handdator

Visa fullständig version : Hur mycket starkare blir ni i knäböj om ni sätter på ett bälte?


Alfen avf Ling
2013-12-03, 15:29
Ingen knäböjsdräkt eller liknande utan raw + bälte. Hur mycket starkare blir ni?

Skriv gärna i tråden exakt vilka vikter det rör sig om, så att den procentuella skillnaden framgår

Tyrwing
2013-12-03, 15:32
Runt 10kg har jag snittat hittills. Tror dock att jag har iallafall 15kg om jag bara vågade.

rooz
2013-12-03, 15:35
Utan bälte :202.5
Med bälte: 230

27kg mer med bälte (12%)

Pzorz
2013-12-03, 15:37
utan: 165
med: 190

tntballe
2013-12-03, 16:46
Samma singelmax men får ut några reps till vid lägre vikter.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

eulalia
2013-12-03, 18:18
Jag tror det skiljer ca 10kg för mig men jag vill helst ha bältet på mig då jag maxar.

Dreas
2013-12-03, 18:42
Skiljer minst 30kg.

Har nog gjort 120kg som mest utan bälte, failat på 110kg flera ggr. Gjort 157,5 med bälte på tävling.

delizh
2013-12-03, 18:44
Sjukt vad mycket ett bälte kan göra för er i böjen! :O

Hur är det i marklyften för alla då?

Tobbey
2013-12-03, 18:56
Skiljde cirka 12% i 1RM med/utan bälte när jag provade bälte 1 månad förut i april-maj i år.

Böjde 110kg (utan bälte) när jag skaffade bältet, och var uppe på 123-125 veckan efter (med bälte).

Nu böjer jag 150kg utan bälte, så skulle vara intressant att se hur mycket ett bälte skulle ge, idag.

Sjukt vad mycket ett bälte kan göra för er i böjen! :O

Hur är det i marklyften för alla då?

Fick ut massor i marken av bältet. Markade cirka 130kg (utan bälte) och nådde snabbt en enkel 1a på 150kg i marken efter typ 2 veckor med bälte, alltså 150kg (med bälte). Tog ett tag innan jag ens satte 150kg utan bälte, tror jag gjorde det i typ Augusti. Nu markar jag cirka 170 utan bälte, vad ligger jag på idag med bälte!?

Fordon
2013-12-03, 19:00
Jag skulle nog säga runt 10-15kg, men det är mer för att jag väljer att avbryta ifall jag blir osäker på hurvida lyftet kommer att kunna genomföras på ett bra sätt eller ej. Med bälte så stryper jag marginalerna betydligt.

PureWhey
2013-12-03, 19:01
samma singelmax men får ut några reps till vid lägre vikter.

Sent from my gt-i9300 using tapatalk

+1

strikt
2013-12-03, 19:05
Aldrig provat bälte, vart är min checkruta: RAW bitches!

rooz
2013-12-03, 19:34
Aldrig provat bälte, vart är min checkruta: RAW bitches!

Raw innefattar bälte, knävärmare, handledslindor.

starkaillern
2013-12-03, 20:47
Raw innefattar bälte, knävärmare, handledslindor.

Finns det inget riktigt ord för när man kör helt utan alla kärring tillbehör?

Alexton
2013-12-03, 20:50
Finns det inget riktigt ord för när man kör helt utan alla kärring tillbehör?

Enfaldig tycker jag klingar rätt.

filmjölk
2013-12-03, 20:54
Bälte är för folk som tar träningen seriöst. Alltså inget jag använder.

strikt
2013-12-03, 21:00
Raw innefattar bälte, knävärmare, handledslindor.

Ett skämt enligt mig.

Raw är raw. Inga tillbehör i utrustningsväg.

När man tävlar btw, heter någon av klasserna raw?

Tror inte jag sett någon klass heta raw. Så tycker det är fel isf att folk säger raw men ändå använder bälten, värmare och lindor.

rooz
2013-12-03, 21:03
Ett skämt enligt mig.

