handdator

Visa fullständig version : Svenska skolan tappar - Sverige sämst i klassen


Sidor : [1] 2

Pudzianovski
2013-12-03, 11:38
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sverige-samst-i-klassen/

Sverige sämst i klassen
Sveriges skola har blivit generellt sämre på alla områden, enligt Pisa-undersökningen som offentliggörs på tisdagen. Inget annat land har försämrats mer sedan förra undersökningen 2009. ”Extremt allvarligt” enligt Lärarförbundet.


Är vi så dåliga? Vad görs fel? Några lärare här?

Herr Oberst
2013-12-03, 11:41
Vi har väldigt många elever som inte kan språket och som kanske aldrig gått i skolan tidigare. Det påverkar en del och tar ju också rätt mycket resurser från övriga verksamheten. En elev i ett utanförskapsområde kostar 4-5ggr mer än en elev i ett "normalt" område

Sent from my LT26i using Tapatalk

speedy83
2013-12-03, 11:42
Frågar du lärare så är det säkerligen deras "låga" lön som är anledningen. Jag skulle dock mer gissa på dålig respekt från ungdomar som skapar en "aura" av dålig inlärningsmiljö. Lärare har noll respekt hos eleverna idag.

Det tillsammans med en högst undermålig lärarutbildning är nog det vi ser resultatet av.

filmjölk
2013-12-03, 11:50
Invandring. Jag tror helt ärligt att vi har en hyfsad skola, med en någotsånär duglig lärarkår, men vi har många invandrare som drar ner snittet.

Pudzianovski
2013-12-03, 11:54
Det är 65 lände rsom deltar. Många av dessa borde väl också ha hög invandring?

Pudzianovski
2013-12-03, 11:57
Från artikeln

– Det finns ju flera sådana exempel. Utbildningsminister Jan Björklund måste lämna soin föreställning om att det alltid tar väldigt lång tid. Han behöver bara åka till grannlandet Polen (bland de länder som enligt Pisa i genomsnitt förbättrat studieresultaten mest sedan 2003, reds anm) där eleverna bland annat inte delas upp i elitklasser och segregerade skolor, kraftfulla resurser sätts in tidigt och yrkesprogrammen hålls samman med de teoretiska på gymnasiet.

BobaFett
2013-12-03, 12:03
Gör så att det blir smartphone och surfplatteförbud. Seriöst, det har blivit helt accepterat beteende till och med bland vuxna att bete som en skitstövel när man sitter med en smartphone. Det är 17 gånger värre bland unga.

Löpsko
2013-12-03, 12:03
JB borde avgå

limenka
2013-12-03, 12:07
När ni säger invandrare, hur menar ni att det är deras fel? Är det invandrares fel att ungdomarna föredrar att dricka alkohol och meka med bilar eller att ungdomar föredrar att se bra ut framför att vara smarta? Eller är det invandrarnas fel att svenska föräldrar inte kan få sina barn att plugga mer?

LadyG
2013-12-03, 12:10
Ur PISA

Jämfört med PISA 2003 har andelen elever med
utländsk bakgrund i Sverige ökat från 11,5 till 14,5
procent. Denna ökning förklarar dock inte resultatnedgången
för svenska elever. Nedgången i matematikresultat
för infödda elever jämfört med PISA 2003
är 27 poäng, det vill säga i stort sett lika mycket som
motsvarande nedgången för samtliga elever.
http://www.scribd.com/doc/188864620/Las-hela-PISA-rapporten-har

4623
2013-12-03, 12:12
Ur PISA


http://www.scribd.com/doc/188864620/Las-hela-PISA-rapporten-har

Det finns en indirekt påverkan som nämns tidigare i tråden.

LadyG
2013-12-03, 12:16
Det finns en indirekt påverkan som nämns tidigare i tråden.

Inte ur PISAs synvinkel, läs rapporten får du se.

Manta
2013-12-03, 12:18
Jag tyckte att den svenska skolan var grymt dålig på att motivera. Jag tror en del av problemet ligger i att skolgången inte tas tillräckligt seriöst (med det menar jag dock inte att man ska införa en Björklund-liknande drömskola i militärt regi. Jag finner det alltid lustigt när han pratar om kompetens, eller avsaknade av den. Få personer i Sverige lär sakna kompetens inom deras yrke till den grad som våran kära utbildningsminister).

Mackan58
2013-12-03, 12:18
Lärare har noll respekt hos eleverna idag.

Det tillsammans med en högst undermålig lärarutbildning är nog det vi ser resultatet av.

This.

Gör så att det blir smartphone och surfplatteförbud. Seriöst, det har blivit helt accepterat beteende till och med bland vuxna att bete som en skitstövel när man sitter med en smartphone. Det är 17 gånger värre bland unga.

And also this.

Pzorz
2013-12-03, 12:18
Någon säger mig att en "Tråd låst" kommer att infinna sig snart. Jag ger den 3 timmar till.

Slartibartfast
2013-12-03, 12:19
Jag känner många lärare (bor i stan där landets svenskspråkiga lärarutbildning finns), och dom som varit över till Sverige för att jobba, säger alla att nivån är gräsligt dålig jämfört med här i Finland. Vet inte om det är kulturskillnad eller om svenska barn helt enkelt är mera trögfattade :)

Ni är snyggare iaf.

Mackan58
2013-12-03, 12:20
Invandring. Jag tror helt ärligt att vi har en hyfsad skola, med en någotsånär duglig lärarkår, men vi har många invandrare som drar ner snittet.

Invandrare dra nog ner snittet men kvaliteten hos svensk-svenska skolor är nog heller inte så bra.

Sedan är det ju klart att alla pengar som staten slänger på diverse integrationsprojekt etc skulle göra sig bättre till investeringar i skolan (mindre klasser etc), vilket skulle gynna både svenskar och invandrare :).

Löpsko
2013-12-03, 12:22
"Skillnader i matematikresultat mellan infödda elever och elever födda i landet med utländsk bakgrund respektive elever födda utomlands med utländsk bakgrund. Värden till höger på axeln (positiva värden) innebär att infödda elever presterar bättre i genomsnitt. Länderna är rangordnade efter skillnaden mellan infödda elever och elever födda i landet med utländsk bakgrund (mörkblå staplar)."

http://i.imgur.com/AA13iVr.jpg

4623
2013-12-03, 12:25
Inte ur PISAs synvinkel, läs rapporten får du se.

Skummade igenom, PISA går inte in på djupet. Så förstår inte vad du vill ha sagt?

LadyG
2013-12-03, 12:31
Det Skolverket och PISA verkar peka på är inte att invandringen är skurken utan att de svenska eleverna har lämnats för ensamma i sin kunskapsinlärning, till exempel. Kommunaliseringen på -90-talet verkar också vara en betydande del av problemet. Det handlar alltså inte om att peka ut en skurk här utan att våga peka ut det massiva systemfelet i svensk skola. Politikerna har reformerat sönder skolan helt enkelt.

tearz
2013-12-03, 12:31
invandring. Jag tror helt ärligt att vi har en hyfsad skola, med en någotsånär duglig lärarkår, men vi har många invandrare som drar ner snittet.

+1

LadyG
2013-12-03, 12:32
Men allt det där står i PISA-rapporten, om man läser.

limenka
2013-12-03, 12:32
Sedan är det ju klart att alla pengar som staten slänger på diverse integrationsprojekt etc skulle göra sig bättre till investeringar i skolan (mindre klasser etc), vilket skulle gynna både svenskar och invandrare :).

Självklart skulle det gynna att skapa bättre miljöer i skolan men det är mycket viktigare med grundläggande förutsättningar. Det visar många studier som undersökt människors förutsättningar i livet.

tearz
2013-12-03, 12:33
Invandrare dra nog ner snittet men kvaliteten hos svensk-svenska skolor är nog heller inte så bra.

Sedan är det ju klart att alla pengar som staten slänger på diverse integrationsprojekt etc skulle göra sig bättre till investeringar i skolan (mindre klasser etc), vilket skulle gynna både svenskar och invandrare :).

+1
Fel prioriteringar helt klart.

DPahkamaa
2013-12-03, 12:34
Anti-skolkultur, bildningsförakt, koncentrationsproblem ofta till följd av ständig stimuli från smartphones o dyl, lärare tvingas fokusera på mycket som inte har med den pedagogiska verksamheten att göra, dålig respekt för lärare, undermålig lärarutbildning, läraryrkets status etc.

Föreställer mig att utbildning och bildning förut hade ett mycket större egenvärde än det har idag.

Tror också att övergången från informations till flödes och konsumtionssamhälle är en stor orsak.

En tekniklärare jag jobbar med menar att de teknikelever som sökte in för 5-10 år sedan var intresserade av hårdvara och mjukvara, de som söker in idag är intresserade av konsumtion och spelande. Tror att det kan vara symptomatiskt för hela skolvärlden, det genuina kunskapssuget ersätts av konsumtion av lättuggad underhållning.

Herr Oberst
2013-12-03, 12:36
"Skillnader i matematikresultat mellan infödda elever och elever födda i landet med utländsk bakgrund respektive elever födda utomlands med utländsk bakgrund. Värden till höger på axeln (positiva värden) innebär att infödda elever presterar bättre i genomsnitt. Länderna är rangordnade efter skillnaden mellan infödda elever och elever födda i landet med utländsk bakgrund (mörkblå staplar)."

http://i.imgur.com/AA13iVr.jpg

Ganska talande bild. Att sen Sverige tar världsrekord i antal nya invandrare år efter år så blir det än mer uppenbart.
Att elever i utanförskapsområden tar mer resurser än elever från mer svenska områden är heller ingen nyhet.

