handdator

Visa fullständig version : Säkraste sättet att faila i bänkpress? Utan skador


Babyface
2013-12-06, 13:39
Hellu
Kör ett program som snart kommer innehålla tunga 2-4 reppare i bänk.
Tränar jag på dagen brukar jag fråga någon random för spot

Men är ofta ensam på gymmet på kvällen

Tränar inte på höga vikter men iaf. Vill inte vara rädd att faila när jag är ensam


1a. Ta stången på bröstet (80kg) vila några minuter och försöka pressa igen
1b. Om man inte orkar i högsta läget blir det ju en bit ner till bröstet. Pang? Skaderisk?

2a. Flippa vikterna, köra utan låsning
2b. Kommer stången tillbaka fort/hårt när ena sidan töms? Skaderisk?


Nu kommer väl någon Strongman in och säger
"Kör inte på vikter du inte klarar av!!!"

Saken är den att jag orkar så mkt mer vid spot och vill inte vara rädd vid fail ensam

gohardorgohome
2013-12-06, 13:44
Kör man inga monstervikter fungerar det bra att rulla stången ner för magen till benen bara, gjort det på upp till 120kg utan några större problem.

Lucaas
2013-12-06, 13:44
Fråga någon som jobbar där om spot? :)

Skickat från min GT-S5830i via Tapatalk 2

Xtreme-G
2013-12-06, 13:46
Har du inget powerrack du kan rigga upp så att du kan lägga ner stången ifall du inte orkar. Idealt precis under brösthöjd så att du kan gå ner till bröstet men ifall du släpper bryggan så ligger stången på ställningen.

Babyface
2013-12-06, 13:48
Kör man inga monstervikter fungerar det bra att rulla stången ner för magen till benen bara, gjort det på upp till 120kg utan några större problem.

Det var som fan, 120 kg?!
Ska testa hur det känns idag

Babyface
2013-12-06, 13:49
Har du inget powerrack du kan rigga upp så att du kan lägga ner stången ifall du inte orkar. Idealt precis under brösthöjd så att du kan gå ner till bröstet men ifall du släpper bryggan så ligger stången på ställningen.

Tyvärr inte

Babyface
2013-12-06, 13:49
Fråga någon som jobbar där om spot? :)

Skickat från min GT-S5830i via Tapatalk 2

Ingen där så sent faktiskt

gohardorgohome
2013-12-06, 13:50
Det var som fan, 120 kg?!
Ska testa hur det känns idag

Gör det, det är enligt mycket myyyycket säkrare än att låta viktplattor tippa av på ena sidan då det inte känns så bra för axlarna när den sedan flyger tillbaka åt andra hållet.

Babyface
2013-12-06, 13:53
Gör det, det är enligt mycket myyyycket säkrare än att låta viktplattor tippa av på ena sidan då det inte känns så bra för axlarna när den sedan flyger tillbaka åt andra hållet.

Thx för tipset hulk

filmjölk
2013-12-06, 14:13
Ninjamove, pressa snett uppåt mot magen och sätt dig upp.

LillisJ
2013-12-06, 14:14
Rulla av stången funkar alltid, och så är det alltid någon som frågar om det gick bra :rolleyes:

maattee10
2013-12-06, 14:30
2a. lägg stången på bröstet och flippa vikterna höger sen vänster sidan;)

Babyface
2013-12-06, 14:54
2a. lägg stången på bröstet och flippa vikterna höger sen vänster sidan;)

Men finns det inte skaderisk för axeln där?
Lär ju bli en jäkla svikt

jockke
2013-12-06, 14:55
Har för mig att någon tipsade någon gång om att sätta några eller någon vikt utanför låset och bara tippa av dom istället för alla. Har inte testat själv så vet ej hur bra det går ;)

Babyface
2013-12-06, 14:55
Ninjamove, pressa snett uppåt mot magen och sätt dig upp.

Lust att visa något klipp på det?
Något herrn själv utövar?

mikaelj
2013-12-06, 14:57
Men finns det inte skaderisk för axeln där?
Lär ju bli en jäkla svikt

Varför? Du lägger den på bröstet först och sedan rullar dig åt sidan, som en tjock person som försöker komma ur sängen. Ingen belastning på axlarna där.

