handdator

Visa fullständig version : Gröt!


Dk1ng
2004-03-11, 21:36
Kära grötfantaster!

Tänkte bara rekommendera AXA Sports Club Havrekli (tror den heter så... svart påse) för er som inte upptäckt den än, en riktigt god och bra gröt!

Innhåller bland annat 19 g proteiner och 18 g fibrer per 100g

Har tyvätt inget GI på denna, men det kanske Grub eller nån annan har..?

Mvh

SeWs
2004-04-12, 14:07
skulle också vilja veta gi och II på den men det känns som om det borde va ganska lågt mycket fibrer och det är ju trots allt havre så det borde vara superhavregrynsgröt?

King Grub
2004-04-12, 14:30
Havrekli har ett GI på 75-80.

Obs att ett för stort fiberintag bara medför nackdelar. Över 60 gram och dag bör man inte överskrida.

SeWs
2004-04-12, 15:01
Vad är det som är dåligt med att äta för mycket fibrer, lös i magen?
Även om 60g är en hel del gröt, typ 5-6 portioner havrekli gröt..

King Grub
2004-04-12, 15:09
Originally posted by SeWs
Vad är det som är dåligt med att äta för mycket fibrer, lös i magen?
Även om 60g är en hel del gröt, typ 5-6 portioner havrekli gröt..

För mycket fibrer inte alls är bra, utan bara leder till försämrat upptag av näring och vitaminer och mineraler, samt sänker mängden muskelbyggande könshormon och mängden hormon som finns i blodet. Icke önskvärt.

Och det gäller 60 gram totalt, max, under dagen, inte bara från gröten, utan från allt du äter, sammanlagt.

Callister
2004-04-12, 15:21
När jag käkar FiberBerikadeHavregryn måste jag dricka vatten som fan annars blir jag dålig i magen :D

SeWs
2004-04-12, 15:32
Nä det är klart jag fattar att det är all mat det omfattar, men så mycket fibrer finns det ju inte i vanlig mat typ, fast det är lite synd dock tycker om fibermat men det går ju att käka en hel del =).
Men fibrer är väl nyttiga om man äter typ 30g om dagen eller hur, vad gör dom egentligen? ökar förbränningen eller sänker gi värdet, står still i hjärnan just nu :S.

King Grub
2004-04-12, 15:38
Skyddar mot tjocktarmscancer, prostatacancer, höga blodfetter och blodkolesterol, minskar risken för diabetes typ 2, förbättrar insulinkänsligheten, gör att magen fungerar fint genom att göda enzymerna i tarmen, minskar koncentrationen av galla och gifter, bland annat. 30-60 gram per dag är ett bra intag.

men så mycket fibrer finns det ju inte i vanlig mat typ

Inte? Bröd, råris, gryn, frukt, grönsaker, bröd, osv, är fullproppade med fibrer.

Aeis
2004-04-12, 22:23
Originally posted by King Grub
Inte? Bröd, råris, gryn, frukt, grönsaker, bröd, osv, är fullproppade med fibrer. [/B]

För att inte nämna bröd ;)

Metal_boy_
2004-04-12, 23:18
tur att jag äter gröt endast 3ggr om dagen då, 2port åt gången =) o inte mycke bröd eller råris..mest pasta och potatis sen lite grönsaker me förstårs om dan..men inte så mycke fuskar lite me vitamineral tabletter istället:D