Raw är raw. Inga tillbehör i utrustningsväg.

När man tävlar btw, heter någon av klasserna raw?

Tror inte jag sett någon klass heta raw. Så tycker det är fel isf att folk säger raw men ändå använder bälten, värmare och lindor.

I Sverige har du två olika "klasser" klassisk styrkelyft samt "Styrkelyft" (Där dräkter & knälindor är tillåtna)


Vad tar du i en knäböj Strikt?

MtotheM
2013-12-03, 21:10
Ett skämt enligt mig.

Raw är raw. Inga tillbehör i utrustningsväg.

När man tävlar btw, heter någon av klasserna raw?

Tror inte jag sett någon klass heta raw. Så tycker det är fel isf att folk säger raw men ändå använder bälten, värmare och lindor.

Skor då? Är det ok, eller blir det ändå "fel"? Kläder? Magnesium?

framtidalegend
2013-12-03, 21:18
Skor då? Är det ok, eller blir det ändå "fel"? Kläder? Magnesium?

SKOR? Din djävla fuskare! Skor är inte RAW!!

starkaillern
2013-12-03, 21:20
SKOR? Din djävla fuskare! Skor är inte RAW!!

Eller hur! det ska vara naket om något, right?

Fartman
2013-12-03, 21:26
Jag tränar utan sen många år tillbaka, sist jag prövade bälte kändes det helt åt helvete fel så i dagsläget får jag inte ut något och blir eventuellt sämre pga att det känns obehagligt.
Men, skulle jag träna på att använda bälte i några pass så bör det nog gå att få en femma eller två.

Herman H
2013-12-03, 21:31
Varför tar vi inte bara sport tillbaka till sitt ursprung? Nakna på sand! *slap*


Jag får ut ca 15kg i mark och böj med bälte men för mig är det mest en extra säkerhet, jag slutar oroa mig för diverse dumheter jag kan göra när jag lyfter utan bälte.

Diomedea exulans
2013-12-03, 21:38
Eller hur! det ska vara naket om något, right?

Man ska inte ha nån skivstång heller! Det är fusk!

strikt
2013-12-03, 21:50
I Sverige har du två olika "klasser" klassisk styrkelyft samt "Styrkelyft" (Där dräkter & knälindor är tillåtna)


Vad tar du i en knäböj Strikt?

Så varför envisas folk med att förklara att RAW minnsan ska vara bälte, värmare och lindor?

Raw är på sin höjd lyftarskor samt magnesium.

Själv står jag i strumplästen och magnesium i marklyft t.ex.
I knäböj blir det atg i strumplästen.

Jag tar alldeles för lite i knäböj, den släpar efter som fan. Men det är nog tack vare att jag prioriterar tungt för lite i knäböj. Jag kör även knäböj som sista övning på ryggdagarna. Så cirka 2½h in efter marklyft och resten av ryggpasset så blir det knäböj och benmaskiner som sista övning.

Så inga monstervikter för mig, samt jag har probem med en slapp muskel på sista kotan I5 har jag för mig naprapaten sa (för jvla dålig på min rehabövning för den, så är öm där till och från) så inte alltid skönt att köra tunga knäböj. Så det blir oftast ben 3 gånger veckan men på mer bekvämare vikter för underhåll och mer knäböjspause i bottenläget.

Men för att svara på din fråga om hur mycket vikt, aldeles för lite!

dream_theater_
2013-12-03, 22:00
Jag såg bara en massa ursäkter, inget svar, Strikt.

krubkungen
2013-12-03, 22:00
Bälte i bänk då, är det något man "vinner" några extra kilo på?

Diomedea exulans
2013-12-03, 22:02
Bälte i bänk då, är det något man "vinner" några extra kilo på?

Jag har iaf sett folk bänka med bälte. Vet inte om det ger något.

Fordon
2013-12-03, 22:12
Så varför envisas folk med att förklara att RAW minnsan ska vara bälte, värmare och lindor?

