handdator

Visa fullständig version : Dagens viktigaste mål?


mattisjamtback
2013-12-05, 21:13
Frukosten marknadsförs ofta som dagens viktigaste mål men efter ett tag utan att äta frukost har jag märkt att jag klarar mig lika bra utan. Idag är det istället min lunch som är det viktigaste målet eftersom att det är det första målet och i princip alltid mitt post workout - mål.

Vilket är ert favoritmål? :)

really
2013-12-05, 21:20
viktigaste målet är ju lunchen men det mest uppskattade måste ändå va middagen :)

R Scarpa27
2013-12-05, 21:22
sen middag. :eat

eller när hungern är och härjar, eller energi behövs fyllas på helt enkelt.

Shqypnia
2013-12-05, 21:23
Viktigaste måste nog vara måltiden efter träningen.

arogen
2013-12-05, 21:24
frukost och middag helt klart =)

Jontalinen
2013-12-05, 21:28
Frukost och middag.

Lunchen blir ofta direkt efter träning och då är det bara enorma mängder snabba kolhydrater och protein. Håller fettintaget lågt direkt efter. Då blir det också lätt lite trist, speciellt som jag ofta drar samma sak.

Dewon
2013-12-05, 21:31
Den efter träning för muskeltillväxt skulle jag tro.

Myt att frukost är dagens viktigaste måltid, möjligtvis om man är en sådan person som måste ha näring och energi från mat direkt för att orka förmiddagen men det är individuellt. Finns ingenting som tyder på att frukosten behövs för du ska ha näring i dig när du tränar, sålänge du ätit 48h innan du tränar ska det inte vara några som helst problem.

tearz
2013-12-05, 21:33
Viktigaste måste nog vara måltiden efter träningen.

+1 without a doubt

tearz
2013-12-05, 21:34
Den efter träning för muskeltillväxt skulle jag tro.

Myt att frukost är dagens viktigaste måltid, möjligtvis om man är en sådan person som måste ha näring och energi från mat direkt för att orka förmiddagen men det är individuellt. Finns ingenting som tyder på att frukosten behövs för du ska ha näring i dig när du tränar, sålänge du ätit 48h innan du tränar ska det inte vara några som helst problem.

Jag skulle då absolut inte ge mig in på ett gympass efter säg 40+ timmars fasta ? Hur tänker du nu ?

Dewon
2013-12-05, 21:45
Jag skulle då absolut inte ge mig in på ett gympass efter säg 40+ timmars fasta ? Hur tänker du nu ?

Det är såklart en väldigt lång tid så tog väl i lite, läste en studie förut om att musklerna inte är i fara förns 48h efter en riktig måltid då näringen man har tillfört bör räcka för musklerna då kroppen är smart och använder fettet som lagrad energi i förstahand. Hittar inte studien nu dock.

Nu är 48h såklart en lång tid, men principen för det jag menar är den samma. Finns ju de som kör warrior diet, det vill säga att de fastar 20 timmar om dagen och fortfarande bygger muskler eftersom de tillför den näring som behövs för ett dygn under en enda måltid.

Som slutsats, man kan gå upp vid klockan 7, träna på fastande mage vid klockan 11 på morgonen och äta efter om man nu ätit middag kvällen innan helt utan problem. Därför tycker jag att påståendet "frukost är viktigaste måltiden" är felaktigt då det inte är något speciellt för muskeltillväxt, vilket jag antar var frågan om.

Eller tycker ni jag är ute och cyklar? På det viset kör jag och vad det verkar som, flera andra med resultat också iallafall.

R Scarpa27
2013-12-05, 21:52
frukost kan man lika väl käka innan man går och lägger sig. man ska äta efter behov också =)...

att äta direkt på morgonen klarar jag aldrig då jag fått i mig ganska mycket mat på senare kväll =)...

arogen
2013-12-05, 22:13
frukost kan man lika väl käka innan man går och lägger sig. man ska äta efter behov också =)...

att äta direkt på morgonen klarar jag aldrig då jag fått i mig ganska mycket mat på senare kväll =)...

jag käkar alltid mycket på frukosten, middagen och kvällsmålet. lunchen helt okej, men de övriga nämnda måltiderna är njutning =)

King Grub
2013-12-05, 22:14
frukost kan man lika väl käka innan man går och lägger sig.

