handdator

Visa fullständig version : Sötningsmedel en gång för alla


mattisjamtback
2013-12-07, 20:25
Tänkte reda ut hur det är med sötningsmedel, är det på något sätt farligt. Tränade personer klunkar ju en hel del sötade kosttillskott och lightläsk medan många andra tror sig veta att det är jättefarligt.

Den slutsats man kan dra av vad diverse kunniga personer säger är att det inte är farligt men är det bara naivitet eller är det den slutsatsen man kan dra?


Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

ManU77
2013-12-07, 20:29
Tänkte reda ut hur det är med sötningsmedel, är det på något sätt farligt. Tränade personer klunkar ju en hel del sötade kosttillskott och lightläsk medan många andra tror sig veta att det är jättefarligt.

Den slutsats man kan dra av vad diverse kunniga personer säger är att det inte är farligt men är det bara naivitet eller är det den slutsatsen man kan dra?


Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
Själv lutar jag nog åt hållet att det inte alls är optimalt för hälsan, kanske rent av farligt, men ändå använder jag produkter sötade med artificiella sötningsmedel. Stevia ska hur som helst vara harmlöst.

R Scarpa27
2013-12-07, 20:30
druckit light läsk, använt stevia och aspartam nästan varje dag i över 10 års tid.

im alive.. äter även vanligt socker.

men light läsk är ju guld.. & jag anser det som mkt hälsosammare än vanlig läsk.
raffinerat socker är ju mkt mer farligt istörre mängder.

& aspartam osv ska bli en stor mängd innan det blir farligt.

cero
2013-12-07, 20:43
Vad jag vet anses aspartam (enligt RDI) vara säkert av alla världsledande hälsoorgan. Kan ha fel dock.

Själv lutar jag nog åt hållet att det inte alls är optimalt för hälsan, kanske rent av farlig

För att?

King Grub
2013-12-07, 20:45
Alla på marknaden förekommande sötningsmedel anses säkra inom ADI-mängder av alla officiella organ.

ManU77
2013-12-07, 20:47
Vad jag vet anses aspartam (enligt RDI) vara säkert av alla världsledande hälsoorgan. Kan ha fel dock.



För att?
Well... har ingen källa på det. Bara en känsla jag har. Jag lutar nog lite åt samma håll som R Scarpa27, att socker möjligen är ännu värre.

ManU77
2013-12-07, 20:49
Alla på marknaden förekommande sötningsmedel anses säkra inom ADI-mängder av alla officiella organ.
Vilket egentligen inte betyder någonting. Margariner är en kemisk smörja som aldrig bevisats säker ur hälsosynpunkt, men ändå är godkänd.

Ufouria
2013-12-07, 20:57
EFSA och aspartam:
http://www.efsa.europa.eu/en/faqs/faqaspartame.htm#3

King Grub
2013-12-07, 21:00
Vilket egentligen inte betyder någonting. Margariner är en kemisk smörja som aldrig bevisats säker ur hälsosynpunkt, men ändå är godkänd.

Få tillsatser är så studerade som aspartam, och man har inte sett tumörpåverkan (vilket är det majoriteten oroar sig över).

Sheogorath
2013-12-07, 21:00
Vilket egentligen inte betyder någonting. Margariner är en kemisk smörja som aldrig bevisats säker ur hälsosynpunkt, men ändå är godkänd.

Till skillnad från t.ex. smör då, eller? Som har "bevisats säkert ur hälsosynpunkt"?

ManU77
2013-12-07, 21:06
Till skillnad från t.ex. smör då, eller? Som har "bevisats säkert ur hälsosynpunkt"?
Nja, det kan man ju diskutera. Tittar man på innehållsförteckningen på smör och jämför med margarin är det dock en himmelsvid skillnad. Dessutom är själva tillverkningsprocessen diametralt olika. Nåväl, människor får ta sina egna beslut och leva med dem. I mitt hushåll är dock margariner bannlysta.

Sheogorath
2013-12-07, 21:13
Nja, det kan man ju diskutera. Tittar man på innehållsförteckningen på smör och jämför med margarin är det dock en himmelsvid skillnad. Dessutom är själva tillverkningsprocessen diametralt olika. Nåväl, människor får ta sina egna beslut och leva med dem. I mitt hushåll är dock margariner bannlysta.

Anser du att du kan tillräckligt mycket om tillverkningsprocessen och kemikalierna som används och ingår för att kunna dra slutsatser som inte Livsmedelsverket dragit?

tjing
2013-12-07, 21:15
Det korrekta svaret är tyvärr att vi inte har alla svaren, men inget i dagsläget tyder på att en normal konsumtion är farlig.

