handdator

Visa fullständig version : Smaskig chokladkaka


hallar
2004-03-11, 19:45
Hejsan,

I min klass har de tydligen fått før sig att vi skall ha en så kallad kageordning. Med andra or varje veck ær det en ny som skall ta med sig en kaka och bjuda på dem andra :eating:

Nu ær det så att snart ær det min tur att baka en kaka. Nu undrar jag om ni har något recept på någon riktig smaskig chokladkaka som jag kan baka och bjuda mina danska gottegrisar till kompisar på. Reflektera inte ens øver att det skall vara nyttigt eller något sånt. Det skall vara gott och maffigt :hbang:

Ludvig

King Grub
2004-03-11, 19:50
Citron- och chokladparfait. Gudagott.

Ingredienser;
8 stora citroner
3 äggulor
2 dl florsocker
3 dl vispgrädde
100 g mörk choklad

Skölj citronerna noga i ljummet vatten. Skär bort ett litet lock på varje citron. Gröp ur citronerna med grapefruktkniv. Spara citronerna och skär bort en liten bit av botten så att de står stadigt. Finhacka ungefär hälften av fruktköttet. Resten av fruktköttet kan spara och användas i matlagning eller smaksätta vatten med. Vispa äggulor och florsocker riktigt pösigt. Tillsätt grädden och vispa allt till ett pösigt skum. Dela smeten i två delar. Smaksätt ena halvan med citronhacket. Smält chokladen i vattenbad eller i mikrovågsugn. Blanda den sedan med andra hälften av smeten. Varva citron och chokladsmet i citronerna. Evenutell smet som inte får plats fryses i en bunke vid sidan om. Ställ in citronerna i frysen i ungefär 4 timmar innan de kan serveras.

Megatuttarna
2004-03-11, 20:12
Haha kul att ta med sig 30 citroner till plugget

Fixa en sockerkaka, släng in liten kanelkryddade äpplen så är den smaskens!

King Grub
2004-03-11, 20:39
Originally posted by Megatuttarna
Haha kul att ta med sig 30 citroner till plugget

Fixa en sockerkaka, släng in liten kanelkryddade äpplen så är den smaskens!

Han skulle väl ta med sig den bakade kakan, inte ingredienserna i ryggsäcken? :MrT:

Megatuttarna
2004-03-11, 20:41
Originally posted by King Grub


Han skulle väl ta med sig den bakade kakan, inte ingredienserna i ryggsäcken? :MrT:

haha min missuppfattning, trodde man körde in allt i citronerna. :em:

Pez
2004-03-12, 00:57
Originally posted by Megatuttarna


haha min missuppfattning, trodde man körde in allt i citronerna. :em:

Ja det ska vara en södertäljesyrian för en sån sak... *host* ;)

/pez

Megatuttarna
2004-03-12, 01:40
Originally posted by Pez


Ja det ska vara en södertäljesyrian för en sån sak... *host* ;)

/pez


TIll skillnad från andra här så är jag van med själva köra-in-momentet :thumbup:

Pez
2004-03-12, 02:45
Originally posted by Megatuttarna



TIll skillnad från andra här så är jag van med själva köra-in-momentet :thumbup:

Även om det väckte min nyfikenhet...så väljer jag nog att inte fundera på varför du just berättade att ni begår övergrepp på stackars oskyldiga citrusfrukter därnere i håla... "Some things are best not spoken of". :D

/pez

primaliv
2004-03-12, 07:28
Lättlagad, kladdig chokladkaka

Det här behöver du
(6 personer)
200 g smör
200 g mörk choklad
4 ägg
2 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1-2 apelsiner
50 g mandlar
2 msk ströbröd
florsocker

Så här gör du
1. Sätt igång ugnen på 200 grader.
2. Smält smöret och chokladen på svag värme i en kastrull. Ställ åt sidan att svalna något.
3. Vispa ihop äggen och sockret ett par minuter.
4. Blanda mjölet och bakpulvret i en stor skål.
5. Rör ner chokladen/smöret i äggen/sockret och rör sedan ner mjölet/bakpulvret så att det blir en slät smet.
6. Tvätta ena apelsinen och riv skalet på fina sidan av rivjärnet. Rör ner rivet och saften från båda apelsinerna i smeten.
7. Skålla mandlarna någon minut i kokande vatten. Kyl och skala dem sedan.
8. Smörj en kakform med löstagbar botten (24 cm i diameter) med lite smör och bröa den med ströbröd.
9. Häll i smeten och dekorera med mandlarna.
10. Grädda kakan i 25 minuter. Som namnet antyder ska den vara lite kladdig. Servera med vaniljglass.


:eating:

Megatuttarna
2004-03-12, 10:12
Originally posted by Pez


Även om det väckte min nyfikenhet...så väljer jag nog att inte fundera på varför du just berättade att ni begår övergrepp på stackars oskyldiga citrusfrukter därnere i håla... "Some things are best not spoken of". :D

/pez


haha, ta på dig brillorna och var tyst :thefinger