Bara om du fastar ända tills du går och lägger dig.

Fjrebqll
2013-12-05, 22:20
Dagens viktigaste mål för mig beror på hur mycket jag har att röra mig på. Äter jag runt 3000 kcal på ett dygn så spelar det mindre roll hur jag fördelar det oberoende på om jag tränar eller inte då det är över mitt kcal behov.

Snackar vi runt 1500 kcal så blir nog mitt viktigaste mål det efter träningen.

tearz
2013-12-05, 22:20
Det är såklart en väldigt lång tid så tog väl i lite, läste en studie förut om att musklerna inte är i fara förns 48h efter en riktig måltid då näringen man har tillfört bör räcka för musklerna då kroppen är smart och använder fettet som lagrad energi i förstahand. Hittar inte studien nu dock.

Nu är 48h såklart en lång tid, men principen för det jag menar är den samma. Finns ju de som kör warrior diet, det vill säga att de fastar 20 timmar om dagen och fortfarande bygger muskler eftersom de tillför den näring som behövs för ett dygn under en enda måltid.

Som slutsats, man kan gå upp vid klockan 7, träna på fastande mage vid klockan 11 på morgonen och äta efter om man nu ätit middag kvällen innan helt utan problem. Därför tycker jag att påståendet "frukost är viktigaste måltiden" är felaktigt då det inte är något speciellt för muskeltillväxt, vilket jag antar var frågan om.

Eller tycker ni jag är ute och cyklar? På det viset kör jag och vad det verkar som, flera andra med resultat också iallafall.

Jag hade personligen dragit i mig åtminstone 10 gram bcaa/eaa före och en proteindrink efter om du inte tänkt äta tätt inpå.

proteindrink direkt efter > mat efter en timme fungerar bra för mig.

Fjrebqll
2013-12-05, 22:29
Jag hade personligen dragit i mig åtminstone 10 gram bcaa/eaa före och en proteindrink efter om du inte tänkt äta tätt inpå.

proteindrink direkt efter > mat efter en timme fungerar bra för mig.

Proteindrinken efteråt är ju helt onödig om du redan dragit i dig 10 g bcaa/eaa precis innan.

Dewon
2013-12-05, 22:37
Proteindrinken efteråt är ju helt onödig om du redan dragit i dig 10 g bcaa/eaa precis innan.

Jag är inte skeptisk men skulle ändå vilja se någon studie som tyder på att det överhuvudtaget är optimalt att få i mig BCAA innan träningen på morgonen, att det verkligen är nödvändigt för maximal muskeltillväxt.

Jag äter 6-7 på kvällen och tränar vid klockan 10 på morgonen när jag är ledig/slutar tidigt från skolan, tränar 1h30min kanske och äter stort mål sedan vid klockan 12 eller 13.

King Grub
2013-12-05, 22:40
EAA/BCAA före är inte säkert alls att det har någon effekt. Studien där man såg det led av bristande mätmetoder.

There is disagreement as to whether amino acid feeding before or after resistance exercise promotes MPS to a greater extent. It has been reported that ingestion of essential amino acids taken with a carbohydrate supplement immediately before resistance exercise resulted in greater leg uptake of amino acids, but the results are quantitatively difficult to believe, given that they were made under non-steady-state conditions, and the increases in uptake were physiologically unlikely to represent increases in MPS, given their size (20-fold!), but, more likely, some artifact, such as pooling of amino acids within muscle. Furthermore, it has been recently shown by direct measurement of FSR in humans that feeding 1 h before an acute bout of high-intensity resistance exercise did not further enhance MPS during the 2-h postexercise period. Thus, once again, the leg tracer dilution method appears to yield qualitatively and quantitatively different results to those obtained by incorporation of tracer amino acids.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/106/6/2026

mattisjamtback
2013-12-05, 23:05
http://traningslara.se/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost/

Hittade en artikel om näringsintag om man tränar innan frukost. Tänkte att det kunde vara intressant i den här tråden.