På sikt vet vi dock mindre hos människor då många försök gjorts på råttor.

Sheogorath
2013-12-07, 21:16
Det korrekta svaret är tyvärr att vi inte har alla svaren, men inget i dagsläget tyder på att en normal konsumtion är farlig.

På sikt vet vi dock mindre hos människor då många försök gjorts på råttor.

Vi kommer aldrig att ha alla svaren. Vad vi kan göra är att utgå från vad vi vet i dagsläget.

tjing
2013-12-07, 21:19
Visst, men man kan också tänka själv och inse att:

1) Man har inte undersökt alla tänkbara effekter av t ex aspartam på lång sikt på kroppen och hjärnan.

2) Forskning som sådan är inte felfri.

Men jag håller med om att sötningsmedel förefaller vara väldigt riskfria i nuläget.

mattisjamtback
2013-12-07, 21:52
Visst, men man kan också tänka själv och inse att:

1) Man har inte undersökt alla tänkbara effekter av t ex aspartam på lång sikt på kroppen och hjärnan.

2) Forskning som sådan är inte felfri.

Men jag håller med om att sötningsmedel förefaller vara väldigt riskfria i nuläget.

Det tycker jag absolut man bör tänka på, det kan finnas saker som händer på sikt. Men å andra sidan kan man resonera så om väldigt mycket som vi inte är helt 100 på idag.





druckit light läsk, använt stevia och aspartam nästan varje dag i över 10 års tid.

im alive.. äter även vanligt socker.

men light läsk är ju guld.. & jag anser det som mkt hälsosammare än vanlig läsk.
raffinerat socker är ju mkt mer farligt istörre mängder.

& aspartam osv ska bli en stor mängd innan det blir farligt.

Är inne på ditt spår också. När man va yngre fick man höra att de va jättefarligt men sen när jag började läsa själv ändrades min bild och idag väljer jag light om jag köper läsk.

Jag känner verkligen att det är rätt väl för socker vet man är farligt. Sen om man bör undvika båda är en annan sak.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

R Scarpa27
2013-12-07, 22:02
Det tycker jag absolut man bör tänka på, det kan finnas saker som händer på sikt. Men å andra sidan kan man resonera så om väldigt mycket som vi inte är helt 100 på idag.







Är inne på ditt spår också. När man va yngre fick man höra att de va jättefarligt men sen när jag började läsa själv ändrades min bild och idag väljer jag light om jag köper läsk.

Jag känner verkligen att det är rätt väl för socker vet man är farligt. Sen om man bör undvika båda är en annan sak.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

kör både vanligt socker och sötningsmedel =),,

sen mkt socker från sylt, småbakelser, fruktsocker osv blir det ju mkt från då det krubbas en del.

så att välja light läsk för mig är självklart, så jag inte konsumerar allt för mkt =)

skulle jag inte göra det hade mina tänder ruttnat bort :d

mattisjamtback
2013-12-07, 22:21
kör både vanligt socker och sötningsmedel =),,

sen mkt socker från sylt, småbakelser, fruktsocker osv blir det ju mkt från då det krubbas en del.

så att välja light läsk för mig är självklart, så jag inte konsumerar allt för mkt =)

skulle jag inte göra det hade mina tänder ruttnat bort :d

Jo så gör jag också :) har på sylt på havregrynen och sen blir det ju en del frukt sen händer det ju att lite godis och sånt slinker ner. Köper inte sockerfria varianter på sylt och sånt.

ManU77
2013-12-07, 22:28
Anser du att du kan tillräckligt mycket om tillverkningsprocessen och kemikalierna som används och ingår för att kunna dra slutsatser som inte Livsmedelsverket dragit?
http://4health.se/smor-vs-margarin-sa-framstalls-det

cero
2013-12-08, 01:14
Well... har ingen källa på det. Bara en känsla jag har. Jag lutar nog lite åt samma håll som R Scarpa27, att socker möjligen är ännu värre.

En "känsla"? :confused:

strikt
2013-12-08, 01:37
En "känsla"? :confused:

http://i.imgur.com/MnEJMCa.gif

ManU77
2013-12-08, 07:11
En "känsla"? :confused:
Jo, precis. Sötningsmedel är en sådan där sak som olika experter säger olika saker om, så man får nog gå på nån slags känsla tills man vet bättre.

