handdator

Visa fullständig version : Hur tränar man biceps för att få så starka senor/fästen som möjligt så att risken...


Alfen avf Ling
2013-12-06, 16:47
... för att muskeln hoppar av / "ruptur" när man kör marklyft minskar?

Hur tror ni att man ska träna för att muskeln inte ska hoppa av när man kör marklyt? självklart är det viktigaste att köra marklyft korrekt, detta behöver ingen påpeka, men kör man riktigt tungt så kan den hoppa ändå.

så den här tråden handlar om hur man kör biceps för att skydda mot att den hoppar av vid tunga lyft..

Vad tror ni? Högreps lågreps?? Frekvens?

100
2013-12-06, 16:56
Det är inte endast vid marklyft muskeln "hoppar av".

I alla tunga övningar med supinerat grepp kan muskeln "hoppa av". Tex stångrodd.

Alfen avf Ling
2013-12-06, 16:57
Det är inte endast vid marklyft muskeln "hoppar av".

I alla tunga övningar med supinerat grepp kan muskeln "hoppa av". Tex stångrodd.

just det så hur tränar man biccarna för att minska risk1?

Knatcharn
2013-12-06, 17:02
just det så hur tränar man biccarna för att minska risk1?

Med full ROM. :)

major Pectoralis
2013-12-06, 18:32
Full ROM är givet. Kanske man kan tänka sig någon lutande variant eller i kabel så att man verkligen får belastning i sträckt läge (med stång blir ju vikten på biceps 0 i bottenläget/hängande).

Sedan finns det många bud på vilka repsintervall som bygger senor bäst. Säkraste kortet är väl den typen av träning som ger bäst massa eftersom senorna växer med muskeln. Vilken typ av träning som ger bäst massa är ju dock tveksamt. Som i all annan träning bör man väl som nybörjare dock börja lätt och med höga repsintervall för att sedan höja successivt, sakta men säkert.

Excentrisk fas har visat sig vara bra för senstrukturer så det lär vara bra att bromsa ordentligt på nedvägen.

Röda Björnen
2013-12-06, 19:07
Att träna normalt stärker hela kroppen, onödigt att komplicera. Se till att din teknik är korrekt så minskar risken enormt.

Växla vilken av händerna som är suspinerad så minskar det lite mer!

MVH

Sheogorath
2013-12-06, 19:08
Full ROM är givet. Kanske man kan tänka sig någon lutande variant eller i kabel så att man verkligen får belastning i sträckt läge (med stång blir ju vikten på biceps 0 i bottenläget/hängande).

Sedan finns det många bud på vilka repsintervall som bygger senor bäst. Säkraste kortet är väl den typen av träning som ger bäst massa eftersom senorna växer med muskeln. Vilken typ av träning som ger bäst massa är ju dock tveksamt. Som i all annan träning bör man väl som nybörjare dock börja lätt och med höga repsintervall för att sedan höja successivt, sakta men säkert.

Excentrisk fas har visat sig vara bra för senstrukturer så det lär vara bra att bromsa ordentligt på nedvägen.

+1

Kan tänka mig att en preacher-curl-variant är bra just eftersom man får en belastning av biceps i bottenläget, till skillnad från i stående curl där vikten "bara" hänger i fingerflexorerna.

Alfers
2013-12-06, 19:13
Jag brukar försöka bryta stången med händerna lite när jag drar tungt. Känns som att det hindrar en från att försöka göra en liten omedveten curl.

Arne Persson
2013-12-06, 19:32
Många set tungt . Ett exempel på hur jag själv kört. Självfallet så full ROM som möjligt med totalt utsträck. Tar mina egna vikter som referens.
Koncentrationscurl: uppvärmning 3 set 10/10 kg, 10/20kg och 8/27,5 kg. Riktig träning 3x6/30 kg, 3x5/35 kg, 3x3-5/40 kg samt 3x1-3reps/42,5-45 kg.
Detta är främst för styrka i muskler, senor och fästen.

