Visa fullständig version : mycket ena veckan lite mindre andra?
tränaärlivet
2013-12-03, 18:24
Tror ni det skulle funka att köra så att man äter massa mat och ligger kcal överskott första veckan, andra veckan ligger man lite på underskott och sedan fortsätter så.
Behöver ett bra kostschema att följa.
Eller,
Skulle det kanske vara bättre att äta massor dagarna man gymmar? och mindre de dagarna man inte gör det? Vill få större armar och lyckas inte med det. Vill helst inte lägga på mig fett heller.
mattisjamtback
2013-12-03, 18:45
Skulle inte rekommendera att köra varannan vecka överskott och varannan underskott. Mycket bättre att ligga på ett konstant överskott om du vill öka i muskelmassan. Tror inte heller att kroppen mår så bra av att variera på det sättet
Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
Ifall du följer ditt användarnamn som en livsstil så ser det ljust ut för framtiden.
Träna och ät, blir du fet, ät mindre.
mattisjamtback
2013-12-03, 18:46
Du behöver självklart lite mer kalorier under dagarna du tränar eftersom du förbränner mer de dagarna
tränaärlivet
2013-12-03, 18:54
Är risken att bli fet mindre vid lite fettsnålare kost?
mattisjamtback
2013-12-03, 18:57
Är risken att bli fet mindre vid lite fettsnålare kost?
Nej fett gör dig inte fet generellt sett. Undvik dock fett från t ex kött och mjölkprodukter så gott set går och ät livsmedel med bra fetter som t ex oljor, fet fisk och nötter. Undvik framförallt socker för att inte bli fet.
tränaärlivet
2013-12-03, 19:00
Så mjölk är dåligt för mig som är 17 åring? Stor del av mitt proteinintag kommer från mjölk.
Ska sägas att jag tränar ganska mycket kondition i och med att jag spelar fotboll.
Nej fett gör dig inte fet generellt sett. Undvik dock fett från t ex kött och mjölkprodukter så gott set går och ät livsmedel med bra fetter som t ex oljor, fet fisk och nötter. Undvik framförallt socker för att inte bli fet.
lolwut.
inget fel på fett från varken kött eller mjölk. rent svammel.
sen så blir man fö. lättare fet med mycket fett i kosten vid överskott.
mattisjamtback
2013-12-03, 19:05
Nejnejnej det är ingen fara, det jag menar är bara att försök få i dig de bättre fetterna. Mjölk innehåller lite fett så det är ingen fara alls, däremot om du trycker i dig väldigt mycket kvarg med 10% fett är det kanske inte superbra. Sen är ingenting bra i för stor mängd, för mycket mjölkprodukter kan bland annat ge för mycket kalcium
tränaärlivet
2013-12-03, 19:06
Har ni bra tips på kaloririka livsmedel med ganska lite fett i då?
mattisjamtback
2013-12-03, 19:12
mattisjamtback
2013-12-03, 19:17
Bara för att förtydliga så är bra fetter viktiga. Skulle rekommendera ca 1 g fett per kilo kroppsvikt.
Bra livsmedel för att få i sig extra kalorier är nötter och olja.
Sheogorath
2013-12-03, 19:32
Du behöver självklart lite mer kalorier under dagarna du tränar eftersom du förbränner mer de dagarna
Attans, då har man gjort fel då.
mattisjamtback
2013-12-03, 19:34
Attans, då har man gjort fel då.
Man måste ju inte göra det men överskottet blir ju mindre om man inte gör det
Sheogorath
2013-12-03, 19:51
Man måste ju inte göra det men överskottet blir ju mindre om man inte gör det
Man kan inte äta sig till extra muskeluppbyggnad av styrketräning när man stimulerat proteinsyntesen maximalt (vilket man gör med aminosyror, och detta är inte heller kaloriberoende). När man (vem som helst) går upp i vikt kommer en del av viktökningen att bestå av muskelmassa (om man nu inte helt plötsligt slutar styrketräna och har en fysisk som upprätthålls av styrketräning). Det finns därför ingen anledning att äta fler kalorier just under den dagen där man lagt sin styrketräning. Däremot kan det vara en god idé att panga på med framförallt kolhydrater efter träningen för att ladda in muskelglykogen inför nästa pass, men det finns som sagt ingen anledning att hela dagsintaget ska vara större än på en vilodag. Man får bara fördela kalorierna man har lite smartare under dygnet.
Om vi däremot snackar träning som inte stimulerar muskeluppbyggnad hos en styrkeatlet (t.ex. löpning, spinning etc) och som dessutom förbränner en massa kalorier/muskelglykogen kan det vara läge att öka på energiintaget rejält, men fortfarande är det just efter-intaget som fokus ska ligga på. Dygnsintaget är sällan särskilt intressant.
