handdator

Visa fullständig version : Finlands självständighetsdag


DPahkamaa
2013-12-06, 08:33
97 år av självständighet.

Någon annan som firar?

http://youtu.be/Uzz_UK8fLmQ

4623
2013-12-06, 08:47

Nitrometan
2013-12-06, 08:56
Kosken och 'niiven hela dagen!

LoveMachine
2013-12-06, 09:00
Firar gör jag inte, hade ärligt talat ingen aning om att det var idag. Men jag kan ju passa på att gratulera vårt östra granland, våra finska koloiter och be om ursäkt för att vi är oansvariga grannar.

Må finland leva länge och i fred. Utom under hockey-VM, då är det krig.

Oljeblixten
2013-12-06, 09:02
Grattis grannar! Hoppas ni har det gött på denna dag!

PS: Fest i Finland ikväll? Är man bjuden?

tjing
2013-12-06, 09:14
Klart.

L-Sami
2013-12-06, 10:09
Bra Finland cover imorse på Bandit Rock, lite Hurriganes och allmän snack om Finland, som gör att man är lite glad av den finska härkomsten.

yGCviZAdxeY

Andy.da.wohoo
2013-12-06, 10:54
Ska nog uppmärksammas på något sätt!

Fantasten
2013-12-06, 12:16
Givetvis. Tänder ett ljus för mitt Finland och ett till för Nelson Mandela.

Arne Persson
2013-12-06, 12:24
http://www.youtube.com/watch?v=fbndUSHL9A0

supercharge
2013-12-06, 12:54
Det är onekligen värt att fira, finnarna har verkligen inte fått sin frihet enkelt. Och alternativet till skjälvständighet hade varit ren misär, precis som resten av Östblocket.

WHITEFOLKS
2013-12-06, 13:35
Paskat ei voitta

Prost
2013-12-06, 13:52
Klart ^^ Kaunis laulu!

Knatcharn
2013-12-06, 14:07
Idag tänker vi på finnarna som står mellan oss och ryssen. Tack.

rooz
2013-12-06, 14:17
För mina farförlädrar som slogs i vinterkriget.

VoDaresVins
2013-12-06, 14:19
Brukar inte på så sätt fira nåt vidare även om det är en väldigt viktig dag där tankarna går till de som kämpat och offrat sig för vår självständighet. Blir antingen Okänd Soldat på finska tv1 eller Slaget om Näsilinna 1918 på fst5 ikväll.

130kg finsk sisu
2013-12-06, 14:42
En tyngre version av nationalsången gjorda av det legendariska Malaxbandet tombstone.
På båda nationalspråken.
vWP3qKYEuZo

Hur jag firar? Delar med mig min facebookstatus:
Idag har jag återupptagit en gammal tradition från 2000-2005 som jag hade med pappas morbror krigsinvaliden Lennart Kull(f.1911). Nämligen att besöka kyrkan på självständighetsdagen, idag med Felix(f.2008) som ville se då faffa spelade på hornet. Och jag för givetvis vidare denna tradition till följande släktled.
Det var dock med ganska dystra tankar jag satt där. För 10 år sedan var 25-30 veteraner på plats och satt rakryggade och allvarliga. Idag var det bara den legendariska Bernt Hydèn(f.1922) som orkat dit, han bar dock kransen till hjältegravarna.
Jag satt även och tänkte på den rådande ekonomiska situationen, på det dåliga språkklimat vi har i landet samt även på den kriminalitet som starkt växer utan att riksdagen bryr sig ett dugg. Snarare har vi en "oikeusministeri" som ofta tar brottslingarnas parti.
Men jag var även rörd och tacksam över eklövsgenerationens liv. De föddes delvis under rysk överhet, de växte upp i en ung nation som sökte sin identitet, försvarade sig till sista man&kvinna under ungdomen för att senare lägga grunden till en av världens bästa välfärdsländer. Mina tankar gick till farmor,farfar,mommo och morfar, Lennart och alla de veteraner jag lärde känna under åren. Den feta mannen längst bak i kyrkan var rörd.
Försökte förklara för Felix då vi besökte de 128 hjältekorsen vad som hänt, så han valde att göra några snöänglar åt dem.
Idag äter vi oss ännu fetare till fosterlandets ära och imorgon sätter vi nya rekord i den fosterländska grenen BäNKPRESS!
Jag önskar er en gemytlig fortsättning på dagen! LEPO!

tjing
2013-12-06, 14:44
Idag tänker vi på finnarna som står mellan oss och ryssen. Tack.

