handdator

Visa fullständig version : Tråden om frukost


MrMayhem
2013-12-04, 00:36
Tänkte dedikera denna tråd till frukost, eventuella missuppfattningar om frukost m.m.

Ville börja med att fråga angående hur viktigt frukost är. Man hör ofta att kroppen efter sömnen är i ett "fasta"-läge och att man måste bryta den m.m. Att det är rådande konsensus att frukost är bra. Men är det verkligen så? Periodisk fasta är ju rätt populärt och har en del studier som stödjer dieten (givetvis är inte alla studier felfria men ville bara nämna det) och där äter man ingen frukost.

Finns även ett rätt bra artikel på frukost på traningslara.

Diskutera gärna "frukost". Är det dagens viktigaste mål? Varför? Varför inte?

arogen
2013-12-04, 07:30
Alla är olika, för mig är frukost grymt viktigt. Men det är ett mål som alla andra, så att det är viktigast för alla är ju skitsnack.

Kvicksilver
2013-12-04, 07:53
För mig är frukosten oerhört viktig. Detta sagt utan någon vetenskaplig grund utan baserat på hur träningen på kvällen blir om jag hoppat frukosten.
Men som arogen ovan skriver så är det inget magiskt med frukosten utan det är vad man äter totalt över tid som betyder något.
Att med ett visst mått av regelbundenhet fylla på kolhydrater är ett måste för att jag ska få ut mesta möjliga ur min träning.

mattisjamtback
2013-12-04, 08:04
Jag tror att frukostens betydelse är väldigt individuellt och beror på vad man är van vid.

Förut åt jag alltid en ordentlig frukost med havregryn och ägg och kunde då knappt gå en timme på morgonen utan att jag blev spyhungrig. Sen började jag träna på morgonen och äter oftast inte en ordentlig måltid förrän 1 - 3. Den första veckan blev jag hungrig men sen klarade jag mig väldigt bra utan att bli hungrig innan det blev dags att äta.

Tacos
2013-12-04, 08:09
För mig är frukosten socialt viktig, då det oftast är enda måltiden hela familjen (min fru och mina två barn) träffas och "umgås" tillsammans innan vi sprids åt varsina håll.

DPahkamaa
2013-12-04, 08:21
Frukost är bara ett mål som alla andra.

Jag har svårt att äta på morgonen, så jag dricker bara kaffe och äter lunch vid 11-12 istället. Funkar fint för mig.

raddum
2013-12-04, 08:23
Frukosten är viktig för mig när jag tränar innan lunch, andra dagar vet jag inte, då glr jag det av vana och för att jag nästan alltid vaknar hungrig. Att laga och äta frukost är inte jobbigt för mig, det är ett bra tillfälle att få i sig kalorier och kalorier är essentiella :)

tjing
2013-12-04, 12:46
Tror nog att frukosten kommer igen när fastetrenden gått över.

Det finns rätt många aspekter och beakta, även individuella. Mår man bra av frukost är det bra, gör man det inte gör det inget.

Reaper123
2013-12-04, 12:53
Slutade äta frukost (på regulär basis) för snart 3 år sen och kan inte påstå att jag saknar denna måltid (äter oftast min "frukost-mat" innan läggdags).

Anledningen till att jag började utesluta frukosten var nyfikenheten på periodisk fasta vilket visade sig passa mig ypperligt, då jag efter 2 år tom slutade äta lunch.

Men, när jag var klar med min långdragna viktnedgång så blev jag illa tvungen att börja äta frukost de dagar jag förbrukade mer energi än normalt för att slippa gå runt och vara spymätt.

Just nu äter jag dock ingen frukost utan 3-4 stora måltider där första måltiden normalt är runt lunchtid, om jag nu mot förmodan inte vaknar väldigt hungrig eller ska springa långt på förmiddan (tränar bara kvällar på vardagarna).

Så nej, frukost är inte mitt viktigaste mål på dagen!

Bossebäver
2013-12-04, 14:07
Sedan kommer ju frågan: vad är frukost?

är det dagens första mål? måltid som intas på morgonen?

under helgen äter jag jämt frukost, då oftast runt 11-tiden vilket är runt en timme efter uppstigning. På tiden jag hade ett jobb klev jag upp kvart i sju och åt kl 10.30, fast då kallade jag det för lunch.

Så vad är frukost egentligen?

Bjorneman
2013-12-04, 14:20
Jag kan inte äta under de närmaste timmarna efter uppvaknandet. Inga större mängder i vart fall. Jag tror inte att frukosten är så förbannat viktig, som man har fått inpräntat i sig sedan man var en tvärhand hög.

Trapz
2013-12-04, 16:17
Mitt första mål mat blir nästan alltid "frukostmat" typ havregrynsgröt, knäckebröd, ägg, kvarg etc. men vid vilken tid jag äter det kan variera alltifrån kl 9 på morgonen om jag är dödshungrig till framåt 15 på eftermiddagen om man har sovmorgon och tränar innan.

Omnomnom
2013-12-04, 18:03
Sedan kommer ju frågan: vad är frukost?

är det dagens första mål? måltid som intas på morgonen?



Beror på språk. Breakfast bryter (natt)fastan.
Frukost kommer från tyskans Frühstück (tidigt stycke (mat)).

De flesta menar väl vad man äter ganska direkt efter uppvaknandet, med "frukostmat" (mackor, gröt, yoghurt/fil, ägg etc i Sverige)

Periodisk fasta .... och där äter man ingen frukost.


Inte nödvändigtvis.