Det största problemet är snarare i själva missen. Du riskerar att få stången i ansiktet.

HMB
2013-12-06, 15:31
Jag tar mig friheten att länka filmjölks youtubeklipp med ett eminent fail i slutet.

WuCGAWIjp5Y

MackeJuve
2013-12-06, 15:32
Har rullat stången över kroppen med 110 kg belastning, det var inget problem. Kände dock att det var i gränslandet, gjorde inte ont, men med lite mer vikt så kanske det hade smärtat lite. Faktum kvarstår dock, det går!

MackeJuve
2013-12-06, 15:33
Jag tar mig friheten att länka filmjölks youtubeklipp med ett eminent fail i slutet.

WuCGAWIjp5Y

Vackert. MYCKET smidigare än jag gör det.

Stefan J
2013-12-06, 16:12
Hellu
Kör ett program som snart kommer innehålla tunga 2-4 reppare i bänk.
Tränar jag på dagen brukar jag fråga någon random för spot

Men är ofta ensam på gymmet på kvällen

Tränar inte på höga vikter men iaf. Vill inte vara rädd att faila när jag är ensam


1a. Ta stången på bröstet (80kg) vila några minuter och försöka pressa igen
1b. Om man inte orkar i högsta läget blir det ju en bit ner till bröstet. Pang? Skaderisk?

2a. Flippa vikterna, köra utan låsning
2b. Kommer stången tillbaka fort/hårt när ena sidan töms? Skaderisk?


Nu kommer väl någon Strongman in och säger
"Kör inte på vikter du inte klarar av!!!"

Saken är den att jag orkar så mkt mer vid spot och vill inte vara rädd vid fail ensam

Om du failar och är stark kan det bli svårt att rulla ner stången på magen, 140-180kg som ligger på buken kommer få de flesta att tappa luften. Fastnar du på bröstkorgen är mitt tips därför att du tar bort den ena armen och tippar/välter stången med den andra. Var beredd på rekylen när de första viktskivorna trillar av och var beredd att snabbt ta bort den andra armen så att den inte fastnar. Att jag säger ta bort armen beror på att du inte vill att armen ska fastna där när du tippar så att du drar av en bröstmuskel. Och håll spänningen i bröstkorgen hela tiden så att du skyddar revben och liknande.

Filmjölk gjorde en mycket snygg räddning där, men fastnar du väl därnere och inte är beredd på manövern som han gjorde kommer du inte upp igen utan vidare (om du har mkt på stången).

Alfers
2013-12-06, 16:25
Ställ en bänk på varje sida.

HMB
2013-12-06, 16:27
Personligen tycker jag att det kan vara vettigt att träna på att faila säkert. Det gör definitivt att man vågar sig på högre vikter än om man är osäker på vad som händer vid fail.

Knatcharn
2013-12-06, 17:06
Personligen tycker jag att det kan vara vettigt att träna på att faila säkert. Det gör definitivt att man vågar sig på högre vikter än om man är osäker på vad som händer vid fail.

Det känns bra att veta vad man ska göra när det händer, ja. Träna in filmjölkens variant?

HMB
2013-12-06, 17:49
Det känns bra att veta vad man ska göra när det händer, ja. Träna in filmjölkens variant? Jag har failat en gång och gjorde då filmjölks variant, för att aldrig ha testat det innan så gick det helt ok. Personligen kommer jag nog köra lite "failträning" nästa bänkpass och börja på låga vikter för att stega mig upp sen. Tror det kan vara riktigt nyttigt då jag alltid tränar ensam.

Babyface
2013-12-06, 18:03
Vackert. MYCKET smidigare än jag gör det.

Haha, vilken manöver! As snyggt ju

Alla tränar fail till helgen och återkommer med rapporter :)

maattee10
2013-12-06, 18:55
Men finns det inte skaderisk för axeln där?
Lär ju bli en jäkla svikt

allt tryck ligger på bröstet

NiklasAlm
2013-12-06, 22:16
man kan också ta nackstödet som vissa använder i knäböj och sätta på stången så blir det lite dämpning när man rullar

z_bumbi
2013-12-06, 22:25
Personligen tycker jag att det kan vara vettigt att träna på att faila säkert. Det gör definitivt att man vågar sig på högre vikter än om man är osäker på vad som händer vid fail.