Sötningsmedel värre än socker - Göran Petersson, Chalmers
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_162583.pdf

Sverker
2013-12-08, 08:16
http://4health.se/smor-vs-margarin-sa-framstalls-det

Något speciellt du vill fördjupa dig i ? Det var många åsikter i länken.

Diacetyl var nytt . Nu fick jag ett uppslag att söka lite.

tjing
2013-12-08, 08:25
Jo, precis. Sötningsmedel är en sådan där sak som olika experter säger olika saker om, så man får nog gå på nån slags känsla tills man vet bättre.

Sötningsmedel värre än socker - Göran Petersson, Chalmers
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_162583.pdf

Trams.

Tro det eller ej, men biokemister är inte ofelbara.

R Scarpa27
2013-12-08, 09:35
trams.

Tro det eller ej, men biokemister är inte ofelbara.

+1

Sverker
2013-12-08, 17:54
Något speciellt du vill fördjupa dig i ? Det var många åsikter i länken.

Diacetyl var nytt . Nu fick jag ett uppslag att söka lite.

Snabb påläsning visade att diacetyl tillverkas av bakterier och jäst vid jäsning.

En sökning på nätet gav en hel del om att diacetyl är ett arbetsmiljöproblem för dem som tillverkar smöraromen. De andas in diacetylen och det ger skador på lungorna. FDA hävdar dock att diacetyl fortfarande är säkert.
http://www.fda.gov/Food/IngredientsPackagingLabeling/GRAS/SCOGS/ucm261273.htm

Bakgrund
http://www.dispatch.com/content/stories/business/2010/02/12/Popcorn_Consumers.ART_ART_02-12-10_A10_8MGIM57.html

Dreas
2013-12-08, 18:51
Sök?

http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=7325335

Alltidxx
2013-12-08, 20:36
Anser du att du kan tillräckligt mycket om tillverkningsprocessen och kemikalierna som används och ingår för att kunna dra slutsatser som inte Livsmedelsverket dragit?

Hur menar du nu? Egna slutsatser på otillräckliga grunder drar ju folk varenda dag. Det är ju en regel snarare än undantag. *slap*

Dooxy
2013-12-09, 10:40
Dom säger att om du dricker 4 liter Cola zero om dagen året run så ökar risken för Cancer med 10%.
Om jag va dig skulle jag va mer rädd för Dansket kött från Willys som innehåller massor av antibiotika och penisilin och tonfisk shit! Där kan vi snacka tungmetaller.
Rekommenderat intag är väl en burk i veckan är man gravid absolut inte alls om jag inte mins fel.

Med andra ord keep on eating enligt min åsikt.

King Grub
2013-12-09, 10:41
Vem har satt siffran 10% där och baserat på vad? Vilka är "dom"?

Tonfisk på burk som säljs i Sverige innehåller inte tungmetaller i närheten av några gränsvärden.

cero
2013-12-09, 10:44
dom säger att om du dricker 4 liter cola zero om dagen året run så ökar risken för cancer med 10%.
Om jag va dig skulle jag va mer rädd för dansket kött från willys som innehåller massor av antibiotika och penisilin och tonfisk shit! Där kan vi snacka tungmetaller.
Rekommenderat intag är väl en burk i veckan är man gravid absolut inte alls om jag inte mins fel.

Med andra ord keep on eating enligt min åsikt.

:d

Dreas
2013-12-09, 10:45
Dom säger att om du dricker 4 liter Cola zero om dagen året run så ökar risken för Cancer med 10%.
Om jag va dig skulle jag va mer rädd för Dansket kött från Willys som innehåller massor av antibiotika och penisilin och tonfisk shit! Där kan vi snacka tungmetaller.
Rekommenderat intag är väl en burk i veckan är man gravid absolut inte alls om jag inte mins fel.

Med andra ord keep on eating enligt min åsikt.Nej, det gör "dom" inte :)

svedemo
2013-12-09, 15:52
Jo, precis. Sötningsmedel är en sådan där sak som olika experter säger olika saker om, så man får nog gå på nån slags känsla tills man vet bättre.

Sötningsmedel värre än socker - Göran Petersson, Chalmers
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_162583.pdf

Jag vet inte vad du menar med experter, men man säger inte olika saker om dessa. Man är just nu överens om att de är säkra.
Vad gäller den där lchf promo flyern eller vad det var, så var det ju någon kalle anka publikation med vad någon tomte helt subjektivt tycker om saker.

Bossebäver
2013-12-09, 22:51
Jag vet inte vad du menar med experter, men man säger inte olika saker om dessa. Man är just nu överens om att de är säkra.
Vad gäller den där lchf promo flyern eller vad det var, så var det ju någon kalle anka publikation med vad någon tomte helt subjektivt tycker om saker.