Raw är på sin höjd lyftarskor samt magnesium.



Och vad ska vi då kalla folk som kör utan vare sig speciella skor eller magnesium?
Extra-raw? Klassisk raw?

HUR SKA VI HA DET EGENTLIGEN? *cry*

Diomedea exulans
2013-12-03, 22:14
Och vad ska vi då kalla folk som kör utan vare sig speciella skor eller magnesium?
Extra-raw? Klassisk raw?

HUR SKA VI HA DET EGENTLIGEN? *cry*

Jag tycker vi ska kalla dem "RAW for Real", förkortat RAWR".

filmjölk
2013-12-03, 22:50
Och vad ska vi då kalla folk som kör utan vare sig speciella skor eller magnesium?


*

motionärer.

strikt
2013-12-03, 23:02
Jag såg bara en massa ursäkter, inget svar, Strikt.

Vad har vikten för betydelse? Vad har mina resultat för betydelse?

Och vad ska vi då kalla folk som kör utan vare sig speciella skor eller magnesium?
Extra-raw? Klassisk raw?

Raw? Alla kan ju inte ha bra stänger med bra grepp. Raw borde definieras som strumplästen+magnesium helt ärligt talat. Vill folk sedan ha lite talk på bena eller marklyftsstrumpor så visst. Men när det ska involveras bälte, värmare som är tighta som fan samt lindor så borde man inte kalla det för Raw.



HUR SKA VI HA DET EGENTLIGEN? *cry*

Simpelt, inte massa tillägg. Jag använder inte magnesium för skojs skull för övrigt. Hade jag fått träna med stänger som hade haft bra räfflor så hade jag tagit det varje dag i veckan över mitt magnesiumbruk. Vi fick nya stänger på gymmet för övrigt på gymmet. De var sämre än de gamla och alla blev lätt slagna första 2 dagarna. Så nu är de sämre än de gamla som var riktigt slagna men med hyfsad räfflor och kunde åtminstånde roteras till ett bra toppläge utan att rotera i händerna osv.

De nya stängerna, gymleco har jag för mig, är lena som fan, de kunde nästan lika bra skitit i att ha räfflor på dem.

strikt
2013-12-03, 23:10
I Sverige har du två olika "klasser" klassisk styrkelyft samt "Styrkelyft" (Där dräkter & knälindor är tillåtna)


Vad tar du i en knäböj Strikt?

Vad tar du i knäböj rooz? Räkna mot KV om du så känner för det.

Jag såg bara en massa ursäkter, inget svar, Strikt.

Vad tar du i knäböj dream_theater_? Räkna mot KV om du så känner för det.

framtidalegend
2013-12-03, 23:26
Spelar ingen roll hur dåliga stängerna är, använder du magnesium så lyfter du inte raw din fuskare

strikt
2013-12-03, 23:37
Spelar ingen roll hur dåliga stängerna är, använder du magnesium så lyfter du inte raw din fuskare

Jag har aldrig sagt att jag påstår att alla mina lyft är raw.

Jag kan lyfta utan magnesium med mixat grepp och strumplästen. Men det är bekvämt att träna med magnesium eftersom stängerna är halare än en ål på mitt gym. Lite lat får man vara.

Fartman
2013-12-03, 23:59
Ett skämt enligt mig.

Raw är raw. Inga tillbehör i utrustningsväg.

När man tävlar btw, heter någon av klasserna raw?

Tror inte jag sett någon klass heta raw. Så tycker det är fel isf att folk säger raw men ändå använder bälten, värmare och lindor.

Fast nu är ju används ju främst uttrycket RAW (varför det nu är i stora bokstäver alltid?) av styrkelyftare. I Sverige följer styrkelyftare IPF's reglemente och då blir det liksom naturligt att det som IPF anser vara RAW anses vara RAW av alla som håller på med styrkelyft i Sverige.

(Även om det heter "Classic powerlifting" officiellt så används RAW inom parantes om du går in och tittar på tex IPF's hemsida.)

