handdator

Visa fullständig version : Ont under knäet.


CaptainObvious
2013-12-05, 17:29
Tja! Har under några veckor haft under under mitt knä av någon underlig anledning. Har vilat ett par veckor men det har fortfarande inte riktigt gått över. Här är en bild på vart det gör ont. -> http://meded.ucsd.edu/clinicalmed/knee_surface_anatomy.jpg

Har alltså ont på senan eller vad det är som går nedanför knäet. Gör lite ont om jag trycker på området. Har inte kört ben sedan jag kände av de första symptomen.

Vad kan det vara och hur ska jag försöka fixa detta? :-)

dappe
2013-12-05, 17:49
Bilden visar inte vart du har ont. Min flickvän har samma problem, kan höra med henne ikväll om hon har hittat en lösning.

kalle1321
2013-12-05, 18:25
Kanske hopparknä?
http://idrottsskadeguiden.se/index.php/idrottsskador/skada/758-hopparkna-jumpers-knee

CaptainObvious
2013-12-05, 18:37
Tibial tuberosity. Där jag har ont. :-) ursäkta missen!

CaptainObvious
2013-12-05, 18:39
Tibial tuberosity. Där jag har ont. :-) ursäkta missen!

Symptomen är precis hopparknä. Weird

kalle1321
2013-12-05, 18:45
Det bästa är att ta kontakt med en sjukgymnast så snart som möjligt om det inte blir bättre. Annars står det ganska bra på sidan jag länkade om vad du kan göra själv.

CaptainObvious
2013-12-05, 18:50
Övningarna så var länkade verkade jäkligt konstiga kan jag tycka. Får nämligen ont i knäet då jag böjer det vid utfall t.ex.

kalle1321
2013-12-05, 19:14
Du får börja med väldigt små rörelser, eller gör det ont om du böjer knät det minsta lilla? Hur funkar vanlig knäböj utan vikt? Kan komma med lite bättre övningar senare ikväll.

CaptainObvious
2013-12-05, 19:19
Jag kan böja knäet hur som helst. Gör lite ont när jag går i trappor och ibland när jag cyklar. Har inte provat att böja på ett bra tag men det gjorde ont förut iallafall. :-)

Sheogorath
2013-12-05, 19:34
Hopparknä är en het kandidat. Andra namn på samma sak är patellaristendinit, patellär tendinit, quadricepstendinit. "Tendinit" kan också bytas ut mot "tendinos" eller "tendinopati". Vad det är, är en irritation (oftast överansträngning) av senfästet, där (i det här fallet) quadriceps fyra muskelbukar gemensamt går in mot tuberositeten. Som vid alla tendiniter är det som gäller rörelser med låg belastning, främst höga reps för antagonisten (hamstrings i det här fallet) för att bara skapa rörelse i området utan att stressa själva quadricepssenan. Försiktig stretching (i det här fallet av rectus femoris) är OK. Man kan testa att smörja sena och senfäste med en antiinflammatorisk gel och äta en kur antiinflammatoriska tabletter. Båda dessa kan köpas receptfritt.

Att ta bort all aktivitet som gör ont är A och O. Om inte avlastning, cirkulatorisk träning för antagonisten, stretching av agonisten och NSAID hjälper kan man överväga en kortisoninjektion, men just vid den här tendiniten skulle jag inte göra det eftersom risken för att du helt sonika får en ruptur i senfästet är för stor. Hade smärtan suttit mer uppe mot knäskålens övre kant, där det så kallade retinaklet fäster fast kan man göra det utan större risk, men inte gärna mot tuberositas tibia.

Sheogorath
2013-12-05, 19:37
Edit: "tvära friktioner" (som en OMI-kunnig vårdgivare får visa dig) och stötvågsterapi (från legitimerad personal) kan också vara effektivt.

CaptainObvious
2013-12-05, 21:02
Vet några bra rehab övningar? :-)

kalle1321
2013-12-07, 22:30
Vet några bra rehab övningar? :-)

Blir ju väldigt svårt att ge bra övningar för just din skada, men om jag hade varit i din sits hade jag lagt upp en rehabilitering såhär på ett ungefär:

Varje dag hade jag utfört cirkulations- och rörlighetsträning för fot, knä och lår samt benlyft i olika positioner för att få en viss aktivering i lårmusklerna.

I ca 3 veckor, varje dag, hade jag sen fortsatt med lätta cirkulations- och rörlighetsövningar. Jag hade börjat med balansträning i olika former några gånger per dag. T.ex. att stå på ett ben, stå på ett ben och lyfta upp det andra benet och olika övningar på balansplatta. Jag hade gjort olika gångövningar, t.ex. utfall, knälyft, gå på tå och gå på häl. Om det gick för knät skulle jag även testat cykla, crosstrainer eller rodd.

Några gånger i veckan skulle jag också kört lite hårdare med olika övningar. Fäst t.ex. ett gummiband vid fotleden och lyft benet åt alla håll. Kör benlyft, lårcurl, benspark med småvikter (typ 1 kg i början och ökat långsamt). Balansövningar på balansboll, knäböj utan vikt och benpress.

Sedan hade jag i ungefär 3 veckor utfört med mer krävande övningar som utfall med vikt, sidoutfall, knäböj med vikt, utfall med ett ben på balasboll/bosuboll, utfall med bålrotation, fotarbete på låda, benspark i maskin, lårcurl i maskin, benpress i maskin, uppkliv på låda med vikt, knäböj med hopp och vadpress. Hade även gjort olika varianter av hopp, t.ex. upphopp, enbens upphopp, jämfotahopp, sidohopp, skridskohopp, hopp upp på låda och hopp med vändning.

De sista 2 veckorna hade jag ökat vikterna allt mer om knät kändes bra och tillslut hade jag fått tillbaka samma styrka som innan skadan.

Finns massor av övningar jag skulle kunna nämna men nu tog jag de första jag kom på. Tycker dock ändå du ska låta en sjukgymnast kolla på ditt knä så du får övningar anpassade efter just din skada.