Nja, på senare år har ju även muskelnedbrytning diskuterats i sammanhanget, så givetvis kan en ökad mängd protein till någon gräns förmodligen vara gynnsamt.
Proteinsyntesen är viktigast för netto uppbyggnad men en minskad nedbrytning är inte direkt oviktigt, tvärtom.
Beroende på kontext osv; d v s kaloriintag i förhållande till kaloribehov, i kombination med styrketräning osv. Skulle säga att området inte är helt utrett än faktiskt.
Någon som äter 1000 kalorier över kaloribalans och styrketränar hårt lägger garanterat på sig mer fettfri massa än någon som utför samma träning på kaloribalans. Till kostnaden av mer fettmassa då (beroende på hur man äter).
vicarious
2013-12-03, 19:57
Har ni bra tips på kaloririka livsmedel med ganska lite fett i då?
Kaloririkt och fettsnålt går inte direkt hand i hand. Fett är den makronutrient som ger mest energi per gram, mer än dubbelt så mycket som kolhydrat och protein (9 kcal/g jämfört med 4kcal/g).
Sheogorath
2013-12-03, 20:02
Nja, på senare år har ju även muskelnedbrytning diskuterats i sammanhanget, så givetvis kan en ökad mängd protein till någon gräns förmodligen vara gynnsamt.
Proteinsyntesen är viktigast för netto uppbyggnad men en minskad nedbrytning är inte direkt oviktigt, tvärtom.
Beroende på kontext osv; d v s kaloriintag i förhållande till kaloribehov, i kombination med styrketräning osv. Skulle säga att området inte är helt utrett än faktiskt.
Någon som äter 1000 kalorier över kaloribalans och styrketränar hårt lägger garanterat på sig mer fettfri massa än någon som utför samma träning på kaloribalans. Till kostnaden av mer fettmassa då (beroende på hur man äter).
Inget snack om saken och det är inte heller det jag argumenterar emot. Däremot: att de extra kalorierna ligger bäst under just träningsdygnet ser jag ingen anledning att tro (förutsatt att de kalorierna inte gör skillnaden när det kommer till proteinintaget, som rimligen ska hållas tillräckligt högt). Att fördelningen av kalorierna under dygnet är viktigt vill jag istället hålla fram som det centrala, framförallt för prestation och därmed för resultat på sikt. Att det måste finnas ett överskott sett över en längre mätperiod för att erhålla maximal muskeluppbyggnad under den mätperioden bör det inte vara någon tvekan om.
mattisjamtback
2013-12-03, 20:09
Man kan inte äta sig till extra muskeluppbyggnad av styrketräning när man stimulerat proteinsyntesen maximalt (vilket man gör med aminosyror, och detta är inte heller kaloriberoende). När man (vem som helst) går upp i vikt kommer en del av viktökningen att bestå av muskelmassa (om man nu inte helt plötsligt slutar styrketräna och har en fysisk som upprätthålls av styrketräning). Det finns därför ingen anledning att äta fler kalorier just under den dagen där man lagt sin styrketräning. Däremot kan det vara en god idé att panga på med framförallt kolhydrater efter träningen för att ladda in muskelglykogen inför nästa pass, men det finns som sagt ingen anledning att hela dagsintaget ska vara större än på en vilodag. Man får bara fördela kalorierna man har lite smartare under dygnet.
Om vi däremot snackar träning som inte stimulerar muskeluppbyggnad hos en styrkeatlet (t.ex. löpning, spinning etc) och som dessutom förbränner en massa kalorier/muskelglykogen kan det vara läge att öka på energiintaget rejält, men fortfarande är det just efter-intaget som fokus ska ligga på. Dygnsintaget är sällan särskilt intressant.
Det är just dygnsintaget som är det som avgör huruvida man går upp eller går ner. Det är väldigt svårt att bygga muskler på ett underskott (om inte omöjligt). Så är det för att kroppen först vill se till att allt i kroppen fungerar och använder energin till det, anser den att det finns energi kvar att lägga på massa så kan den göra det. Sen måste man självklart få i sig tillräckligt med protein så det finns byggstenar till muskler.
Sheogorath
2013-12-03, 20:13
Det är just dygnsintaget som är det som avgör huruvida man går upp eller går ner. Det är väldigt svårt att bygga muskler på ett underskott (om inte omöjligt). Så är det för att kroppen först vill se till att allt i kroppen fungerar och använder energin till det, anser den att det finns energi kvar att lägga på massa så kan den göra det. Sen måste man självklart få i sig tillräckligt med protein så det finns byggstenar till muskler.