Från DN 2009
http://www.dn.se/sthlm/vi-vill-inte-ha-era-pengar/
De får mest och minst per elev *i stockholm*

Fem-i-topp:
Gullingeskolan 52 806 kronor/år
Bussenhusskolan 52 175 kronor
Bredbyskolan 50 318 kronor
Hjulstaskolan 49 482 kronor
Rågsvedsskolan 49 395 kronor

Fem-i-botten:
Ekängens skola 1 502 kronor
Äppelviksskolan 1 661 kronor
Smedslättsskolan 1 925 kronor
Höglandsskolan 2 176
Norra Ängby skola 2 221 kronor

Red Apple
2013-12-03, 12:37
Med tanke på vad som står klart och tydligt i rapporten så verkar en hel del i den här tråden vara ett utmärkt exempel på hur kass den svenska skolan är, läsförståelsen är ju i botten.

Tolkia
2013-12-03, 12:37
Det Skolverket och PISA verkar peka på är inte att invandringen är skurken utan att de svenska eleverna har lämnats för ensamma i sin kunskapsinlärning, till exempel. Kommunaliseringen på -90-talet verkar också vara en betydande del av problemet. Det handlar alltså inte om att peka ut en skurk här utan att våga peka ut det massiva systemfelet i svensk skola. Politikerna har reformerat sönder skolan helt enkelt.
Jag håller med dig, och det jag hör av bekanta som är lärare bekräftar det. Det har varit mycket fokus på att "eleverna skall söka kunskap själva", att det "räcker att veta var man skall leta efter information, detaljkunskap i sig är onödig" på ett sätt som inte tar med i beräkningen huruvida eleverna har en mognadsgrad som gör att det är rimligt och huruvida ämnet i sig är sådant att det här med att "leta efter information" är ett vettigt mål. Då blir det så här.

Mackan58
2013-12-03, 12:41
Självklart skulle det gynna att skapa bättre miljöer i skolan men det är mycket viktigare med grundläggande förutsättningar. Det visar många studier som undersökt människors förutsättningar i livet.

Menar du gener nu :)?

Jag får alltid skit om jag förnekar genetikens betydelse så jag får väl instämma ;).

Gener spelar självklart en stor roll i allt vi gör. Vissa är bra på matte, vissa är bra på att föra sig socialt och vissa är bra på att springa långt. Vilket självklart även visar sig på nationsnivå. Jämför Nobelfesten med OS t ex.

LadyG
2013-12-03, 12:44
Jag håller med dig, och det jag hör av bekanta som är lärare bekräftar det. Det har varit mycket fokus på att "eleverna skall söka kunskap själva", att det "räcker att veta var man skall leta efter information, detaljkunskap i sig är onödig" på ett sätt som inte tar med i beräkningen huruvida eleverna har en mognadsgrad som gör att det är rimligt och huruvida ämnet i sig är sådant att det här med att "leta efter information" är ett vettigt mål. Då blir det så här.

Samtidigt har lärarna fått mer att göra som tar tid från eleverna, uppgifter som inte förekom tidigare. Mer byråkrati, helt enkelt. Då är det ganska lätt hänt att eleverna inte får den styrning och det stöd de har rätt till, dels för att det står i styrdokumenten att eleverna ska söka själva och dels för att lärarna faktiskt behöver ta den tiden för att hinna med allt annat som ska göras. Det är inte lärarnas fel att politikerna spelar hazard med skolväsendet, det är lärarna som drabbas bara.

Alexton
2013-12-03, 12:48
En sak kan man utläsa och det är att JB har misslyckats kapitalt med sina projekt och om han inte vore politiker skulle han fått sparken.

BobaFett
2013-12-03, 12:49
Alla ni i tråden som snackar om att problemet är invandrare har aldrig varit med om ett studiebesök med högstadieelever.

Jag hjälpte till vid ett studiebesök på mitt förra jobb och det var fan nära att jag skulle strypa ungjävlarna. Ville strypa lärarna också för den delen som i stort sett bara skrattade och sa: "vad ska jag ta mig till med dem" utan att göra ett skit.

Alla, både invandrare och svenskar var lika jävliga.

Klein
2013-12-03, 12:49
Problemet är väl också att många lärare väljer sitt yrke på grund av den långa semestern och inte för att de älskar att lära ut.

Alexton
2013-12-03, 12:51
Samtidigt har lärarna fått mer att göra som tar tid från eleverna, uppgifter som inte förekom tidigare. Mer byråkrati, helt enkelt. Då är det ganska lätt hänt att eleverna inte får den styrning och det stöd de har rätt till, dels för att det står i styrdokumenten att eleverna ska söka själva och dels för att lärarna faktiskt behöver ta den tiden för att hinna med allt annat som ska göras. Det är inte lärarnas fel att politikerna spelar hazard med skolväsendet, det är lärarna som drabbas bara.

Har en vän som undervisar på gymnasienivå inom matematik och historia. Han är med i ett "pilotprojekt" som flera gymnasieskolor i områden är med på och detta är att de har hyrt in extra personal som tar hand om stor del av det administrativa för lärare.

På 6 månader har betygen i matematik ökat med ungefär 30% i snitt.

Tyvärr lär det inte fortsätta då de inte har mandat för att permanent införa systemet och kostnaden blir högre.

Mackan58
2013-12-03, 12:58
Alla ni i tråden som snackar om att problemet är invandrare har aldrig varit med om ett studiebesök med högstadieelever.

Jag hjälpte till vid ett studiebesök på mitt förra jobb och det var fan nära att jag skulle strypa ungjävlarna. Ville strypa lärarna också för den delen som i stort sett bara skrattade och sa: "vad ska jag ta mig till med dem" utan att göra ett skit.

Alla, både invandrare och svenskar var lika jävliga.

:(

*Inte invandrarnas fel. Jag pekade på att pengarna som läggs på diverse integrationsprojekt kan användas till att förbättra skolan istället, till gagn för både svenskar och invandrare. Jag håller helt med om att både svenska och utländska elever kan bete sig som skit. Vi härjade ganska friskt i min klass och vi var bara svenskar.

limenka
2013-12-03, 13:00
Menar du gener nu :)?

Jag får alltid skit om jag förnekar genetikens betydelse så jag får väl instämma ;).

Gener spelar självklart en stor roll i allt vi gör. Vissa är bra på matte, vissa är bra på att föra sig socialt och vissa är bra på att springa långt. Vilket självklart även visar sig på nationsnivå. Jämför Nobelfesten med OS t ex.

Jag syftade inte på gener utan mer på socioekonomisk status samt habitus vilka skapar förutsättningar och påverkar individen i livet

ChuckTesta
2013-12-03, 13:04
När ni säger invandrare, hur menar ni att det är deras fel? Är det invandrares fel att ungdomarna föredrar att dricka alkohol och meka med bilar eller att ungdomar föredrar att se bra ut framför att vara smarta? Eller är det invandrarnas fel att svenska föräldrar inte kan få sina barn att plugga mer?

Jag gissar att det syftas på att om man växer upp i en muslimsk miljö osv så blir man inte lika smart.

limenka
2013-12-03, 13:06
Jag gissar att det syftas på att om man växer upp i en muslimsk miljö osv så blir man inte lika smart.

Är du muslim?

edit: familj i relation till samhälle och individuella erfarenheter är avgörande.

ducedo
2013-12-03, 13:10
Frågan är väl hur man ska vända trenden. Nu skjuter jag mig själv i foten genom att hänvisa till TV-program men i Klass 9A tog man in "superpedagoger" som ville visa att eleverna var missförstådda. Betygen ökade men när man sedan jämförde med andra elever i samma årskurs så visade det sig bero på betygsinflation och att kunskapsnivån var sämre. I andra säsongen så beskylldes man för fusk och när eleverna tvingades skriva om nationella proven så föll resultaten. I Jamie Olivers engelska version plockade man in några av de mest kända personerna inom sina område men trots detta så misslyckades man katastrofalt.

En nära vän till mig är mellanstadielärare och utifrån berättelserna så verkar det snarare vara vardag med medtagna knivar, stulna nycklar så att lektionerna inte kan börja, utelåsta lärare, skolk och mobbing. Till slut tog hon ett nytt jobb på en friskola där eleverna är änglar i jämförelse. Hur ska lärarna kunna bedriva utbildning när man tvingas fokusera på allt annat än att lära ut?

r1kkie
2013-12-03, 13:13
Att lärarna inte får ta till hårdhanskarna i tidigt stadie i skolan för att få lite diciplin på ungarna så de kan lära sig att uppföra sig i skolan längre fram.

Tror även mycket handlar om föräldrarna. Min mor jobbar som förskolelärare och hon tycker det är skrämmande att föräldrarna försöker göra sig av med barnet på dagis så mycket det går även om man är ledig någon dag så, "in på dagis så jag kan få ledig tid å götta mig".

Dav0d
2013-12-03, 13:24
I Sverige vågar man inte använda disciplin & ordning (samt många lärare vet inte ens hur man gör det, ingen auktoritet alls), och det är inte bättre att man nyligen kunde komma in på lärarprogrammet med 0.1 från högskoleprovet.

Ame
2013-12-03, 13:25
Frågan är väl hur man ska vända trenden. Nu skjuter jag mig själv i foten genom att hänvisa till TV-program men i Klass 9A tog man in "superpedagoger" som ville visa att eleverna var missförstådda. Betygen ökade men när man sedan jämförde med andra elever i samma årskurs så visade det sig bero på betygsinflation och att kunskapsnivån var sämre. I andra säsongen så beskylldes man för fusk och när eleverna tvingades skriva om nationella proven så föll resultaten. I Jamie Olivers engelska version plockade man in några av de mest kända personerna inom sina område men trots detta så misslyckades man katastrofalt.

En nära vän till mig är mellanstadielärare och utifrån berättelserna så verkar det snarare vara vardag med medtagna knivar, stulna nycklar så att lektionerna inte kan börja, utelåsta lärare, skolk och mobbing. Till slut tog hon ett nytt jobb på en friskola där eleverna är änglar i jämförelse. Hur ska lärarna kunna bedriva utbildning när man tvingas fokusera på allt annat än att lära ut?