Jag vill inte svära på detta men är inte det här snubben som forskade i miljö och lämnade rapport helt utan referenser?

King Grub
2013-12-09, 22:56
Ja, han är professor i kemisk miljökunskap, men titeln "Professor" väger tydligen tungt även om man uttalar sig i ett ämne som inte hör till ens område överhuvudtaget. I o f s har även sötningsmedel, t ex sukralos, negativ påverkan på miljön, men det handlade det ju inte om där.

ChrisDEFC
2013-12-10, 00:16
Sökt runt lite men inte hittat svaret än men är det bättre att köra med Sukralos före Aspartam om man har valmöjligheten? Nu menar jag för kroppen och inte för miljön. Läst att kroppen inte kan lagra sukralos iaf men det kanske påverkar hälsan även om det inte lagras?

King Grub
2013-12-10, 05:36
Ingen av dom anses påverka hälsan.

ChrisDEFC
2013-12-10, 12:23
Ingen av dom anses påverka hälsan.

Även när vi kommer upp i mängder av 3-4L lightläsk/dag?
Börjar mer och mer bli av åsikten att hysterin kring vad som är optimalt skadar hälsan mer än att äta det som för stunden klassas som ohälsosamt. Men så är jag beteendevetare också och drar ibland lite för stora växlar av den psykologiska delen. Det klyschiga uttrycket "det är inte hur man har det utan hur man tar det" blir bara mer och mer användbart ju mer man läser tycker jag. Sen finns det även något som heter sunt förnuft som kan vara bra att tillämpa så man inte lever på bacon och läsk för att man "mår bra av det".

Dreas
2013-12-10, 13:09
Även när vi kommer upp i mängder av 3-4L lightläsk/dag?
Börjar mer och mer bli av åsikten att hysterin kring vad som är optimalt skadar hälsan mer än att äta det som för stunden klassas som ohälsosamt. Men så är jag beteendevetare också och drar ibland lite för stora växlar av den psykologiska delen. Det klyschiga uttrycket "det är inte hur man har det utan hur man tar det" blir bara mer och mer användbart ju mer man läser tycker jag. Sen finns det även något som heter sunt förnuft som kan vara bra att tillämpa så man inte lever på bacon och läsk för att man "mår bra av det".4l aspartamsötad läskedryck anses säkert för en person som väger 60kg. Dagligen, hela livet ut :)

Sparven från Minsk
2013-12-10, 14:33
Mängden sötningsmedel känns ju ganska relevant i sammanhanget.

Hur många trycker i sig 2-3 liter av sin PWO, 1-2 kg av sitt BCAA pulver eller 10-tals liter läsk per dag?

Inte så många hoppas jag.

TomasB
2013-12-10, 14:45
Dom säger att om du dricker 4 liter Cola zero om dagen året run så ökar risken för Cancer med 10%.
Om jag va dig skulle jag va mer rädd för Dansket kött från Willys som innehåller massor av antibiotika och penisilin och tonfisk shit! Där kan vi snacka tungmetaller.
Rekommenderat intag är väl en burk i veckan är man gravid absolut inte alls om jag inte mins fel.

Med andra ord keep on eating enligt min åsikt.

I love this post ^^! :d:laugh:

Johan_P
2013-12-10, 15:05
Dom säger att om du dricker 4 liter Cola zero om dagen året run så ökar risken för Cancer med 10%.
Om jag va dig skulle jag va mer rädd för Dansket kött från Willys som innehåller massor av antibiotika och penisilin och tonfisk shit! Där kan vi snacka tungmetaller.
Rekommenderat intag är väl en burk i veckan är man gravid absolut inte alls om jag inte mins fel.

Med andra ord keep on eating enligt min åsikt.

