handdator

Visa fullständig version : Träna med 5:2-dieten?


DrViolet
2013-12-06, 11:08
Någon med erfarenhet av att köra 5:2-dieten och styrketräna samtidigt? dvs äta hyfsat normalt 5 dagar i veckan och fasta 2 dagar i veckan med ca 600 kcal. De två fastedagarna skall inte ligga efter varandra.

Har precis börjat med 5:2 och det verkar vara en superbra idé. Funkar väldigt bra att leva på 600 kcal i en dag utan att kroppen hinner gå i svältläge. De 600 kalorierna har bestått av i princip fyra proteindrinkar.

Någon som har tränat och kört 5:2 under en längre tid och sett hur detta påverkat muskelmassa + styrka?

Jontalinen
2013-12-06, 11:15
Har precis börjat med 5:2 och det verkar vara en superbra idé. Funkar väldigt bra att leva på 600 kcal i en dag utan att kroppen hinner gå i svältläge. De 600 kalorierna har bestått av i princip fyra proteindrinkar.


Det där är väl bara en myt vad jag förstått, dvs kroppen kan inte hamna i någon form av "svältläge".

DrViolet
2013-12-06, 11:18
Nä, efter ca 2 - 3 dagar med lite kalorier hamnar kroppen i svältläge och ämnesomsättningen går ner ordentligt (ca 60 % har jag för mig). Det har jag upplevt många ggr under mina Nutrilett-dieter förut när jag inte tränade.

Jontalinen
2013-12-06, 11:49
Nä, efter ca 2 - 3 dagar med lite kalorier hamnar kroppen i svältläge och ämnesomsättningen går ner ordentligt (ca 60 % har jag för mig). Det har jag upplevt många ggr under mina Nutrilett-dieter förut när jag inte tränade.

http://traningslara.se/svaltlage-lag-amnesomsattning-del-1-sanning-eller-myt/

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=182284

Vilka källor refererar du till angående denna 60%-iga nedgång i ämnesomsättning? du inser vilken extremt siffra det är va?

DrViolet
2013-12-06, 11:52
Jo, jag är fullt medveten om att 60 % är mycket. Läste det i en bok om hjärnan som ligger någonstans i bokhyllan. Det kan ha varit 40 % också, men har för mig det var 60.

Dreas
2013-12-06, 11:56
Nä, efter ca 2 - 3 dagar med lite kalorier hamnar kroppen i svältläge och ämnesomsättningen går ner ordentligt (ca 60 % har jag för mig). Det har jag upplevt många ggr under mina Nutrilett-dieter förut när jag inte tränade.Ämnesomsättningen sjunker ja, dock tas energin inte från det många verkar tro.

Sen beror den ökade inlagringen vid efterkommande överätning inte så mycket annat än att man bränt mestadels fett under "svälten".

DrViolet
2013-12-06, 12:06
Vidare finns det något som heter thyroid, eller sköldkörtel som styr ämnesomsättningen. Känner till folk som har haft struma och gått ner kraftigt i vikt pga. ökad ämnesomsättning trots normalt födointag. Alltså förefaller det som om man inte bara kan räkna kalorier in och kalorier ut + träning och få en exakt formel för viktnedgång.

Ämnesomsättningen styrs också av ett hormon. Man läser titt som tätt om folk som inte går ner i vikt etc och jag misstänker, utan att kunna hänvisa till någon vetenskaplig källa, att hormonet ligger bakom som en del av förklaringen.

Det skulle kunna bero på en psykosomatisk faktor. Jag har själv svårt att gå ner i vikt och jag vet en post på kollo där en person gått till läkaren och konstaterat för lite produktion av hormonet i sköldkörteln.

Alltså: Kalori in och kalori ut är inte exakt. Hormonet tyreoideahormon påverkar också ämnesomsättningen och kan förändras beroende på om man är i svält eller ej, eller möjligtvis av psykosomatiska orsaker, ålder eller beroende på sjukdom.

WHITEFOLKS
2013-12-06, 12:13
Du tänker fel. Hormonerna blir ju en del av in/ut.

DrViolet
2013-12-06, 12:15
Kcal in är ju verkligen kcal in. Kcal ut däremot påverkas av hormonet.