Miljön/kulturen i skolan måste nog vara en av de absolut viktigaste faktorerna. Själv gick jag på en ganska kass högstadieskola(kass = lågt betygssnitt på avgångseleverna jämfört med andra skolor) medan jag på gymnasiet gick i den klass som hade högst intagningspoäng i staden. Skillnaden var gigantisk och jag presterade helt klart bättre i skolan på gymnasiet än på högstadiet när alla ens klasskompisar var relativt studiemotiverade och duktiga.

Ungtuppen
2013-12-03, 13:33
Den stora elefanten i rummet är såklart det faktum att vi år ut och år in tar emot människor som inte direkt kommer från .. "studie-kulturer" och som inte kan språket, som har gangster-mentalitet och primitivt agerande. Där har vi huvudanledningen.

Men låt oss ignorera denna uppenbara elefant och skyll istället på lärarna eller något annat irrelevant .. jag menar, så vi inte framstår som intoleranta nazze-rassar!

Asdf
2013-12-03, 13:34
Ska skolan/vården agera som budgetregulatorer för andra vidlyftiga utgifter blir detta resultatet

Jag gick högstadiet i en experimentskola som hade fria ekonomiska händer, betygen följde nästintill helt och hållet vilken bakgrund eleven kom från, välbärgade familjers barn fick bra betyg medan icke-välbärgade mestadels struntade i skolan. Socioekonomiska faktorer när skolan utvärderades visade att så länge skolan har sina resurser är det upp till eleven själv vilket betyg denne får

LadyG
2013-12-03, 13:38
Har en vän som undervisar på gymnasienivå inom matematik och historia. Han är med i ett "pilotprojekt" som flera gymnasieskolor i områden är med på och detta är att de har hyrt in extra personal som tar hand om stor del av det administrativa för lärare.

På 6 månader har betygen i matematik ökat med ungefär 30% i snitt.

Tyvärr lär det inte fortsätta då de inte har mandat för att permanent införa systemet och kostnaden blir högre.

Shit, det är ju en stor ökning! Hur kan de motivera att inte införa systemet permanent?!? Jo, dyrare men 30% är ju en massiv ökning för den pengen. Det bara måste ju vara värt det!

limenka
2013-12-03, 13:39
Den stora elefanten i rummet är såklart det faktum att vi år ut och år in tar emot människor som inte direkt kommer från .. "studie-kulturer" och som inte kan språket, som har gangster-mentalitet och primitivt agerande. Där har vi huvudanledningen.

Men låt oss ignorera denna uppenbara elefant och skyll istället på lärarna eller något annat irrelevant .. jag menar, så vi inte framstår som intoleranta nazze-rassar!

Försök att se på det ur ett bredare perspektiv, snälla.

Ungtuppen
2013-12-03, 13:40
COawX8AJSbg

Ungtuppen
2013-12-03, 13:41
Försök att se på det ur ett bredare perspektiv, snälla.

Försök att inte blunda för det uppenbara, snälla.

D Andersson
2013-12-03, 13:42
Miljön/kulturen i skolan måste nog vara en av de absolut viktigaste faktorerna. Själv gick jag på en ganska kass högstadieskola(kass = lågt betygssnitt på avgångseleverna jämfört med andra skolor) medan jag på gymnasiet gick i den klass som hade högst intagningspoäng i staden. Skillnaden var gigantisk och jag presterade helt klart bättre i skolan på gymnasiet än på högstadiet när alla ens klasskompisar var relativt studiemotiverade och duktiga.

Det hänger i första hand på den enskilda elevens ansträngning, i andra hand lärarens förmåga att hålla ordning och lära ut, långt därefter kommer övriga elevers studiemotivation.


Hur många gånger har läsaren hört från politiker och andra att elevers svaga resultat beror på familjens socioekonomiska situation? Politiker som upprepar detta kanske inte har tillräcklig historisk och geografisk utblick.

Tänk efter. Flera av de länder som nu har utmärkta PISA-resultat var mycket fattiga för ett halvt sekel sedan. Efter Koreakriget 1953 måste exempelvis hela samhället i Sydkorea byggas från grunden, och den generation som åstadkom detta hade låg utbildning, medan deras barn och barnbarn nu ligger i den absoluta världstoppen när det gäller studieresultat för 15-åringar. Med andra ord illustrerar exemplet att elevernas resultat inte beror på att föräldrarna kunnat studera och inte heller på att föräldrarna är välbärgade. Samma sak gäller Japan efter andra världskriget och senare Hong Kong, Taiwan och Singapore.

Detsamma gäller förstås alla länder. Backar man i tiden hade alla länder låg utbildningsnivå och låg ekonomisk nivå. ”Vitsen” med organiserad utbildning är just att barn ska kunna gå längre än sina föräldrar. Det är på det sättet länder utvecklas och går framåt. Sverige och Schweiz är exempel på länder som var fattiga på 1800-talet men där befolkningen kunde läsa, det vill säga länderna hade gått framåt kulturellt trots att deras ekonomiska situation inte var imponerande.

Sverige är också i ett annat avseende ett exempel på att resonemanget om socioekonomisk nivå är fel. Det visar nämligen den berömda 40-talistgenerationen. Av barn födda på 40-talet till föräldrar med folkskola gick betydligt fler till högre studier än i tidigare generationer. Det skolsystem Sverige då hade var inriktat på kunskaper som mättes i examina, och detta var alltså fördelaktigt för elever vars föräldrar inte hade högre studier. Tänk om socioekonomisk miljö tvärt om slår igenom mer om skolan har otydliga mål?

Situationen i Sverige ändrades på det radikala 60-talet då real- och studentexamen avskaffades och den sammanhållna grundskolan infördes. Utbildningsväsendet skulle inte längre fokusera på inlärning, utan inlärning skulle vara ett mål bland flera. Dagens situation har alltså skapats i Sverige men undvikits i Ostasien. Samtidigt ger få länder så många typer av bidrag som Sverige för att alla barn och unga ska kunna ägna sig åt att studera. Elever erbjuds gratis undervisning, böcker, måltider och skolskjutsar förutom barn- och studiebidrag. Kan det vara mer pengar som behövs?

Ett sista exempel. I ”Den orättvisa skolan” från 2009 bygger författarna på officiell svensk statistik från årskurs nio och jämför bland annat syskon som går i samma skola.

Undersökningen visar att flickor får bättre studieresultat än pojkar och i synnerhet gäller detta invandrarflickor. Skillnad i skolresultat mellan syskon kan väl inte bero på familjens socioekonomiska status? Tänk om det inte är familjens socioekonomiska nivå som är avgörande för resultatet utan elevens studieansträngning?


http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/anstrangning-viktigare-an-socioekonomisk-situation_8752556.svd

limenka
2013-12-03, 13:43
Klipp som inte bevisar någonting

Jag kan inte argumentera mot dig om du tror på fullaste allvar att det klippet är representerande för alla invandrare.

Försök att inte blunda för det uppenbara, snälla.

Jag blundar inte. Jag är medveten om långt fler faktorer än vad du tydligen är. Det är nog skillnaden.

Red Apple
2013-12-03, 13:44
Man vet att det ligger på en bra nivå när en YT-video får ligga som grund för ett antagande om att den svenska skolan är kass pga invandrare.

4623
2013-12-03, 13:45
Invandrare eller inte, inför skolaga igen, tack.

Ungtuppen
2013-12-03, 13:45
Jag kan inte argumentera mot dig om du tror på fullaste allvar att det klippet är representerande för alla invandrare.



Jag blundar inte. Jag är medveten om långt fler faktorer än vad du tydligen är.

Whatever makes you able to sleep at night dude *rolleyes*

Red Apple
2013-12-03, 13:46
Har du läst rapporten ungtuppen? Det står rätt klart och tydligt vad den negativa utvecklingen beror på.

Spoilervarning: Det är inte invandrarnas fel.

limenka
2013-12-03, 13:46
Whatever makes you able to sleep at night dude *rolleyes*

Det är nog svårt att ha annat att säga när du inte kan stödja dina uttalanden mer fler klipp.

Redigerat.

Ungtuppen
2013-12-03, 13:48
Tyska skolan har också haft problem den senaste tiden, jag tror det beror på inkompetenta lärare! *rolleyes*

F8I9BUUolvk

speedy83
2013-12-03, 13:49
Shit, det är ju en stor ökning! Hur kan de motivera att inte införa systemet permanent?!? Jo, dyrare men 30% är ju en massiv ökning för den pengen. Det bara måste ju vara värt det!

Frågan är ju hur man säkerställer att kunskapen gick upp. Jag är ju ganska skeptisk till att en lärares elever fick högre betygsnitt när den läraren i regel är den som tjänar mest på att snittet går upp. Inte för att jag är cynisk men jag, lite skeptisk blir jag. En sak om de hade bevis genom tex nationella att resultatet hade gått upp med 30% då är det en helt annan sak.

Försök att inte blunda för det uppenbara, snälla.

Men om du var läskunnig och det minsta intagande skulle du ju se att man i rapporten har tagit in och utvärderat det faktum att vi tar emot en stor mängd invandrare med dålig bakgrund, och att ja det hade en påverkan men en mycket liten sådan. Sanningen är att svenska barn är precis lika kass!

En faktor är ju att lärare inte får säga ifrån. Fick de göra det så kunde det ju styra upp både invandrare och infödda.

BobaFett
2013-12-03, 13:50
Invandrare eller inte, inför skolaga igen, tack.

Håller inte med, däremot kan man införa aga endast när det gäller ungtuppen.

4623
2013-12-03, 13:51
Håller inte med, däremot kan man införa aga endast när det gäller ungtuppen.

Tycker absolut lärare ska få ta i med hårdhandskar.

limenka
2013-12-03, 13:51
Alltså Ungtoppen. Tråden handlar inte om beteenden i skolan utan om svenska skolans försämrade resultat. Varför väljer du att blanda in Tyskland först det första?

