handdator

Visa fullständig version : Lakto-Ovo Veg 16år Börja äta fisk, kyckling


Percy81
2013-12-07, 15:45
Hej!

Jag är lakto ovo vegetarian, har varit det nu i 16år. Att jag funderar på att börja med kött igen beror på att jag har fått gluten + laktosintolerans. Har svårt att få i mig protein, ja bönor ägg ärtsoppa finns men man blir så ja gasig av det. Sojaprotein ballar min mage ur på.

Vill heller inte leva med att vräka i mig bönor pulver osv i mängder. Skulle underlätta för fru också om jag åt fisk, kyckling. Frågan är ju den då om någon som mig börjat med fisk kyckling efter så många år som vegetarian.. hur mår magen?

Tanken att stoppa i mig fisk/kött är väldigt svår. Köpte dock 3 burkar tonfisk idag men lyckas mest stirra på burkarna och kommer inte längre.

TranceII
2013-12-07, 15:48
Tonfisk skulle inte jag börja med. Stark smak och det du köper på burk är rätt dålig kvalitet.

Har hört att en del börjar med saker som kyckling eftersom det är ganska neutral smak och ganska snällt mot magen. T.ex. en wok med lite strimlad kyckling i.

z_bumbi
2013-12-07, 15:56
Gör en vanlig böngryta och tillsätt kött. Enkelt, gott och du märker knappt av köttet.

Morty
2013-12-07, 17:38
Du behöver inte jaga protein. Ät en schysst glutenfri vegankost. Du kan ju läsa nån bok om det, finns flera bra. Google lite på plant power, athletic veganism etc.

ddavid
2013-12-07, 18:44
Du behöver inte jaga protein. Ät en schysst glutenfri vegankost. Du kan ju läsa nån bok om det, finns flera bra. Google lite på plant power, athletic veganism etc.

+1

Som jag förstår tråden så handlar det inte om smak eller magbesvär till följd av köttåterintroduktion som trådskaparen oroar sig över, utan just tanken på att äta kött framförallt då denne levt ett sådant liv väldigt länge. Men om det är rädsla för magbesvär så är det bara att börja lugnt så ska enzymaktivitet anpassa sig hyfsat snabbt =)

Mår du inte bra psykiskt av tanken på att äta kött tror jag det är svårt att tvinga sig till det - mat ska inte få dig att må dåligt. Behåll därför den kost du mår bra av men prova att äta mindre protein än du tror att du behöver. Kan med 99% säkerhet säga att du inte kommer märka av någon skillnad på träningen. Hur mycket får du i dig idag?

Om du är orolig så ta 1-2 drinkar EAA per dag bara eller exempelvis shake på hampa och ris (dessa brukar dock smaka förjävligt haha). Ägg och nötter är ju även bra alternativ. Ägg är dessutom fullvärdigt vilket kan vara praktiskt då du inte kan kombinera baljväxter med spannmål((vete, korn och råg) längre i samma utsträckning.

Percy81
2013-12-07, 19:10
Idag får jag i mig ca 0.6 - 0.8g protein/kroppsvikt kilo men får kämpa med det. Har precis börjat med EAA innan passet samt efter på tom mage. Jag tränar ganska hårt 3 dagar i veckan, koloz nybörjar schema, gjort så 1 år nu.

Tanken att äta kött är väll inte det stora kanske är mer min identitet. Har ju i princip alltid varit vegetarian. Är 32år idag blev veg vid 16års ålder. Idealen man hade då är kanske inte riktigt samma idag.

Gluten/laktos har ju tagit död på mycket som jag tycker är gott/onyttigt. Mat känns idag mer som en nödvändighet än något gott.

Inser nu att det här är ganska svårt att ta upp i en tråd, mycket tankar och ideer som flyger runt i huvudet.

Tackar verkligen för de seriösa svaren och tipsen!! Kolo har hjälp mig mycket Bra forum :)

R Scarpa27
2013-12-07, 19:43
Idag får jag i mig ca 0.6 - 0.8g protein/kroppsvikt kilo men får kämpa med det. Har precis börjat med EAA innan passet samt efter på tom mage. Jag tränar ganska hårt 3 dagar i veckan, koloz nybörjar schema, gjort så 1 år nu.

