handdator

Visa fullständig version : Bragdguldet till Johan Ohlsson


bigtraps
2013-12-03, 18:41
Bra val tycker jag:)

MackeJuve
2013-12-03, 18:45
Klockrent val :) Enda gången som jag har fällt en liten tår i sportsammanhang, när Olsson i ensam majestät glider över mållinjen. Häftigaste jag sett inom idrott under mina 22 år!

ducedo
2013-12-03, 18:46
Trodde att Henrik Stenson var den starkaste kandidaten men har inte särskilt bra koll på skidor.

Jockefoten
2013-12-03, 18:49
Det omöjliga loppet!
K1naE7oYUvk

Lance Uppercut
2013-12-03, 18:51
Trist. Hade hoppats på Alexander Gustafsson men han kanske inte ens var nominerad.

Jockefoten
2013-12-03, 18:55
Trist? Det Johan gjorde har ingen annan någonsin lyckats med. Det var antagligen det mest väntade bragdguldet någonsin.

PureWhey
2013-12-03, 18:59
Det omöjliga loppet!
K1naE7oYUvk

Mäktigt, inte sett klippet innan :)

MackeJuve
2013-12-03, 19:01
Jag har all respekt för de som tycker att Johans Stensson borde ha vunnit MEN det blir bara pajaserier av allting när folk uttrycker sig som att det är en skandal att Johan vann, att det var PINSAMT att inte Stensson fick det. Så skriver folk på Aftonbladet i alla fall. Hur kan det vara en skandal och pinsamt att Johan vann? Man kanske tycker att Stensson förtjänade det mer men att det skulle vara pinsamt är ju bara så jävla IQ-befriat. Ingen som såg Johans lopp kan tycka att det är en skandal att han vann. Stensson kan väl vinna årets manliga idrottare eller något. Skidbragden är så mycket bragd som en bragd kan vara enligt mig, själva definitionen av det.

Lance Uppercut
2013-12-03, 19:04
Trist? Det Johan gjorde har ingen annan någonsin lyckats med. Det var antagligen det mest väntade bragdguldet någonsin.

Är mer imponerad av Alex.

tossefar
2013-12-03, 19:08
Jag kollade på hela klippet. Det enda jag såg var en kille som vann en skidtävling som han ledde. Bragdguld är bög.

rooz
2013-12-03, 19:15
Är mer imponerad av Alex.

Kan någon förklara hans bragd?

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

PureWhey
2013-12-03, 19:17
Kan någon förklara hans bragd?

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

+1, av vad jag ser på hans Wikipedia-sida har han gått en match i UFC i år, den förlorade han.

Lance Uppercut
2013-12-03, 19:20
Kan någon förklara hans bragd?

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Var du ironisk nu eller följer du inte MMA? Orkar inte svara om det var menat som en dryg kommentar.

Medusa
2013-12-03, 19:26
lol mma.

PureWhey
2013-12-03, 19:27
Var du ironisk nu eller följer du inte MMA? Orkar inte svara om det var menat som en dryg kommentar.

Jag följer inte MMA, och som jag skrev innan verkar han bara ha gått en match i UFC detta året, och förlorat den?

begt
2013-12-03, 19:29
Hela loppet

KYespRddbl4

rooz
2013-12-03, 19:33
Var du ironisk nu eller följer du inte MMA? Orkar inte svara om det var menat som en dryg kommentar.

Jag följer inte MMA, förutom enstaka matcher. Såg Jones VS Gustafsson, och vet att det var nära en svensk vinst och många ansåg att han borde vunnit.

Men. Han förlorade, och jag ser ingen bragd i att förlora.

Lance Uppercut
2013-12-03, 19:36
Jag följer inte MMA, förutom enstaka matcher. Såg Jones VS Gustafsson, och vet att det var nära en svensk vinst och många ansåg att han borde vunnit.

Men. Han förlorade, och jag ser ingen bragd i att förlora.

Bragden ligger i att han överhuvudtaget har tagit sig till den nivån (2a i världen), speciellt i lätt tungvikt. Det är en oerhörd prestation i sig och i mitt tycke mycket mer imponerande än det Olsson gjort, oavsett hur det gick i Jones vs Gustafsson.

okeej
2013-12-03, 19:42
Var inte Ohlsson rankad typ top 3 på den distansen? Ser inte vad som är bragd med att vinna loppet då. Lite som att Sverige vinner mot Österrike eller något land i fotboll och bara för dom gör ett snyggt mål är det bragd....

rooz
2013-12-03, 19:43
Bragden ligger i att han överhuvudtaget har tagit sig till den nivån (2a i världen), speciellt i lätt tungvikt. Det är en oerhörd prestation i sig och i mitt tycke mycket mer imponerande än det Olsson gjort, oavsett hur det gick i Jones vs Gustafsson.

Då slår ju Stensson honom imo...


Och som Johan Olsson dominerade 5-milen, som ingen svensk vunnit på 20 år slår också högre.

Lance Uppercut
2013-12-03, 19:46
Jag lägger väl in i bedömningen att jag anser att det är en mycket svårare sport vilket kanske inte ska spela någon roll i bedömningen. Har inte direkt koll på vad kriterierna är för att få utnämningen.

PureWhey
2013-12-03, 19:56
Lance Uppercut
Kan lova att Ohlsson har många timmar fler träning, hur beräknas det att han är 2a i världen när han kört en match i UFC som han förlorat i år?

Sheogorath
2013-12-03, 19:58
Det här är tydligen någon kändis som åker skidor. Så här ser han ut för er som inte heller visste och inte orkade bildgoogla:

http://gfx.svd-cdn.se/multimedia/dynamic/01013/olssonguld4_1013892c.jpg

gunhamn
2013-12-03, 20:01
Jag lägger väl in i bedömningen att jag anser att det är en mycket svårare sport vilket kanske inte ska spela någon roll i bedömningen. Har inte direkt koll på vad kriterierna är för att få utnämningen.

Svårare sport på vilket sätt?

Lance Uppercut
2013-12-03, 20:01
Lance Uppercut
Kan lova att Ohlsson har många timmar fler träning, hur beräknas det att han är 2a i världen när han kört en match i UFC som han förlorat i år?

En MMA-fighter på toppnivå brukar träna runt 5-6 timmar om dagen. Han är tvåa för att han var den senaste mannen att utmana titelhållaren och de flesta experter ansåg att han vann matchen.

Lance Uppercut
2013-12-03, 20:02
Svårare sport på vilket sätt?

En symbolisk kamp om döden mot en annan människa jämfört med att ställa sig på ett par skidor och staka. Go figure.

PureWhey
2013-12-03, 20:05
Så han är tvåa för att han utmanade ettan och förlorade? Haha, då kan jag också bli tvåa.

Dav0d
2013-12-03, 20:07
En symbolisk kamp om döden mot en annan människa jämfört med att ställa sig på ett par skidor och staka. Go figure.

Får inte glömma bort att man i princip måste mästra minst 2 helt olika sporter för att ha en chans i MMA. Gärna ska man vara riktigt bra på 3 stycken. Detta plus all misshandel kroppen utsätts för i många många år, där din motståndare är en människa och inte snön, vinden etc. (Med det menar jag att det motståndaren gör skapar en direkt påverkan på dig och vad du kan göra). Personligen anser jag att sporter där du möter din motståndare rakt på med så lite regler som möjligt är det absolut svåraste du kan göra, eftersom det krävs enorma förberedelser ur alla perspektiv för att ha någon chans.

Därför ser jag t.ex. Hockey som en svårare sport än Innebandy, eller fotboll som en svårare sport att bli bra på än t.ex. skidor.

