handdator

Visa fullständig version : Illamående av tunga pass


shut teh face
2013-12-07, 10:48
Mår alltid illa vid benpass, 30 min in i passet, sedan när jag är klar så ökar det och har jag tur släpper det inom 2-3 timmar, ibland känns det som det tar mycket längre.
Händer ibland vid överkroppspass men mer sällan
Känns ibland som man spräcker ett kärl i huvudet, och har lite ont i huvudet
Har ibland sura uppstötningar samtidigt
Illamåendet är på den grad att köra bil eller prata i telefon är jobbigt

Testat olika saker
* Hur långt innan man äter
* Testa olika mängder vatten innan/under/efter passet

Varför mår jag illa? Mjölksyra?

På något sätt så har detta känts ok, men det blir mer och mer jobbigt, framförallt om man ökar på vikterna mer

DPahkamaa
2013-12-07, 10:50
Kan det vara blodsockerfall?

balfong
2013-12-07, 10:54
Känner du dig yr/snurrig samtidigt?
Isåfall skulle jag gissa på samma som ovan skrev, blodsockerfall.
Prova att ha med dig något litet att äta under passet, en banan eller något.

Pzorz
2013-12-07, 11:02
Felaktigt buktryck?

Hur ser det ut med PWO och kost innan passet?
Vid högintensiva pass så kan ju magen reagera om man har käkat innan.

Vanligt vatten
2013-12-07, 11:09
Kan ju vara relevant att veta hur din kost ser ut på dagarna och ev. kosttillskott du tar?
Kommer man till passen ifylld med Billy's pizza doppad i kondenserad mjölk och coca cola så brukar det inte vara så värst kul att köra tungt.

Själv har jag fått sådana där perioder när jag varit dålig med kardion och bara tryckt vikter och inte ätit så värst bra, eller om luften på gymmet varit sunkig och "instängd".

Alfers
2013-12-07, 11:15
Hade samma problem. Läste någonstans att man inte klarade av all mjölksyra. Jag körde ett par veckor med högreps (15-20) och lite rest pause i böj och frontböj.
Var för jävla jobbigt men illamåendet minskade fort.
Vet inte om det var just mjölksyran det hade att göra med men det blev bättre iaf.

Skickat från min GT-S7710 med Tapatalk

Jontalinen
2013-12-07, 13:34
Blir ofta illamående och det liksom svartnar lite för ögonen på sista repsen i benpassen. Men då tar jag i för allt vad jag är värd också, inbillar mig att det är anledningen?

Käkar alltid rätt stor måltid två timmar innan passet och banan, kaffe + EAA precis innan, så har svårt o se att det skulle vara lågt blodsocker?

z_bumbi
2013-12-07, 14:06
Det mesta låter som normala symptom på ett benpass men hur ser passet ut och hur sköter du andningen?

qozmox
2013-12-07, 15:01
jag mår alltid som skit efter tunga pass.
det är värre om jag inte äter kolhydrater innan passet.

Pzorz
2013-12-07, 17:49
Illamåendet är på den grad att köra bil eller prata i telefon är jobbigt

Det mesta låter som normala symptom på ett benpass

Only on Kolo.

mattilainen
2013-12-07, 17:51
Kan det vara så att det blir en påverkan på vagusnerven som gör dig illamående. Nu vet jag inte HUR men vem vet? Kanske buktryck eller andning etc.

z_bumbi
2013-12-07, 19:30
Only on Kolo.

Eller bland de som tränar mycket/med specifika mål, fråga t ex valfri 400 m löpare hur de känner efter maxpassen. Hade det varit omöjligt att köra bil eller prata i telefon flera timmar efter ett pass så skulle det vara skillnad men att tappa en del av finmotoriken och må illa behöver inte vara tecken på att något speciellt allvarlig har skett.
Eftersom det inte finns någon beskrivning av hur träningen går till så går det bara att gissa på en hel rad orsaker men för de som har tränat en längre tid så brukar teknikbrister, konstigheter i kosten etc visa sig tidigare. För den skull bör man inte ignorera det som möjliga orsaker.

shut teh face
2013-12-07, 20:25
25 år, 185 cm, 100 kg

Har sedan i Maj kört en ganska intensiv diet, första 3 veckorna VLCD, sedan 12 veckor LCD, sedan dess 1500 kcal per dag.