Wormzie
2013-12-06, 19:40
Hur många hundra kilo i mark håller senorna för då Arne? ;)

Arne Persson
2013-12-06, 19:48
Hur många hundra kilo i mark håller senorna för då Arne? ;)

Ca 2 ton...

delizh
2013-12-06, 19:52
Många set tungt . Ett exempel på hur jag själv kört. Självfallet så full ROM som möjligt med totalt utsträck. Tar mina egna vikter som referens.
Koncentrationscurl: uppvärmning 3 set 10/10 kg, 10/20kg och 8/27,5 kg. Riktig träning 3x6/30 kg, 3x5/35 kg, 3x3-5/40 kg samt 3x1-3reps/42,5-45 kg.
Detta är främst för styrka i muskler, senor och fästen.

Det är många set på just bara koncentrations curlen.
Med tanke på just att det är 12 koncentrations curl, kör du bara det eller något mera efter det?

Wormzie
2013-12-06, 19:53
40kg x50 reps bodypumpstilen?

Diomedea exulans
2013-12-06, 19:55
Ca 2 ton...

Oh fan, jag som inte ens tar 200 i mark, då kan jag nöja mig med att curla med 4-kiloshantlarna då. ;)

Arne Persson
2013-12-06, 19:58
Det är många set på just bara koncentrations curlen.
Med tanke på just att det är 12 koncentrations curl, kör du bara det eller något mera efter det?

Detta är första övningen. :)

Arne Persson
2013-12-06, 19:59
Oh fan, jag som inte ens tar 200 i mark, då kan jag nöja mig med att curla med 4-kiloshantlarna då. ;)

Helt ok, bara du sträcker ut ordentligt.;)

delizh
2013-12-06, 20:03
Detta är första övningen. :)

Berätta lite mer, skulle vilja veta du hur tränar biceps O'mästare :)
På din konc.. curl, kör du till max reps eller lämnar du 1-2 reps kvar i tanken tills du når 42.5-45kg då det var 3-5 reps? :)

Arne Persson
2013-12-06, 20:16
Berätta lite mer, skulle vilja veta du hur tränar biceps O'mästare :)
På din konc.. curl, kör du till max reps eller lämnar du 1-2 reps kvar i tanken tills du når 42.5-45kg då det var 3-5 reps? :)

Om jag berättar hur jag normalt tränar så lär väl vår enda sanna mästare här att bli vred över de irrläror jag lär ut... :)

Kör endast till max i de 6 sista setten.

L-Sami
2013-12-06, 20:29
Hur stor är risken att biceps går av i marklyft och inte i bicepscurl eller någon anna bicepsövning?

Jag tror på att ha starka triceps (like Arne P) så att armbågen inte hamnar i flexion vid marklyft, så att man sliter av distala bicepssenan.

Arne Persson
2013-12-06, 20:36
Hur stor är risken att biceps går av i marklyft och inte i bicepscurl eller någon anna bicepsövning?

Jag tror på att ha starka triceps (like Arne P) så att armbågen inte hamnar i flexion vid marklyft, så att man sliter av distala bicepssenan.

Det är minst lika viktigt att biccorna är flexibla i ytterlägena.

Fredrik_S
2013-12-06, 21:14
Det är minst lika viktigt att biccorna är flexibla i ytterlägena.

Är det vanligt att folk är så stela att de inte ens når benstopp(olecranon mot humerus) vid maximal armbågsextension när armen är framför lodlinjen? Jag måste göra en ganska rejäl axelextension till 70-90 grader bakom lod efter maximal armbågsextension skett innan det börjar strama i biceps.

pezrulezhaakon
2013-12-06, 21:28
Arne Persson

Vad får dig att tro att jag bryr mig hur du väljer att träna??

Arne Persson
2013-12-06, 21:32
Arne Persson

Vad får dig att tro att jag bryr mig hur du väljer att träna??

:d

tossefar
2013-12-06, 21:38
Arne Persson

Vad får dig att tro att jag bryr mig hur du väljer att träna??