Dav0d
2013-12-03, 20:07
Så han är tvåa för att han utmanade ettan och förlorade? Haha, då kan jag också bli tvåa.

Du var var mig en löjlig person. Du tror inte han gjort lite annat under alla sina år?

PureWhey
2013-12-03, 20:09
Du var var mig en löjlig person. Du tror inte han gjort lite annat under alla sina år?

Jo? Men rimligtvis bör man förtjäna en andraplats i världen genom andra sätt än att utmana 1an och förlora. Men vad vet jag? Kanske funkar så.

spoon
2013-12-03, 20:10
Väl förtjänt. Det Johan gjorde är definitionen av en bragd.

Dav0d
2013-12-03, 20:12
Jo? Men rimligtvis bör man förtjäna en andraplats i världen genom andra sätt än att utmana 1an och förlora. Men vad vet jag? Kanske funkar så.

Han har behövt klättra upp genom att möta andra motståndare, du tycker inte det är rättvist? Eller ska alla slängas in i en bur samtidigt och den som går ner näst sist är näst bäst?

Nåja, grym prestation av Johan Ohlsson ändå. Alltid glad när människor lyckas med det dem kämpat efter.

Lance Uppercut
2013-12-03, 20:16
Så han är tvåa för att han utmanade ettan och förlorade? Haha, då kan jag också bli tvåa.

Lol, detta är för korkat för att argumentera emot.

ceejay
2013-12-03, 20:18
Det är pinsamt att stensson inte vann. Har har gjort något som ingen annan golfare har gjort hittills. Han är bäst i världen just nu i en av världens svåraste sporter.

Dav0d
2013-12-03, 20:20
Dessa priser har väl mer med vilken sport de vill framhäva och själva gillar än vad som mest förtjänas. T.ex. har Sverige en mycket större skidkultur än golf eller mma kultur. Vilket bara det gör att det blir en större bragd! att bli bäst i världen på någon av de två sist nämnda sporterna. I alla fall min åsikt.

bigtraps
2013-12-03, 20:25
Ok om Gustavsson är rankad 2: i världen i sin viktklass. Zlatan är världens kanske tredje bästa spelare, i en sport som antagligen har 100 gg fler utövare än MMA

Herr Oberst
2013-12-03, 20:29
En MMA-fighter på toppnivå brukar träna runt 5-6 timmar om dagen.

5-6 timmar är väl vad Johan Olsson gör innan frukost.

Ärligt talat är Stensons prestation helt sinnessjuk, visst han saknar en major, men både fedex och dubai på samma år är galet. Golf är töntigt på alla möjliga sätt, men det är oavsett vilket sjukt svårt. Att det sen finns jävligt många fler utövare än vad det finns skidåkare är också en aspekt.
Men Stenson får trösta sig med dom $6,388,230 som han spelat in bara i år. Han kan på en månadslön i princip köpa hela Johan Olssons liv och lägga det i hushållskvarnen om han vill.

Johan Olssons femmilare var ändå det coolaste jag sett någonsin. Ingen väntade sig det han gjorde, ingen trodde det var möjligt.

PureWhey
2013-12-03, 20:33
ok om gustavsson är rankad 2: I världen i sin viktklass. Zlatan är världens kanske tredje bästa spelare, i en sport som antagligen har 100 gg fler utövare än mma

+1

Lance Uppercut
2013-12-03, 20:36
Ok om Gustavsson är rankad 2: i världen i sin viktklass. Zlatan är världens kanske tredje bästa spelare, i en sport som antagligen har 100 gg fler utövare än MMA

Hade inte haft något emot att Zlatan fick priset faktiskt. Tycker dock att det är mer imponerande att vara bra i MMA än fotboll, svårare sport där med.

Lance Uppercut
2013-12-03, 20:37
5-6 timmar är väl vad Johan Olsson gör innan frukost.

troligt

framtidalegend
2013-12-03, 20:39
5-6 timmar är väl vad Johan Olsson gör innan frukost.



Den vanliga frukosttiden är ca vid 7 på morgonen. Men antar att Johan börjar sin dag kl 1 med stenhård träning

begt
2013-12-03, 20:41
troligt

På en mycket tung träningsdag kanske. I en gammal norsk dokumentär om Northug (Tuff i Skallen) så nämndes det att han tränade 9 timmar en dag (dagen innan han sprang långloppet med start vid gården).

Har hört talas om norska lag som kör rullskidor i 6-7 timmar ibland.

En tung träningsdos för en konditionsidrottare ligger på 25-30 timmar i veckan ca om du frågar Anders Södergren t.ex. Under lättare perioder kanske 15-20 timmar.

bigtraps
2013-12-03, 20:43
Hade inte haft något emot att Zlatan fick priset faktiskt. Tycker dock att det är mer imponerande att vara bra i MMA än fotboll, svårare sport där med.

Då är alltså Gustavsson en större idrottsman än Usain Bolt?
Springa 100m rakt fram är ju inte så svårt

Lance Uppercut
2013-12-03, 20:45
Då är alltså Gustavsson en större idrottsman än Usain Bolt?
Springa 100m rakt fram är ju inte så svårt

Om frågan är om jag är mer imponerad av Gustafsson än Bolt så är svaret ett rungande JA. Jag tror genetiken har en mycket större inverkan i 100 meters löpning än vad det har i MMA. Sen är det, precis som du indikerar, en pissenkel sport.

bigtraps
2013-12-03, 20:46
Ok:)

StarkaUlf
2013-12-03, 20:53
Trist? Det Johan gjorde har ingen annan någonsin lyckats med. Det var antagligen det mest väntade bragdguldet någonsin.

Samma gäller ju för Stenson.

okeej
2013-12-03, 20:53
Han är som sagt bland dom bästa i världen på distansen och vann förmodligen endast pga att Cologna ramla. Ser ingen bragd i det. Vore en sak fall han åkte av banan bröt 1 ben och sen börja stalka om 15 pers.

Jockefoten
2013-12-03, 20:54
Det är pinsamt att stensson inte vann. Har har gjort något som ingen annan golfare har gjort hittills. Han är bäst i världen just nu i en av världens svåraste sporter.

Det Johan gjorde har ingen annan heller gjort. =)

Fartman
2013-12-03, 20:54
Bra val, Olsson var inte direkt favorittippad innan loppet men han vann ändå och tog sig ett guld.
Jag tycker att man bör vinna något om man ska få bragdguldet.

Om Alex vunnit så hade han i mina ögon kunnat vara värdig men det blir helt enkelt fel att ge priset till någon som nästan vann. Han kan få det när han tagit det där bältet tycker jag.

Den där Stensson är säkert värdig han med, men det är ju ändå Golf liksom...

r1kkie
2013-12-03, 21:01
Det Johan gjorde har ingen annan heller gjort. =)

Vm guld delas ju ut var å varannan dag i den där sporten. ;)

spoon
2013-12-03, 21:32
Hade Gustafson vunnit så hade han varit värd bragdguldet. Det hade varit lika stort som när Ingo vann. Nu kom han bara väldigt nära.

r0ddan
2013-12-03, 21:37
det är pinsamt att stensson inte vann. Har har gjort något som ingen annan golfare har gjort hittills. Han är bäst i världen just nu i en av världens svåraste sporter.

+1

spoon
2013-12-03, 21:39
Har inte så bra koll på Stensson. Herr Oberst gav en bra förklaring. Nån som kan ge mig lite mer kött på benen? Vad gör hans prestation så bra?

Olegh
2013-12-03, 21:40
väl förtjänt. Det johan gjorde är definitionen av en bragd.