Yheti
2013-12-03, 13:51
När ni säger invandrare, hur menar ni att det är deras fel? Är det invandrares fel att ungdomarna föredrar att dricka alkohol och meka med bilar eller att ungdomar föredrar att se bra ut framför att vara smarta? Eller är det invandrarnas fel att svenska föräldrar inte kan få sina barn att plugga mer?

Fast så har det väl alltid varit? Det är ju definitivt inga majoriteter som sitter hemma och meckar med bilarna istället för att plugga. Möjligtvis på landet men det är ett av få ställen. Alkohol har nog alltid varit populärt. Men det är klart, mycket av detta skiljer sig beroende på var i landet man bor.

Dav0d
2013-12-03, 13:52
COawX8AJSbg

Läraren i denna film är ju extremt opedagogisk. Pojken är troligtvis inte invandrare för att han är född i Sverige, blir kallad för det av läraren som senare nekar att han sagt det...?

Extremt opedagogisk och aggressiv lärare, man ska inte behöva bli så uppspelt av en ungdom som kanske är trotsig. Bestämd, kräva respekt och ge respekt, disciplin o.s.v. ja, men inte det beteendet.

LadyG
2013-12-03, 13:52
Frågan är ju hur man säkerställer att kunskapen gick upp. Jag är ju ganska skeptisk till att en lärares elever fick högre betygsnitt när den läraren i regel är den som tjänar mest på att snittet går upp. Inte för att jag är cynisk men jag, lite skeptisk blir jag. En sak om de hade bevis genom tex nationella att resultatet hade gått upp med 30% då är det en helt annan sak.


Aha, jag tog för givet att det var nationella provet som använts som måttstock, my bad.

I så fall är jag också skeptiker helt plötsligt :)

limenka
2013-12-03, 13:53
Fast så har det väl alltid varit? Det är ju definitivt inga majoriteter som sitter hemma och meckar med bilarna istället för att plugga. Möjligtvis på landet men det är ett av få ställen. Alkohol har nog alltid varit populärt. Men det är klart, mycket av detta skiljer sig beroende på var i landet man bor.

Så har det nog varit länge. Men om nu detta inte spelar så stor roll hur kan en minoritet invandrare antas ha så stor påverkan?

edit: syftar på de som hänvisar till invandrare.

sigill
2013-12-03, 13:56
Alltså Ungtoppen. Tråden handlar inte om beteenden i skolan utan om svenska skolans försämrade resultat. Varför väljer du att blanda in Tyskland först det första?

Du ser inget samband mellan hur elever beter sig i skolan, och hur det går för dem betyg- och kunskapsmässigt?

VikG
2013-12-03, 13:57
Så har det nog varit länge. Men om nu detta inte spelar så stor roll hur kan en minoritet invandrare antas ha så stor påverkan?

edit: syftar på de som hänvisar till invandrare.

Minoritet? Vet inte var du gått i skolan, men där jag går är det snarare 50/50.

limenka
2013-12-03, 14:00
Du ser inget samband mellan hur elever beter sig i skolan, och hur det går för dem betyg- och kunskapsmässigt?

Det finns ingen anledning att yttra mig i saken. Har ingen kunskap i hur beteenden i skolan påverkar den enskilda elevens betyg. Har du?

Minoritet? Vet inte var du gått i skolan, men där jag går är det snarare 50/50.

Ok. Utgör fotfarande en minoritet ur ett nationellt perspektiv. Ca 15 % av eleverna är invandrare, om jag inte misstar mig.

TranceII
2013-12-03, 14:00
Den stora elefanten i rummet är såklart det faktum att vi år ut och år in tar emot människor som inte direkt kommer från .. "studie-kulturer" och som inte kan språket, som har gangster-mentalitet och primitivt agerande. Där har vi huvudanledningen.

Men låt oss ignorera denna uppenbara elefant och skyll istället på lärarna eller något annat irrelevant .. jag menar, så vi inte framstår som intoleranta nazze-rassar!

Nej, man kan misstänka att du är främlingsfientlig eftersom:

1. Rapporten finns länkad.
2. Rapporten har delat upp mellan invandrare, barn som är födda av invandrare i Sverige, och de med svensk bakgrund. De visar tydligt på sämre resultat även om man korrigerar för socioekonomisk bakgrund.
3. Men detta förklarar inte det stora fallet i skolresultaten. Försämringen inom dessa två grupper har inte varit så stor att det påverkar resultatet mer än marginellt.

All denna informationen finns tillgänglig. LadyG länkade den och citerade till och med det mest relevanta citatet.

Så varför tar du inte till dig den?

sigill
2013-12-03, 14:04
Det finns ingen anledning att yttra mig i saken. Har ingen kunskap i hur beteenden i skolan påverkar den enskilda elevens betyg. Har du?

Jag har ingen djupare kunskap om det. Men för den delen så blir det ingen studiero om det är stökigt. Om det råder det inget tvivel.

Ungtuppen
2013-12-03, 14:06
och att ja det hade en påverkan men en mycket liten sådan.

:laugh:

sigill
2013-12-03, 14:08
Läraren i denna film är ju extremt opedagogisk. Pojken är troligtvis inte invandrare för att han är född i Sverige, blir kallad för det av läraren som senare nekar att han sagt det...?

Extremt opedagogisk och aggressiv lärare, man ska inte behöva bli så uppspelt av en ungdom som kanske är trotsig. Bestämd, kräva respekt och ge respekt, disciplin o.s.v. ja, men inte det beteendet.

Lärarens beteende var inte direkt föredömligt nej.
Med det sagt skulle nog nästan vem som helst blivit galen av de där ungarna. Att därför lägga en stor del av skulden på läraren är fel.

D Andersson
2013-12-03, 14:08
Ang. diskussionen om invandrare stämmer det säkert att de inte drar ner resultatet av den enkla anledningen att resultaten hos invandrade elever av "rätt" sort i princip inte kan sjunka, de är redan i botten.

Ungtuppen
2013-12-03, 14:09
Nej, man kan misstänka att du är främlingsfientlig

.. And here we go :Virro

limenka
2013-12-03, 14:10
Istället för att förlita sig på youtubeklipp där det står "Sanningen" så borde vederbörande försöka läsa forskning kring ämnet.

Trevlig fortsättning till alla.

edit: med forskning menar jag riktig forskning.

Trouble
2013-12-03, 14:10
Rapporten säger att ökningen av utländska elever från 11,5 -> 14,5 % inte förklarar resultatnedgången för svenska elever. Hur kom de fram till det, kan man undra?

Red Apple
2013-12-03, 14:13
Rapporten säger att ökningen av utländska elever från 11,5 -> 14,5 % inte förklarar resultatnedgången för svenska elever. Hur kom de fram till det, kan man undra?

Läs några meningar till så får du se :)

Ungtuppen
2013-12-03, 14:13
Betygen rasar i invandrartäta Göteborgsskolor

Genomsnittsbetygen för niondeklassare i Göteborgs kommunala grundskolor sjunker kraftigt. Det största betygsraset ha skett på Sjumilaskolan i invandrardominerade Biskopsgården. Från redan låga 51% avgångselever med godkända avgångsbetyg i alla ämnen våren 2012 är Enligt Sjumilaskolan enligt preliminära siffror nu nere i katastrofala 20,5% 2013.

Bergsjöskolan 18,2%
Sjumilaskolan 20,5%
ISG Gårdstensskolan 20,6%
Ryaskolan 21,4%
Sandeklevsskolan 32,4%

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5692568

Det har inget med invandring att göra! Icke! Hade varit samma sak med svenska elever :D

BobaFett
2013-12-03, 14:13
Ja gud vilket idiotiskt argument, det faktum att vi tar emot högvis av analfabeter är givetvis inte en faktor :Virro

Nej men att du slänger upp en video på omogna ynglingar och lärare som inte kan hantera dem och bara för att han råkar vara invandrare så är det som något slags bevis för att alla invandrare är såna :p

Sen att du själv är lika gammal som ungen på klippet är lite roligt också.

Lance Uppercut
2013-12-03, 14:13
Det Skolverket och PISA verkar peka på är inte att invandringen är skurken utan att de svenska eleverna har lämnats för ensamma i sin kunskapsinlärning, till exempel. Kommunaliseringen på -90-talet verkar också vara en betydande del av problemet. Det handlar alltså inte om att peka ut en skurk här utan att våga peka ut det massiva systemfelet i svensk skola. Politikerna har reformerat sönder skolan helt enkelt.

Skrattretande att de drar den här slutsatsen som den viktigaste orsaken när deras egna siffror säger något helt annat.

Lance Uppercut
2013-12-03, 14:16
Förövrigt blir man mörkrädd av att folk i den här tråden, år 2013, förespråkar fysiskt våld mot ungdomar. Tror ni att våld bidrar till en positiv personlig utveckling så tycker jag synd om både er och eventuella barn ni kommer att skaffa.

Ungtuppen
2013-12-03, 14:16
Nej men att du slänger upp en video på omogna ynglingar och lärare som inte kan hantera dem och bara för att han råkar vara invandrare så är det som något slags bevis för att alla invandrare är såna :p

Sen att du själv är lika gammal som ungen på klippet är lite roligt också.

Bege dig till valfri skola i Rinkeby så ska vi se vad du säger sen :naughty:

Av någon konstig anledning har antalet fall av misshandel av lärare ökad drastiskt också - särskilt av kvinnliga lärare. Jag undrar hur detta kan komma sig? Har bondesönerna Rolf och Alfons gjort hemmagjorda steroider? :cool:

Herr Oberst
2013-12-03, 14:18
Nej, man kan misstänka att du är främlingsfientlig eftersom:

1. Rapporten finns länkad.
2. Rapporten har delat upp mellan invandrare, barn som är födda av invandrare i Sverige, och de med svensk bakgrund. De visar tydligt på sämre resultat även om man korrigerar för socioekonomisk bakgrund.
3. Men detta förklarar inte det stora fallet i skolresultaten. Försämringen inom dessa två grupper har inte varit så stor att det påverkar resultatet mer än marginellt.