Är det inte mycket enklare att öva på att prata med folk? Jag har inte riktigt upplevt det som svårt att, om man har försökt, lyckas träna på samma tider som någon som kan passa en och annan bänk.

HMB
2013-12-06, 22:35
Är det inte mycket enklare att öva på att prata med folk? Jag har inte riktigt upplevt det som svårt att, om man har försökt, lyckas träna på samma tider som någon som kan passa en och annan bänk. Jag är ofta ensam på gymmet de tider jag tränar. Men absolut, jag frågar när det finns folk omkring.

LillisJ
2013-12-06, 22:38
Är det inte mycket enklare att öva på att prata med folk? Jag har inte riktigt upplevt det som svårt att, om man har försökt, lyckas träna på samma tider som någon som kan passa en och annan bänk.

"Rör inte stången förrän jag säger till"

Så rör dom stången så fort man är påväg upp. Nä, om inte mina vanliga passare är där så rullar jag hellre. Då slipper man bli förbannad :D

Tobbey
2013-12-06, 22:39
"Rör inte stången förrän jag säger till"

Så rör dom stången så fort man är påväg upp. Nä, om inte mina vanliga passare är där så rullar jag hellre. Då slipper man bli förbannad :D

+1, men rullar aldrig. Verkar korkat. Bara att bänka i ett power-rack med säkerhetsstöd. Problem solved.

Ungkarlsliv
2013-12-06, 22:46
Har failat två gånger när jag varit själv. En gång på 120kg och då rullade jag stången nerför magen, det gick utmärkt, men smärtade lite i korsryggen när man ställde sig upp med stången, blir ju en kombination av mark/böj nästan som inte var särskilt behaglig ouppvärmd, men det skulle ju kunna förhindras av att tippa vikterna när man fått ner stången så långt.

Den andra gången var på riktigt låg vikt typ 75-80kg så då gjorde jag filmjölks variant att bara svinga ner stången mot låren.

Chilla mamma
2013-12-06, 22:47
"Rör inte stången förrän jag säger till"

Så rör dom stången så fort man är påväg upp. Nä, om inte mina vanliga passare är där så rullar jag hellre. Då slipper man bli förbannad :D

+1!!!!!!

Hur mycket man än försöker förklara att man BARA vill ha hjälp ifall den ligger still på bröstet och man säger till så envisas folk med att hjälpa en upp långt innan man är klar. Men sen vill jag inte bli arg på dem, de försökte trots allt hjälpa. Nej, som tur är kan jag oftast be min flickvän passa som efter några utskällningar från mig vet när hon får hjälpa, höhö.

Sach
2013-12-06, 22:56
Som sagts, lås inte fast vikterna och tippa stången åt sidan.
Men vill du inte vara rädd för fail när du är ensam så kör hantelpress istället.
Frågan är dock varför du vill gå till fail i stora övningar?
Det tär mindre på ditt cns och minskar skaderisken om du gör det i en enledsövning istället, som tex kabelflyes.

Dennis012345
2013-12-07, 00:00
Jag tar mig friheten att länka filmjölks youtubeklipp med ett eminent fail i slutet.

WuCGAWIjp5Y



120kg med smalgrepp? .. hur stark e inte du då

Diomedea exulans
2013-12-07, 00:23
+1!!!!!!

Hur mycket man än försöker förklara att man bara vill ha hjälp ifall den ligger still på bröstet och man säger till så envisas folk med att hjälpa en upp långt innan man är klar.

+2

Babyface
2013-12-07, 04:29
Filmjölks-rollen måste vara det softaste sättet hittills?

Vad tror ni annars om att låta den vila på bröstet några minuter och sen pressa upp igen?

svenbanan
2013-12-07, 05:24
Filmjölks-rollen måste vara det softaste sättet hittills?

Vad tror ni annars om att låta den vila på bröstet några minuter och sen pressa upp igen?

