handdator

Visa fullständig version : Risgrynsgröt? Bra eller dåligt?

adlan
2013-12-04, 17:22
Tjena!

Undrar om risgrynsgröt är okej käk?
Kokar den själv på röd mjölk och icas gröt ris?
Är det okej att käka det bra eller dåligt?
Ska man käka den på kvällen eller tidigare på dagen i så fall?
Tänkte käka den tillsammans med nått ägg!
Eller är typ potatis och omellett eller ris eller annat käk bättre?
Typ kyckling chorizo korv/ägg och liknande med potatis/mos/pasta/ris bättre?

King Grub
2013-12-04, 17:23
Kokar den själv på röd mjölk och icas gröt ris?

Det är ris och mjölk. Med den vetskapen kan du säkert fundera ut om du "kan" äta det eller inte.

adlan
2013-12-04, 17:30
Okej!
Så då får det nog bli ett stor kok risgröt för både ikväll och til imorgon och nån dag framåt:)

adlan
2013-12-04, 17:37
Bör man äta typ ägg eller nått till gröten? Den är ju i sig nästan bara kolhydrater va? eller har jag fel?

Sheogorath
2013-12-04, 18:08
Bör man äta typ ägg eller nått till gröten? Den är ju i sig nästan bara kolhydrater va? eller har jag fel?

Du behöver inte äta något till just gröten om du inte vill. Att du får i dig tillräckligt med fullvärdigt protein under dagen (när du tycker att det passar) kan du ju kasta ett getöga på däremot. Fullvärdigt protein är smidigt eftersom man inte måste tänka en massa på hur det ska kombineras. Fullvärdigt protein är bland annat allt protein (utom gelatin och kollagen) som kommer från djurriket (inkl. mjölk förstås). D.v.s. fisk, ägg, rött/vitt kött osv.

vicarious
2013-12-04, 18:09

Både ris och mjölk innehåller protein, även om det är en hel del kolhydrat också. Kolla i livsmedelstabeller eller på paketen så ser du hur mycket respektive livsmedel innehåller.

TomasB
2013-12-04, 18:49

Du har rätt:

http://www.miljomat.se/html/naringsberakningLivsmedel.aspx?H=2&G=&L=M7623

Risgrynsgröt

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi 372 kJ
Energi 89 kcal
Protein 3 g
Fett 3,1 g
Mättade fettsyror 1,5 g
Kolhydrater 12 g
Fibrer 0 g
C-vitamin 0 mg
D-vitamin 0,1 mcg
Folat 3 mcg
Järn 0,1 mg
Zink 0,4 mg
Kalcium 79 mg

Om du behöver ytterligare protein bestäms av din övriga kost och hur du vill äta. Det kan ingen "spontant" svara dig sådär

R Scarpa27
2013-12-04, 19:35

? hur ska vi veta vad du äter generellt under hela dagen.

Sheogorath
2013-12-04, 20:44
? hur ska vi veta vad du äter generellt under hela dagen.

Det är ingen ovanlig uppfattning att man "måste" (eller bör) göra VARJE måltid komplett. Det är väl bra att vi kunde reda ut att så inte är fallet, eller hur?

R Scarpa27
2013-12-04, 21:23
Det är ingen ovanlig uppfattning att man "måste" (eller bör) göra VARJE måltid komplett. Det är väl bra att vi kunde reda ut att så inte är fallet, eller hur?

nej pga han skrev om det var viktigt med ägg [protein] till gröten...

därav mitt svar.

ägget behöver ju inte alls vara viktigt om han äter mycket protein till andra måltider.
yea u get it.

vicarious
2013-12-05, 15:48
Vi kan ju ta ett exempel. En hel tub med Felix risgröt (500g) ger dig totalt 17.5g protein. Du får helt enkelt anpassa mängden och eventuellt komplettera med mer protein beroende på hur mycket du vill ha.