All denna informationen finns tillgänglig. LadyG länkade den och citerade till och med det mest relevanta citatet.

Så varför tar du inte till dig den?

Ja, även elever med svensk bakgrund uppvisar sämre resultat. Men kan det eller kan det inte, åtminstone till viss del, bero på att det inte finns tillräckligt med resurser att satsa på dessa elever? Kan anledningen till att det inte finns tillräckligt med resurser till svenskfödda bero på att en stor del av pengasäcken hamnar i skolor som ligger i mer utsatta områden?

Baskagge
2013-12-03, 14:19
Svenska skolan är ett skämt på alla nivåer. Samtidigt som skolresultaten är de lägsta någonsin så strösslas det med mvgn. Det är lite märkligt på högskolan när samtliga i klassen har högsta betyg i alla ämnen från gymnasiet. Trots det är det fler som misslyckas på tentorna än som klarar dem. Naturligtvis finns undantag, men det är min observation.

I grunden är det en säkerligen en ekonomisk fråga. Jag ser inte några hinder för att ett så välutvecklat land som Sverige skulle kunna ha världens bästa skola. Egentligen borde det vara en självklarhet för ett så exportberoende land som Sverige, om man ska klara av att konkurrera med andra högteknologiska länder i framtiden.

Trouble
2013-12-03, 14:20
Läs några meningar till så får du se :)

Vadå läs några meningar till? De har ju inte gjort en analys överhuvud taget och det finns inget i materialet som stödjer vad de hävdar. Visa mig gärna var om jag har missat något? Var tar de upp attitydförändringar, resursomfördelningar och alla de andra tusen faktorer som multikultiskolan för med sig och som inverkar på skolresultat i stort? Pravda.

Herr Oberst
2013-12-03, 14:20
Betygen rasar i invandrartäta Göteborgsskolor



http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5692568

Det har inget med invandring att göra! Icke! Hade varit samma sak med svenska elever :D

Herrejösses. Finns det egentligen ens någon anledning att bedriva skolverksamhet när resultaten är så usla?

limenka
2013-12-03, 14:21
Bege dig till valfri skola i Rinkeby så ska vi se vad du säger sen :naughty:

Grattis, du visar på att invandrare inte är problemet utan problemet är att man envisas med att placera alla stökiga på samma ställe. Då är vi återigen tillbaka på socioekonomiska förutsättningar. Invandrare har helt enkelt inte förutsättningar att få bra betyg. I alla fall utifrån ditt inlägg :naughty:

Mackan58
2013-12-03, 14:22
Nej men att du slänger upp en video på omogna ynglingar och lärare som inte kan hantera dem och bara för att han råkar vara invandrare så är det som något slags bevis för att alla invandrare är såna :p

Sen att du själv är lika gammal som ungen på klippet är lite roligt också.

Man kan väl tänka sig att klippet är en inblick i hur verkligheten ser ut :). Jag tycker det är viktigt att diskutera SAMTLIGA aspekter av hur dålig den svenska skolan är, vilket betyder att ungdomars dåliga attityd är någonting att förhålla sig till, liksom lärarnas tidvisa oduglighet att upprätta ordning. Behöver inte blunda för någonting utan kan ta med samtliga faktorer i ekvationen. :)

Sedan är det otroligt onödigt att hänvisa till Ungtuppens ålder.

4623
2013-12-03, 14:22
Förövrigt blir man mörkrädd av att folk i den här tråden, år 2013, förespråkar fysiskt våld mot ungdomar. Tror ni att våld bidrar till en positiv personlig utveckling så tycker jag synd om både er och eventuella barn ni kommer att skaffa.

Ja det tror jag. Våldet i sig löser inget. Men vetskapen om att du kan få en hurring gör att du tänker efter en extra gång innan du beter dig som en idiot.

Lance Uppercut
2013-12-03, 14:23
Ja det tror jag. Våldet i sig löser inget. Men vetskapen om att du kan få en hurring gör att du tänker efter en extra gång innan du beter dig som en idiot.

I den förorten jag växte upp i skulle en lärare som delade ut ett slag mot en elev fått ett jävla helvete på sin fritid, garanterat. Våld föder våld. Det finns 15 åringar idag som inte bangar på att knivhugga folk för en hundring, ännu mindre för en käftsmäll.

Ungtuppen
2013-12-03, 14:25
Grattis, du visar på att invandrare inte är problemet utan problemet är att man envisas med att placera alla stökiga på samma ställe. Då är vi återigen tillbaka på socioekonomiska förutsättningar. Invandrare har helt enkelt inte förutsättningar att få bra betyg. I alla fall utifrån ditt inlägg :naughty:

Av någon konstig anledning lyckas östasiater exceptionellt - av någon annan konstig anledning är det också alltid samma grupp av etniciteter som det går käpprätt åt helvete för.

Äsch, nu ska vi inte vara sådana! Låt oss istället ta varandra i hand och sjunga: We shall overcome!

:laugh:

limenka
2013-12-03, 14:25
Av någon konstig anledning lyckas östasiater exceptionellt - av någon annan konstig anledning är det också alltid samma grupp av etniciteter som det går käpprätt åt helvete för.

Äsch, nu ska vi inte vara sådana! Låt oss istället ta varandra i hand och sjunga: We shall overcome!

:laugh:

Jag hoppas du överkommer. Vi bor i en global värld, du som programmerare borde veta det.

Ungtuppen
2013-12-03, 14:26
Herrejösses. Finns det egentligen ens någon anledning att bedriva skolverksamhet när resultaten är så usla?

Nae, egentligen inte. 20% som går ut med fullständiga betyg, ha haa.. vad ska man säga, detta har alltså ingenting att göra med invandringen enligt vissa i tråden.

Kan dessa vara vänliga och peka ut ett par skolor med majoritet svenska elever där bara runt 20-30% går ut med minst G i alla ämnen? *rolleyes*

4623
2013-12-03, 14:26
I den förorten jag växte upp i skulle en lärare som delade ut ett slag mot en elev fått ett jävla helvete på sin fritid, garanterat. Våld föder våld.

I den byn jag växte upp hade jag den bästa läraren jag någonsin haft. Han slog oss givetvis inte. Men har var inte rädd för att lyfta ut oss stökiga ur klassrummet och ge oss en avhyvling som hette duga.

Detta var samma lärare som såg min "potential" och lät mig räkna igenom all högstadiematematik när jag gick i fyran.

Trouble
2013-12-03, 14:27
Nae, egentligen inte. 20% som går ut med fullständiga betyg, ha haa.. vad ska man säga, detta har alltså ingenting att göra med invandringen enligt vissa i tråden.

Kan dessa vara vänliga och peka ut ett par skolor med majoritet svenska elever där bara runt 20-30% går ut med minst G i alla ämnen? *rolleyes*

Det står ju i rappoooooorteeen

Lance Uppercut
2013-12-03, 14:28
I den byn jag växte upp hade jag den bästa läraren jag någonsin haft. Han slog oss givetvis inte. Men har var inte rädd för att lyfta ut oss stökiga ur klassrummet och ge oss en avhyvling som hette duga.

Detta var samma lärare som såg min "potential" och lät mig räkna igenom all högstadiematematik när jag gick i fyran.

Nu går ju din by inte att jämföra med förorterna där skolorna går som sämst kanske du förstår. Det finns en helt annan mentalitet i dessa områden. Folk som blir kränkta genom t ex en "hurring" inför klassen kommer att vilja hämnas.

TranceII
2013-12-03, 14:29
.. And here we go :Virro

Betygen rasar i invandrartäta Göteborgsskolor

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5692568

Det har inget med invandring att göra! Icke! Hade varit samma sak med svenska elever :D

Men hur svårt är det att läsa rapporten? Förstår du inte hur väldigt korkad du är genom att länka till enskilda exempel? Du skrev i en annan tråd att du hade svårt eftersom du pratade så logiskt eller något sådant, så då försöker vi:

Om man helt tar bort de grupperna du pratar om så har skolresultatet ändå sjunkit kraftigt. Förstår du vad det betyder?

4623
2013-12-03, 14:29
Nu går ju din by inte att jämföra med förorterna där skolorna går som sämst kanske du förstår. Det finns en helt annan mentalitet i dessa områden. Folk som blir kränkta genom t ex en "hurring" inför klassen kommer att vilja hämnas.

Och varför är det problem här?

Trouble
2013-12-03, 14:29
Nu går ju din by inte att jämföra med förorterna där skolorna går som sämst kanske du förstår. Det finns en helt annan mentalitet i dessa områden. Folk som blir kränkta genom t ex en "hurring" inför klassen kommer att vilja hämnas.

Då blir ju detta nästa allmänna fråga i tråden - varför är det så?

Lance Uppercut
2013-12-03, 14:30
Och varför är det problem här?

Va? Förtydliga frågan jag förstår inte.

Lance Uppercut
2013-12-03, 14:30
Då blir ju detta nästa allmänna fråga i tråden - varför är det så?

Kultur

joko
2013-12-03, 14:30
Föräldrarna till barn som har så låg kunskapsnivå måste ju vara särdeles brighta, de upptäcker alltså inte i hemmet att deras barn har kunskapsluckor relativt dem själva (vilket man kan anta att de har eftersom det var bättreförrTM).

4623
2013-12-03, 14:31
Kultur

Du förstod när Trouble fråga, men inte när jag fråga samma sak?

Ungtuppen
2013-12-03, 14:32
Det står ju i rappoooooorteeen

:laugh:

Tragikomiskt hur vissa fullkomligt vägrar öppna ögonen. :D

Trouble
2013-12-03, 14:32
Men hur svårt är det att läsa rapporten? Förstår du inte hur väldigt korkad du är genom att länka till enskilda exempel? Du skrev i en annan tråd att du hade svårt eftersom du pratade så logiskt eller något sådant, så då försöker vi:

Om man helt tar bort de grupperna du pratar om så har skolresultatet ändå sjunkit kraftigt. Förstår du vad det betyder?