Så länge du har under 100kg på stången är det bara att rulla ned stången över magen. När stången börjar närma sig nedre delen av magen så gör du en situp. Då kommer stången hamna på låren. Sedan skyfflar du stången nedåt mot knäna sammtidigt som du lutar dig framåt. Då kommer stången tillslut landa på bänken. Kanske inte jätteskönt för mage och lår, men heller inte nåt som känns jätteeländigt. Du behöver ju inte vara en ninja som filmjölk. Jag antar att hans variant kräver en hel del tajming och övning för att få till.

Den där varianten med att klova fast allt utom kanske 10kg på varje sida verkar som en intressant idé annars.

Att låta stången ligga på bröstet i ett par minuter kommer bara göra dig tröttare. Du kommer ju inte kunna andas helt obehindrat och ligga där avslappnad och vila upp dig.

z_bumbi
2013-12-07, 09:25
Som sagts, lås inte fast vikterna och tippa stången åt sidan.

Det där funkar bara säkert om det är lite vikter på stången och då kan man lika gärna rulla stången. Är det mer vikt på stången och man kör med viktskivor med dålig passform så riskerar man att stången flyger iväg. Är det bra passform så åker inte skivorna av och då har du iofs kanske möjlighet att pressa upp en mindre andel av vikten men du har också en vass stång som ligger på bröstkorgen som du måste pressa snett, med lite otur så åker skivorna av när du börjar pressa eftersom vinkeln ökar och helt plötsligt har du en katapult som har din ena hand som sin fasta punkt.

Har man så svårt för att skaffa pass så kör med hantlar eller fråga gymmet om de inte kan skaffa bättre ställningar.

Pepz
2013-12-07, 09:28
har rullat av 170kg.. med katapult på
inga problem...

Pzorz
2013-12-07, 09:29
Har man så svårt för att skaffa pass så kör med hantlar eller fråga gymmet om de inte kan skaffa bättre ställningar.

Eller så kan man ta med sig en ställning hemifrån.

Flaskpost23
2013-12-09, 19:56
Säkraste är nog att rulla ner för magen har gjort de många gånger. Första gången gick sådär men nu har ja kontroll. När man har över 100 kilo på stången kan de dock bli problem

svenbanan
2013-12-09, 20:02
har rullat av 170kg.. med katapult på
inga problem...

Vad menar du med det?

Tobbey
2013-12-09, 20:20
Vad menar du med det?

Tror det är någon form av bänktröja/accessoar som fungerar just som en katapult så du kan lassa på aningens mer vikt på stången. Du har den över armarna och den spänner över bröstkorgen när du håller i och sänker stången neråt för att sedan ge lite extra skjuts från start när du pressar stången uppåt. OBS! Teorier.

svenbanan
2013-12-09, 20:35
Tror det är någon form av bänktröja/accessoar som fungerar just som en katapult så du kan lassa på aningens mer vikt på stången. Du har den över armarna och den spänner över bröstkorgen när du håller i och sänker stången neråt för att sedan ge lite extra skjuts från start när du pressar stången uppåt. OBS! Teorier.

Jag tror du har rätt. Jag vet vilken slags mojäng du menar i alla fall.

Ungkarlsliv
2013-12-09, 21:20
Vad menar du med det?

Här är en slingshot http://www.youtube.com/watch?v=lopLlvYD7xU vilket är originalet som metal senare kopierade med deras katapult.

svenbanan
2013-12-09, 21:29
Här är en slingshot http://www.youtube.com/watch?v=lopLlvYD7xU vilket är originalet som metal senare kopierade med deras katapult.

Det var nog därför jag inte kopplade. Jag har nog inte hört den kallas katapult förut. Namnet slingshot känner jag igen.

bulkot
2013-12-10, 12:39
Filmjölks-rollen måste vara det softaste sättet hittills?

Vad tror ni annars om att låta den vila på bröstet några minuter och sen pressa upp igen?

Låta den vila på bröstet ett par min?

Akta så du inte somnar bara då kanske du inte vaknar igen. ;)

straand94
2013-12-10, 15:12
Det är inga problem att välta över vikterna. Har gjort det på 90kg som mest och det går ändå relativt kontrollerat