+1

MackeJuve
2013-12-03, 21:43
Jag har all respekt för de som tycker att Johans Stensson borde ha vunnit MEN det blir bara pajaserier av allting när folk uttrycker sig som att det är en skandal att Johan vann, att det var PINSAMT att inte Stensson fick det. Så skriver folk på Aftonbladet i alla fall. Hur kan det vara en skandal och pinsamt att Johan vann? Man kanske tycker att Stensson förtjänade det mer men att det skulle vara pinsamt är ju bara så jävla IQ-befriat. Ingen som såg Johans lopp kan tycka att det är en skandal att han vann. Stensson kan väl vinna årets manliga idrottare eller något. Skidbragden är så mycket bragd som en bragd kan vara enligt mig, själva definitionen av det.

Det är pinsamt att stensson inte vann. Har har gjort något som ingen annan golfare har gjort hittills. Han är bäst i världen just nu i en av världens svåraste sporter.

Välkommen till aftonbladetmaffian!

Olegh
2013-12-03, 21:51
Han överträffade sig själv. Olsson har varit en riktigt skicklig skidåkare länge, men aldrig varit mer än en god kandidat (förutom kanske i svenska ögon där "våra egna" idottare haussas lite extra) till att vinna lopp. Aldrig någon klar favorit. Att från det läget göra det loppet. Det är riktigt stort.

MackeJuve
2013-12-03, 22:01
Tycker Johan sammanfattade det rätt bra själv:
"Klart att Henrik Stenson är Sveriges bäste idrottsman, inget snack om det. Men man måste ju definera en bragd. Basketdamerna som spöade Ryssland i sista gruppspelsmatchen i somras, det var ju en jättebragd."

Låt Stensson bli årets manliga idrottare, det förtjänar han, precis som Johan förtjänar sitt bragdguld :)

okeej
2013-12-03, 22:03
Tycker Johan sammanfattade det rätt bra själv:
"Klart att Henrik Stenson är Sveriges bäste idrottsman, inget snack om det. Men man måste ju definera en bragd. Basketdamerna som spöade Ryssland i sista gruppspelsmatchen i somras, det var ju en jättebragd."

Låt Stensson bli årets manliga idrottare, det förtjänar han, precis som Johan förtjänar sitt bragdguld :)

iofs är väl Zlatan 10gr större än resten tillsammans så det stämmer ju inte så bra.

MackeJuve
2013-12-03, 22:05
iofs är väl Zlatan 10gr större än resten tillsammans så det stämmer ju inte så bra.

Japp han är större, men inte bättre. Johan uttalade sig om att han ansåg att Stensson var Sveriges bästa idrottare i år, inte att han var medialt större än vår Z, det är ingen.

hultman
2013-12-03, 22:29
Stenson har nått den absoluta toppen i en sport med enorm konkurrens och enorma vinstsummor. Helt klart mer imponerande. Gissar att han skiter fullständigt i bragdguld dock :)

Herr Oberst
2013-12-03, 22:30
Hade Zlatan kommit in på golfbanan och bett om att få putsa på Stensons putter hade han troligtvis blivit bortschasad likt en smutsig hund.

För Stenson behöver han en major innan han kan nå det där riktigt höga höjderna. Fedex och Dubai är mer imponerande kanske, men knappast lika prestigefyllt

hultman
2013-12-03, 22:31
Hade Zlatan kommit in på golfbanan och bett om att få putsa på Stensons putter hade han troligtvis blivit bortschasad likt en smutsig hund.

"Verkligen" :)

PureWhey
2013-12-03, 22:34
Zlatan skulle nog snarare få Stenson att putsa hans fotbollsskor.

Japp han är större, men inte bättre. Johan uttalade sig om att han ansåg att Stensson var Sveriges bästa idrottare i år, inte att han var medialt större än vår Z, det är ingen.

Eh, va? Hur kan du rättfärdiga det när man ofta talar om Zlatan som topp 3 fotbollsspelare i världen, den största sporten?

okeej
2013-12-03, 22:40
Japp han är större, men inte bättre. Johan uttalade sig om att han ansåg att Stensson var Sveriges bästa idrottare i år, inte att han var medialt större än vår Z, det är ingen.

Zlatan är top 3 i världen största sport.

dluddeckens
2013-12-03, 23:04
Bragden ligger i att han överhuvudtaget har tagit sig till den nivån (2a i världen), speciellt i lätt tungvikt. Det är en oerhörd prestation i sig och i mitt tycke mycket mer imponerande än det Olsson gjort, oavsett hur det gick i Jones vs Gustafsson.

lol


Kanon att Johan fick det!

MackeJuve
2013-12-03, 23:37
Zlatan skulle nog snarare få Stenson att putsa hans fotbollsskor.



Eh, va? Hur kan du rättfärdiga det när man ofta talar om Zlatan som topp 3 fotbollsspelare i världen, den största sporten?

Men för fan. Jag anser inte Zlatan vara en bättre idrottare än Stensson, jag anser honom inte heller vara en bättre idrottare än, säg, Petter Northug. Bara för att Zlatan i år tillhör topp 5(Ribery, Messi, Ronaldo garanterat före iaf enligt FIFA) i år i världens största sport gör det väl inte honom automatiskt bättre än Usain Bolt, Michael Phelps och andra stjärnor enbart för att deras sport är mindre?

Det är dessutom sjukt svårt att jämföra atleter i olika sporter. Tycker du att Lionel Messi helt solklart är en bättre idrottare än Usain Bolt, Michael Phelps, LeBron James m.m.? Jag tycker inte att det är så enkelt. Stensson är världens bästa golfare i år, Zlatan är bland de bästa i lagsport, jag kan inte säga att Zlatan är bättre än honom. Notera dock att jag inte heller säger att Stensson är en bättre idrottare än Zlatan.

MackeJuve
2013-12-03, 23:50
Vem man tycker är bäst blir ju i slutändan väldigt subjektivt, jag är på Olssons sida och säger att Stensson är vår främsta idrottare 2013. Hade Zlatan vunnit CL eller sparkat Sverige till VM genom att överglänsa C.Ronaldo så hade jag kanske varit av en annan åsikt.

okeej
2013-12-04, 00:14
Större sport = mer konkurrens = svårare att sticka ut.

strikt
2013-12-04, 00:21
Varför skulle Stensson vunnit? Vad har han gjort för bragd?

jockke
2013-12-04, 00:38
Varför skulle Stensson vunnit? Vad har han gjort för bragd?

Han har slagit hela världseliten i golf. TVÅ gånger. Han har varit grym hela säsongen och verkligen spelat bra. Varit nära att vinna en major. I år har han två vinster på PGA touren. Och en på Europatouren. Han har fyra andraplatser, en tredjeplats och två till topp 10 placeringar på PGA touren. Han har vunnit slutspelet på PGA och på Europatouren vilket ingen spelare har gjort innan. Och som om det inte vore nog så fullkomligt krossade han alla på sista tävlingen och vann med 6 slag. Det kan jämföras med att Olsson åkte ifrån alla på femmilen. Stensson är i absoluta toppen i en av världens största sporter. så stor är inte en femmil

Om inte det han presterat är en bragd så vet jag inte vad som är (Olssons hehe) Jag kan förstå att vanligt folk som inte spelar golf inte har koll på Stenssons bragd men en jury borde veta bättre. Vad Olsson gjorde på femmilen fattar ju vilken kotte som helst. Men det är bara ett lopp.

