handdator

Visa fullständig version : Hu mycket vattenretention kan man ha?


Bryggan
2013-12-04, 11:08
Tänkte köra en liten minideff på tre veckor kanske och funderar på det här med vattenretentionen. Nu kanske siffrorna ser lite konstiga ut men det har med alkoholens uttorkande egenskaper att göra.

Fredag: överskott och alkohol
Lördag: balans och lite vin.
Söndag: Kraftigt underskott med en morgonvikt på 66,3 kg
Måndag: Morgonvikten var 66,4 kg. Här ökar jag mitt protein och lägger även till kreatin men ligger på underskott.
Tisdag: Morgonvikt 67,0 kg. Fortsatt högt proteinintag och kreatin men underskott.
Onsdag: Morgonvikt 67,0 kg. Kommer att köra på som igår.

När släpper vattnet?

Reaper123
2013-12-04, 11:54
Brukat ta 3-5 dagar för mig att vara "back to normal" när det gäller vätskenivå, men detta är mest troligt högst individuellt.

För vissa verkar pendla hur mycket som helst i vikt (jag verkar vara en av dom) mendans vissa har som du, typ ingen viktdiff alls sett dag-till-dag. För det är fullkomligen "normalt" att pendla så här som du gör oavsett om du supit eller ej (jag kan diffa 10kg torr vs blöt)

tjing
2013-12-04, 12:52
Ett par kg. Med stora mängder glykogen kan man komma upp i väldigt stora mängder faktiskt, 7 kg har jag sett siffror på i en studie som diffade mellan stor kolhydratsöverätning och kolhydratsrestriktion t ex.

Dessutom skriver du att lägger till kreatin, som binder vatten.

sigill
2013-12-04, 13:14
Vattenretention är så drygt. Ibland pendlar det 2-3 kg från dag till dag (om jag räknar bort extremer).

Om du vill få vattnet att släppa så kör lite LCHF stuk i någon dag (eller kanske bara 1 måltid).

AronP
2013-12-04, 13:17
Normalt tycker jag att vattnet släpper på mindre än en vecka (har jag en ätardag på lördagen så brukar vikten vara tillbaka till samma som på lördagsmorgon på fredagen) men när jag ställde till det rejält för mig efter förra dieten så tog det några månader innan det var helt borta, då var jag inte helt duktig med mate bör tilläggas.

Ett par kg. Med stora mängder glykogen kan man komma upp i väldigt stora mängder faktiskt, 7 kg har jag sett siffror på i en studie som diffade mellan stor kolhydratsöverätning och kolhydratsrestriktion t ex.

Dessutom skriver du att lägger till kreatin, som binder vatten.

Jag har flertalet personer i min närhet som gått upp mer än 15kg från invägning till några dagar senare (sub7). Viss fettvikt kan det väl vara men inte så mycket.

Gober
2013-12-04, 13:39
En rejäl ätardag så blir det ca 3kg och det brukar ta 3-6 dagar med lågt kolhydratsintag för att bli av med.

Bryggan
2013-12-04, 13:39
Jag har flertalet personer i min närhet som gått upp mer än 15kg från invägning till några dagar senare (sub7).Was!! Holy Moses!

Alltidxx
2013-12-04, 13:50
Ett par kg. Med stora mängder glykogen kan man komma upp i väldigt stora mängder faktiskt, 7 kg har jag sett siffror på i en studie som diffade mellan stor kolhydratsöverätning och kolhydratsrestriktion t ex.

Dessutom skriver du att lägger till kreatin, som binder vatten.

Vad vägde den personen? Hur såg fördelning ut mellan muskler och fett?

Bossebäver
2013-12-04, 14:29
Att beskriva känslan för någon oinsatt hur det känns när man under psykiskt plågsam stress känner sig när man efter en veckas bra diet och skött träning helt plötsligt vaknar och väger 1 kg mer än gårdagen är obeskrivlig. Man vet innerst inne att det är omöjligt, att det är vatten och kanske lite mer glykogen, men satan vad det bråkar med psyket. Nå helt fantastiskt jävla asirriterande.

tjing
2013-12-04, 16:08
Jag har flertalet personer i min närhet som gått upp mer än 15kg från invägning till några dagar senare (sub7). Viss fettvikt kan det väl vara men inte så mycket.

Ja, är man större kan det lämpligtvis diffa ännu mer än min siffra på medelviktiga unga män.

tjing
2013-12-04, 16:09
Vad vägde den personen? Hur såg fördelning ut mellan muskler och fett?

Det var en studie, men jag hittar inte var jag bokmärkt den.

80-85 kg något unga män har jag för mig. Men detta var alltså i samband med först stor kolhydratsöverätning och sedan restriktion.

Alfen avf Ling
2013-12-04, 16:44
Was!! Holy Moses! var en snubbe på body forum den där snubben som kör sjuka ätardagar och trycker i sig hur mkt som helst en dag i veckan (vi snackar upp mot 10 K kcal och ändå var han mest rippad på scen).

Han gick upp en tredjedel (30 % !) av sin vikt på knappt en vecka. Mkt fett så klart men en jävla massa vätska.

Bryggan
2013-12-06, 07:28
Idag: 66,4 kg...ordningen återställd.