Verkligen, min morfar dog i det kriget.

Svenska män är en massa hipsters som hade tagit flyget utomlands om ryssen kommit.

Oljeblixten
2013-12-06, 15:08
Grattis igen finland!

http://satwcomic.com/art/deer-hunt.jpg

Hackenschmidt
2013-12-06, 17:01
Ett från hjärtat ärligt grattis till våra grannar på deras välförtjänta självständighetsdag!

L-Sami
2013-12-06, 20:51
7K0Al8Q74No

Knatcharn
2013-12-06, 22:21
Verkligen, min morfar dog i det kriget.

Svenska män är en massa hipsters som hade tagit flyget utomlands om ryssen kommit.

Jo. Har flera släktingar som var med i både första och andra men överlevde, som tur är(?). Man kan inte ens föreställa sig hur det är att tvingas till sådant och leva med det.

Likeapeanut
2013-12-06, 22:37
Blir att ta o smaka av lite koskenkorva åt dagens ära.
Även jag hade en gammelfarfar som dog av en prickskytt under vinterkriget mot ryssen


helvetin saksalaiset ..

MrLomax
2013-12-07, 01:10
Min dotter bor i Finland.
När de firar 100 ska jag vara där.
Perkele!

Hemi
2013-12-07, 01:39
Har haft släkt där, vet inte om någon finns kvar, de flesta flyttade och flydde till Sverige och Kanada. Någon är på väg tillbaka och mina tankar går ofta till Finland nuförtiden. Funderade mycket på Finland ett tag och försökte lära mig finska. Skall nog ge det en chans till. Ja språket, åtminstone. Nån som har en bra sida, svenska-finska eller engelska-finska?

MrLomax
2013-12-07, 01:55
Har haft släkt där, vet inte om någon finns kvar, de flesta flyttade och flydde till Sverige och Kanada. Någon är på väg tillbaka och mina tankar går ofta till Finland nuförtiden. Funderade mycket på Finland ett tag och försökte lära mig finska. Skall nog ge det en chans till. Ja språket, åtminstone. Nån som har en bra sida, svenska-finska eller engelska-finska?
Glöm att du kan lära dig finska. Finska är inget språk, det är ett läte.