LoveMachine
2013-12-06, 12:19
Alltså: Kalori in och kalori ut är inte exakt. Hormonet tyreoideahormon påverkar också ämnesomsättningen och kan förändras beroende på om man är i svält eller ej, eller möjligtvis av psykosomatiska orsaker, ålder eller beroende på sjukdom.

Jo det är det. Men det betyder inte att energi ut vare sig är konstant eller för den delen något man kan räkna sig till. Den energi man gör sig av med beror på diverse olika faktorer där bland annat skölkörtelhormoner spelar in. Vad man får ut ur sitt kaloriunderskott är också något som beor på många faktorer och beroende på förhållandet mellan fett och muskelförlust så kan även vikt nedgången gå olika fort. Men det betyder inte att kroppen på något mystiskt sätt kan bryta mot termodynamikens första huvudsats. Går du upp i vikt så äter du för mer än du förbrukar om det så är 5000 kcal eller 500 kcal.

WHITEFOLKS
2013-12-06, 12:49
Kalori in vs kalori ut är exakt och korrekt, problemet är att folk tror att de är konstanta och missar att räkna med saker som påverkar.

mikaelj
2013-12-06, 13:03
Nä, efter ca 2 - 3 dagar med lite kalorier hamnar kroppen i svältläge och ämnesomsättningen går ner ordentligt (ca 60 % har jag för mig). Det har jag upplevt många ggr under mina Nutrilett-dieter förut när jag inte tränade.

gick du på nutrilettdieten i endast två dagar? annars kan du inte jämföra.

DrViolet
2013-12-06, 13:05
Med kalori ut menar jag den mängd kalorier som går åt för att hålla igång ett visst antal celler, säg alla celler i kroppen.

Det varierar, precis som att bilar drar olika mycket bensin.

Bensin in är lika med bensin ut? Det beror på vilken bil man tankar. En amerikanare drar mer än en Toyota Prius. Alltså, bensin in är lika med bensin ut multiplicerat med en viss variabel faktor.

Faktorer som påverkar "kalori ut", eller "omsättningsvariabeln", är kön, ålder, muskelmassa, fettmassa, sköldkörtelhormon, om man exempelvis har struma etc.

DrViolet
2013-12-06, 13:08
Nej, nutrilettkuren varade i veckor, med någon dag ibland då jag åt mer. På helgen brukade jag äta lite mat och hyfsat kaloriintag. Men då på tisdag - onsdag märkte jag att kroppen ställde om sig, jag blev oftast trött, kände tydligt att något var på gång i kroppen. Efter ca 6 timmar var det över och hungerkänslorna hade då gått över dessutom.

Detta är i linje med vad jag läst om hur lång tid det tar för ämnesomsättningen att ställa om sig, ca 2 dygn.

Johan_P
2013-12-06, 13:13
Har precis börjat med 5:2 och det verkar vara en superbra idé.

Varför verkar det vara en bra idé? Utveckla gärna.

Funkar väldigt bra att leva på 600 kcal i en dag utan att kroppen hinner gå i svältläge. De 600 kalorierna har bestått av i princip fyra proteindrinkar.

Spontant låter det som en hyfsat värdelös kost för ett dygn, men jag antar att det ska vara idén. Även ohållbart under längre tid, vilket oftast är problemet med den här typen av diet. Vill man ner i vikt bör man rimligtvis lära sig att äta vanlig mat i lagom stora portioner, och inte köra periodvis fasta i några veckor för att sedan återgå till sin "vanliga" kost.

Någon som har tränat och kört 5:2 under en längre tid och sett hur detta påverkat muskelmassa + styrka?

Jag tycker man borde vända på frågan. Varför skulle 5:2 under en längre tid vara fördelaktigt för muskelmassa och styrka jämfört med traditionella "metoder"?

WHITEFOLKS
2013-12-06, 13:16
Med kalori ut menar jag den mängd kalorier som går åt för att hålla igång ett visst antal celler, säg alla celler i kroppen.

Det varierar, precis som att bilar drar olika mycket bensin.

Bensin in är lika med bensin ut? Det beror på vilken bil man tankar. En amerikanare drar mer än en Toyota Prius. Alltså, bensin in är lika med bensin ut multiplicerat med en viss variabel faktor.