Det är inte dygnsintaget som avgör om man går upp eller ner över en längre mätperiod. Det är intaget över den mätperioden man väljer som avgör viktförändringen under den mätperioden. Ett dygn är en ointressant mätperiod. En vecka börjar däremot bli småintressant. Veckoöverskottet avgör viktuppgången under en vecka. Årsöverskottet viktuppgången på ett år.
vicarious
2013-12-03, 20:16
Det är inte dygnsintaget som avgör om man går upp eller ner över en längre mätperiod. Det är intaget över den mätperioden man väljer som avgör viktförändringen under den mätperioden. Ett dygn är en ointressant mätperiod. En vecka börjar däremot bli småintressant. Veckoöverskottet avgör viktuppgången under en vecka. Årsöverskottet viktuppgången på ett år.
+1, exakt. Att man talar i mätperioder om dygn är ju mest för enkelhetens skull. Om du drar och tränar och sedan trycker i dig en pizza på 1500 kcal så råder kaloriöverskott (under ett par timmar iaf) även om du totalt sett över dygnet skulle hamna på kaloriunderskott.
Sheogorath
2013-12-03, 20:17
+1, exakt. Att man talar i mätperioder om dygn är ju mest för enkelhetens skull. Om du drar och tränar och sedan trycker i dig en pizza på 1500 kcal så råder kaloriöverskott (under ett par timmar iaf) även om du totalt sett över dygnet skulle hamna på kaloriunderskott.
+1 right back at you.
Inget snack om saken och det är inte heller det jag argumenterar emot. Däremot: att de extra kalorierna ligger bäst under just träningsdygnet ser jag ingen anledning att tro (förutsatt att de kalorierna inte gör skillnaden när det kommer till proteinintaget, som rimligen ska hållas tillräckligt högt). Att fördelningen av kalorierna under dygnet är viktigt vill jag istället hålla fram som det centrala, framförallt för prestation och därmed för resultat på sikt.
Japp.
Däremot funkar nog t ex en stor måltid före träning minst lika bra som efter om man blir i gasen och presterar bättre av det. Att lägga majoriteten mat just efter ett träningspass är nog dessutom mindre relevant om man tränar flera gånger i veckan.
Att det måste finnas ett överskott sett över en längre mätperiod för att erhålla maximal muskeluppbyggnad under den mätperioden bör det inte vara någon tvekan om.
Jepp.
mattisjamtback
2013-12-03, 20:17
Men det finns väl ingen vits med att ligga på underskott någon dag om målet är att ligga på ett överskott sett över en vecka, månad eller år?
R Scarpa27
2013-12-03, 20:19
senaste kolo trådarna handlar om att man vill växa men är livrädda för att äta och äter oftast deffkost och kcal underskott. suck mkt vanligt.
ät träna och bygg. varierad kost och inga light produkter gör det enklare.
Går upp eller ner i vad. Vikt? Vilken vikt?
Det är fettbalans respektive proteinbalans som avgör viktuppgång av fettmassa (på överskott) och muskelmassa. Men dessa påverkas ju såklart av kaloriintag, men inte bara mängden kalorier, utan mängder av olika makronutrienter (på ett överskott).
"Tillräckligt med protein" är för inte mycket protein i en adekvat kost.
Ja, det där med dygn som mätperiod är något som tas för givet i för stor utsträckning.
Sheogorath
2013-12-03, 20:24
Men det finns väl ingen vits med att ligga på underskott någon dag om målet är att ligga på ett överskott sett över en vecka, månad eller år?
Bara för att man inte har ett lika stort överskott ett dygn som ett annat betyder inte det att man ligger på underskott det ena dygnet, eller hur?.
Du skrev:
Det stämmer helt enkelt inte. Det är förmodligen inte ens en fördel förutsatt att proteinintaget är tillräckligt högt omkring träningen, och att man äter för att prestera bra och återhämta sig bra (d.v.s. fördelar kalorierna, främst kolhydraterna, vettigt i förhållande till träningspasset).
mattisjamtback
2013-12-03, 20:30
Går upp eller ner i vad. Vikt? Vilken vikt?
Det är fettbalans respektive proteinbalans som avgör viktuppgång av fettmassa (på överskott) och muskelmassa. Men dessa påverkas ju såklart av kaloriintag, men inte bara mängden kalorier, utan mängder av olika makronutrienter (på ett överskott).
"Tillräckligt med protein" är för inte mycket protein i en adekvat kost.
Vad menar du med fettbalans? Att äta mycket fett gör dig inte fet om det är det du menar
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.