, 14:44
Då glinen missköter sin skolgång frigörs tid

:thumbup:

nyvaken
2013-12-08, 14:49
Med "vi" avses generationen födda på 70- och tidigt 80- tal :) Den där generationen som vägrar inse att vi är gamla :D

Mm, pinsamma är ni.

-82

nyvaken
2013-12-08, 14:51
Men seriöst är det förändrat. Var väl typ 2 killar på hela mitt högstadium som styrketränade så tidigt, fotbolls- basket- hockey- föreningar däremot, varenda en.

Fast inte lika stort som jägarskola och skytteklubbar förstås. Norrland....

Macroman
2013-12-08, 15:11
Då glinen missköter sin skolgång frigörs tid

Precis! Skitungarna har ju frigjort oceaner med tid åt att träna och instagramma pga detta.

Gober
2013-12-08, 15:22
När jag först började träna 1995 var jag den enda i min klass (9an) som gick på gym enbart för att bygga muskler, alla andra höll på med lagidrott. På gymnasiet var det lite fler som började men fortfarande väldigt få jämfört med idag då var och varannan går på gym. Informationen som fanns att tillgå var B&K (numera Body magazine), Ove rytters bodybuildingbok och "de stora killarna" på gymmet. Nu finns hur mkt information som helst på nätet och träna har blivit mainstream vilket betyder fler som tränar och fler med bra gener som syns på nätet.

Sen är det gamla trista ämnet doping också en bidragande orsak då även det är lättillgängligt pga internet. Men just information om träning och kost på nätet är nog en stor bidragande orsak. På 90-talet körde man efter proffsens upplägg som man läste om i B&K eller så tog man tips av dyngpreppade killar på gymmet, det gjorde jag och fick tipset att grisbulka hela vintern vilket jag tog bokstavligt minst sagt :D

filmjölk
2013-12-08, 15:24
På "vår" tid när vi misskötte skolan så stod vi utomhus och frös i slaskvädret med en cig. idag sitter de framför datorn med en kvarg och vassle-drink.

När "vi" preppade åt vi ryssfemmor nersköljda med nyponsoppa, när de preppar så injicerar de tre olika ämnen, äter två orala preparat nersköljt med Celsius och kör en nogrann pct.

agazza
2013-12-08, 15:48
På "vår" tid när vi misskötte skolan så stod vi utomhus och frös i slaskvädret med en cig. idag sitter de framför datorn med en kvarg och vassle-drink.

När "vi" preppade åt vi ryssfemmor nersköljda med nyponsoppa, när de preppar så injicerar de tre olika ämnen, äter två orala preparat nersköljt med Celsius och kör en nogrann pct.

Vilket ljus som gick upp för mig nu

Exdiaq
2013-12-08, 16:16
Jag tycker att folk bara blir sämre och sämre tränade år efter år. I alla fall inom de lagsporter jag har/har haft insyn i.

gohardorgohome
2013-12-08, 16:18
Extremt många yngre killar som drar i sig mängder med hormoner, folk spenderar knappt ett år på gymmet innan dem känner att dem måste börja trycka i sig allt dem kommer över och vad deras studiebidrag räcker till.

PureWhey
2013-12-08, 16:24
instagramfilter, överdrivna optivinklar och vilt e-stattande är inte synonymt med bättre resultat.

+1

;)
:)

R Scarpa27
2013-12-08, 20:40
mkt mer gainers, proteinpulver, mer kunskap, mer tränining generellt i dagens läge.

man satt inte lika mkt still förr =P internet och mobiler existerade knappt, och man hade mkt andra intressen och rörde sig mer.

gym & träning har ju ökat som 17 de senaste åren därav tränar mkt mer folk.

Dreas
2013-12-08, 20:54
Fler som tränar, det är populärt att posta bilder på sig själv och ses inte som något knepigt. Lägg också till att de som fått bra resultat gärna visar upp det.

XXXL
2013-12-08, 20:55
Det är fler som tränar, så enkelt är det och det är även allt som krävs och precis som folk sagt så går de mycket smidigare att visa upp sina resultat nu än då. Unga idag tränar nog snarare sämre, det är mer fokus på att försöka hitta vad som är de bästa och mest optimala, istället för att bara ha en genuin kärlek till att lyfta skrot och ta i.

Internet stjälper ungefär lika mycket som det hjälper, det blir för mycket information helt enkelt.

R Scarpa27
2013-12-08, 20:57
Det är fler som tränar, så enkelt är det och det är även allt som krävs och precis som folk sagt så går de mycket smidigare att visa upp sina resultat nu än då. Unga idag tränar nog snarare sämre, det är mer fokus på att försöka hitta vad som är de bästa och mest optimala, istället för att bara ha en genuin kärlek till att lyfta skrot och ta i.

that is true... för stor energi på kosten och för lite energi på träningen.

LillisJ
2013-12-08, 21:00
Det finns mer info på nätet, och med träningshypen som kom 2013 så är det ju självklart fler talanger som poppar upp. :)

XXXL
2013-12-08, 21:02
that is true... för stor energi på kosten och för lite energi på träningen.

