Visa fullständig version : Hur mycket är lite fett?
bolacola
2013-12-08, 11:48
Är det farligt att bara äta ca 30 g fett nästan varje dag eller är det lagom?
Är tjej väger ca 60 kg
0,5g per kgv låter inte skadligt. Dock hade jag hållt mig på 1g per kgv.
Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Sheogorath
2013-12-08, 12:00
Är det farligt att bara äta ca 30 g fett nästan varje dag eller är det lagom?
Är tjej väger ca 60 kg
När det kommer till fett handlar det om fettkvalité mer än mängd. På så låga intag, om det är över en längre tid är det verkligen viktigt att du har en bra fördelning mellan alfalinolensyra (en Omega-3-fettsyra som t.ex. finns i vegetabilier så som raps(olja)) och linolsyra (en Omega-6-fettsyra som finns i nötter, frön, äggula, olivolja, smör bl.a.). Om du äter fet fisk, hela ägg, grönsaker och någon skvätt rapsolja ska väl 30 g / dag räcka.
Ät kring din kroppsvikt.
Men du känns smått ätstörd (lägger ingen värdering i det), så sök professionell hjälp tycker jag.
Armed Dingo
2013-12-08, 12:35
Hur många gram / kv rekommenderas för män under deff? Att Grub sagt 1 gram i Deffguiden är jag medveten om men jag undrar hur lågt man kan gå generellt.
mattisjamtback
2013-12-08, 13:01
Hur många gram / kv rekommenderas för män under deff? Att Grub sagt 1 gram i Deffguiden är jag medveten om men jag undrar hur lågt man kan gå generellt.
Jag skulle rekommendera runt 1g per kg kroppsvikt och som andra tidigare sagt går det säkert bra att ligga under det så länge man får i sig de essentiella fettsyrorna. Här är en text från livsmedelsverket om det.
"Omega-3 och omega-6 – essentiella fettsyror
Kroppen kan bilda de flesta fettsyrorna från kolhydrater och protein i maten. Undantag är de livsnödvändiga, så kallade essentiella, fettsyrorna alfa-linolensyra och linolsyra. Dessa fettsyror är fleromättade och kallas omega-3 och omega-6. Omega-3 och omega-6 är egentligen namn på två familjer av fleromättade fetter. I dessa familjer ingår olika långa fettsyror som har olika funktion i kroppen.
Moderfettsyran i omega-3-familjen heter alfa-linolensyra. Moderfettsyran i omega-6-familjen heter linolsyra. Från dessa moderfettsyror kan kroppen bilda fettsyror med fler dubbelbindningar och längre kolkedjor. Exempel är EPA (eikosapentaensyra) och DHA (dokosahexaensyra) som båda bildas från alfa-linolensyra och alltså tillhör omega-3-familjen.
Alfa-linolensyra finns framför allt i rapsolja, linfröolja, sojaolja och valnötter. I fisk och skaldjur finns de långa omega-3-fettsyrorna EPA och DHA. Det är framför allt EPA och DHA som kan skydda mot hjärt- och kärlsjukdom.
Linolsyra, från omega-6-familjen, finns också i olika vegetabiliska oljor, framför allt majsolja, solrosolja och sojaolja.
Läs mer om de fleromättade fetterna på länken till höger."
R Scarpa27
2013-12-08, 19:32
är det ätstörning du sysslar med i dina inlägg?
mkt sådant folk här det senaste.
det bästa är proffesionel hjälp mot äs, men lider du inte av det så får du väl självklart fråga på =)
& ja 30g är för lite, men funkar väl ett tag som allt annat.
Armed Dingo
2013-12-10, 03:59
Jag skulle rekommendera runt 1g per kg kroppsvikt och som andra tidigare sagt går det säkert bra att ligga under det så länge man får i sig de essentiella fettsyrorna. Här är en text från livsmedelsverket om det.
"Omega-3 och omega-6 – essentiella fettsyror
Kroppen kan bilda de flesta fettsyrorna från kolhydrater och protein i maten. Undantag är de livsnödvändiga, så kallade essentiella, fettsyrorna alfa-linolensyra och linolsyra. Dessa fettsyror är fleromättade och kallas omega-3 och omega-6. Omega-3 och omega-6 är egentligen namn på två familjer av fleromättade fetter. I dessa familjer ingår olika långa fettsyror som har olika funktion i kroppen.
Moderfettsyran i omega-3-familjen heter alfa-linolensyra. Moderfettsyran i omega-6-familjen heter linolsyra. Från dessa moderfettsyror kan kroppen bilda fettsyror med fler dubbelbindningar och längre kolkedjor. Exempel är EPA (eikosapentaensyra) och DHA (dokosahexaensyra) som båda bildas från alfa-linolensyra och alltså tillhör omega-3-familjen.