Faktorer som påverkar "kalori ut", eller "omsättningsvariabeln", är kön, ålder, muskelmassa, fettmassa, sköldkörtelhormon, om man exempelvis har struma etc.

Kalori ut är hur mycket som på ett eller annat sätt inte kommer vara tillgängligt för kroppen längre, vad som orsakar det är ointressant. Att kapa ett ben t.ex. skulle innebära en hel del kcal ut akut.

DrViolet
2013-12-06, 13:55
Har bara kört 5:2 ett kortare tag, en samlad bedömning kan ges först när man kört ett par månader kanske.

Vad som är bra är att man klarar av en dag med ca 600 kcal utan att lida nämnvärt. Att äta 1500 kcal varje dag i flera veckor är något tärande. Att äta kanske 1800 kcal fem dagar i veckan och 600 kcal två dagar i veckan är betydligt lättare känns det som.

Dessutom hinner kroppen inte gå i svält så lidandet hinner inte börja. Åtminstone jag klarar en dag med fasta utan problem och utan lidande.

Konstaterar bara att det känns absolut bättre. Vet inte hur det påverkar muskelmassan, därför startade jag tråden.

Ur ett fettviktningsperspektiv känns det bättre. Ur muskelperspektiv vet jag inte, men om man bara kör proteindrinkar under fastedagarna så borde det lindra muskelnedbrytning.

WHITEFOLKS
2013-12-06, 13:58
Äter du 600kcal på 2 dagar aka fastar inte?

Johan_P
2013-12-06, 14:13
Äter du 600kcal på 2 dagar aka fastar inte?

Det är väl så 5:2-dieten är utformad tror jag. 600 kcal på dagar med "fasta". Vet inte alls varför man valt 600 kcal. Det är där nog ingen som vet.

Paperbasket
2013-12-06, 14:23
5:2, vägen till att skaffa sig en ätstörning.

tjing
2013-12-06, 14:34
Äter du 600kcal på 2 dagar aka fastar inte?

Det är ju 600 kcal för män två dagar i veckan a la vad som använts i modifierad annandags-fasta i studier.

Spela roll om det är fasta eller inte, det är i princip samma sak sett över dygnet.

WHITEFOLKS
2013-12-06, 14:39
Det är ju 600 kcal för män två dagar i veckan a la vad som använts i modifierad annandags-fasta i studier.

Spela roll om det är fasta eller inte, det är i princip samma sak sett över dygnet.

Jag trodde det var två dagars total fasta men den slutsatsen drog jag enbart från namnet :)

tjing
2013-12-06, 14:50
Ja, namnet antyder ju fasta som i fasta.

Erik_Hellström
2013-12-06, 14:52
Nu gillar jag inte att slänga mig med s.k "modedieter", men upptäckt att jag i mitt traditionella deffupplägg kommer in på ett spår som liknar denna 5:2-diet.
Har själv en dag i veckan då jag fokuserar på proteinpulser i stil med Ola Wallengrens VLCD, just för att jag gillar upplägget och för att det ger ett lägre nettointag av kalorier på veckobasis utan att påverka vare sig hunger eller träning negativt (denna lågenergidag är en vilodag). Vill man sätta namn på det får det väl bli det högst påhittiga 6:1.

Om du kan prestera som tänkt under din träning ser jag inga direkta nackdelar med att låta vissa enstaka dagar innehålla markant lägre energiintag.

DrViolet
2013-12-06, 17:42
Äter under balans, dvs 1 - 2 mål mat/dag och resten proteinpulver, alla dagar i veckan förutom söndag och torsdag. De dagarna blir det fyra proteindrinkar och totalt drygt 600 kcal/dag.

Har man en ätstörning så skall man undvika 5:2-dieten.

Känns dock väldigt bra hittills att bara behöva plåga sig (knappt det) två dagar i veckan. Som sagt, tar väl några månader innan man kan utvärdera ordentligt.

Nephelite
2013-12-06, 17:45
Kör som erik hellström säger.

