handdator

Visa fullständig version : Kostfiber - inga kcal? ("Net Carbs")

alexelias
2013-12-07, 17:08
Hej!

Snubblade över en innehållsförteckning på en Proteinbar. För att illustrera ett exempel så stod det "only 3 Net Carbs". På innehållsförteckningen stod det sen 17 Carbs/100g men varav 14 Dietary Fiber. (Kostfiber).

Googlade lite snabbt på det - och har förstått att kroppen inte kan ta upp detta som energi? Men, borde inte hela KCAL förteckningen ritas om här då?

Är det "så bra" att en Proteinbar - vilket kan smaka väldigt gott - innehåller netto 2-3% kolhydrater?

Ganska dålig påläst på ämnet, som ni märker.

RassK
2013-12-07, 17:34
Kcalförteckningen beräknas genom att bränna upp allt i en bombkalorimeter och mäta hur mycket energi som avges. Biologiskt användbar energi är en annan sak. Man får helt enkelt räkna lite på det själv. Vissa kostfibrer är dessutom lite energigivande för att komplicera det hela ännu mer.

straycat
2013-12-07, 20:37
såvitt jag förstår så tas ungefär 50% av kostfiber upp, dvs 2kcal/g.

alexelias
2013-12-07, 21:16
Jag kanske inte får nämna varumärken här, men låt mig illustrera ett exempel:

http://www.questproteinbar.com/protein-bars/choc-chip-cookie-dough-box-of-12.html

Så, denna innehåller då 3 kolhydrater per bar? Och, det "biologiskt användbara energin/kcal" är alltså lägre än angivna 190?

YTS
2013-12-07, 22:56
Jag kanske inte får nämna varumärken här, men låt mig illustrera ett exempel:

http://www.questproteinbar.com/protein-bars/choc-chip-cookie-dough-box-of-12.html

Så, denna innehåller då 3 kolhydrater per bar? Och, det "biologiskt användbara energin/kcal" är alltså lägre än angivna 190?

Nej, högre. 206kcal per bar.

Fibrer räknas som 2 kcal/g enligt senaste Näringslära för högskolan 2013.
"Vanliga kolhydrat" som 4 kcal per gram, vilket även gäller protein.
Fett som 9 kcal/g.

Det här med att det råkar vara 3g kolhydrat i baren är försumbart, eftersom du lätt kommer upp i 400g genom kosten per dag. Räknat på ett energiintag om 3000 kcal.

vicarious
2013-12-08, 10:18
Och, det "biologiskt användbara energin/kcal" är alltså lägre än angivna 190?

Nä.

Nej, högre. 206kcal per bar.

Högre? Varför?

YTS
2013-12-08, 12:40
Nä.

Högre? Varför?

Svårt för matte?

Fett 8g x 9 kcal/g = 72kcal
Kolhydrat exl. fiber 4g x 4 kcal/g = 16 kcal
Fiber 17g x 2 kcal/g = 34kcal
Protein 21g x 4 kcal/g = 84 kcal

Totalt 206 kcal

vicarious
2013-12-08, 19:48
Svårt för matte?

Fett 8g x 9 kcal/g = 72kcal
Kolhydrat exl. fiber 4g x 4 kcal/g = 16 kcal
Fiber 17g x 2 kcal/g = 34kcal
Protein 21g x 4 kcal/g = 84 kcal

Totalt 206 kcal

Alla kostfiber ger inte exakt 2 kcal per gram. Samma gäller för protein/aminosyror. Kanske dags att lägga ned den spydiga attityden och läsa på lite innan du kastar ur dig saker.

alexelias
2013-12-08, 21:13
Jag är tacksam för all återkoppling jag har fått :)

Finns det någon konsensus kring vilka typer av kostfiber som ger vilken kcal per gram?

YTS
2013-12-08, 23:19

Finns det någon konsensus kring vilka typer av kostfiber som ger vilken kcal per gram?

Även om det fanns, så kanske du inte hade nå'n nytta av det, då man inte brukar specificera fibrerna i innehållsförteckningarna.

YTS
2013-12-08, 23:26
Alla kostfiber ger inte exakt 2 kcal per gram. Samma gäller för protein/aminosyror. Kanske dags att lägga ned den spydiga attityden och läsa på lite innan du kastar ur dig saker.