Börjar man kolla på USA där jag antar att uttrycket RAW myntades så finns ju många olika definitioner, tex inte ovanligt med knälindor som RAW...

Så nej, du får ingen extra guldstjärna för att du är riktigt hård och kör utan bälte och skor och dessutom kör djupare än vad som krävs. Däremot så slipper du bära med dig bältet och skorna på gymmet samt slipper lasta så mycket vikter på stången.

muddler
2013-12-04, 00:11
Ca. 20 kg!

exor
2013-12-04, 07:44
15 kilo.

rooz
2013-12-04, 08:03
Utan bälte :202.5
Med bälte: 230

27kg mer med bälte (12%)

Vad tar du i knäböj rooz? Räkna mot KV om du så känner för det.



Med en kv på 118kg (?)

Primitiv
2013-12-04, 08:11
Böjt 155 utan bälte, 170 med bälte. Började att böja utan bälte och det är ett halvår mellan försöken. Jag har alltid upplevt att jag känner mig mer stark vid reps (3-5) än ettor med hjälp av bälte.

oksiv1
2013-12-04, 08:41
Kommer aldrig använda bälte i böjen igen.

aijou
2013-12-04, 09:19
Jag vet inte exakt, men ca 20 kg kan nog bältet göra.

Men framför allt så blir tekniken mycket bättre med bältet.

oksiv1
2013-12-04, 09:21
Hur kan tekniken bli bättre med bälte?
Är det inte bara en signal att bukmuskulaturen släpar?

King Grub
2013-12-04, 09:26
Hur kan tekniken bli bättre med bälte?
Är det inte bara en signal att bukmuskulaturen släpar?

Nej, även med utmärkt styrka i bukmuskulaturen ökar buktrycket och stabiliteten ytterligare med bälte.

aijou
2013-12-04, 09:37
Hur kan tekniken bli bättre med bälte?
Är det inte bara en signal att bukmuskulaturen släpar?

Böjen blir bättre utförd helt enkelt. Stadigare, snyggare, bättre hållning och mer tryck i vändningen på tyngre vikter. Hur är det konstigt?


Hur stark du än är i bukmuskulaturen så förstärker bältet bukmuskulaturen ytterligare (för de flesta) under själva böjen. På så vis kan man böja tyngre utan att tumma på tekniken.

Med det sagt så böjer jag ofta utan bälte också. Men jag går aldrig lika tungt (av naturliga skäl.)

ceejay
2013-12-04, 09:45
0 kg alternativt klenare.

Martinio0o
2013-12-04, 09:47
Har gjort 205 utan bälte och 227,5 med bälte. Det var dock över ett år sedan jag gjorde 205 och 227,5 gjordes relativt nyligen så jag gissar på att jag får ut mindre än 22,5 kg, kanske 15 eller så.

oksiv1
2013-12-04, 09:51
Nej, även med utmärkt styrka i bukmuskulaturen ökar buktrycket och stabiliteten ytterligare med bälte.

Absolut, men bukmuskulaturen är fortfarande svaga länken. Något man mer eller mindre bortser från med användande av bälte.
I min värld blir det således bättre att lyfta utan bälte.
Som sagt, inget bälte för mig.
Tycker man borde vara lite restriktiv vid förespråkande av bälte. Många använder bälte som "skydd" mot dålig teknik/rörlighet.

2scoop
2013-12-04, 10:25
0 kg alternativt klenare.

Hur kommer detta sig?

ceejay
2013-12-04, 11:01
Hur kommer detta sig?

Bälte ger mig inget jag behöver. Det sitter bara ivägen. Får inget stöd eller så.

Alfen avf Ling
2013-12-04, 16:25
Nej, även med utmärkt styrka i bukmuskulaturen ökar buktrycket och stabiliteten ytterligare med bälte.

Varför blir visssa klenare med bälte då? Pga teknik?