Uppenbarligen bryr du dig tillräckligt för att kommentera.

skivståång
2013-12-06, 21:46
Uppenbarligen bryr du dig tillräckligt för att kommentera.

cool kommentar

pezrulezhaakon
2013-12-06, 21:53
tossefar

Nej, inte om hur farbror Arne tränar, bara då han hävdar att det sättet är optimalt för allas mål.

ZoDa
2013-12-06, 21:54
Uppenbarligen bryr du dig tillräckligt för att kommentera.

Kan man inte skita fullständigt i hur någon tränar, men vara intresserad av att veta varför denne person tror att man är intresserad av hur han/hon tränar?

Anders The Peak
2013-12-06, 22:05
Ligament och senor tar betydligt längre tid att stärka jämfört med muskeln.
Skynda långsamt.

Tendon structural adaptations to load exercise are inhibited by anabolic androgenic steroids

The present study investigated the structural changes in the rat calcaneal tendon (CT), superficial flexor tendon (SFT), and deep flexor tendon (DFT) in response to jump exercises and anabolic androgenic steroids (AAS). Animals were divided into four groups: sedentary, trained, AAS-treated sedentary rats, and AAS-treated trained animals. Training increased the volume density (Vv%) of blood vessels in all regions of the CT and DFT, cell Vv% in the peritendinous sheath of the proximal and distal regions of the SFT and proximal region of DFT, and cell Vv% in the tendon proper of the proximal and distal regions of the SFT and DFT. The combination of AAS and load exercises showed little increased blood vessel Vv% at the proximal region of the CT, intermediate region of the SFT, and all regions of the DFT as opposed to an increase in adipose cell Vv% in the CT proximal region. The AAS reduced the levels of hydroxyproline in the proximal region of the DFT and in the distal region of the STF. In conclusion, exercise promoted benefits to the adaptation of the tendons to overload. These effects were absent when load exercise was combined with AAS. The abusive consumption of AAS contributes to tendon inertness and rigidity, and increases the potential risk of injury.

drift
2013-12-06, 22:25
:d

Ok, nu går jag OT - men jag tror att många är intresserade av ditt svar iaf. :)

Om du själv skulle ge de tre bästa tipsen för en bra ökning i volym av biceps, vad skulle det vara? Förutsatt att man äter som man ska.

Jag som så många andra jobbar hårt för att få fart på biceps, och visst går det framåt så sakteliga, men det hade inte gjort något om man fick lite mer tips på vägen. :)

Trevlig helg!

Anders The Peak
2013-12-06, 22:32
Ok, nu går jag OT - men jag tror att många är intresserade av ditt svar iaf. :)

Om du själv skulle ge de tre bästa tipsen för en bra ökning i volym av biceps, vad skulle det vara? Förutsatt att man äter som man ska.

Jag som så många andra jobbar hårt för att få fart på biceps, och visst går det framåt så sakteliga, men det hade inte gjort något om man fick lite mer tips på vägen. :)

Trevlig helg!

Ursäkta nu är jag inte Arne och har inte riktigt samma uppfattning om armträning som Persson.

Men min uppfattning och erfarenhet är att man tränar för tungt och under för lång tid för att de ska ha en chans att växa.

Välj två effektiva övningar för biceps och triceps som kompletterar varandra och fokusera på kontakt och pump i ca 3 set per övning och 25-12 reps efter uppvärmning,1-2 ggr per vecka så brukar de börja växa.

