handdator

Visa fullständig version : Morgoncardio?


CHH
2013-12-05, 21:44
Ibland får jag höra att det är bra för fettförbränningen och ibland får jag höra att det tär på musklerna. Någon sa mig att det skulle vara bättre för bevaringen av muskelmassan om man BARA styrketränade och låg på extra kaloriunderskott, för att på så sätt bli av med fett och inte riskera att slita bort muskler. Men å andra sidan så hör jag ALLA fitness (tjejer iallafall?) kör MINST ett pass cardio om dagen, oftast morgon. VAD säger ni?

Dreas
2013-12-05, 21:50
Ibland får jag höra att det är bra för fettförbränningen och ibland får jag höra att det tär på musklerna. Någon sa mig att det skulle vara bättre för bevaringen av muskelmassan om man BARA styrketränade och låg på extra kaloriunderskott, för att på så sätt bli av med fett och inte riskera att slita bort muskler. Men å andra sidan så hör jag ALLA fitness (tjejer iallafall?) kör MINST ett pass cardio om dagen, oftast morgon. VAD säger ni?För de flesta ointressant när det blir av. Bara att det blir av. Mycket monkey see monkey do över fitnessvärlden.

CHH
2013-12-05, 21:54
Ja mycket möjligt men jag har svårt att tro att det skulle vara effektlöst? Vill bara förstå varför

Fredrik_S
2013-12-05, 22:02
Utan att vara direkt vetenskaplig så tror jag det är bättre för kroppen att lära den omsätta rätt stora kalorimängder istället för att lära den leva på 2000 kcal och ligga stilla så mycket som möjligt. Även om Cardio i sig inte är något direkt muskelbyggande tror jag att en rejäl dos vardagsmotion.. dvs att vara aktiv många timmar om dagen har så pass många fördelar att det i längden gör att man får mer muskler och mindre fett....
Dvs om cardion enligt vetenskapen så som den är mätt i undersökningarna är kontraproduktiv tror jag att en kropp som är väldigt inaktiv är ännu mer kontraproduktivt...

Commando1980
2013-12-05, 22:22
Om man ligger hyffsat lågt i BF% och har som mål att gå ner ytterliggare så kan det finnas en poäng med att specifikt köra cardion (fastande) på morgonen. Annars spelar det ingen större roll när man kör den (förutom runt styrkepassen).

CHH
2013-12-05, 22:46
Okej.. men annars under tiden man "bulkar", hur dåligt är det att köra cardio samtidigt? Är muskelnedbrytningen betydande eller marginell?

King Grub
2013-12-05, 22:59
Fysisk aktivitet är uppbyggande, inte nedbrytande.

Commando1980
2013-12-06, 01:13
Okej.. men annars under tiden man "bulkar", hur dåligt är det att köra cardio samtidigt? Är muskelnedbrytningen betydande eller marginell?

Hur menar du samtidigt? I samband med träningspassen eller generellt sett? En del cardio ska inte vara några problem. Snarare tvärtom. Är muskelbygge första prioritet så kan man ju försöka separera styrketräningen och cardion.

Finns dock inga exakta svar och det beror ju på hur du lägger upp det (när cardio körs, vilken typ, mängd, intensitet osv). Startade du inte en tidigare tråd om det?