När man hör om folk som byggde förr så var det alltid typ "Nåns brorsa som köpte en stång som stod nere i nån källare och sen skulle man prova och sen ville man klå varandra och bli bättre"

Nu idag är det typ,

"Köpt medlemskort på FitnessUltraSuperSlim för fem tusen, med 15 gratis PT-lektioner, fri bastu och relaxavdelning, massage, vibrationsmattor, fans & hans moster och en hel låda med dietpulver, NU SKA JAG TRÄNA"

cero
2013-12-08, 21:19
Fler som tränar, och information är mer lättillängligt.

agazza
2013-12-08, 21:21
Ser nu att hela namnet på forumtråden inte ens syns.

Det skall stå "jämfört med ~2005"

Det är många som är nostalgiska här inne från 80 talets källargymsdagar.

Diomedea exulans
2013-12-08, 21:27
För 20 år sedan var muskler mycket mer populärt än för 30 år sedan. Ergo: För 20 år sedan var andelen muskelkillar som fick ligga mycket större än för 30 år sedan, medan en större andel klenisar förblev oskulder. Följaktligen har dagens 20-åringar överlag mycket bättre gener för muskelbygge än dagens 30- och 40-åringar.

LillisJ
2013-12-08, 21:29
När man hör om folk som byggde förr så var det alltid typ "Nåns brorsa som köpte en stång som stod nere i nån källare och sen skulle man prova och sen ville man klå varandra och bli bättre"

Nu idag är det typ,

"Köpt medlemskort på FitnessUltraSuperSlim för fem tusen, med 15 gratis PT-lektioner, fri bastu och relaxavdelning, massage, vibrationsmattor, fans & hans moster och en hel låda med dietpulver, NU SKA JAG TRÄNA"

Glöm inte att det säljs billiga celcius också!

XXXL
2013-12-08, 21:33
Glöm inte att det säljs billiga celcius också!

Nä, på såna där "gym" som luktar parfym och där det hänger päls och dyra jackor i entrén kostar Celcius 50 kr, och marknadsförs som "Allt du behöver för att RASA ner i vikt" samt få platt mage och bli slank.

strikt
2013-12-08, 21:49
Roligaste är alla yngligar på gymmet som bokstavligen jonglerar med fantasivikter, men har noll koll på kosten eller vad som är vettiga upplägg.

Men ändå jongleras det med vikter som man själv drömmer om. Nu ska man kanske inte dra alla över en kam, men i mitt fall där jag stöter på dessa yngligar är det extremt mycket okunskap och dåliga koll på kosten rent allmänt om vad som är optimalt.

Jag tänker inte ens skriva ordet som är på allas tunga här, för folk tror jag redan är en stor hater. Men så är inte fallet, tycker det är sorgligt bara när man ser att det är ynglingar som väljer den vägen i träningsvärlden i så tidig ålder. Blir lite som ynglingarna som redan röker när de är 12. wtf liksom. Ok om de tar beslutet att börja röka när de är 25 och fått någon som helst förmåga av konsekvenstänkande. Så är det ju inte tyvär :(

tearz
2013-12-08, 22:01
roligaste är alla yngligar på gymmet som bokstavligen jonglerar med fantasivikter, men har noll koll på kosten eller vad som är vettiga upplägg.

Men ändå jongleras det med vikter som man själv drömmer om. Nu ska man kanske inte dra alla över en kam, men i mitt fall där jag stöter på dessa yngligar är det extremt mycket okunskap och dåliga koll på kosten rent allmänt om vad som är optimalt.

Jag tänker inte ens skriva ordet som är på allas tunga här, för folk tror jag redan är en stor hater. Men så är inte fallet, tycker det är sorgligt bara när man ser att det är ynglingar som väljer den vägen i träningsvärlden i så tidig ålder. Blir lite som ynglingarna som redan röker när de är 12. Wtf liksom. Ok om de tar beslutet att börja röka när de är 25 och fått någon som helst förmåga av konsekvenstänkande. Så är det ju inte tyvär :(

+1

Klein
2013-12-08, 22:03
Roligaste är alla yngligar på gymmet som bokstavligen jonglerar med fantasivikter, men har noll koll på kosten eller vad som är vettiga upplägg.

Men ändå jongleras det med vikter som man själv drömmer om. Nu ska man kanske inte dra alla över en kam, men i mitt fall där jag stöter på dessa yngligar är det extremt mycket okunskap och dåliga koll på kosten rent allmänt om vad som är optimalt.

Det är ignorant att misstänkliggöra någon pga dess okunskap om kost då kosten är inte alls särskilt viktig för att bygga muskler eller bli stark.

R Scarpa27
2013-12-08, 22:21
När man hör om folk som byggde förr så var det alltid typ "Nåns brorsa som köpte en stång som stod nere i nån källare och sen skulle man prova och sen ville man klå varandra och bli bättre"

Nu idag är det typ,

"Köpt medlemskort på FitnessUltraSuperSlim för fem tusen, med 15 gratis PT-lektioner, fri bastu och relaxavdelning, massage, vibrationsmattor, fans & hans moster och en hel låda med dietpulver, NU SKA JAG TRÄNA"

fattar precis vad du menar...
ah blir galen av att tänka på det bara.

nu är jag inte lastgammal men har en kusin jag var hos en del som är ca 12 år äldre som hade ett källargym, där kunde de sistta och till och med bärsa ibland och tävla på skoj i bänkpress.

som du säger dietpulver, pt, stora kostnader osv....
tycker folk det är så jaekla roligt att pressa sig med allt bara för allt är på modet.

man ska träna något man tycker är kul också, är nog inte alls lika vanligt nu förtiden, och för mycket fokus på kost & pulver och för lite på att träna och samtidigt ha kul.