Och nej jag har inget emot Olsson. Men Tycker att Stenssons säsong krossar hans prestation totalt

dared
2013-12-04, 01:49
Jag är övertygad om att det Stenson har gjort är betydligt svårare än att vinna 1 VM guld i skidor. Man måste i princip vara bäst under hela säsongen i en sport med sjuk konkurrens. Om man ser till att han var rankad sämre än 200 för 2 år sedan så är det en rejäl jävla bragd att spela sån golf i år.

Med det sagt så är det jäkligt kul för Olsson dock, skidor måste vara sjukt jävla jobbigt att bli så pass bra på. Vilken jävla träningsmängd, mjölksyra och mental styrka.

..

Jag är ett stort Alexander Gustafsson fan, att köra en sån fight mot Jon Jones är sjukt mäktigt. Men MMA är tyvärr inte tillräckligt stort och han vann fortfarande inte, tyvärr. Han borde inte ens vara med i debatten om man ser till popularitet och konkurrens.

r1kkie
2013-12-04, 08:36
Med det sagt så är det jäkligt kul för Olsson dock, skidor måste vara sjukt jävla jobbigt att bli så pass bra på. Vilken jävla träningsmängd, mjölksyra och mental styrka.

..



Tror dock att Stenson har fler träningstimmar bakom sig för att nå topppen i golf.

Pepz
2013-12-04, 08:45
Hur viktar man dessa prestationer mot varandra...

stenson gjorde något som ingen i världen har gjort någonsin..

någon vinner ju femmilen varje gång..

MMA? fnys..

Minimjölk
2013-12-04, 09:10
Känsligt ämne.

Jag gillar när svenskar presterar internationellt och sätter vårt lilla land på kartan. Överlag är vi väldigt duktiga på detta historiskt sett med tanke på den ringa befolkningsmängden. Vi är dock väldigt bra organiserade och trämningsvilliga vilket gör att vi relativt sett dominerar idrotter med färre utövare internationellt. I detta fallet där vi pratar skidåkning så diskvalificerar vi ju så gott som 9/10-delar av världen och även i Sverige är det få i södra halvan som kan säga att de tränat skidåkning på elitnivå medan Norrmän, finnar och Svenskar från norra delen av Sverige har skidåkning på schemat i grundskolan.

Prestationen var såklart fin men min poängen är att konkurensen inom skidåkning är mångfalt mindre än andra större idrotter. Att vi i Sverige får fram idrottare inom Fotboll, Golf, Friidrott är enligt mig mer imponerande med tanke på konkurensen över hela världen.

Pratar vi istället bragder så är det när någon gör något långt över sin normala prestationsförmåga. Johan, Stensson och Zlatan mfl är alla duktiga idrottare inom sina grenar och jag är tveksam til len vunnen tävling eller lopp för dessa är tillräckligt för at tanse att det är en bragd. Om jag gått in i samma tävling och vunnit hade det varit en bragd av rang däremot.

Bragdguldet tycker jag skal lges till någon som trots enorma motgångar och dåliga förutsättningar gör en heroisk insats. De behöver inte vinna men prestationen skall vara oklanderlig.

Herr Oberst
2013-12-04, 11:14
Tror dock att Stenson har fler träningstimmar bakom sig för att nå topppen i golf.

Fast vad är träningstimmar i Stensons fall? En golfrunda är 5-7000 meters promenad där man var tredje/fjärde minut slår på en golfboll. Under ett träningspass ska man träffa bollen typ 72 gånger och totalt tar det typ 4-5 timmar att genomföra.

awesomooo
2013-12-04, 11:16
Vem är Johan Ohlsson? lol nee han är säkert en värdig vinnare :)

Minimjölk
2013-12-04, 11:18
Fast vad är träningstimmar i Stensons fall? En golfrunda är 5-7000 meters promenad där man var tredje/fjärde minut slår på en golfboll. Under ett träningspass ska man träffa bollen typ 72 gånger och totalt tar det typ 4-5 timmar att genomföra.

ja, för det är ju enbart så här de tränar?

Et ttäningspass består nog av en rrätt större mängdträning än så och dessutom ytterst mycket mental träning, styrketräning, konditiosträning mm.

Sedan tror jag nog att fysiskt sätt är golfträning en walk in the park jämfört mot skidåkares dito men det handlar inte om enbart 72 golfslag medelst lätt promenad.

rooz
2013-12-04, 11:21
Fast vad är träningstimmar i Stensons fall? En golfrunda är 5-7000 meters promenad där man var tredje/fjärde minut slår på en golfboll. Under ett träningspass ska man träffa bollen typ 72 gånger och totalt tar det typ 4-5 timmar att genomföra.

Japp. efteråt så tar han & dailey en stänkare (Eller tio) på countryclub'n och drar n*ger-skämt om Tiger Woods.


*popcorn*

r1kkie
2013-12-04, 11:21
Fast vad är träningstimmar i Stensons fall? En golfrunda är 5-7000 meters promenad där man var tredje/fjärde minut slår på en golfboll. Under ett träningspass ska man träffa bollen typ 72 gånger och totalt tar det typ 4-5 timmar att genomföra.

Tror du på det du skriver själv?

Efter varje tävlingsrunda spenderar golfrana minst lika mycket tid på ranchen, träning på närspelet på övningsområdet.
Bara för att golf inte är lika fysiks krävande gör det inte till en sämre bedrift.

Den precision och mentala biten som finns i golf är något många glömmer bort.

tigerofsweden
2013-12-04, 11:34
Fast vad är träningstimmar i Stensons fall? En golfrunda är 5-7000 meters promenad där man var tredje/fjärde minut slår på en golfboll. Under ett träningspass ska man träffa bollen typ 72 gånger och totalt tar det typ 4-5 timmar att genomföra.

Varför envisas folk, typ du, att uttala sig om saker de inte har någon som helst aning om?! Väldigt märkligt.

Torwald
2013-12-04, 12:19
Hur är golf mer mentalt krävande än annan elitidrott?

4623
2013-12-04, 12:22
Hur är golf mer mentalt krävande än annan elitidrott?

Kanske inte svarar på din fråga. Men här är ett reportage varför Stenson har lyckats så bra denna säsong.

http://www.svt.se/sport/stenson-den-mentala-comebacken

dared
2013-12-04, 12:24
Tror dock att Stenson har fler träningstimmar bakom sig för att nå topppen i golf.

Det är jag också övertygad om och menade inte att Olsson tränar mer, ville bara lyfta upp hans prestation och det är en annan typ av träning. Jag höll själv på Stenson i denna duell, nåväl. Jag har massiv respekt för golfproffs, de måste lägga ned sjuk tid på att nöta för att nå toppen. Jag tror även att sånna sporter är mycket jobbigare än vad vissa oinsatta tror, jag menar man kan i teorin träna hur mycket som helst bara kroppen håller.

Det är många fler timmar och träningsmängd än i snittidrotten. Däremot är det inte lika intensivt som en del annat men det är en annan femma. Men det är nog jävligt tungt att veta så fort du sitter i soffan så kunde du lika gärna stått och övat puttar eller något, och veta att vissa konkurrenter gör detta medans du myser med frugan. Det är nog tufft psykiskt. I många andra idrotter är ju återhämtning så pass viktigt att det inte riktigt är samma scenario där.

WHITEFOLKS
2013-12-04, 12:26
Fast om man bara ska prata ren nötning etc så kan du ge bragdguldet till NiP som inte förlorade en karta på jag vet inte hur länge när CS:GO släpptes..

dared
2013-12-04, 12:29
Fast om man bara ska prata ren nötning etc så kan du ge bragdguldet till NiP som inte förlorade en karta på jag vet inte hur länge när CS:GO släpptes..