:bow:

ManU77
2013-12-10, 18:54
Även när vi kommer upp i mängder av 3-4L lightläsk/dag?
Börjar mer och mer bli av åsikten att hysterin kring vad som är optimalt skadar hälsan mer än att äta det som för stunden klassas som ohälsosamt. Men så är jag beteendevetare också och drar ibland lite för stora växlar av den psykologiska delen. Det klyschiga uttrycket "det är inte hur man har det utan hur man tar det" blir bara mer och mer användbart ju mer man läser tycker jag. Sen finns det även något som heter sunt förnuft som kan vara bra att tillämpa så man inte lever på bacon och läsk för att man "mår bra av det".
Jag håller med dig. Man måste få leva också. Själv har jag förstått att om jag konsumerar överdrivet mycket sött, oavsett om det kommer från konstgjorda sötningsmedel eller naturliga sötningsmedel, skapar det ett sug efter mer sött. Det blir ohållbart i längden för mig att konsumera mer än bara lite av detta söta. Men alla är väl olika, så bara för att jag har det problemet betyder ju inte det att alla har det.

eAzy
2013-12-10, 19:39
Detta stycke tycker jag är intressant i denna fråga:

"First, what is aspartame? It is an artificial sweetener used in many foods as an alternative to sugar. It has some caloric value, but since it is 180 times sweeter than sugar, it is not used in amounts large enough to account for many calories. Aspartame is completely hydrolyzed in the intestine to methanol and two amino acids, aspartic acid and phenylalanine. The methanol is further metabolized to formaldehyde and eventually CO2. Formaldehyde is a toxic substance but it is interesting to note that one 4 oz. banana produces 6 times the amount of methanol that one 36 mg packet of aspartame produces (see table below for comparison with other foods). The amount of methanol produced from an average person’s consumption of aspartame is easily handled by the body(3). The two amino acids are absorbed by the body and enter the normal metabolic pathways just as if they had come from a natural protein source.(2,3)"

Hela artikeln: http://www.tostepharmd.net/pharm/herbs/aspartame.html

Något jag uppmärksammar är mängden metanol i banan är mycket högre och inte är det nån som säger att man inte ska äta bananer? :) Känns som med det mesta, håller man sig inom rimliga gränser så är det nog ingen fara. Några burkar light läsk per dag och lite protte pulver är det nog ingen som dör av.

strikt
2013-12-10, 21:59
http://www.aftenposten.no/nyheter/Frikjenner-lettbrusen-7402232.html

7 liter

http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=no&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no%2Fnyheter%2FFrik jenner-lettbrusen-7402232.html&sandbox=1

RobinEH
2013-12-11, 20:57
Jo, precis. Sötningsmedel är en sådan där sak som olika experter säger olika saker om, så man får nog gå på nån slags känsla tills man vet bättre.

Sötningsmedel värre än socker - Göran Petersson, Chalmers
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_162583.pdf

Och vad är Herr Peterssons slutsats? Att sötningsmedel är sött och sött är hälsovådligt?

strikt
2013-12-11, 21:04
För er som missat att efsa nu är klar med sin analys.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=207834

Säkert värde varje dag livet ut, 96 liter läsk. Visserligen dör du av vätskeproblem innan du får problem med aspartam.

AEB
2013-12-12, 00:27
Känns som att aspartam ökar mitt sötsugen. Men men. Jag är ingen vetenskapsman :D

King Grub
2013-12-12, 05:34
Det är en potentiell bieffekt av sötma som drabbar vissa.

Bossebäver
2013-12-12, 12:54
Känns som att aspartam ökar mitt sötsugen. Men men. Jag är ingen vetenskapsman :D

Det är ganska roligt hur det är med sötsug och lightdryck. Jag vettefan om jag ens klarat av att gå ner ett enda kilo utan pepsi max, tar hand om sötsug och till viss del hunger för mig ;D

Nephelite
2013-12-12, 13:13
Om aspartam ökar sötsug-->

Få i dig mer aspartam ^_^ aspartam e ju sött.

Bekämpa eld med eld!

vicarious
2013-12-12, 15:12
Det är ganska roligt hur det är med sötsug och lightdryck. Jag vettefan om jag ens klarat av att gå ner ett enda kilo utan pepsi max, tar hand om sötsug och till viss del hunger för mig ;D

Du kanske är drabbad av bieffekten utan att du vet om eller tänker på det. Om du slutade med pepsi max skulle du kanske inte känna något sug.

Larsson92
2013-12-12, 17:00
Ny artikel om aspartam från EFSA: http://www.foodnavigator.com/Legislation/Aspartame-is-safe-EFSA-concludes

vicarious
2013-12-12, 17:09
Ny artikel om aspartam från EFSA: http://www.foodnavigator.com/Legislation/Aspartame-is-safe-EFSA-concludes

Dude.. Kolla lite längre upp ;) Finns en hel tråd om det.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=207834

Bossebäver
2013-12-12, 17:25
Du kanske är drabbad av bieffekten utan att du vet om eller tänker på det. Om du slutade med pepsi max skulle du kanske inte känna något sug.

Det är en möjlighet, men Pepsi max är trots allt livets vatten!;)