Men herregud, det går inte att dra sådana slutsatser förstår du väl? Förklara hur du frikopplar det, snälla.

Lance Uppercut
2013-12-03, 14:32
Du förstod när Trouble fråga, men inte när jag fråga samma sak?

Ja han formulerade sin fråga på ett bättre sätt. Men ja, kulturen skiljer sig såklart enormt mellan många förorter och din by.

speedy83
2013-12-03, 14:33
Nu går ju din by inte att jämföra med förorterna där skolorna går som sämst kanske du förstår. Det finns en helt annan mentalitet i dessa områden. Folk som blir kränkta genom t ex en "hurring" inför klassen kommer att vilja hämnas.

Frågan är ju hur man då kommer till rätta med det, eller ska man bara låta det rulla på och vika sig för denna "mentalitet"?

TomasB
2013-12-03, 14:33
Imponerande hur många sitter och blånekar att invandringen påverkar betygen. Har samma människor någonsin varit i Tensta? Eller pratat med en lärare som jobbar i de områdena?

De har HELT andra förutsättningar för att undervisa än en person i ett socioekonomiskt bättre område. Om man förnekar det är man bra jävla dum.

En av mina bästa vänner är lärare i Tensta. Han har också undervisat på en av Sveriges "bästa" skolor och skillnaden är enorm. Det är inte natt och dag det är betydligt större än så.

För att lyckas med att få upp studieresultaten i Tensta skulle ännu mer pengar, resurser och annat behövas satsas där. Inte generellt utan i särskilda områden. Frågan är om "vi" är villiga att göra den satsningen eller om folket hellre röstar SD.

4623
2013-12-03, 14:33
Ja han formulerade sin fråga på ett bättre sätt. Men ja, kulturen skiljer sig såklart enormt mellan många förorter och din by.

"Varför är det så?" kontra "Och varför är det problem här?"?

Nu är du bara löjlig.

Lance Uppercut
2013-12-03, 14:34
Frågan är ju hur man då kommer till rätta med det, eller ska man bara låta det rulla på och vika sig för denna "mentalitet"?

Jag vet faktiskt inte hur man ska göra, men jag tror definitivt inte att aga är lösningen. Det vore helt fel att offra lärarnas säkerhet och sedan tror jag inte att det löser några problem heller för den delen. Det är lätt för oss att sitta o säga att lärarna ska ta det där ansvaret men mindre kul för dem om de ska leva i rädsla för hämnd.

TranceII
2013-12-03, 14:34
Men herregud, det går inte att dra sådana slutsatser förstår du väl? Förklara hur du frikopplar det, snälla.

Varför skulle man inte kunna frikoppla det?

Ungtuppen
2013-12-03, 14:35
Men hur svårt är det att läsa rapporten? Förstår du inte hur väldigt korkad du är genom att länka till enskilda exempel? Du skrev i en annan tråd att du hade svårt eftersom du pratade så logiskt eller något sådant, så då försöker vi:

Om man helt tar bort de grupperna du pratar om så har skolresultatet ändå sjunkit kraftigt. Förstår du vad det betyder?

Härlig slutsats, och sen kallar du mig korkad :naughty:

Har DU läst rapporten?

Lance Uppercut
2013-12-03, 14:35
"Varför är det så?" kontra "Och varför är det problem här?"?

Nu är du bara löjlig.

Alltså, vad spelar det för roll att jag inte förstod din fråga? Släpp det för tusan.

Ungtuppen
2013-12-03, 14:35
Imponerande hur många sitter och blånekar att invandringen påverkar betygen.

Men då är man ju rasist :confused:

TranceII
2013-12-03, 14:36
Härlig slutsats, och sen kallar du mig korkad :naughty:

Har DU läst rapporten?

Ja.

Herr Oberst
2013-12-03, 14:39
För att lyckas med att få upp studieresultaten i Tensta skulle ännu mer pengar, resurser och annat behövas satsas där. Inte generellt utan i särskilda områden. Frågan är om "vi" är villiga att göra den satsningen eller om folket hellre röstar SD.

Fast tar man t.ex. Hjulstaskolan så satsas det redan oerhört mycket mer pengar där jämfört med skolorna i innerstan eller säg Bromma.

Trouble
2013-12-03, 14:39
Varför skulle man inte kunna frikoppla det?

För att systemet inte bara består av tre fristående grupper utan tre grupper som samverkar och påverkar varandra på ett socialt, kulturellt och ekonomiskt plan, såklart. Rapporten gör ingen som helst analys av vad invandringen, mångkulturen och resursomfördelningen von oben (som faktiskt är ganska omfattande) gör med skolan, attityden till bildning och lärande samt, till syvende och sist, resultaten för de respektive grupperna. Att hävda något annat, som flera personer i tråden gör, är så barockt att jag häpnar.

speedy83
2013-12-03, 14:39
Jag vet faktiskt inte hur man ska göra, men jag tror definitivt inte att aga är lösningen. Det vore helt fel att offra lärarnas säkerhet och sedan tror jag inte att det löser några problem heller för den delen. Det är lätt för oss att sitta o säga att lärarna ska ta det där ansvaret men mindre kul för dem om de ska leva i rädsla för hämnd.

Håller absolut med även om jag tycker att lärarna idag tvingas vara onödigt mesiga och toleranta. Men som sagt det är ett svårt problem att lösa.

Men då är man ju rasist :confused:

Nej det är bara när man hanterar frågor och har åsikter som du som man kan anses vara åt det rasistiska hållet.

BobaFett
2013-12-03, 14:39
Låt oss säga att invandringen är orsaken. Säg att man kör ut alla invandrare ur landet. Är problemet löst då?

slackerguru
2013-12-03, 14:40
Dom flesta elever har tappat fokus pga alla elektronikprylar. Många elever är mer intresserade av intstagram och facebook än vad dom är på att plugga tyvärr.
En lärare sa: Denna bok var inga problem att ta sig igenom för några år sedan. Nu klagar eleverna direkt på att den är för jobbig eller för svårläst. Koncentrationen-nivån hos den yngre-generationen håller på att tappas helt enligt mitt tycke.

Herr Oberst
2013-12-03, 14:40
För att systemet inte bara består av tre fristående grupper utan tre grupper som samverkar och påverkar varandra på ett socialt, kulturellt och ekonomiskt plan, såklart. Rapporten gör ingen som helst analys av vad invandringen, mångkulturen och resursomfördelningen von oben (som faktiskt är ganska omfattande) gör med skolan, attityden till bildning och lärande samt, till syvende och sist, resultaten för de respektive grupperna. Att hävda något annat, som flera personer i tråden gör, är så barockt att jag häpnar.

Tack!

Ungtuppen
2013-12-03, 14:41
Nej det är bara när man hanterar frågor och har åsikter som du som man kan anses vara åt det rasistiska hållet.

2a gången i tråden.

Främlingsfientlig och rasist, ja, det är sannerligen inte lätt att kritisera den heliga kon i Sverige *flex*

sigill
2013-12-03, 14:42
Låt oss säga att invandringen är orsaken. Säg att man kör ut alla invandrare ur landet. Är problemet löst då?

Om du ställer upp det så ja- dvs. att invandringen är enda orsaken ;)

Ungtuppen
2013-12-03, 14:43
Låt oss säga att invandringen är orsaken. Säg att man kör ut alla invandrare ur landet. Är problemet löst då?

Färre brott, förbättrad skola, inga hedersmord, väldigt få gruppvåldtäkter, mer resurser till sjukvård och äldreomsorg.

Det är dock inget som kan genomföras i praktiken. Vad som dock kan genomföras är en strypning av den rådande sinnessjuka massinvandringen, på så sätt kanske vi till och med hinner rädda detta sjunkande skepp som kallas svea rike.

Lance Uppercut
2013-12-03, 14:43
För att systemet inte bara består av tre fristående grupper utan tre grupper som samverkar och påverkar varandra på ett socialt, kulturellt och ekonomiskt plan, såklart. Rapporten gör ingen som helst analys av vad invandringen, mångkulturen och resursomfördelningen von oben (som faktiskt är ganska omfattande) gör med skolan, attityden till bildning och lärande samt, till syvende och sist, resultaten för de respektive grupperna. Att hävda något annat, som flera personer i tråden gör, är så barockt att jag häpnar.

Väldigt sant.

Trouble
2013-12-03, 14:44
Låt oss säga att invandringen är orsaken. Säg att man kör ut alla invandrare ur landet. Är problemet löst då?

Vad vill du ha ut av den frågan egentligen?

BobaFett
2013-12-03, 14:46
Dom flesta elever har tappat fokus pga alla elektronikprylar. Många elever är mer intresserade av intstagram och facebook än vad dom är på att plugga tyvärr.
En lärare sa: Denna bok var inga problem att ta sig igenom för några år sedan. Nu klagar eleverna direkt på att den är för jobbig eller för svårläst. Koncentrationen-nivån hos den yngre-generationen håller på att tappas helt enligt mitt tycke.

Påverkar nog väldigt mycket.

Problemet är inte koncentrationsnivån, man är van vid mer kraftig stimulans. En bok blir för tråkig helt enkelt jämfört med tempot vi är vana vid att få information. Samma sak händer med t.ex. videos på youtube, man ger en video max 5 sekunder, har man inte fått upp intresset för den så bläddrar man vidare.

Det handlar om avtrubbning av kroppens belöningssystem tror jag.

4623
2013-12-03, 14:46
Vad vill du ha ut av den frågan egentligen?

Blir lätt så när man inte har något att komma med.

BobaFett
2013-12-03, 14:48
Vad vill du ha ut av den frågan egentligen?

