handdator

Visa fullständig version : Träna handens muskler.


skivståång
2013-12-05, 22:03
Hej,

Går det att träna upp musklerna i handen och vilka muskler är det som stärks isf?

Har inte direkt tänkt på att det finns muskler i handen på samma sätt som man vet vart man har sina biceps,triceps,quadriceps.. ja ni fattar. Muskeln jag främst la märke till nyss är mellan tummen och pekfingret, är ju nån "klump" där, eller bara jag som har det haha? :D

Dewon
2013-12-05, 22:09
Mycket av ansträngningen som uppstår när du gör något med handen görs med hjälp av underarmen, testa greppa hårt om ett föremål så kommer du känna att underarmen spänner sig.

Du har muskler i händerna men tveksam på om du kan utveckla dom.
http://www.notsoboringlife.com/wp-content/uploads/2007/04/hand-muscles.jpg

beerbear
2013-12-05, 22:32
Du kan göra dem starkare, större? det tror jag inte iallafall.. kan inte vara mycket isåfall.
Nån kunnig får väl svara :P

GulligaGurkan
2013-12-05, 22:36
En biffig och rippad hand hade nog inte varit så snygg heller. Många har ju iofs rätt mycket ådror, men en stor muskel mellan tummen och pekfingret vet jag inte om jag skulle vilja ha

pezrulezhaakon
2013-12-05, 22:39
skivståång

Stärka dem kan du ju definitivt göra.
Bygga dem större är mycket svårt, men det är inte omöjligt. Det tar lång tid.

skivståång
2013-12-05, 22:52
skivståång

Stärka dem kan du ju definitivt göra.
Bygga dem större är mycket svårt, men det är inte omöjligt. Det tar lång tid.

Ah alright!

Dessa stärks då förståss med dragövningar eller? =)

Dewon
2013-12-05, 22:58
Dessa stärks då förståss med dragövningar eller? =)

Greppträning i sig bör ge dig styrka, inte ofta folk punkttränar just händerna men du kan se till att de stimuleras vid underarmsträning om du vill det.

Lite exempel på greppträning from Big'J, detta skapar en bra styrka i grepp overall. http://www.youtube.com/watch?v=8wLtC9eApyE

Arne Persson
2013-12-05, 23:03
Jag har Joe Kinney's film från -98 när han som förste man trycker (läs mosar) en CoC#4 mlm utan sättning. Han gör det på sätt som ingen varit i närheten av efter dess.
Det jag noterade var att bl.a hans thenarmuskler (de muskler som bildar "tumvalken") var helt sinnessjukt utvecklade. Så visst går det att markant bygga volym på handens muskler (ca 13 st).

pezrulezhaakon
2013-12-05, 23:09
skivståång

All greppträning stärker de musklerna i handen.
Lite specifik tumgreppsträning går ju göra.

Sedan finns det små muskler i fingerbaserna, men de behöver man inte lägga nån extra tid på såvida man inte skadat fingrarna på något sätt.

Donkey Kong
2013-12-06, 10:38
Jag tänker mig att det är minst lika viktigt att träna upp alla senorna i handen, det är iallafall vad friklättrarna gör, väldigt långsamt genom att hänga i en sorts "tvättbräda" av lister på väggen. Tänk dock på att det tar längre tid att få senarna starka, än musklerna. Många som spräcker senringarna på fingrarna och får "droppfinger".
Jag tror att dessa starka/grova senor är vad äldre bönder och mekaniker har, med nära fyrkantiga grova fingrar.

Arne Persson
2013-12-06, 12:14
Det mesta är senor från de sk extrinsicmusklerna från underarmen som genererar kraften i handleder och händerna. Intrinsicmusklerna i handen deltager mer i de komplexa rörelserna och kan även de tränas upp. Grippers, pinch och Hublift är några exempel på bra övningar även för händerna.

Här är en gammal trevlig bild när man rotade i handen och underarmen, mycket senor, nerver och kärl som synes.:)
Delar av tummens thenarmuskler syns vid pincetten, i mitten under det ljusa fältet på mätstickan syns den breda medianusnerven (N. medianus) denna nerv kan ge upphov till carpaltunnelsyndrom vid inklämning.