Eh de torska ju DH-finalen då kan man lika gärna ge det till Fnatic som isf gjorde en enorm bragd.

Menar inte att nötning ska ge ett bragdguld per automatik, naturligtvis inte, bara hur löjligt mycket folk som inte vet någonting om golf underskattar vad som krävs för att nå toppen i sporten, de tror att sporten är en walk in the park bokstavligt. Tror nog det är en enormt tuff sport att utöva på hösta nivån, där träningsmängden och konkurrensen är helt enorm.

Herr Oberst
2013-12-04, 12:39
Japp. efteråt så tar han & dailey en stänkare (Eller tio) på countryclub'n och drar n*ger-skämt om Tiger Woods.


*popcorn*

Exakt det jag menar. Kanske om det börjar regna och klubbhuset ligger lägligt till vid typ tolfte hålet så kan man glida av lite tidigare, placera röven och kaggen i viloläge i en skön winchesterfåtölj.

Ser för övrigt att John Daly fortfarande är igång och hade ett någorlunda skapligt år 2012 med en 5-6 inspelade miljoner. Stärker bara vår tes där rooz :)

r1kkie
2013-12-04, 12:42
Exakt det jag menar. Kanske om det börjar regna och klubbhuset ligger lägligt till vid typ tolfte hålet så kan man glida av lite tidigare, placera röven och kaggen i viloläge i en skön winchesterfåtölj.

Ser för övrigt att John Daly fortfarande är igång och hade ett någorlunda skapligt år 2012 med en 5-6 inspelade miljoner. Stärker bara vår tes där rooz :)

Det finns ingen anledning att fortsätta denna diskusion...

WHITEFOLKS
2013-12-04, 12:43
Daly fick väl inget bragdguld?

r1kkie
2013-12-04, 12:43
Fast om man bara ska prata ren nötning etc så kan du ge bragdguldet till NiP som inte förlorade en karta på jag vet inte hur länge när CS:GO släpptes..

Tyvärr räknas ju det som e-sport och faller utom ramen för vilka som kan tilldelas bragdguldet. :)

Dock hade jag nog gett Alliance guldet för NiP. :)

Drfg
2013-12-04, 12:51
Hur länge tror ni det dröjer innan en e-sportare är nominerad för bragdguldet? =)

jockke
2013-12-04, 13:03
Hur är golf mer mentalt krävande än annan elitidrott?

Tänk dig att 150 spelare jagar dig och ditt sista slag kommer avgöra om du vinner 10 miljoner dollar eller inte. Eller som stensson som i sista tävlingen i Race to dubai tar ledningen efter andra dagen och håller den sen och går ut sista dagen och vet att han måste prestera på topp annars kommer någon annan vinna. Är det inte nåt mentalt tufft i det menar du? Sen säger jag inte att det är tuffare än nån annan idrott.

Sen att John daily fortfarande spelar in några miljoner om året är inte så imponerande eftersom det är så mycket pengar inblandat i sporten. På europatouren måste man spela in ca 2 miljoner för att ens klara kortet och få spela nästa säsong utan att kvala. Daily är inte i närheten av världseliten.

Lance Uppercut
2013-12-04, 13:08
Hur länge tror ni det dröjer innan en e-sportare är nominerad för bragdguldet? =)

Det hade varit sjukt coolt :) Ge det till Naniwa! Enda icke-korean som kan utmana toppen lixom. Dessutom tränar han ju 10-12 timmar om dagen vilket verkar vara viktigt i den här tråden lol.

r1kkie
2013-12-04, 13:17
Hur länge tror ni det dröjer innan en e-sportare är nominerad för bragdguldet? =)

När generationen gamers sitter i jurryn.

Morty
2013-12-04, 13:39
Han har slagit hela världseliten i golf. TVÅ gånger. Han har varit grym hela säsongen och verkligen spelat bra. Varit nära att vinna en major. I år har han två vinster på PGA touren. Och en på Europatouren. Han har fyra andraplatser, en tredjeplats och två till topp 10 placeringar på PGA touren. Han har vunnit slutspelet på PGA och på Europatouren vilket ingen spelare har gjort innan. Och som om det inte vore nog så fullkomligt krossade han alla på sista tävlingen och vann med 6 slag. Det kan jämföras med att Olsson åkte ifrån alla på femmilen. Stensson är i absoluta toppen i en av världens största sporter. så stor är inte en femmil

Om inte det han presterat är en bragd så vet jag inte vad som är (Olssons hehe) Jag kan förstå att vanligt folk som inte spelar golf inte har koll på Stenssons bragd men en jury borde veta bättre. Vad Olsson gjorde på femmilen fattar ju vilken kotte som helst. Men det är bara ett lopp.

Och nej jag har inget emot Olsson. Men Tycker att Stenssons säsong krossar hans prestation totalt

Det är inte en bragd att en världsspelare håller hög klass. Northug förtjänar inte något bragdguld för att han taktikåker hela världscupen och vinner den genom bra sprintförmåga och grym återhämtning mellan loppen. Enormt bra, absolut, men ingen bragd. På samma sätt förtjänare inte en golfare bragdguldet för att hen håller hög internationell klass och vinner två tävlingar. Också enormt bra, men inte en bragd. Att tala om att det är häftigt att vinna flera tävlingar i en "sport" som inte ens bryter ner en är faktiskt enligt mig lite fånigt. Borde inte det faktiskt väntas av den spelare som för tillfället är bäst? Det är inte som cykel där idrottaren är helt jävla förstörd i en månad efter en Grand Tour och att vinna flera är mer eller mindre fysiskt omöjligt.

En bragd är att Johan Olsson åker ifrån hela jävla klungan av egentligen bättre åkare, i en sport där klungåkning ger fördel, på den hårdaste grenen i längdskidor för att sedan soloköra hela vägen in i mål.
Bragden ligger inte i träningen bakom prestationen eller hur tekniskt svår sporten är (ironi att längdskidor faktiskt är en av de tekniskt svåraste sporterna).

r1kkie
2013-12-04, 13:42
Det är inte en bragd att en världsspelare håller hög klass. Northug förtjänar inte något bragdguld för att han taktikåker hela världscupen och vinner den genom bra sprintförmåga och grym återhämtning mellan loppen. Enormt bra, absolut, men ingen bragd. På samma sätt förtjänare inte en golfare bragdguldet för att hen håller hög internationell klass och vinner två tävlingar. Också enormt bra, men inte en bragd. Att tala om att det är häftigt att vinna flera tävlingar i en "sport" som inte ens bryter ner en är faktiskt enligt mig lite fånigt. Borde inte det faktiskt väntas av den spelare som för tillfället är bäst? Det är inte som cykel där idrottaren är helt jävla förstörd i en månad efter en Grand Tour och att vinna flera är mer eller mindre fysiskt omöjligt.

En bragd är att Johan Olsson åker ifrån hela jävla klungan av egentligen bättre åkare, i en sport där klungåkning ger fördel, på den hårdaste grenen i längdskidor för att sedan soloköra hela vägen in i mål.
Bragden ligger inte i träningen bakom prestationen eller hur tekniskt svår sporten är (ironi att längdskidor faktiskt är en av de tekniskt svåraste sporterna).

Fast när golfsäsongen började låg inte ens Stenson bland de 100 bästa rankade (så ej toppspelare). Så han resa från botten till toppen är ju något av en bragd!

2 år sen inte ens top 200.

Skillnaden är ju att Johans bragd pågick i ett par timmar medans Stenson pågick under 1 år.