Gått ned 38 kg sedan dess

Styrketräning 4 dagar i veckan, kondition 30 min på 70-75% maxpuls övriga dagar, 30-60 min promenad per dag

Styrketräningen är uppdelad i över och underkropp, 3 set 8 reps, alltid kört styrketräningen riktigt hårt, och försökt lägga största målet efter träningen (vilket i mitt fall blir 500-600 kcal max)

Styrkan i sig känns riktigt bra, jag ökar fortfarande, sakta men säkert, och jag körde ju redan under VLCD (600 kcal per dag) så man kan väl säga att jag kör mycket på vilja. :)

Men inga monstervikter jag kör på, benpress ("riktiga") 130 kg, bencurl 80, benspark 80, utfall i smithmaskin (tror jag) 80 kg, detta är vad jag kör och de är här illamåendet är som värst. Jag har en PT och vi har kört 2-3 gånger så tror inte tekniken är fel. Men jag är intresserad av vad buktryck är?

Sista 2 reps håller jag andan, annars går det inte, det blir ofta så att magen drar ihop sig och "viker" sig då

Ligger rätt lågt på kolhydraterna, 40-50g max per dag skulle jag tro

Mitt mål är att droppa de fett som finns kvar, och styrketräningen har väl syftet att behålla de muskler jag har, alltså inte gå upp i vikt.

Skulle det kunna vara någon brist på något? Jag körde bara vitamintillskott när jag körde VLCD/LCD, men jag äter minst 1kg grönsaker per dag idag

Dewon
2013-12-07, 21:20
Blir alltid så för mig när jag tränar ben, är väl för att det är en väldigt intensiv och tung påfrestning för kroppen när 50% av kroppen blir utsatt för belastning.

Bara en spekulering dock, inte bevisat på något vis.

Fredriiik
2013-12-07, 21:21
jag har precis som du, benpass är spyfärdighet en standard. Bara å gilla läget för mig med det :P

shut teh face
2013-12-07, 21:29
Kan det vara dålig kondition? När man kör ett set med ben så är ju pulsen som en eltandborste och man blir väldigt andfådd.

Eller inte dålig kondition, för de tror jag inte ni har som känner igen er, eller jag. Men att bättre kondition kanske skulle hjälpa, men det kanske inte gäller när det är så kort och explosivt.

Pzorz
2013-12-07, 21:31
text

Menade egentligen inget med vad jag sa utan syftade mer på hur verkligheten ser ut på de flesta gymmen. Att säga att medelsvennen tränar ben så hårt att man inte kan prata i telefon efter passet lät lite komiskt bara :)

Fredriiik
2013-12-07, 21:33
Kan det vara dålig kondition? När man kör ett set med ben så är ju pulsen som en eltandborste och man blir väldigt andfådd.

Eller inte dålig kondition, för de tror jag inte ni har som känner igen er, eller jag. Men att bättre kondition kanske skulle hjälpa, men det kanske inte gäller när det är så kort och explosivt.

det verkar inte spela någon roll för mig typ. Tror det handlar om hur hårt man pressar sig istället.

Sach
2013-12-07, 22:12
Hur länge vilar du mellan setsen i diverse övningar?
Tar du många sets till failure eller till gränsen av failure? Om så, i vilka övningar?
Kör du höga reps i knäböj?
Tränar du marklyft på ditt benpass? Om så, inom vilket repsomfång?
Hur många arbetsset kör du?

Alexton
2013-12-07, 22:25
du kan testa att sätta dig ned och ta lite längre vila mellan dina set. Jag brukade få illamående så jag nästan spydde när jag inte skötte min andning och vila mellan seten.

