handdator

Visa fullständig version : Positiva hälsoeffekter av fasta som de gick en doku om nyligen


Alfen avf Ling
2013-12-04, 14:47
Hej!

Många har nog sett den där dokumentären om periodisk fasta, där man såg en massa positiva hälsoeffekter av (även periodisk) fasta.

Jag undrar nu, att om jag vill fasta ett dygn regelbundet och få positiva hälsoeffekter av detta, kommer det då att "förstöras" om jag tar EAA den dagen? Alltså det som indikerar att man är i fastande tillstånd är ju att insulinnivåerna är låga och dessa ökar ju kraftigt men kortvarigt av EAA.

Så min fråga är alltså om EAA avbryter fastan så att man får "börja" om den eller om det helt enkelt är en dosrespons-grej d v s att lite insulin bara förstör fasta-effekten litegrann?


Vad tror/vet ni? Kan inte någon "expert" t ex Tjing eller King Grub säga något eller posta en studie?

tjing
2013-12-04, 15:51
Vilka positiva hälsoeffekter?

Fasta är i metabol mening som sagt essentiellt ett lågt insulin (och blodsocker) och de metabola effekterna av det. Tar du EAA går ditt insulin upp en aning en kort period och sedan är du essentiellt fastande igen.

Man har för övrigt sett att fett inte stör metabola fasteadaptioner.

Väldigt mycket är väldigt likt med kalorirestriktion och fasta. Det är alltså med all sannolikhet fullständigt egalt om du tar EAA eller äter ett stort kaloriunderskott. Effekten över ett dygn kommer ändå att vara en ökad autofagi och cellulära processer som hör kalorirestriktion (fasta är kalorirestriktion) till.

Men börjar vi prata ett par dygn med eller utan lite mat gör det såklart en del skillnad på hur mycket ketonproduktion uppgraders, hur mycket muskelprotein som bryts ner (beroende på aminosyror i kosten, kalorimängd, insulin) osv. Till slut börjar vi prata om svält efter tre dygn helt utan mat.

Alfen avf Ling
2013-12-04, 16:37
Vilka positiva hälsoeffekter?Hjärncellerna börjar reparera sig, risken för stööört många välfärds sjukdomar minskar osv. Detta ska ju också ske av kortvarig fasta t ex varannan dags fasta eller t o m den stört löjliga 5-2 dieten enligt dokumentären.[/QUOTE]

Man har för övrigt sett att fett inte stör metabola fasteadaptioner. Intressant! detta kunde man dock tänka sig.

Vet du hur det är med alkohol förresten? Jag läste lyle Mcdonalds text i hans b
ok Ultimate Diet 2 (denna konkurerar ej med kolo så de e ok att länka den) och det var något om att alkohol inte heller stör fasteadaptioner mycket. Självklart slutar man bränna fett av etanolen men om man tänker rent mentalt osv?


Men börjar vi prata ett par dygn med eller utan lite mat gör det såklart en del skillnad på hur mycket ketonproduktion uppgraders nu är jag inte intresserad av att äta så själv eftersom jag inte kan träna utan kolhydrat men det kan ju vara bra att veta vid deff osv: är ketoner i sig negativa? har läst att man försurar blodet eller ngt.. De e ju inte bra.

,

tjing
2013-12-04, 16:58
Det är ingen nyhet att det är positivt att äta mindre.

Alkohol ökar oxidativ stress så jag vet inte vad du syftar på. För att specifiera "fasteadaptioner" pratar jag mer om metabola sådana, för annars blir det för stort. Har man ätit dåligt kan blodsockret också minska med eventuellt medföljande beteendestörningar.

Ketoner är livsnödvändiga för att vi ska kunna överleva i perioder med lite mat och svält.

Sverker
2013-12-04, 18:03
Att dricka alkohol samtidigt man fastar låter som ett bra sätt att sänka sig själv, fullständigt. Med alkohol i blodet samtidigt med fasta kommer produktionen av ketoner att ta fart.

Alfen avf Ling
2013-12-04, 18:45
Med alkohol i blodet samtidigt med fasta kommer produktionen av ketoner att ta fart. Är ketoner farliga på något sätt? Stämmer detta att de försurar blodet vilket ger en massa problem?

Anders The Peak
2013-12-04, 18:49
Styrketräning (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23419688)ger motsvarande effekter som 5:2 fasta (http://www.landesbioscience.com/journals/autophagy/). i alla fall i de råttstudier som har genomförts.

Sverker
2013-12-04, 19:54
Är ketoner farliga på något sätt? Stämmer detta att de försurar blodet vilket ger en massa problem?

Försurningen av ketoner är främst problem hos obehandlade diabetiker där mängderna av ketoner kan bli stor i blodet.
Frågar vi LCHFarna så har de knappt några ketoner i blodet ( men jag tvivlat själv på vad de påstår ).

Att vara i ketios är knappast ett problem för friska m a p försurningen ketonerna orsakar.