handdator

Visa fullständig version : Malto under deff?

Armed Dingo
2013-12-06, 06:19
Jag fattar fördelarna med att ta bort det - bättre att lägga kalorierna på fast föda som ger större mättnad och jämnare insulinnivåer. Men hur är det med återhämtningen? Jag tränar 5 ggr/veckan (pushpullbenpushpull) och om nu malto hjälper till med återhämtningen på ett bättre sätt än mat så vill jag ju inte försämra den.

Vad jag pratar om nu är 50 gram malto i min posto shake.

Sheogorath
2013-12-06, 06:25
Jag fattar fördelarna med att ta bort det - bättre att lägga kalorierna på fast föda som ger större mättnad och jämnare insulinnivåer. Men hur är det med återhämtningen? Jag tränar 5 ggr/veckan (pushpullbenpushpull) och om nu malto hjälper till med återhämtningen på ett bättre sätt än mat så vill jag ju inte försämra den.

Malto kommer sannolikt inte ge bättre återhämtning än samma mängd kolhydrat från exempelvis pasta, i ditt fall. Det ger snabbare inlagring men sett över en 24-timmarsperiod blir mängden glykogen i musklerna den samma. Malto/godis/Vitargo/druvsocker etc är en fördel om man ska träna/prestera med samma muskelgrupp redan samma dag (och för att det är smidigt).

Dreas
2013-12-06, 07:07
10-15g malto före pass under diet var det bästa jag lagt till under diet någonsin :)

Alla jag känner som testat håller med. Efter pass finns det ju lite fördelar men skulle sikta på mat istället.

Gober
2013-12-06, 08:51
10-15g malto före pass under diet var det bästa jag lagt till under diet någonsin :)

Alla jag känner som testat håller med. Efter pass finns det ju lite fördelar men skulle sikta på mat istället.

Brukar också köra en liten mängd innan, ca 20g i min pwo och inbillar mig att det gör skillnad för prestation.

Sheogorath
2013-12-06, 09:03
Jag tar motsvarande mängd kolhydrat från gelégodis innan "fastande" morgonträning och inbillar mig att det är gott. :D

Kischen
2013-12-06, 09:30
Jag tar motsvarande mängd kolhydrat från gelégodis innan "fastande" morgonträning och inbillar mig att det är gott. :D

In before studie från Grub att godis är gott!

Alltidxx
2013-12-06, 10:20

Ååååå älskar gelégodis

Jag har dock aldrig fixat att använda godis som mat. För det är det du/ni gör när ni äter godis istället för annan kolhydratkälla. Det är liksom ett motsatsförhållande i mitt huvud och det börjar ryka om jag tänker för länge på det och om jag skulle prova själv skulle det skära sig i huvudet förr eller senare och spåra ur. :Virro

Sheogorath
2013-12-06, 10:26
Ååååå älskar gelégodis

Jag har dock aldrig fixat att använda godis som mat. För det är det du/ni gör när ni äter godis istället för annan kolhydratkälla. Det är liksom ett motsatsförhållande i mitt huvud och det börjar ryka om jag tänker för länge på det och om jag skulle prova själv skulle det skära sig i huvudet förr eller senare och spåra ur. :Virro

Jag vet att vissa har det problemet. För mig är det något som är tillverkat för att vara så gott som möjligt och som råkar ha en optimal sammansättning av glukos/fruktos för att använda i återhämtningssyfte.

Är man benägen att "spåra" av sötsaker kanske det inte är lämpligt att "inkorporera".

vicarious
2013-12-06, 13:48

Om jag förstår det rätt så dröjer det ca 72h innan du tränar samma muskel direkt igen. Gott om tid för återhämtning, skippa maltot.

Vill minnas att Martin Berkhan benämnde malto i samband med deff som "perverst slöseri med kalorier" :D

Armed Dingo
2013-12-06, 22:23
Om jag förstår det rätt så dröjer det ca 72h innan du tränar samma muskel direkt igen. Gott om tid för återhämtning, skippa maltot.

Vill minnas att Martin Berkhan benämnde malto i samband med deff som "perverst slöseri med kalorier" :D
Att vara pervers är ju alltid trevligt iof. Nåväl, tack för svar. Skippar det!

Gober
2013-12-06, 22:35
Ååååå älskar gelégodis

Ibland kör jag tex skumtomtar istället för malto, tänker bara på det som just malto, dvs snabba kolhydrater och då känns det "rätt" även om jag är på hård diet ;-)

Problemet är ju bara att det är så mycket godare med skumtomtar än med malto, har man då en låda på 900g..ja då är det riskabelt :d

Gober
2013-12-06, 22:37

20g malto är ju inget i kalorimängd, så bara för att Berkhan säger att det är perverst och korkat så behöver man inte skippa det om man tycker det fungerar, eller hur?

Jag respekterar Martin och han är mycket kunnig, men en del tar allt han säger som sanning i alla situationer.

tjing
2013-12-07, 01:32
Kör också 50 gram maltodextrin post-WO med vassle för återhämtning på underskott.

Visst, det är lite kalorier men det kan man utan problem få in i en deff beroende på hur upplägget ser ut i helhet.

Clajj
2013-12-08, 00:02
Då har jag en fråga, jag kan nämligen inte få i mig pwo, koffein eller annat uppiggande pga. känslig mage. Många gånger under deff känner jag att jag skulle behöva extra tryck vid träningspassen. Det bästa är väl att tajma snabba kolhydrater i form av mat innan träningen, men ibland går det inte alltid. Skulle det hjälpa att ta xx mängd malto innan passet? Hur mycket är nödvändigt för att ge musklerna tillräckligt med skjuts? Och hur många kalorier innehåller en sådan dos?

Sverker
2013-12-08, 08:07
Fyll på med kolhydrater efter trännigspasset. Då ligger de lagrade som glykogen till nästa träningspass. Ät en större måltid några timmar före träningen för att ha ett stabilt blodsocker under trännigen. Att stressa din mager med malto ifall den är känslig måste vara dumt.

Koffein har en halveringstid på 4 timmar i kroppen. Du kan ta ditt koffein långt innan träningen och fortfarande ha effekt.

tjing
2013-12-08, 08:11
+1 på Sverker

Jag tror på kolhydrater kring träning, bulk eller deff. Särskilt deff när återhämtningen är mer begränsad.