LillisJ
2013-12-08, 00:40
Andas korrekt
Ställ dig inte upp direkt efter ett set benpress, eller sätt dig ned efter böj
Drick mycket vatten!

Jag mår aldrig illa längre :)

z_bumbi
2013-12-08, 08:16
Ät mer mat och framför allt mer kolhydrater.

mikaelj
2013-12-08, 09:15
Dålig mjölksyratålighet, kort och gott?

shut teh face
2013-12-08, 12:53
Ät mer mat och framför allt mer kolhydrater.
Måste jag? Jag misstänker att jag är en sån där som funkar bra utan kolhydrater - bortsett från illamåendet ;)

Jag tog ett par smörgåsar för någon vecka sedan, kändes riktigt bra men inom ett par timmar kom ett enormt sug, samtidigt som jag blev sugen på röka, alkohol, godis - alla mina gamla laster. Jag blev riktigt förbannad och arg och det släppte inte förens jag hoppa ned i säng och fick en natts sömn.

Dålig mjölksyratålighet, kort och gott?
Mycket möjligt. Jag ska testa ta EAA 10 min innan på 2 timmars "fasta" och BCAA under passet, tips från en kompis.

Hur länge vilar du mellan setsen i diverse övningar?
Tar du många sets till failure eller till gränsen av failure? Om så, i vilka övningar?
Kör du höga reps i knäböj?
Tränar du marklyft på ditt benpass? Om så, inom vilket repsomfång?
Hur många arbetsset kör du?
Jag vilar cirka en minut, kunde kanske vilat mer, är ibland andfådd inför nästa set.
Jag kör inte benövningar till failure, men jag kör såpass tungt att två sista rep är tortyr, men inte på gränsen att inte klara det.
Kör inge arbetsvikter eller så, jag lassar på det jag ska lyfta, och hoppar på 8 rep direkt, är det för lätt ökar jag till nästa set. Efter 3 set är jag riktigt trött i muskeln

Mina pass tar en timme max, jag hoppar mellan de flesta övningarna, bortsett från benpress och utfall eftersom de är såpass krävande. Samma sak gäller latsdrag och långrodd.

mikaelj
2013-12-08, 13:11
Hur länge har det känts så?

Jag blir sådan av gympapass på Friskis nuförtiden, men aldrig när jag var där 2-3 gånger i veckan och tränade. Om jag skulle fortsätta nu skulle det ta någon vecka, sedan skulle det försvinna.

Om du bara gör benpass en gång i veckan kanske du aldrig hinner anpassa dig.

shut teh face
2013-12-08, 13:16
Hur länge har det känts så?

Jag blir sådan av gympapass på Friskis nuförtiden, men aldrig när jag var där 2-3 gånger i veckan och tränade. Om jag skulle fortsätta nu skulle det ta någon vecka, sedan skulle det försvinna.

Om du bara gör benpass en gång i veckan kanske du aldrig hinner anpassa dig.
Det har börjat sedan jag börjat lassa på mer och mer tyngd på benövningarna, eftersom jag äter mer nu än jag gjorde innan så har jag helt enkelt haft större möjlighet till ökningar antar jag. När jag tänker efter lite så kom det nog när jag gick från 10-15 rep till 8 rep, i början körde jag "teknik" (heter något vettigare) på lägre vikt för att få till tekniken, sedan efter 10 veckor så kör jag 8 reps. Det kom nog då ..

Jag kör ben två gånger i veckan, tisdag och lördagar, överkropp onsdag och söndag. :)

Jag kör ju som sagt 30 min 70-75 maxpuls på crosstrainer 3 ggr i veckan, men inte testat högintensiv konditionsträning ännu. :)

gratefuldead
2013-12-08, 13:21
Känns det som att du behöver, eller rapar du när du känner så?

z_bumbi
2013-12-08, 14:17
Måste jag? Jag misstänker att jag är en sån där som funkar bra utan kolhydrater - bortsett från illamåendet ;)

Nej du måste inget men istället för att leta efter något tillskott eller någon minimal del av träningen kan det vara bra att åtgärda problemet dvs att du väger 100 kg och tränar på 1500 kcal. Undviker du dessutom kolhydrater så har du ännu lättare att bonka på träningen.

shut teh face
2013-12-10, 09:51
Jag körde ett tungt benpass på morgonen, fastande förutom 10g EAA innan.