Alfa-linolensyra finns framför allt i rapsolja, linfröolja, sojaolja och valnötter. I fisk och skaldjur finns de långa omega-3-fettsyrorna EPA och DHA. Det är framför allt EPA och DHA som kan skydda mot hjärt- och kärlsjukdom.
Linolsyra, från omega-6-familjen, finns också i olika vegetabiliska oljor, framför allt majsolja, solrosolja och sojaolja.
Läs mer om de fleromättade fetterna på länken till höger."
Tack! Det är alltså ungefär som med EAA, det enda kroppen egentligen behöver är de den inte kan syntetisera själv vilket är dessa omega 3/6.
Tror du det fungerar med 0,75 * kv om man kör 4 gram omega 3 / dag?
Stjarnan
2013-12-10, 06:45
Tack! Det är alltså ungefär som med EAA, det enda kroppen egentligen behöver är de den inte kan syntetisera själv vilket är dessa omega 3/6.
Tror du det fungerar med 0,75 * kv om man kör 4 gram omega 3 / dag?
Jag ligger på 0,7-0,8g /kg kroppsvikt (75-80g) /dag. Det är inte skrivet i sten, vissa dagar äter jag 60g, andra 100g.
Fett är också bra för att det omvandlas till testosteron i kroppen på ett naturligt sätt. Ät mycket fett!
Pretorian
2013-12-10, 08:44
När det kommer till fett handlar det om fettkvalité mer än mängd. På så låga intag, om det är över en längre tid är det verkligen viktigt att du har en bra fördelning mellan alfalinolensyra (en Omega-3-fettsyra som t.ex. finns i vegetabilier så som raps(olja)) och linolsyra (en Omega-6-fettsyra som finns i nötter, frön, äggula, olivolja, smör bl.a.). Om du äter fet fisk, hela ägg, grönsaker och någon skvätt rapsolja ska väl 30 g / dag räcka.
Och jag som går runt och dissar alla som pratar om dessa "nyttiga" fetter. Själv ligger jag lågt på fett men ska kanske börja tänka på att få i mig rätt sorts fetter.*hug*
Ozziking
2013-12-10, 15:57
Vad jag vet så är det iallafall viktigt för unga män att äta runt 1-1,5g /kv för testosteron produktion. Tror dock att jag personligen äter lite för lite.. Men pasta är gott .. :3
Stjarnan
2013-12-10, 16:05
Vad jag vet så är det iallafall viktigt för unga män att äta runt 1-1,5g /kv för testosteron produktion. Tror dock att jag personligen äter lite för lite.. Men pasta är gott .. :3
Pasta med någon gräddbaserad sås är ännu godare :)
Pasta med någon gräddbaserad sås är ännu godare :)
+1
kladdkaka med vispgrädde är ännu godare. tror knappt det finns nån som inte får i sig tillräckligt med fett för att det inte är gott :)
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Ozziking
2013-12-10, 17:52
Hehe, bra sagt grabbar :-)
vet inte varför men har aldrig gillat " Kladdig mat ".
Jag är en underlig person..
Edit: Tänker på att du är kvinna också, och ni behöver ju mer fett naturlig i kroppen för brösttillväxt och bibehålla brösten, rumpan och skydda sinna inre organ etc. Det är ganska viktigt imed att det är ni som håller barnet. Även om man inte är eller kommer bli gravid..
Ligger man på 0,5 g/kg så ser jag inte direkt att man får brist om man inte ligger lågt på kalorierna under en längre period och då är det antaglgen mer att man äter för lite totalt som är boven än just mängden fett.
1 g/kg är bara en bekväm riktlinje då de flesta som tränar då de på det viset slipper äta så mycket kolhydrater och att maten oftast smakar bättre. De som tränar mer och/eller gör av med mer energi kan höja det fettintaget så länge magen inte protesterar.
Vid deff så så kommer man däremot kanske till en punkt då kolhydraterna redan minskats till en ganska låg nivå och då kan man utan problem minska fettet då man ligger långt över marginalen för vad som är onyttigt.
Sheogorath
2013-12-10, 19:14
Och jag som går runt och dissar alla som pratar om dessa "nyttiga" fetter. Själv ligger jag lågt på fett men ska kanske börja tänka på att få i mig rätt sorts fetter.*hug*
Att få i sig tillräckligt av det essentiella fettet (vilket är det fysiologiskt viktigaste när man pratar om "tillräckligt med fett") är ju i regel inget problem om man äter mycket mat. Men 30 gram per dygn är väldigt lite och då får man kanske tänka på det hela lite grand.
Med tanke på dina andra inlägg bör du ta dig en allvarlig funderare vad du håller på med, det är nog ganska uppenbart för en del som läser dina inlägg. Dags att söka hjälp kanske?
Skulle aldrig gå under kroppsvikten. Maten blir så förbaskat tråkig då. Sen är ju fett bra och nyttigt. Under bulk kör jag till och med kroppsvikt + 15 gram.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.