Tanken att äta kött är väll inte det stora kanske är mer min identitet. Har ju i princip alltid varit vegetarian. Är 32år idag blev veg vid 16års ålder. Idealen man hade då är kanske inte riktigt samma idag.

Gluten/laktos har ju tagit död på mycket som jag tycker är gott/onyttigt. Mat känns idag mer som en nödvändighet än något gott.

Inser nu att det här är ganska svårt att ta upp i en tråd, mycket tankar och ideer som flyger runt i huvudet.

Tackar verkligen för de seriösa svaren och tipsen!! Kolo har hjälp mig mycket Bra forum :)

laktosfria produkter e ju i ren princip lika stort utbud som vanliga varor i dagens läge.

glutenfritt ganska enkelt.
glutenfritt bröd?
ris, potatis är naturligt fritt.
chips är gott.
riskakor, majschips. m.m m.m

sen finns ju typ allt utan gluten.
det som dock aldrig kan bli lika gott som vanliga...
är glutenfritt bröd. tyvär.

Vanligt vatten
2013-12-07, 19:49
Vad hände med laktosfria mejeriprodukter (getost, valios laktosfria keso etc) eller quorn, linser, quinoa, nötter, jordnötssmör, hampa och ärtor osv då?

Beror väl på varför du varit vegetarian och vilken sorts människa du vill bli ihågkommen som. Om det nu handlar om att göra 16 år i onödan för att sedan överge sina ideal och det man står för bekvämlighetens skull så är det väl vad man betecknar som hycklare.

Percy81
2013-12-07, 20:11
Mja jag har provat lektosfria sortimentet och det resulterar i skithuset 30min senare :/. Quorn fungerar i viss utsträckning enbart ovo produkter. Min kropp klarar av 4 små hårdost skivor till frukost mer än så blir det inget roligt.

Att kalla mig hycklare är nog att gå för långt och lämnas ingen komentar till. Lat är jag inte..

R Scarpa27
2013-12-07, 20:13
Mja jag har provat lektosfria sortimentet och det resulterar i skithuset 30min senare :/. Quorn fungerar i viss utsträckning enbart ovo produkter. Min kropp klarar av 4 små hårdost skivor till frukost mer än så blir det inget roligt.

Att kalla mig hycklare är nog att gå för långt och lämnas ingen komentar till. Lat är jag inte..

laktosfritt=skithuset? varför? hmm...

hårdost varför blir det inget roligt av det? förklara.

Percy81
2013-12-07, 20:20
laktosfritt=skithuset? varför? hmm...

hårdost varför blir det inget roligt av det? förklara.

Ang laktosfritt så trodde jag att jag inte tålde mjölkprotein men proverna visade inga problem med det? Med hårdost menade jag långlagrad fel av mig. Kan äta 4 skivor om dagen.

Laktosfritt = skithuset.. testade göra en vegetarisk måltid sist för 2 veckor sen. Hade i laktosfri grädde 30 min senare fick jag springa ner på dass = diaree.

Långlagrad ost, mer än 4 skivor om dagen så stinker jag ner hela arbetsplatsen gaser :(.

R Scarpa27
2013-12-07, 20:24
Ang laktosfritt så trodde jag att jag inte tålde mjölkprotein men proverna visade inga problem med det? Med hårdost menade jag långlagrad fel av mig. Kan äta 4 skivor om dagen.

Laktosfritt = skithuset.. testade göra en vegetarisk måltid sist för 2 veckor sen. Hade i laktosfri grädde 30 min senare fick jag springa ner på dass = diaree.