Jäkligt bra pass, ökade på allt, full av energi och inget illamående. :)

NickeSthlm
2013-12-10, 09:58
Nej du måste inget men istället för att leta efter något tillskott eller någon minimal del av träningen kan det vara bra att åtgärda problemet dvs att du väger 100 kg och tränar på 1500 kcal. Undviker du dessutom kolhydrater så har du ännu lättare att bonka på träningen.

+1

Reagerade också på att du endast trycker i dig 1500kcal om dagen och tränar hårt.. Du har ju dessutom inte ätit dina 1500kcal innan träningen utan har ett mål på 5-600 kcal att äta efter träningen. Tror du skulle må bra av att äta mer. Du har ju redan gjort ett snyggt tapp så här långt (mycket bra jobbat), kan vara läge att öka kaloriintaget även om du fortfarande kan ligga på minus..

Zeno
2013-12-10, 10:41
25 år, 185 cm, 100 kg

Har sedan i Maj kört en ganska intensiv diet, första 3 veckorna VLCD, sedan 12 veckor LCD, sedan dess 1500 kcal per dag.

Gått ned 38 kg sedan dess

Styrketräning 4 dagar i veckan, kondition 30 min på 70-75% maxpuls övriga dagar, 30-60 min promenad per dag

Styrketräningen är uppdelad i över och underkropp, 3 set 8 reps, alltid kört styrketräningen riktigt hårt, och försökt lägga största målet efter träningen (vilket i mitt fall blir 500-600 kcal max)

Styrkan i sig känns riktigt bra, jag ökar fortfarande, sakta men säkert, och jag körde ju redan under VLCD (600 kcal per dag) så man kan väl säga att jag kör mycket på vilja. :)

Men inga monstervikter jag kör på, benpress ("riktiga") 130 kg, bencurl 80, benspark 80, utfall i smithmaskin (tror jag) 80 kg, detta är vad jag kör och de är här illamåendet är som värst. Jag har en PT och vi har kört 2-3 gånger så tror inte tekniken är fel. Men jag är intresserad av vad buktryck är?

Sista 2 reps håller jag andan, annars går det inte, det blir ofta så att magen drar ihop sig och "viker" sig då

Ligger rätt lågt på kolhydraterna, 40-50g max per dag skulle jag tro

Mitt mål är att droppa de fett som finns kvar, och styrketräningen har väl syftet att behålla de muskler jag har, alltså inte gå upp i vikt.

Skulle det kunna vara någon brist på något? Jag körde bara vitamintillskott när jag körde VLCD/LCD, men jag äter minst 1kg grönsaker per dag idag

Får oftast denna känsla på benpassen när jag ligger på balans eller underskott.
Så med tanke på vad du ligger på tycker jag inte det är så konstigt att sådan symptomer uppstår.
40-50gr kolhydrater på 100kg känns väldigt lågt och framförallt på det underskott du ligger på.

shut teh face
2013-12-10, 10:44
Ska fundera på att öka till 2000 kcal då, men lite skrämmande att äta mer, känns som jag äter rätt mycket redan.. :)

Mitt BMR är cirka 2400, om jag lägger till "Medel motion (träning 3-5 dagar per vecka) 1.55" så hamnar jag på nästan 3500 kcal per dag, kan de stämma? Jag sitter mest stil när jag inte tränar liksom.

Zeno
2013-12-10, 10:51
Tycker jag du gör rätt i framförallt nu när du är nere på en sån pass mycket lägre vikt än den vid start.
Det är ju svårt att säga exakt, men någonstans där emellan ligger nog sanningen.