handdator

Visa fullständig version : När ska man avbryta ett set?


BERZEERK
2013-12-03, 16:50
Mitt mål just nu är att bygga muskelmassa. Har sänkt vikterna och försöker fokusera på kontakt. Jag skulle anse mitt utförande som strikt och kontrollerat.

Idag körde jag dropsets i två övningar, latsdrag och bicepscurls.

När jag dropsettade (latsdrag) så kände jag hur det började elda/svida även i främre axlarna i andra setet (1 dropset = 3 set). Det går att fortsätta reppa med ett strikt utförande, trots att axlarna verkligen svider. Ska man bryta setet när man känner att axlarna börjar kopplas in?

Jag körde "skivstångscurls" i cablemaskinen (dropset), det kändes verkligen som om muskeln brann, dock kände jag att axlarna började svida mer och mer, även fast mitt utförande fortfarande var strikt.

Bara kötta vidare så länge man håller ett strikt utförande, trots att andra muskler kopplas in och börjar ta "stryk" (?)

oddyboll
2013-12-03, 19:40
Du har förmodligen låtit armbågarna skjuta fram under rörelsen vilket kommer koppla in framsida axlar. med andra ord inte kört så strikt som du tror.

z_bumbi
2013-12-03, 19:51
Jag gissar att du helt enkelt inte är van och därför kan t ex biceps kännas mer (biceps långa huvud fäster i axeln).

Sach
2013-12-03, 19:54
Är det verkligen främre delts det känns i?
Isåfall så utför du latsdrag fel.
Och hur långt man ska ta setsen beror på mål, volym och hur ofta man tränar.
För kroppsbyggning så tror jag på en lagom volym (4-9 set) där samtliga tas till gränsen av failure (1-2 ifrån) och eventuellt något till failure i mindre övningar då det är vid dom sista riktigt tunga repsen som typ 2 fibrerna stimuleras.

PureWhey
2013-12-03, 21:04
Jag kör till tekniskt failure oftast.

Sach
2013-12-03, 21:32
Jag kör till tekniskt failure oftast.

Teknisk failure är något jag aldrig har förstått, om jag går till riktig failure så försämras inte min form för det.
Allltså till den repen där jag skulle bli sittandes i böj eller skulle behöva tippa stången åt sidan eller rulla av den från magen i bänk.
Börjar man använda en dålig teknik och börjar involvera andra muskler för att hjälpa en få upp vikten så borde det ju snarare heta "beyond failure" och den enda övningen jag kan komma på som man kan göra det i är diverse curlar där man börjar gunga eller roddar där man börjar använda ett momentum.