Skulle vilja se nån Svensk skiåkare som rankas under topp 100 gå å vinna världcupen i år, tror det skulle ses på ett helt annat sätt än Stensons resa. Just sayin.

tigerofsweden
2013-12-04, 13:45
Fast när golfsäsongen började låg inte ens Stonson bland de 100 bästa rankade. Så han resa från botten till toppen är ju något av en bragd!

2 år sen inte ens top 200.

Skillnaden är ju att Johans bragd pågick i ett par timmar medans Stenson pågick under 1 år.

Nä, det ÄR en bragd :D

Herr Oberst
2013-12-04, 14:02
Fast när golfsäsongen började låg inte ens Stenson bland de 100 bästa rankade (så ej toppspelare). Så han resa från botten till toppen är ju något av en bragd!

2 år sen inte ens top 200.

Skulle vilja se nån Svensk skiåkare som rankas under topp 100 gå å vinna världcupen i år, tror det skulle ses på ett helt annat sätt än Stensons resa. Just sayin.

Nåja, Stenson var rankad topp 20 redan säsongen 2006 samt plats 4 2009. Att spelare sen får svackor eller drabbas av skador som gör att man tappar platser är ju default. Tiger Woods var rankad 58 i världen för 2 år sedan och nu är han bäst, shit vilken bragd!

Morty
2013-12-04, 14:29
Fast när golfsäsongen började låg inte ens Stenson bland de 100 bästa rankade (så ej toppspelare). Så han resa från botten till toppen är ju något av en bragd!

2 år sen inte ens top 200.

Skillnaden är ju att Johans bragd pågick i ett par timmar medans Stenson pågick under 1 år.

Skulle vilja se nån Svensk skiåkare som rankas under topp 100 gå å vinna världcupen i år, tror det skulle ses på ett helt annat sätt än Stensons resa. Just sayin.

Huh var helt säker på att han var världselit.

Men så:
Nåja, Stenson var rankad topp 20 redan säsongen 2006 samt plats 4 2009. Att spelare sen får svackor eller drabbas av skador som gör att man tappar platser är ju default. Tiger Woods var rankad 58 i världen för 2 år sedan och nu är han bäst, shit vilken bragd!

Macroman
2013-12-04, 14:32
Stenson har väl varit rankad topp-5 i världen förut?

Tycker det är lite lustigt att alla golfare hävdar att golf är så otroligt svårt. Tror det beror på hcp-systemet där Svenne Banan kan jämföra sig mot bättre spelare. Sanningen är att alla bollsporter är extremt svåra och att avståndet till världseliten är gigantisk (liksom i alla sporter). Det golf saknar är den atletiska aspekten jfr när "big dog" Pettersson bantade ner den enorma magen och tappade svingen helt när armarna inte behövde svinga runt magen längre...

tigerofsweden
2013-12-04, 14:46
Stenson har väl varit rankad topp-5 i världen förut?

Tycker det är lite lustigt att alla golfare hävdar att golf är så otroligt svårt. Tror det beror på hcp-systemet där Svenne Banan kan jämföra sig mot bättre spelare. Sanningen är att alla bollsporter är extremt svåra och att avståndet till världseliten är gigantisk (liksom i alla sporter). Det golf saknar är den atletiska aspekten jfr när "big dog" Pettersson bantade ner den enorma magen och tappade svingen helt när armarna inte behövde svinga runt magen längre...

Tycker det är lite lustigt att så många tror sig veta både det ena och det andra om golf när de antagligen aldrig rört en golfklubba.

strikt
2013-12-04, 14:47
En bragd är en bragd.

Man ska ligga under eller ha sämst förutsättningar och sedan utklassa när det gälller. Då har man gjort något bragdartat.

Hur många kandidater fanns det till årets bragd btw? Och är JO dopad?

Macroman
2013-12-04, 14:58
Tycker det är lite lustigt att så många tror sig veta både det ena och det andra om golf när de antagligen aldrig rört en golfklubba.

Visste att den skulle komma.

Spelade tidigare och nådde en riktigt hög nivå redan första säsongen dvs hcp 17... ;)

Tyckte inte golf var svårare än ngn annan bollsport. Bollen låg dessutom still vilket va skönt. Märkligt nog hamnade den trots det ofta i skogen... :(

r1kkie
2013-12-04, 14:59
En bragd är en bragd.

Man ska ligga under eller ha sämst förutsättningar och sedan utklassa när det gälller. Då har man gjort något bragdartat.

Hur många kandidater fanns det till årets bragd btw? Och är JO dopad?

JO hade väll samma förutsättningar som alla andra. Lika lång tid att träna inför. Samma väderförhållande etc. Inte så att han åkte på 1 skida eller med bara 1 stav för att den ena gick sönder. :)

r1kkie
2013-12-04, 15:00
Visste att den skulle komma. :)

Spelade tidigare och nådde en riktigt hög nivå redan första säsongen dvs hcp 17... ;)

Dvs 1 prommille av hela vägen till eliten.

Yheti
2013-12-04, 15:01
Har svårt att minnas Johans lopp men ska definitivt kolla om det senare. Enda jag kommer ihåg är att jag nästan blev tårögd av guldet, något han förtjänade mer än någon annan!

strikt
2013-12-04, 15:07
Har svårt att minnas Johans lopp men ska definitivt kolla om det senare. Enda jag kommer ihåg är att jag nästan blev tårögd av guldet, något han förtjänade mer än någon annan!

Hur förtjänade han guldet mer än någon annan?

Säg att någon annan hade glidit in i mål då än JO, hade han inte förtjänat sitt guld då?


Jag önskar att Ara hade fått bragdguldet eller jerringpriset när han la sin medalj på mattan OS2008. Han förtjänade inte det han fick utstå och brottningen fick sig en rejäl törn i OS sammanhang. En stil som varit med sedan romartiden och första OS.

Snacka om att han hade bollar som en tjur när han gjorde det han gjorde.
När det skedde satt man och gapa över hur jävla modig han var.

Macroman
2013-12-04, 15:07
Dvs 1 prommille av hela vägen till eliten.

Det handlar om att sätta upp delmål vet du väl.

Morty
2013-12-04, 15:08
Har svårt att minnas Johans lopp men ska definitivt kolla om det senare. Enda jag kommer ihåg är att jag nästan blev tårögd av guldet, något han förtjänade mer än någon annan!

Samma här. Loppet i sin helhet ligger på både YT och SVT play. Det är en helt enorm upplevelse.

sigill
2013-12-04, 15:12
Det är inte en bragd att en världsspelare håller hög klass. Northug förtjänar inte något bragdguld för att han taktikåker hela världscupen och vinner den genom bra sprintförmåga och grym återhämtning mellan loppen. Enormt bra, absolut, men ingen bragd.

? Northug är världens bästa skidåkare i både individuell start och masstart. Han har vunnit med mycket stor marginal i världscupen och vid mästerskap med individuell start. Det är en myt att det är "bara att hänga" så vinner man. Andra åkare klarar inte av att göra som han gör.

t3SpQboCTok

Vinstmarginal: 51,4 s över 30 km fritt.

YOvTKhG9LcM

Kross på 15 km klassiskt trots att Sundby och Poltaranin åkte mycket starkt. Vinstmarginal: 31.7 s.

I Val di Fiemme vann han guld med ca 10 s marginal till Johan Olsson på 15 km fritt.


En bragd är att Johan Olsson åker ifrån hela jävla klungan av egentligen bättre åkare, i en sport där klungåkning ger fördel, på den hårdaste grenen i längdskidor för att sedan soloköra hela vägen in i mål.
Bragden ligger inte i träningen bakom prestationen eller hur tekniskt svår sporten är (ironi att längdskidor faktiskt är en av de tekniskt svåraste sporterna).