Fredrik_S
2013-12-06, 23:09
Testade upplägget som Arne började på att besrkiva alldeles nyss.. Det var fantastiks roligt och tungt måste jag säga

Biceps
Konsentrationscurll
Warmup
10 10
15 10
20 8
Worksets (12 set)
22,5kg 3*6
25,0kg 3*5 (lite cheat)
27,5kg 3*3 mycke cheat
30,0kg 3*1 negativa

Stående Stångcurl
Warmup
20 15
30 10
40 8
Worksets 12set
45kg 3*6 viss cheat
50kg 3*5 viss cheat
55kg 3*3 mycket cheat
60kg 3*1 negativa

Avslutande pump
Lågt fäste i kabeldrag stående curls 30 sek vila snabba reps
22,5kg 5*15

Fredrik_S
2013-12-07, 01:43
Men hjälp.... Jag är inte så där kass på att stava... Nattdyslexi! :)

Alfen avf Ling
2013-12-07, 02:23
Full ROM är givet. Kanske man kan tänka sig någon lutande variant eller i kabel så att man verkligen får belastning i sträckt läge (med stång blir ju vikten på biceps 0 i bottenläget/hängande).

Sedan finns det många bud på vilka repsintervall som bygger senor bäst. Säkraste kortet är väl den typen av träning som ger bäst massa eftersom senorna växer med muskeln. Vilken typ av träning som ger bäst massa är ju dock tveksamt. Som i all annan träning bör man väl som nybörjare dock börja lätt och med höga repsintervall för att sedan höja successivt, sakta men säkert.

Excentrisk fas har visat sig vara bra för senstrukturer så det lär vara bra att bromsa ordentligt på nedvägen.

+1

Kan tänka mig att en preacher-curl-variant är bra just eftersom man får en belastning av biceps i bottenläget, till skillnad från i stående curl där vikten "bara" hänger i fingerflexorerna.


Ni tror alltså inte på "många tunga set" som Arne P? Alltså att det är viktigare att träna tungt än att bygga massa.

cero
2013-12-07, 02:45
Tycker ni det är viktigt att träna biceps specifikt just för att minska risken för detta? Tränar endast basövningar numera (stångrodd, marklyft och chins för biceps).

svenbanan
2013-12-07, 02:54
Men hjälp.... Jag är inte så där kass på att stava... Nattdyslexi! :)
Du måste konsentrera dig. ;)

cero
2013-12-07, 02:57
Men hjälp.... Jag är inte så där kass på att stava... Nattdyslexi! :)

Stor bokstav efter flera punkter är fel. ;)


(tror jag)

mikaelj
2013-12-07, 08:45
Se till att ha OK teknik i marklyft.

Spänn triceps genom hela lyftet.

Det är det första du ska börja med.

the_matsson
2013-12-07, 08:59
Om vi kikar på strongman-grenar då?

Där är det inte helt ovanligt med ruptur i varken biceps eller vadmusklerna, kanske i synnerhet vid däckvält.

Några kloka tankar om det är något särskilt man kan göra för att minska den risken, jämfört med vad vi redan dryftat?

Sheogorath
2013-12-07, 09:12
Ni tror alltså inte på "många tunga set" som Arne P? Alltså att det är viktigare att träna tungt än att bygga massa.

Jag ser inget motsatsförhållande. Man konc-curlar inte 42 kg utan rejäla biccar.

z_bumbi
2013-12-07, 09:30
Om vi kikar på strongman-grenar då?

Där är det inte helt ovanligt med ruptur i varken biceps eller vadmusklerna, kanske i synnerhet vid däckvält.

Några kloka tankar om det är något särskilt man kan göra för att minska den risken, jämfört med vad vi redan dryftat?

Välj en bra ordning på grenarna, tävla inte småskadad eller för tidigt efter en skada och bestäm om tävlingen är värd risken att köra max i varje gren.

LindaS
2013-12-07, 13:01
... för att muskeln hoppar av / "ruptur" när man kör marklyft minskar?

Hur tror ni att man ska träna för att muskeln inte ska hoppa av när man kör marklyt? självklart är det viktigaste att köra marklyft korrekt, detta behöver ingen påpeka, men kör man riktigt tungt så kan den hoppa ändå.

så den här tråden handlar om hur man kör biceps för att skydda mot att den hoppar av vid tunga lyft..

Vad tror ni? Högreps lågreps?? Frekvens?Se till att sträcka ut(samt stretcha) inte bara bra ihop muskeln samt se till att alltid dra marklyft med raka armar. SÅ enkelt är det.