Jag undrar alltså om ni tror att problemet hade blivit löst om vi körde ut alla invandrare? Dålig formulering kanske.

Ungtuppen
2013-12-03, 14:49
Påverkar nog väldigt mycket.

Problemet är inte koncentrationsnivån, man är van vid mer kraftig stimulans. En bok blir för tråkig helt enkelt jämfört med tempot vi är vana vid att få information. Samma sak händer med t.ex. videos på youtube, man ger en video max 5 sekunder, har man inte fått upp intresset för den så bläddrar man vidare.

Det handlar om avtrubbning av kroppens belöningssystem tror jag.

Japp, i-phones, där har vi boven i dramat :D

slackerguru
2013-12-03, 14:49
Påverkar nog väldigt mycket.

Problemet är inte koncentrationsnivån, man är van vid mer kraftig stimulans. En bok blir för tråkig helt enkelt jämfört med tempot vi är vana vid att få information. Samma sak händer med t.ex. videos på youtube, man ger en video max 5 sekunder, har man inte fått upp intresset för den så bläddrar man vidare.

Det handlar om avtrubbning av kroppens belöningssystem tror jag.

Kunde inte sagt det bättre själv.

4623
2013-12-03, 14:49
Jag undrar alltså om ni tror att problemet hade blivit löst om vi körde ut alla invandrare? Dålig formulering kanske.

Problemen är inte invandrarna i sig. Det är att vi inte kan hantera det.

4623
2013-12-03, 14:50
Japp, i-phones, där har vi boven i dramat :D

Det är förmodligen en bov i dramat. Att skylla på invandrare är bara löjligt.

speedy83
2013-12-03, 14:51
2a gången i tråden.

Främlingsfientlig och rasist, ja, det är sannerligen inte lätt att kritisera den heliga kon i Sverige *flex*

Det handlar inte om att kritisera något, det handlar om din, iaf förmedlade högst onyanserade bild. Det tillsammans med någon självpåtagen offerkofta som om du vore den enda som såg "klart".

Som sagt jag har också MYCKET negativt att säga om vår invandringspolitik men jag skyller inte på invandrarna utan på dem som tar emot dem och sedan skiter i dem. Känner mängder med duktiga, snälla och högst kompetenta invandrare även från mellanöstern. Det går heller inte att förneka att vi har olika kulturer och ser olika på saker och ting att det sedan tar uttryck som det tyvärr gör är för mig bara ännu ett tecken på hur misslyckad integreringen är.

BobaFett
2013-12-03, 14:51
Japp, i-phones, där har vi boven i dramat :D

Nej nej, det är invandrarna! :D

TranceII
2013-12-03, 14:51
För att systemet inte bara består av tre fristående grupper utan tre grupper som samverkar och påverkar varandra på ett socialt, kulturellt och ekonomiskt plan, såklart. Rapporten gör ingen som helst analys av vad invandringen, mångkulturen och resursomfördelningen von oben (som faktiskt är ganska omfattande) gör med skolan, attityden till bildning och lärande samt, till syvende och sist, resultaten för de respektive grupperna. Att hävda något annat, som flera personer i tråden gör, är så barockt att jag häpnar.

Fast problemet är att de nyanlända "dåliga" invandrare framför allt påverkar andra invandrare. Vi jämför inte något Sverige utan invandrare med nutidens Sverige utan vi jämför med resultaten för 8 år sedan. Andelen invandrare har ökat från 12% till 15%. Invandrargruppen presterade skit för åtta år sedan och även om den nu presterar ännu värre så finns det inget som tyder på att de på något sätt skulle påverka svenskfödda elever mer än för 8 år sedan.

Rapporten är ganska tydlig med det och folk här läser in vad de vill läsa in. Om vi tar en sak som inte var med i rapporten som lär påverkat minst lika mycket som invandringen så kan vi ta detta:

Första mätningen var år 2003.

Counterstrike 1.6 släpptes hösten 2003
World of Warcraft släpptes febrari 2005 i Sverige.

Trouble
2013-12-03, 14:52
Jag undrar alltså om ni tror att problemet hade blivit löst om vi körde ut alla invandrare? Dålig formulering kanske.

Nej, det tror jag givetvis inte eftersom det inte är praktiskt möjligt. Jag tror däremot att många av problemen vi ser idag inte skulle ha uppkommit med en mer sansad och reglerad invandring de senaste 30 åren och f.f.a. ett annorlunda mottagningssystem samt tolerans för vad som är ok och inte ok i det här landet.

DPahkamaa
2013-12-03, 14:52
Jag undrar alltså om ni tror att problemet hade blivit löst om vi körde ut alla invandrare? Dålig formulering kanske.

Grundproblemet hade inte lösts.

Vi hade haft mer resurser dock, men om nu det i sig hade löst problemet är en annan femma.

Lance Uppercut
2013-12-03, 14:52
Citat från undersökningen:

"Att elever med utländsk bakgrund och som är födda i Sverige och därmed vuxit upp och gått i skolan hela sitt liv i Sverige ändå uppnår så pass mycket lägre resultat i matematik, även efter att hänsyn tagits till skillnader i den socioekonomiska bakgrunden, indikerar att skolan inte lyckas med målsättningen att ge alla elever en fullgod utbildning."

...Till er som påstår att socioekonomisk status utgör hela förklaringen.

Ungtuppen
2013-12-03, 14:53
Nej nej, det är invandrarna! :D

Det är ett resultat av en totalt misslyckad invandringspolitik, korrekt.

Ungtuppen
2013-12-03, 14:54
Citat från undersökningen:

"Att elever med utländsk bakgrund och som är födda i Sverige och därmed vuxit upp och gått i skolan hela sitt liv i Sverige ändå uppnår så pass mycket lägre resultat i matematik, även efter att hänsyn tagits till skillnader i den socioekonomiska bakgrunden, indikerar att skolan inte lyckas med målsättningen att ge alla elever en fullgod utbildning."

...Till er som påstår att socioekonomisk status utgör hela förklaringen.

Precis.

Samma sak när folk hänvisar till "socio ekonomisk status" när det kommer till grov brottslighet och våldtäkter.

Jajamän, när man blir fattig så transformeras man genast till en gruppvåldtäktsman :D

TranceII
2013-12-03, 14:57
Citat från undersökningen:

"Att elever med utländsk bakgrund och som är födda i Sverige och därmed vuxit upp och gått i skolan hela sitt liv i Sverige ändå uppnår så pass mycket lägre resultat i matematik, även efter att hänsyn tagits till skillnader i den socioekonomiska bakgrunden, indikerar att skolan inte lyckas med målsättningen att ge alla elever en fullgod utbildning."

...Till er som påstår att socioekonomisk status utgör hela förklaringen.

Vem har påstått det?

BobaFett
2013-12-03, 14:59
Det är ett resultat av en totalt misslyckad invandringspolitik, korrekt.

Du läste fel, det beror på invandrarna

Ungtuppen
2013-12-03, 15:00
Du läste fel, det beror på invandrarna

:naughty:

Trouble
2013-12-03, 15:02
Fast problemet är att de nyanlända "dåliga" invandrare framför allt påverkar andra invandrare. Vi jämför inte något Sverige utan invandrare med nutidens Sverige utan vi jämför med resultaten för 8 år sedan. Andelen invandrare har ökat från 12% till 15%. Invandrargruppen presterade skit för åtta år sedan och även om den nu presterar ännu värre så finns det inget som tyder på att de på något sätt skulle påverka svenskfödda elever mer än för 8 år sedan.

Rapporten är ganska tydlig med det och folk här läser in vad de vill läsa in. Om vi tar en sak som inte var med i rapporten som lär påverkat minst lika mycket som invandringen så kan vi ta detta:

Första mätningen var år 2003.

Counterstrike 1.6 släpptes hösten 2003
World of Warcraft släpptes febrari 2005 i Sverige.

Kontentan i mitt förra inlägg var att du inte kan säga någonting om det baserat på de data som rapporten visar. Rapporten är tydlig med att ökningen inte påverkar de svenska elevernas resultat men samtidigt presenterar man ingen grund för det påståendet. Vad är tydlighet värt utan grund? Och det finns tvärtom mycket som skulle kunna påverka svenska elevers resultat efter ytterligare så många år av multikulti men inget av det behandlas dock. Pravda.

tearz
2013-12-03, 15:04
Precis.

Samma sak när folk hänvisar till "socio ekonomisk status" när det kommer till grov brottslighet och våldtäkter.

Jajamän, när man blir fattig så transformeras man genast till en gruppvåldtäktsman :D

Haha, jo den har man ju hört några gånger. Ska vänta några månader och se....Jag menar jag har gått ifrån att vara relativt högavlönad till ett cns lån. Snart kanske jag börjar kolla lite skumt på damerna, sen en dag så bara händer det ;) hehe

tearz
2013-12-03, 15:08
Färre brott, förbättrad skola, inga hedersmord, väldigt få gruppvåldtäkter, mer resurser till sjukvård och äldreomsorg.

Det är dock inget som kan genomföras i praktiken. Vad som dock kan genomföras är en strypning av den rådande sinnessjuka massinvandringen, på så sätt kanske vi till och med hinner rädda detta sjunkande skepp som kallas svea rike.

Och att i större utsträckning välja livstids utvisning vid brottslighet.

Jag förespråkar : Begår en medlem ur en invandrarfamilj ett brott så bör hela familjen utvisas. Det skulle tvinga föräldrarna i "dessa" familjer att faktiskt ha pli på sin odågor till avkommor. (De som begår brott dvs)

ducedo
2013-12-03, 15:11
Lite diskussion kring attityden i Shanghai:

"So why are they doing it? It's an intriguing question. I guess it comes to how society is balanced, the present against the future. What you have in Asian societies is the willingness to sacrifice the present for a better future."

http://www.bbc.co.uk/news/education-25090034#TWEET973592

Red Apple
2013-12-03, 15:12
Men ffs.
Ni avfärdar allmänt vedertagen sociologi bara för att ni har en skev uppfattning om vad som menas och tycker det låter ologiskt. Att socialt och ekonomiskt kapital spelar roll är inget nytt påhitt som svenska politiker använder för att ursäkta pseudopolitik.
Läs på er Bordieu och Weber samt kritik mot dessa ifall ni vill diskutera saken, just nu skuggboxas ni bara.