Nej, Johan Olsson är absolut världsklass i klassisk stil (och nästan lika bra i fritt) när allt stämmer för honom. Jag vill hävda att bara Northug, Cologna och kanske någon till kan jämföras med honom då allt stämmer.
För oss som följer sporten var Johans seger inte så otroligt oväntad, då det är känt hur otroligt bra han är rent tekniskt. Allt som behövdes var en sliten Northug för att de andra skulle få det mycket svårt mot honom. Föret spelade iofs Johan lite i händerna då det var svårt för de andra att glida ikapp och dra nytta av att åka i klunga.

Stefan J
2013-12-04, 15:30
Jag har lite svårt för att ta sådana här priser på allvar. Detta är till stor del en popularitetstävling. Stor mediaexponering/bevakning, dvs saftiga och många rubriker, artiklar och nyhetsinslag tillsammans med en personlighet och/eller utseende som folk sympatiserar med kommer alltid att ge ett övertag i hur både jury och folk röstar, vilken prestation som faktiskt var störst eller svårast att utföra har inte alltid med saken att göra.

Yheti
2013-12-04, 15:57
Hur förtjänade han guldet mer än någon annan?

Säg att någon annan hade glidit in i mål då än JO, hade han inte förtjänat sitt guld då?

Han har varit så nära flera gånger. Femmilen (?) för något år sedan han gjorde monsterrycket och de andra svenskarna hjälpte honom genom att dra ner tempot i täten på de som jagade. Han blev tillslut ikappåkt precis före målgång men slutade på en ändå välförtjänt tredjeplats.

För övrigt med det du citerade menade jag guldet i loppet han vann, det var han så otroligt förtjänt av. Han bestämde sig för att sluta för något år sen då han började bli gammal och inte hade så mycket kvar att ge. Sen ändrar han sig och kommer tillbaka och vinner såhär.

strikt
2013-12-04, 16:16
http://www.svd.se/sport/svds-bragdguld-2013_8786644.svd?sidan=3

ChuckTesta
2013-12-04, 16:17
Bragden ligger i att han överhuvudtaget har tagit sig till den nivån (2a i världen), speciellt i lätt tungvikt. Det är en oerhörd prestation i sig och i mitt tycke mycket mer imponerande än det Olsson gjort, oavsett hur det gick i Jones vs Gustafsson.

Hahahahha, VA? Att bli tvåa i världen, är mycket mer imponerande än att ta guld? Tror du att det här var Sveriges första guldmedalj genom alla tider? Vi har krossat på elitnivå i många sporter under en lång period. Att en nisse blir TVÅA i en sport är knappast det som höjer ögonbrynen

jockke
2013-12-04, 16:20
Stenson har väl varit rankad topp-5 i världen förut?

Tycker det är lite lustigt att alla golfare hävdar att golf är så otroligt svårt. Tror det beror på hcp-systemet där Svenne Banan kan jämföra sig mot bättre spelare. Sanningen är att alla bollsporter är extremt svåra och att avståndet till världseliten är gigantisk (liksom i alla sporter). Det golf saknar är den atletiska aspekten jfr när "big dog" Pettersson bantade ner den enorma magen och tappade svingen helt när armarna inte behövde svinga runt magen längre...

Hur kan man skriva att golf saknar den atletiska aspekten. Kolla hur mycket tid spelarna lägger på träning för att vara i toppen. Och nej man behöver inte bänka 150kg och springa milen på 30min. Alla okunniga tar upp Carl Petterson och John daily och påstår att då kan ju alla spela golf. Men eftersom golf är mycket teknik med så avgör inte fysiken allt. Men jag tror att det finns ett antal spelare i varje sport som inte behöver lägga ner lika mycket tid på träning som andra. Talang spelar in mycket också. Men sen kan man ju kolla världsrankingen också och se hur många av de i toppen som är otränade tjockisar. För att ta dig hela vägen upp så kanske du måste göra nåt åt din fysik. Och det är inte bara styrka. Rörlighet är mycket viktigt också.

Så Johan Olsson klarar att vinna ett lopp och Carl Pettersson kan vinna en tävling men inte en hel säsong. Så då är alltså Olsson otränad.

Macroman
2013-12-04, 16:54
Hur kan man skriva att golf saknar den atletiska aspekten. Kolla hur mycket tid spelarna lägger på träning för att vara i toppen. Och nej man behöver inte bänka 150kg och springa milen på 30min. Alla okunniga tar upp Carl Petterson och John daily och påstår att då kan ju alla spela golf. Men eftersom golf är mycket teknik med så avgör inte fysiken allt. Men jag tror att det finns ett antal spelare i varje sport som inte behöver lägga ner lika mycket tid på träning som andra. Talang spelar in mycket också. Men sen kan man ju kolla världsrankingen också och se hur många av de i toppen som är otränade tjockisar. För att ta dig hela vägen upp så kanske du måste göra nåt åt din fysik. Och det är inte bara styrka. Rörlighet är mycket viktigt också.

Så Johan Olsson klarar att vinna ett lopp och Carl Pettersson kan vinna en tävling men inte en hel säsong. Så då är alltså Olsson otränad.

Allt det du skriver om teknik, träning etc kan appliceras på andra bollsporter t.ex fotboll och tennis. Skillnaden är att du dessutom måste vara atletisk i dessa sporter. Det är ju inte så att golf är tekniskt svårare än fotboll och tennis.

Vox
2013-12-04, 16:55
http://i41.tinypic.com/hvxssm.jpg

På tal om Zlatan och golf.

4623
2013-12-04, 16:56
Hade kanske varit kul om det var Zlatans twitterkonto.

Lance Uppercut
2013-12-04, 17:01
Hahahahha, VA? Att bli tvåa i världen, är mycket mer imponerande än att ta guld? Tror du att det här var Sveriges första guldmedalj genom alla tider? Vi har krossat på elitnivå i många sporter under en lång period. Att en nisse blir TVÅA i en sport är knappast det som höjer ögonbrynen

Du läste ju uppenbarligen inte mina argument. Är det viktigaste att vinna ett guld, oavsett vilken sport det rör sig om enligt dig? I så fall finns det säkert en hel del obskyra sporter där vi är mer framgångsrika.

jockke
2013-12-04, 17:24
Allt det du skriver om teknik, träning etc kan appliceras på andra bollsporter t.ex fotboll och tennis. Skillnaden är att du dessutom måste vara atletisk i dessa sporter. Det är ju inte så att golf är tekniskt svårare än fotboll och tennis.

Styrka är ju viktigt i golf för att kunna ha en bra och stabil sving. Så lite atletiskt är det allt. Och kunna hålla fokus i fem timmar i 30 graders hetta kräver en hel del. Golf är nog bra mycket mer tekniskt än vad fotboll är....

Jag räknar inte med att folk som inte spelar golf själva ska förstå. Ni är så inställda innan på hur golf är så det går inte förklara ändå. Lika bra att ge upp det här

r1kkie
2013-12-04, 17:35
styrka är ju viktigt i golf för att kunna ha en bra och stabil sving. Så lite atletiskt är det allt. Och kunna hålla fokus i fem timmar i 30 graders hetta kräver en hel del. Golf är nog bra mycket mer tekniskt än vad fotboll är....

jag räknar inte med att folk som inte spelar golf själva ska förstå. Ni är så inställda innan på hur golf är så det går inte förklara ändå. Lika bra att ge upp det här

+10^∞

strikt
2013-12-04, 17:35
Styrka är ju viktigt i golf för att kunna ha en bra och stabil sving. Så lite atletiskt är det allt. Och kunna hålla fokus i fem timmar i 30 graders hetta kräver en hel del. Golf är nog bra mycket mer tekniskt än vad fotboll är....