English: A dog.
Swedish: What?
English: The dog.
English: Two dogs.
Swedish: Okay. We have: En hund, hunden, Två hundar, hundarna.
German: Wait, I wan't to try it too!
English: No, go away.
Swedish: No one invited you.
German: Der Hund.
English: I said go away.
German: Ein Hund, zwei Hunde.
Swedish: Stop it!
German: Den Hund, einen Hund, dem Hund, einem Hund, des Hundes, eines Hundes, den Hunden, der Hunden.
Finnish: Sup.
English: NO.
Swedish: NO.
German: NO. Finn, you go away!!
Finnish: Let me try this. Koira, koiran, koiraa, koiran again, koirassa, koirasta, koiraan, koiralla, koiralta, koiralle, koirana, koiraksi, koiratta, koirineen, koirin.
German: WHAT?
Swedish: You must be kidding us!
English: This must be a joke...
Finnish: Aaaand... koirasi, koirani, koiransa, koiramme, koiranne, koiraani, koiraasi, koiraansa, koiraamme, koiraanne, koirassani, koirassasi, koirassansa, koirassamme, koirassanne, koirastani, koirastasi, koirastansa, koirastamme, koirastanne, koirallani, koirallasi, koirallansa, koirallamme, koirallanne, koiranani, koiranasi, koiranansa, koiranamme, koirananne, koirakseni, koiraksesi, koiraksensa, koiraksemme, koiraksenne, koirattani, koirattasi, koirattansa, koirattamme, koirattanne, koirineni, koirinesi, koirinensa, koirinemme, koirinenne.
English: Those are words for a dog???
Finnish: Wait! I didn't stop yet. There is still: koirakaan, koirankaan, koiraakaan, koirassakaan, koirastakaan, koiraankaan, koirallakaan, koiraltakaan, koirallekaan, koiranakaan, koiraksikaan, koirattakaan, koirineenkaan, koirinkaan, koirako, koiranko, koiraako, koirassako, koirastako, koiraanko, koirallako, koiraltako, koiralleko, koiranako, koiraksiko, koirattako, koirineenko, koirinko, koirasikaan, koiranikaan, koiransakaan, koirammekaan, koirannekaan, koiraanikaan, koiraasikaan, koiraansakaan, koiraammekaan, koiraannekaan, koirassanikaan, koirassasikaan, koirassansakaan, koirassammekaan, koirassannekaan, koirastanikaan, koirastasikaan, koirastansakaan, koirastammekaan, koirastannekaan, koirallanikaan, koirallasikaan, koirallansakaan, koirallammekaan, koirallannekaan, koirananikaan, koiranasikaan, koiranansakaan, koiranammekaan, koiranannekaan, koiraksenikaan, koiraksesikaan, koiraksensakaan, koiraksemmekaan, koiraksennekaan, koirattanikaan, koirattasikaan, koirattansakaan, koirattammekaan, koirattannekaan, koirinenikaan, koirinesikaan, koirinensakaan, koirinemmekaan, koirinennekaan, koirasiko, koiraniko, koiransako, koirammeko, koiranneko, koiraaniko, koiraasiko, koiraansako, koiraammeko, koiraanneko, koirassaniko, koirassasiko, koirassansako, koirassammeko, koirassanneko, koirastaniko, koirastasiko, koirastansako, koirastammeko, koirastanneko, koirallaniko, koirallasiko, koirallansako, koirallammeko, koirallanneko, koirananiko, koiranasiko, koiranansako, koiranammeko, koirananneko, koirakseniko, koiraksesiko, koiraksensako, koiraksemmeko, koiraksenneko, koirattaniko, koirattasiko, koirattansako, koirattammeko, koirattanneko, koirineniko, koirinesiko, koirinensako, koirinemmeko, koirinenneko, koirasikaanko, koiranikaanko, koiransakaanko, koirammekaanko, koirannekaanko, koiraanikaanko, koiraasikaanko, koiraansakaanko, koiraammekaanko, koiraannekaanko, koirassanikaanko, koirassasikaanko, koirassansakaanko, koirassammekaanko, koirassannekaanko, koirastanikaanko, koirastasikaanko, koirastansakaanko, koirastammekaanko, koirastannekaanko, koirallanikaanko, koirallasikaanko, koirallansakaanko, koirallammekaanko, koirallannekaanko, koirananikaanko, koiranasikaanko, koiranansakaanko, koiranammekaanko, koiranannekaanko, koiraksenikaanko, koiraksesikaanko, koiraksensakaanko, koiraksemmekaanko, koiraksennekaanko, koirattanikaanko, koirattasikaanko, koirattansakaanko, koirattammekaanko, koirattannekaanko, koirinenikaanko, koirinesikaanko, koirinensakaanko, koirinemmekaanko, koirinennekaanko, koirasikokaan, koiranikokaan, koiransakokaan, koirammekokaan, koirannekokaan, koiraanikokaan, koiraasikokaan, koiraansakokaan, koiraammekokaan, koiraannekokaan, koirassanikokaan, koirassasikokaan, koirassansakokaan, koirassammekokaan, koirassannekokaan, koirastanikokaan, koirastasikokaan, koirastansakokaan, koirastammekokaan, koirastannekokaan, koirallanikokaan, koirallasikokaan, koirallansakokaan, koirallammekokaan, koirallannekokaan, koirananikokaan, koiranasikokaan, koiranansakokaan, koiranammekokaan, koiranannekokaan, koiraksenikokaan, koiraksesikokaan, koiraksensakokaan, koiraksemmekokaan, koiraksennekokaan, koirattanikokaan, koirattasikokaan, koirattansakokaan, koirattammekokaan, koirattannekokaan, koirinenikokaan, koirinesikokaan, koirinensakokaan, koirinemmekokaan, koirinennekokaan.
Swedish: Breath!!
German: Whattaaa?
English: Okay, now you're just making things up!
Finnish: And now the plural forms.....


Så mitt råd till dig, glöm att du ska lära dig finska på postorder. :d

Hemi
2013-12-07, 03:28
Ha ha, ok, jag har en del finsk musik jag lyssnar på. Man skall inte ge upp, jag är göad om jag kan läsa lite.

Ponde
2013-12-07, 09:25
Ha ha, ok, jag har en del finsk musik jag lyssnar på. Man skall inte ge upp, jag är göad om jag kan läsa lite.
Språket hör till den finsk-ugriska språkstammen, dvs. det skiljer sig markant från germanska språk (typ resten av europa förutom ungern lol).

Sen har vi även sjukt många olika ändelser på alla ord om man vill ha pluralform eller någon annan form än basformen.

Lycka till :d .