Jag råkar veta det, men som jag skrev, så är standarden att man räknar fibrer till 2kcal/g, liksom man räknar protein till 4 kcal per gram.
Det var inte min meningen att vara spydig, jag bara antog att du hade svårt för matte, eftersom jag förklarat precis hur man räknar kcal.

vicarious
2013-12-09, 14:50
Jag råkar veta det, men som jag skrev, så är standarden att man räknar fibrer till 2kcal/g, liksom man räknar protein till 4 kcal per gram.

Om du visste det så borde du kunna dra slutsatsen att din uträkning inte stämmer. Jag tror de som gör proteinbars bryr sig mer om hur mycket energi baren faktiskt innehåller istället för någon så kallad "standard".

I din uträkning så hävdar du t ex att det är 4 gram "vanliga" kolhydrater (4 kcal styck) vilket inte stämmer med innehållsförteckningen. Erytritol t ex ger endast 0.2 kcal per gram. Det är det som står på förpackningen som gäller, alltså 190 kcal. Inte mindre och inte mer.

Sverker
2013-12-09, 17:54

Livsmedelsverket har gett ut en förordning om hur energiinnehållet ska beräknas. Titta t e x på sida 5:
http://www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/2009/1993_21_.pdf?epslanguage=sv

Mags
2014-02-13, 15:14
Kcalförteckningen beräknas genom att bränna upp allt i en bombkalorimeter och mäta hur mycket energi som avges. Biologiskt användbar energi är en annan sak. Man får helt enkelt räkna lite på det själv. Vissa kostfibrer är dessutom lite energigivande för att komplicera det hela ännu mer.

Gör man verkligen så fortfarande?

Livsmedelsverket har gett ut en förordning om hur energiinnehållet ska beräknas. Titta t e x på sida 5:
http://www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/2009/1993_21_.pdf?epslanguage=sv

8 kJ/g, I'll be damned.

vicarious
2014-02-13, 16:03
8 kJ/g, I'll be damned.

Det motsvarar ju ca 2 kcal/g som redan nämnts i tråden. 1 kcal är ~4.19 kJ.

Mags
2014-02-20, 23:03
Jag läste just på en amerikansk förpackning och där stod fibrer under kolhydrat, precis som socker, som att det var räknat som en del av det (viket det borde vara).

Men jag har bara antagit att det inte är så det anges på svenska förpackningar, eller? Om det står "kolhydrat 67 g" och "fibrer 10 g" så betyder det att det finns 10 g fibrer och 67 g ANNAN kolhydrat, eller?

EnergiÖverskott
2014-02-21, 06:29
Jag läste just på en amerikansk förpackning och där stod fibrer under kolhydrat, precis som socker, som att det var räknat som en del av det (viket det borde vara).

Men jag har bara antagit att det inte är så det anges på svenska förpackningar, eller? Om det står "kolhydrat 67 g" och "fibrer 10 g" så betyder det att det finns 10 g fibrer och 67 g ANNAN kolhydrat, eller?

Jag har bara läst likt följande:
Kolhydrat 67
varav kostfibrer 10

Då är det 57 gram andra kolhydrater och 10 av dessa 67 är fibrer. På något annat sätt har jag inte sett, som sagt.

Mags
2014-02-21, 11:16
Jag har bara läst likt följande:
Kolhydrat 67
varav kostfibrer 10

Då är det 57 gram andra kolhydrater och 10 av dessa 67 är fibrer. På något annat sätt har jag inte sett, som sagt.

Det har jag aldrig sett.

På tex icas havregryn står det typ

protein blabla
kolhydrat 52 gram
varav sockerarter 1.5 gram
fett 7 gram
natrium blabla
fiber 15 gram

Så jag antar att man exkluderat fibrerna från kolhydratssumman?

EnergiÖverskott
2014-02-21, 12:18
Det har jag aldrig sett.

På tex icas havregryn står det typ

protein blabla
kolhydrat 52 gram
varav sockerarter 1.5 gram
fett 7 gram
natrium blabla
fiber 15 gram

Så jag antar att man exkluderat fibrerna från kolhydratssumman?

Jag var nog morgontrött eller något imorse..

Men, ja. Det stämmer. De 15 gram fibrerna är inte medräknade i de 52 gram kolhydrater som är angivna.