Långlagrad ost, mer än 4 skivor om dagen så stinker jag ner hela arbetsplatsen gaser :(.

huh? långlagrad ost f.ö är laktosfri....
laktosfria produkter ska inte ha något med diare att göra gentemot standard produkter snarare tvärtom om du är intolerant.

tror du funderar och tänker för mycket, och fokuserar på vad som kan vara orsak till allt så fort något drastiskt händer någon gång.

man är inte mer än människa o ränneskita kan vi alla åka på.

kan ju vara hela ditt kostupplägg överhuvud taget.

sen kan man ju undra om du äter något?

kött äter du inte, sojaprodukter tkr du är äckligt, du är allergisk mot allt, och får diare och skit.

hur äter du på en dag & vad???

Percy81
2013-12-07, 20:32
huh? långlagrad ost f.ö är laktosfri....
laktosfria produkter ska inte ha något med diare att göra gentemot standard produkter snarare tvärtom om du är intolerant.

tror du funderar och tänker för mycket, och fokuserar på vad som kan vara orsak till allt så fort något drastiskt händer någon gång.

man är inte mer än människa o ränneskita kan vi alla åka på.

kan ju vara hela ditt kostupplägg överhuvud taget.

Men att samma åkomma dyker upp varje gång jag käkat ost på kvällen, men inte annars?

Läkarna är ju förövrigt hopplösa, totalt ointresserade av att göra allergitester osv.

Idag äter jag ovo vegetarisk kost och mår bra såklart utan gluten. Att slippa ha allt elände jag haft senaste halvåret är toppen. Uppblåst mage, gaser , rännskita och trött.

Det här med 2g protein/kg är överskattad då? Skulle jag komma upp i 2g behöver jag åta något extremt mycket, bönor osv osv.. det är ingen höjdare!

Jag vet inte vad jag ska skriva mer igentligen. Saker och ting är svårt att förklara på ett forum.

Tackar o bockar alla såklart för svaren :)

R Scarpa27
2013-12-07, 20:47
Men att samma åkomma dyker upp varje gång jag käkat ost på kvällen, men inte annars?

Läkarna är ju förövrigt hopplösa, totalt ointresserade av att göra allergitester osv.

Idag äter jag ovo vegetarisk kost och mår bra såklart utan gluten. Att slippa ha allt elände jag haft senaste halvåret är toppen. Uppblåst mage, gaser , rännskita och trött.

Det här med 2g protein/kg är överskattad då? Skulle jag komma upp i 2g behöver jag åta något extremt mycket, bönor osv osv.. det är ingen höjdare!

Jag vet inte vad jag ska skriva mer igentligen. Saker och ting är svårt att förklara på ett forum.

Tackar o bockar alla såklart för svaren :)

men sojaprodukter har mkt högt proteinvärde.

dricka sojadryck , käka sojaprodukter, sojaprotein finns i pulverform..... (eller var det sojaprotein du ballade ur på också????] eller alla sojaprodukter...

annars vafan börja käka kött isf.

sojaprodukter är inget som är spec äckligt.
soyghurt ist för yoghurth.
m.m m.m

Morty
2013-12-09, 10:38
Men att samma åkomma dyker upp varje gång jag käkat ost på kvällen, men inte annars?

Läkarna är ju förövrigt hopplösa, totalt ointresserade av att göra allergitester osv.

Idag äter jag ovo vegetarisk kost och mår bra såklart utan gluten. Att slippa ha allt elände jag haft senaste halvåret är toppen. Uppblåst mage, gaser , rännskita och trött.

Det här med 2g protein/kg är överskattad då? Skulle jag komma upp i 2g behöver jag åta något extremt mycket, bönor osv osv.. det är ingen höjdare!

Jag vet inte vad jag ska skriva mer igentligen. Saker och ting är svårt att förklara på ett forum.

Tackar o bockar alla såklart för svaren :)

Ja, det är överskattat. Det är inte en make or break för resultat av träning.

Srs dock hur lyckas du få i dig så lite protein som 0.6g/kgkv? Det är ju extremt lågt, så lågt att man antingen måste banta (då kan vi snacka uteblivna resultat) eller medvetet välja proteinfria alternativ. 3000 kcal potatis ger 75 gram protein, liksom.