Alfen avf Ling
2013-12-04, 16:26
Bälte ger mig inget jag behöver. Det sitter bara ivägen. Får inget stöd eller så. I vägen? Använder världens fetaste strongman bälte så borde även du kunna använda d.

lanzal
2013-12-04, 16:37
Hmm låt se, 10-15kg tror jag.
Dock vet jag inte, jag vågar inte lägga på samma vikt utan bälte som med, det kanske skulle funka, men det känns stabilare med ett bälte på än utan.

dream_theater_
2013-12-04, 16:49
Vad tar du i knäböj dream_theater_? Räkna mot KV om du så känner för det.

Jag har gjort 3x140, maxar kanske en 150. Inget jag har provat, så jag vet inte. Konstigt att du tycker att magnesium inte räknas som hjälpmedel när du tycker att bälte är det. Magnesiumet gör ju så att du klarar av att lyfta mer?

dream_theater_
2013-12-04, 16:51
Jag har aldrig sagt att jag påstår att alla mina lyft är raw.

Jag kan lyfta utan magnesium med mixat grepp och strumplästen. Men det är bekvämt att träna med magnesium eftersom stängerna är halare än en ål på mitt gym. Lite lat får man vara.

Lite lat, men inte fullt så lat som när man har ett bälte? Jag tycker att de flesta är överens om vad som är RAW.

ceejay
2013-12-04, 17:01
I vägen? Använder världens fetaste strongman bälte så borde även du kunna använda d.

Handlar inte om det. Det sitter ivägen helt enkelt. Ger mig inget, bara något skit som klämmer om magen utan att det ger stöd.

strikt
2013-12-04, 17:45
Jag har gjort 3x140, maxar kanske en 150. Inget jag har provat, så jag vet inte. Konstigt att du tycker att magnesium inte räknas som hjälpmedel när du tycker att bälte är det. Magnesiumet gör ju så att du klarar av att lyfta mer?

Jag väljer magnesiumet på grund av dåliga stänger samt överhandsgrepp.

Hade det varit en bra stång med räfflor så hade jag inte direkt brytt mig om magnesiumet. Inte direkt som att jag behöver magnesiumet ändå när jag väl marklyfter på arbetsvikter, då kör jag mixat grepp och där är det inga större problem för min del utan magnesium. Utan mest en fråga om bekvämlighet.

Skulle jag lyfta och kalla något RAW så skulle jag personligen inte ha bälte, lindor eller annat i utrustningsväg.

Wormzie
2013-12-04, 17:59
Mycket.. 20kg säkert

Det ger såklart mindre om man aldrig tränar med det, och även om man har en väldigt upprätt böjstil (OL-stil) då det inte blir samma hävarm för ryggen/bukmusklerna att stabilisera

dream_theater_
2013-12-05, 19:52
Jag väljer magnesiumet på grund av dåliga stänger samt överhandsgrepp.

Hade det varit en bra stång med räfflor så hade jag inte direkt brytt mig om magnesiumet. Inte direkt som att jag behöver magnesiumet ändå när jag väl marklyfter på arbetsvikter, då kör jag mixat grepp och där är det inga större problem för min del utan magnesium. Utan mest en fråga om bekvämlighet.

Skulle jag lyfta och kalla något RAW så skulle jag personligen inte ha bälte, lindor eller annat i utrustningsväg.


Mja, jag är nog ändå inte med dig. När man kör "raw", så har man inget som lyfter åt en. Typ som en böjdräkt.

stridis
2013-12-05, 20:20
10kg tror jag det gett vid träning, men har vid tillfälle gjort utan-bälte pb som är 5kg under det bältade.

När det gäller marklyft så gjorde jag mitt nuvarande pb utan bälte om jag inte missminner mig.

bubbe
2013-12-05, 20:24
Mja, jag är nog ändå inte med dig. När man kör "raw", så har man inget som lyfter åt en. Typ som en böjdräkt.

Jag förstår hur du menar, men så jävla roligt formulerat :laugh:.