Fokusera några vilodagar på att käka lite energi osv. Kör periodisk fasta 16-8ish istället

Det tjänar du på Styrke/Muskelmässigt.

mikaelj
2013-12-07, 08:41
Nej, nutrilettkuren varade i veckor, med någon dag ibland då jag åt mer. På helgen brukade jag äta lite mat och hyfsat kaloriintag. Men då på tisdag - onsdag märkte jag att kroppen ställde om sig, jag blev oftast trött, kände tydligt att något var på gång i kroppen. Efter ca 6 timmar var det över och hungerkänslorna hade då gått över dessutom.

Detta är i linje med vad jag läst om hur lång tid det tar för ämnesomsättningen att ställa om sig, ca 2 dygn.

Här har du ju i princip det omvända: ät normalt 2 dagar och ingenting 5 dagar.

Det kan du inte dra några slutsatser av och överföra till att äta normalt i 5 dagar och ingenting i 2...

Sniggel
2013-12-07, 11:39
Kcal in är ju verkligen kcal in. Kcal ut däremot påverkas av hormonet.

Ja? Kcal in kcal ut, som alltid:

Kalori in vs kalori ut är exakt och korrekt, problemet är att folk tror att de är konstanta och missar att räkna med saker som påverkar.


Jag tycker man borde vända på frågan. Varför skulle 5:2 under en längre tid vara fördelaktigt för muskelmassa och styrka jämfört med traditionella "metoder"?

Jag kan inte se att där finns fördelar. Snarare tvärtom. 5:2 har tendens att sänka nivåer av IGF-1. Det vill man inte om man vill bli stark och stor. 5:2 + styrketräning är en kompromiss mellan att bli stark och stor och antingen att hålla sig i form eller av hälsoskäl (eller annat).

För övrigt har jag provat 5:2 i nån omgång och tyckte det var rätt besvärligt. Leangains-PF kändes mycket mer klockrent för att göra just kompromissen mellan styrka, massa och hålla sig i form.

Skulle gissa på att all form av kalorirestriktion gör denna kompromiss. Det är oundvikligt att det blir svårare att bygga muskler när man går ner i vikt och/eller äter mindre mat. IGF-1 kanske sänks effektivare av att "vara länge i katabolt läge". Även om man senare kompenserar för att man varit fastande/ätit väldigt lite under en längre period. Men denna sänkning kan ju inte ses som fördel för muskelbygge.

cheerilee
2013-12-07, 13:35
Med kalori ut menar jag den mängd kalorier som går åt för att hålla igång ett visst antal celler, säg alla celler i kroppen.

Det varierar, precis som att bilar drar olika mycket bensin.

Bensin in är lika med bensin ut? Det beror på vilken bil man tankar. En amerikanare drar mer än en Toyota Prius. Alltså, bensin in är lika med bensin ut multiplicerat med en viss variabel faktor.

Faktorer som påverkar "kalori ut", eller "omsättningsvariabeln", är kön, ålder, muskelmassa, fettmassa, sköldkörtelhormon, om man exempelvis har struma etc.



Det är väl ganska självklart att alla har olika förutsättningar och att dessa varierar på olika faktorer, interna som externa. Behövas väl ingen studie eller doktor för att fastslå det?:P

Diomedea exulans
2013-12-07, 13:38
5:2, då äter man normalt i 5 dagar och svälter i 2, va? Jag skulle lagt all tung styrketräning under de 5 normala dagarna.

LindaS
2013-12-07, 13:43
Någon med erfarenhet av att köra 5:2-dieten och styrketräna samtidigt? dvs äta hyfsat normalt 5 dagar i veckan och fasta 2 dagar i veckan med ca 600 kcal. De två fastedagarna skall inte ligga efter varandra.

Har precis börjat med 5:2 och det verkar vara en superbra idé. Funkar väldigt bra att leva på 600 kcal i en dag utan att kroppen hinner gå i svältläge. De 600 kalorierna har bestått av i princip fyra proteindrinkar.

Någon som har tränat och kört 5:2 under en längre tid och sett hur detta påverkat muskelmassa + styrka?
Nej. Skulle inte utsätta mig själv(eller någon annan) för något sådant.

mickeshobby
2014-09-05, 09:59
Jag kör den här varianten av 5:2 http://www.t-nation.com/diet-fat-loss/5-2-fat-loss-diet-for-lifters

Har funkat bra än så länge styrketränar fyra dagar i veckan ej på fasta dagar.

Läs texten är mycket bra information i den. :-D