handdator

Visa fullständig version : HJÄLP blivit allergisk mot mjölk, ägg och rött kött


Holabandola
2013-12-07, 12:39
Jag vet att ni tycker jag är hypokondrisk, men nu har jag fått svaret på mina konstiga besvär och hypokondri.

Jag är Mjölkallergiker, troligen också reagerar jag på ägg och rött kött, dock inte konstaterat via prov.

Vad fän ska jag nu äta? Hjälp mig med proteinkällor och maträtter.

Just nu äter jag typ bara wokad kyckling, grönsaker och ris/majs/pasta och jordnötssmörsmackor.
Men börjar ledsna på det efter en vecka.

Framförallt behöver jag en bra proteinkälla till frukost och mellanmål.

Lunch middag är ju lätt, bara göra någon fisk eller kyckling.

Jag behöver få i mig av alla de essentiella aminosyrorna. Innehåller tex havre alla? Vilka nöter är kompletta?

Soja vågar jag inte riktigt ge mig på att äta, för det är väldigt lätt för en mjölkproteinallergiker att även bli sojaallergiker om kosten blir för rik på detta istället.

nitz
2013-12-07, 12:45
Smörgås med tonfisk?

Sverker
2013-12-07, 12:48
Jag skulle själv plocka bort något så allegent som jordnötter.



Är dina besvär så stora så ersätt det animaliska proteinet med EAA. Ta EAA tillsammans med dina vegetabilier. Känns inte riktigt aktuellt att sätta in bönor och linser förrän allt är klarlagt vad du är allergisk mot och klarar av. Men du kommer att få bra hjälp av din läkare.

Holabandola
2013-12-07, 12:58
"Men du kommer att få bra hjälp av din läkare"

Tyvärr inte, han var fullständigt respektlös. Där kommer jag inte få någon hjälp ifrån.

EAA är den fri från mjölkprotein alltså??

Holabandola
2013-12-07, 13:10
...kan någon tipsa om någon EAA som är helt fri från allergener?
Pm:a mig gärna om det inte får skrivas i tråden.

Sverker
2013-12-07, 14:07
Läs på innehållsdeklarationen. Använd Konsumentkontakt och fråga vilka allergener som finns med i produkten ifall du behöver mer information.

Det ska tydligt framgå ifall produkten innehåller mjölk, ägg, soja eller någon annna av de allergener som den europeiska lagstiftningen kräver. Typ märkning lecitin ( soja ) etc.

z_bumbi
2013-12-07, 14:29
Om du äter fisk och kyckling under dagen så ser jag inte hur du skulle kunna få brist på några essentiella aminosyror oavsett vad du äter till frukost. Du är väl dessutom vuxen så det är svårt att få brist på sådan om man inte bara äter en enda vegetarisk källa till protein eller äter extremt lite mat.
Självklart förutsatt att du når 0,8 g/protein per kilo och dag men återigen så äter du kyckling och fisk vid två mål så är det extremt svårt att inte nå upp till det även om du inte räknar in resten av vad du äter.

Holabandola
2013-12-07, 14:39
Jo precis, det blir nog ingen brist.
Ska forska i detta med EAA.

Men jag äter gärna en komplett måltid, varje måltid.
Lagom med kolisar, fett och protein.

Hittade en burk tonfisk och ska prova tonfiskmacka nu, tack för tipset. Har dock inte provat tonfisk så det finns en liten risk för allergisk reaktion, men det är också enda sättet för mig att ta reda på vad jag är allergisk mot och inte, eftersom jag inte fick göra något pricktest.

Allergin kom utav en kraftig infektion i en tand som fick dras ut, gick med infektionen länge pga misslyckad rotfyllning, infektionen satte sig då i käkbenet. Det fick väl immunförsvaret att flippa ur. Allergin är inte svår, får mest bara prickar på kroppen som kliar. Så med lite tur kanske allergin kan ge med sig om något år.

Holabandola
2013-12-07, 14:46
Snubblade fram denna sida. Grymt bra och svar mina frågor direkt.
http://www.proteinkvalitet.se/

...får bli cornflakes med pumpafrö till mellis. Komplett måltid :-)

z_bumbi
2013-12-07, 14:58
I de flesta fallen är en viss andel av allt protein man äter komplett så att kalla en måltid icke komplett bara för att man inte kompletterat allt protein i den känns extremt.

Nebuchadnezzar
2013-12-07, 15:42
Om tonfisken inte är till behag så är det rätt poppis att pryda mackan med makrill i tomatsås. I övrigt håller jag med z_bumbi om att du inte behöver oroa dig särskilt mycket vid varje mål så länge du äter vettigt sett över dygnet.

tjing
2013-12-07, 15:42
Vilket slags allergitest har du gjort?

Vedertaget eller mer "flummigt"?

ddavid
2013-12-07, 16:07
Boka tid med dietist på allergimottagningen! Att ge tips och råd på hur du ska komponera ihop en måltid och äta vid allergi är inte riktigt läkarnas specialitet.

Fisk och kyckling. Quornprodukter går däremot bort då det innehåller ägg. Sen tycker jag du ändå borde ge rena sojaprodukter(utan ägg) en chans innan du dömer dom, du MÅSTE ju inte reagera på dom. Klarar du av jordnötter kan det hända att du tolererar soja då deras proteinstruktur är liknande, sen måste du ju inte överdriva sojabiten heller. Underlättar även att prova soja- eller havredryck/yoghurt för att kompensera för de uteblivna mjölkprodukterna och dess mineraler och vitaminer. Sen har vi ju seitan, men det höga gluteninnehållet kanske ställer till det om man redan är allergisk mot diverse födoämnen men skadar inte att prova.

Och angående proteinkvalité är det inget att oroa sig över. Värdena är ju baserade på att du täcker ditt proteinbehov från enbart ett livsmedel - hela dagen. För det första så äter du garanterat mer protein än ditt behov (0,8 g/kg) och för det andra tvivlar jag på att du lever på enbart typ vete mjöl dagarna i ända.

Proteinkvalitet kan ju dock vara något att tänka på vid målet efter träning, men du ska fan få anstränga dig för att inte få i dig tillräckligt med eaa vid en varierad kost. Men för att va på säkra sidan är det ju bara att kolla vilka livsmedel som komplementerar varandra bra eller ta ett tillskott av EAA.

OBS. Prova inte något födoämne om du är så pass känslig att du får typ får anafylaktisk chock och sånt

ddavid
2013-12-07, 16:13
Snubblade fram denna sida. Grymt bra och svar mina frågor direkt.
http://www.proteinkvalitet.se/


Tror du missade det bästa på deras sida:
"Har du frågor rörande hur du bäst sammansätter din kost rekommenderar jag dig att ta kontakt med legitimerad dietist för vägledning"

Du riskerar att skjuta dig själv i foten om du provar dig fram själv. Säkerheten framförallt (Y)

Diomedea exulans
2013-12-07, 16:34
Baljväxter?

R Scarpa27
2013-12-07, 19:33
Jag är Mjölkallergiker, troligen också reagerar jag på ägg och rött kött, dock inte konstaterat via prov.

konstaterat med hypokondri och nästan övertalat läkaren så du tror på det själv.
gö riktigt prov innan du drar slutsatser, riktigt waste med bra mat annars helt i onödan.

men om det nu stämmer finns ju miljoner soyaprodukter.

soyghurt ist för yoghurth
soyabiffar/burgare/bacon
fläskkött?
kyckling
ja finns ju massvis som inte är mjölk, ägg och rött kött.
skulle kunna skriva 5 a4 sidor på en gång =P