Jag räknar inte med att folk som inte spelar golf själva ska förstå. Ni är så inställda innan på hur golf är så det går inte förklara ändå. Lika bra att ge upp det här

Så en caddy som daltar runt med en och solskydd och golfbilar samt massa vätska varvat med lugna promenader och strosa fram till bollen medans man filosoferar lite.

Ja, låter sjukt ansträngande :)


:em:

bigtraps
2013-12-04, 17:38
Jag lägger väl in i bedömningen att jag anser att det är en mycket svårare sport vilket kanske inte ska spela någon roll i bedömningen. Har inte direkt koll på vad kriterierna är för att få utnämningen.

MMA är väl enligt din mening en svårare sport än brottning?
Är Gustavsson en större idrottsman än Karelin?

tigerofsweden
2013-12-04, 17:38
+10^∞

Fast hen spelar ju golf, säger hen...... :D

jockke
2013-12-04, 17:51
Så en caddy som daltar runt med en och solskydd och golfbilar samt massa vätska varvat med lugna promenader och strosa fram till bollen medans man filosoferar lite.

Ja, låter sjukt ansträngande :)


:em:

Jag förutsätter ju att du spelar dum. Men det är skillnad på tävling och vanliga sälsskapsrundor mellan Astrid och Greta. Skillnad på att spela om en korv i kiosken och ett par miljoner dollar.

Lance Uppercut
2013-12-04, 17:53
MMA är väl enligt din mening en svårare sport än brottning?
Är Gustavsson en större idrottsman än Karelin?

Förstår inte varför du fortsätter med sådana här korkade jämförelser. Givetvis finns det flera faktorer att ta hänsyn till. Eftersom du gör den här jämförelsen så likställer du med andra ord Karelin med Olsson? Du tycker att deras prestationer är likvärdiga?

MackeJuve
2013-12-04, 17:54
Kan inte alla bara lägga ner och acceptera att Johan Olsson är en värdig vinnare? Stensson hade varit en värdig vinnare han också, även om Olssons bedrift är mer en bragd för mig(hur jag definierar en bragd). Nu vann Olsson och förtjänas att hyllas, inte få massa skit kastad på sig om hur liten sporten är och hur många guld Sverige har där sedan tidigare. Återigen, såg man loppet så förstår man varför han fick det. Såg man Stenssons senaste tävling(vilket jag inte gjorde, följde på Aftonbladet dock) så förstår man hur stor hans bedrift är. Juryn måste ju dock välja mellan superbedrift och superbedrift, nu valde de Johan. Ni Stenssonförespråkare, inlusive mig själv, får väl hoppas att han vinner årets manliga idrottare eller kanske Jerringpriset. Där tycker jag personligen att han passar in mer då han har varit stark över hela säsongen medan Johan gjorde ett bragdlopp.

r1kkie
2013-12-04, 18:20
Kan inte alla bara lägga ner och acceptera att Johan Olsson är en värdig vinnare? Stensson hade varit en värdig vinnare han också, även om Olssons bedrift är mer en bragd för mig(hur jag definierar en bragd). Nu vann Olsson och förtjänas att hyllas, inte få massa skit kastad på sig om hur liten sporten är och hur många guld Sverige har där sedan tidigare. Återigen, såg man loppet så förstår man varför han fick det. Såg man Stenssons senaste tävling(vilket jag inte gjorde, följde på Aftonbladet dock) så förstår man hur stor hans bedrift är. Juryn måste ju dock välja mellan superbedrift och superbedrift, nu valde de Johan. Ni Stenssonförespråkare, inlusive mig själv, får väl hoppas att han vinner årets manliga idrottare eller kanske Jerringpriset. Där tycker jag personligen att han passar in mer då han har varit stark över hela säsongen medan Johan gjorde ett bragdlopp.

Jag tror inte någon här som tycker att Johan Olssons bedrift är dålig på något sätt utan helt fantastiskt. Det är snarare så att vissa personer klankar ner på Stenson och golf att det inte är någon sport bla bla bla och de måste vi försvara.

Macroman
2013-12-04, 18:25
Golf är nog bra mycket mer tekniskt än vad fotboll är....

Nej, knappast. Tvärtom om jag skulle göra en uppskattning. Dessutom överlägset större konkurrens i fotboll.

Jag räknar inte med att folk som inte spelar golf själva ska förstå. Ni är så inställda innan på hur golf är så det går inte förklara ändå. Lika bra att ge upp det här

Som sagt så har jag spelat golf. Och fotboll. Och tennis...

jockke
2013-12-04, 18:41
Jag tror inte någon här som tycker att Johan Olssons bedrift är dålig på något sätt utan helt fantastiskt. Det är snarare så att vissa personer klankar ner på Stenson och golf att det inte är någon sport bla bla bla och de måste vi försvara.

Exakt så. När folk säger att det som Stensson gjort inte är nåt jämfört med Olsson och att golf inte är en sport eller svårt. Då blir man ju bara förbannad när man själv lägger ner oerhört mycket tid på träning och tävling och är på en hyfsat hög nivå och då har jag ändå oerhört långt kvar till världseliten. Jag har rätt mycket insyn i golfvärlden så jag vet allt hur mycket tid och träning som går åt för att vara en världsspelare

r1kkie
2013-12-04, 18:43
Nej, knappast. Tvärtom om jag skulle göra en uppskattning. Dessutom överlägset större konkurrens i fotboll.


Fast fotboll är en lagsport och har du en dålig dag kan resten av laget prestera eller du bilr helt enkelt utbytt.

Skulle dessutom vilja se en fotbollsspelare slå 260 klockrena passningar/skott på raken. :)

I ensamutövande sporter så är en dålig dag = förlust.

Frantic
2013-12-04, 18:47
Fast fotboll är en lagsport och har du en dålig dag kan resten av laget prestera eller du bilr helt enkelt utbytt.

Skulle dessutom vilja se en fotbollsspelare slå 260 klockrena passningar/skott på raken. :)

I ensamutövande sporter så är en dålig dag = förlust.

Värdelös liknelse. Då skulle jag isf vilja se Stensson slå 260 klockrena slag på raken när Olof Mellberg gör allt han kan för att glidtackla honom.

r1kkie
2013-12-04, 18:50
Värdelös liknelse. Då skulle jag isf vilja se Stensson slå 260 klockrena slag på raken när Olof Mellberg gör allt han kan för att glidtackla honom.

Jag tror fortfarande inte att en fotbollspelare skulle klara å slå 260 passningar/skott klockrent om det gjordes i from av en frispark.

Men jag håller med dig. Ingen bra liknelse för det går heller inte att göra en. :)

Frantic
2013-12-04, 18:56
Ingen bra liknelse för det går heller inte att göra en. :)

Där är vi överens!


I övrigt tycker jag att Henrik har haft ett bättre år men att Johans lopp är större som bragd och att han därmed är en värdig vinnare.

r1kkie
2013-12-04, 19:04
Där är vi överens!


I övrigt tycker jag att Henrik har haft ett bättre år men att Johans lopp är större som bragd och att han därmed är en värdig vinnare.

Jag tyckte Stensom men men. Nu tänker jag dra mig ur denna disskusion då den ändå inte kommer komma någon vart. :)

Hoppas Stenson tar manliga idrottare...

Tack å hej leverpastej