handdator

Visa fullständig version : Vad bygger bäst?


dominera
2013-12-06, 15:46
Har tränat i ca 1 år där jag kört en klassisk 3-split mot push/pull/ben. Jag är sugen på att testa något nytt och undrar vad som bygger bäst. Mitt mål med träningen är att få volym och massa, styrka och definition osv är mindre prioriterat. Och om målet då är att bli så stor som möjligt anser ni att en 3-split eller en 2-split bygger bäst? Med 2-split menar jag halvkropp över-/underkroppspass. Det blir alltså 4 dagar i veckan man tränar.

Jag har kört på detta upplägg i 3 veckor nu och gillar det som fan. Frågan är bara hur bra det är, bygger det bättre än 3-split? Förutsatt att sömn och kost sköts perfekt, om det endast hängde på träningen - vilket upplägg skulle vara bäst då?

Alt 1

D1: Överkropp
D2: Underkropp
D3:
D4: Överkropp
D5: Underkropp
D6:
Repeat

Alt 2

D1: Push
D2: Pull
D3: Ben
D4:
D5: Push
D6: Pull
D7: Ben
Repeat

pezrulezhaakon
2013-12-06, 16:03
dominera

Om du får bra resultat av det du gör finns det ingen anledning att byta.
Om du vara tränat 1 år, så kan du i princip träna vilket upplägg som helst som musklerna blir trötta av.
Kör det du trivs med, lasta på bra med vikt och håll ett bra utförande, så funkar det.

dluddeckens
2013-12-06, 16:11
Har tränat i ca 1 år där jag kört en klassisk 3-split mot push/pull/ben. Jag är sugen på att testa något nytt och undrar vad som bygger bäst. Mitt mål med träningen är att få volym och massa, styrka och definition osv är mindre prioriterat. Och om målet då är att bli så stor som möjligt anser ni att en 3-split eller en 2-split bygger bäst? Med 2-split menar jag halvkropp över-/underkroppspass. Det blir alltså 4 dagar i veckan man tränar.

Jag har kört på detta upplägg i 3 veckor nu och gillar det som fan. Frågan är bara hur bra det är, bygger det bättre än 3-split? Förutsatt att sömn och kost sköts perfekt, om det endast hängde på träningen - vilket upplägg skulle vara bäst då?

Alt 1

D1: Överkropp
D2: Underkropp
D3:
D4: Överkropp
D5: Underkropp
D6:
Repeat

Alt 2

D1: Push
D2: Pull
D3: Ben
D4:
D5: Push
D6: Pull
D7: Ben
Repeat


Så som du skrivit alternativ 2 är det 6 st pass på raken, är det så du menar, eller börjar du v2 med en vilodag?

Illuminatus
2013-12-06, 23:01
Jag har kört på ett PPL-schema ett längre tag nu och på sista tiden kört ett mer styrkeinriktat sådant. Styrkan ökar för varje pass och jag tycker jag bara blir större och större för varje vecka som går.

Personligen har jag aldrig gillat just ordningen PUSH/PULL/LEG då jag tycker baksida lår och ländryggen får på tok för mycket smisk på PULL-dagen då JAG kör marklyft på ryggdag och tex tunga böj, raka mark & utfallssteg med viktplattor tex på bendag. Det jag gjort är att ändrat ordningen så att jag börjar med ett PULL-pass för att dagen efter göra ett PUSH-pass och efter där lägga in benpasset, vila och sen repeat om jag känner mig i bra form, annars tar jag ytterligare en dags vila. Och den där extra dagens vila har hitintills inte visat några negativa effekter, snarare tvärt om då man får en extra dag att längta till gymmet och motivationen och passet brukar vara topp när man är tillbaks.

Kanske kan vara värt att testa. Inga större förändringar men jag tror det skulle kunna göra skillnad. Jag skulle aldrig fixa det psykiskt att köra ett tungt ryggpass dagen innan ett tungt benpass men det är ju jag det...

dominera
2013-12-08, 13:03
jag tänker rent spontant att 2-split borde vara bättre när man är relativt ny (0-2 år) men att 3-split kan vara mer fördelaktigt senare (2+ år) eftersom det då krävs mer vikter för att trötta ut musklerna vilket leder till längre återhämtningstid, för att inte tala om att passen skulle bli mycket längre än vad dom är nu

Stor Hård Ådrig
2013-12-08, 13:36
Jag kör alt 1, tror mer på det då du har lite högre frekvens och samtidigt fler vilodagar. Kör över a, under a, vila, över b, under b, vila, repeat. 3-1-3 blev för mycket för mig.

drkrupp
2013-12-08, 23:03
Varför inte köra push/pull bara? Lår på push-dagen och baksidan på pull-dagen.

Kotten
2013-12-08, 23:05
Hur långt är ett snöre

Edit: Helt omöjligt att svara på då det inte står ett skvatt om övningar etc. Förövrigt tror jag det kvittar hur du tränar så länge du tränar progressivt. Att 2 gånger i veckan ska vara bättre än 1 tror jag inte heller på, så länge du tränar progressivt. Så svaret är det du tycker är roligast och det programmet du känner att du kan öka bäst i