171
2013-12-03, 15:12
Det går att diskutera mycket kring detta ämne. Jag undrar verkligen hur kompetensen ser ut kring lärarna? Det är bara att titta på vad som krävs för att komma in på en lärarutbildning, man blir lite skeptisk.....

Teknologin som har utvecklats enormt mycket har givetvis en del kring detta att göra också. Många väljer sina sociala medier och elektroniska prylar före att plugga.

Vad har hänt med ungdomars attityder egentligen? Det är helt sanslöst vilken bristande respekt dagens ungdomar har mot lärare och andra människor. Skrämmande utveckling faktiskt. Förr var det respekt mot äldre....

Det sista som måste tas upp är invandringen. Det är klart att människor som kommit till ett nytt land inte kan språket, har ingen ekonomi, ingen bostad och ingen kunskap om Sverige, blir social exkluderade. Det är ju självklart att dessa individer inte kan prestera lika bra som svenskar!

Sverige bör prioritera om och sätta in mer pengar på att få in ALLA invandrare i det svenska samhället istället för att bara ta in fler och fler och på så sätt skapa fler socialt exkluderade människor som i sin tur skapar fler sociala problem i landet. Sverige har misslyckats kapitalt med denna fråga. Det bör omproriteras i invandringspolitiken.

Som sagt det jag tror är en kombination av alla dessa faktorer. Jag älskar Sverige men är rädd för landets utveckling.

TranceII
2013-12-03, 15:12
Kontentan i mitt förra inlägg var att du inte kan säga någonting om det baserat på de data som rapporten visar. Rapporten är tydlig med att ökningen inte påverkar de svenska elevernas resultat men samtidigt presenterar man ingen grund för det påståendet. Vad är tydlighet värt utan grund? Och det finns tvärtom mycket som skulle kunna påverka svenska elevers resultat efter ytterligare så många år av multikulti men inget av det behandlas dock. Pravda.

Du menar att det är troligt att ökningen från 12% till 15% har haft så stor påverkan på resten av Sveriges ungdomar. Denna skillnad på 3% som förmodligen mest har ökat där invandrarna redan var rätt dominanta och hade kassa resultat?

Är det troligare än de förklaringsmodeller som presenteras? Kom igen nu...

Ungtuppen
2013-12-03, 15:15
Men ffs.
Ni avfärdar allmänt vedertagen sociologi bara för att ni har en skev uppfattning om vad som menas och tycker det låter ologiskt. Att socialt och ekonomiskt kapital spelar roll är inget nytt påhitt som svenska politiker använder för att ursäkta pseudopolitik.
Läs på er Bordieu och Weber samt kritik mot dessa ifall ni vill diskutera saken, just nu skuggboxas ni bara.

Sociologi :laugh:

Red Apple
2013-12-03, 15:16
Sociologi :laugh:

Fint att du sänker dig själv :)

TranceII
2013-12-03, 15:19
Precis.

Samma sak när folk hänvisar till "socio ekonomisk status" när det kommer till grov brottslighet och våldtäkter.

Jajamän, när man blir fattig så transformeras man genast till en gruppvåldtäktsman :D

Problemet med en sådan som du är att du läser en mening, t.ex. "vissa invandrargruppers överrepresentation inom brott kan inte bara förklaras med socioekonomisk status".

och sedan förstår du inte vad det betyder.

en stor stark
2013-12-03, 15:19
Fast problemet är att de nyanlända "dåliga" invandrare framför allt påverkar andra invandrare. Vi jämför inte något Sverige utan invandrare med nutidens Sverige utan vi jämför med resultaten för 8 år sedan. Andelen invandrare har ökat från 12% till 15%. Invandrargruppen presterade skit för åtta år sedan och även om den nu presterar ännu värre så finns det inget som tyder på att de på något sätt skulle påverka svenskfödda elever mer än för 8 år sedan.

Rapporten är ganska tydlig med det och folk här läser in vad de vill läsa in. Om vi tar en sak som inte var med i rapporten som lär påverkat minst lika mycket som invandringen så kan vi ta detta:

Första mätningen var år 2003.

Counterstrike 1.6 släpptes hösten 2003
World of Warcraft släpptes febrari 2005 i Sverige.

Detta är rätt intressant. Just World of Warcraft påverkade mina betyg väldigt negativt. Likaså många vänner i min krets. Detta pågick under högstadiet såväl som gymnasiet.
Även innan World of Warcraft gillade jag datorspel och dylikt men jag lyckades uppehålla goda betyg ändå.
Samma fenomen har jag sett, och ser jag fortfarande, hos många av mina vänner. Alltså en väldigt negativ utveckling hos både mig och bekanta när det kom till betyg, p.g.a. World of Warcraft och datorberoende.

D Andersson
2013-12-03, 15:19
Men ffs.
Ni avfärdar allmänt vedertagen sociologi bara för att ni har en skev uppfattning om vad som menas och tycker det låter ologiskt. Att socialt och ekonomiskt kapital spelar roll är inget nytt påhitt som svenska politiker använder för att ursäkta pseudopolitik.
Läs på er Bordieu och Weber samt kritik mot dessa ifall ni vill diskutera saken, just nu skuggboxas ni bara.

Allmänt vedertaget trams och nonsens är fortfarande trams och nonsens.

Hur har ett enda land lyckats lyfta sig ur fattigdom och och höjt sin utbildningsnivå? Kommentera gärna #49.

Trouble
2013-12-03, 15:24
Du menar att det är troligt att ökningen från 12% till 15% har haft så stor påverkan på resten av Sveriges ungdomar. Denna skillnad på 3% som förmodligen mest har ökat där invandrarna redan var rätt dominanta och hade kassa resultat?

Är det troligare än de förklaringsmodeller som presenteras? Kom igen nu...

3 procentenheter är många tusen ungdomar. Jag tror inte att det har lika stor effekt som alla tidigare år av misskött massinvandring, men hur man kan avfärda det så kategoriskt är bortom mig. Min huvudtes är att svenska ungdomars resultat har varit på glid länge och att detta, gissningsvis, till stor del är en följd av multikultihippieflummet. Minns att det är många år sedan förra rapporten och redan då var berikningen cementerad i samhället (och den negativa effekten av det är naturligtvis inte övergående bara sådär).

DPahkamaa
2013-12-03, 15:24
Haha, jo den har man ju hört några gånger. Ska vänta några månader och se....Jag menar jag har gått ifrån att vara relativt högavlönad till ett cns lån. Snart kanske jag börjar kolla lite skumt på damerna, sen en dag så bara händer det ;) hehe

Nu missar du ju hela SOCIO-biten. Som student på högskola/universitet är du i allra högsta grad en del av insidersamhället, fastän din ekonomiska status är dålig - precis som man kan tillhöra en intellektuell överklass men samtidigt hanka sig fram på en bibliotikarielön med halvtidsanställning.

D Andersson
2013-12-03, 15:26
Det hänger på ansträngning.

Det är ju inte så att den svenska skolan har en väldig massa elever som misslyckas trots stora ansträngningar. Problemet är just att så få anstränger sig öht. De invandrare som presterar värdelösa resultat gör det för att de inte anstränger sig, skolan är en plats man sitter av tiden/umgås med kompisar på eller helt enkelt skiter i. Då blir resultaten därefter.

tearz
2013-12-03, 15:28
Nu missar du ju hela SOCIO-biten. Som student på högskola/universitet är du i allra högsta grad en del av insidersamhället, fastän din ekonomiska status är dålig - precis som man kan tillhöra en intellektuell överklass men samtidigt hanka sig fram på en bibliotikarielön med halvtidsanställning.

Jo, men du förstod säkert att vi var väldigt ironiska, förhoppningsvis.
Men ja , du har helt rätt här. Första gången jag håller med dig för övrigt tror jag, haha. Theres a first time for everything;) SKÅL !

Pudzianovski
2013-12-03, 15:28
Det hänger på ansträngning.

Det är ju inte så att den svenska skolan har en väldig massa elever som misslyckas trots stora ansträngningar. Problemet är just att så få anstränger sig öht. De invandrare som presterar värdelösa resultat gör det för att de inte anstränger sig, skolan är en plats man sitter av tiden/umgås med kompisar på eller helt enkelt skiter i. Då blir resultaten därefter.

Varför anstränger sig barn/ungdomar inte då tror du?

DPahkamaa
2013-12-03, 15:30
skolan är en plats man sitter av tiden/umgås med kompisar på eller helt enkelt skiter i. Då blir resultaten därefter.

Tyvärr ser verkligheten ofta ut så här för många ungdomar idag. Lägg där till en attityd att någon annan kommer att städa upp efter dig eller se till att det går bra ändå. Curlingföräldrar har skapat en bortskämd generation ungdomar utan ansvarskänsla.

Förr var betyg något man skaffade sig, idag är betyg något som läraren förväntas ge eleven bara för att de dykt upp på lektionen och tagit emot lite papper.

Fast samtidigt finns det väldigt många otroligt ambitiösa, drivna, duktiga och intelligenta elever - låt oss för allt i världen inte glömma bort dem!

Red Apple
2013-12-03, 15:30
Allmänt vedertaget trams och nonsens är fortfarande trams och nonsens.

Hur har ett enda land lyckats lyfta sig ur fattigdom och och höjt sin utbildningsnivå? Kommentera gärna #49.

Tänker inte redogöra för 150 år av klassteorier som går att använda som förklaringsmodeller för dig när du ändå sitter och dömer ut en social vetenskap som trams och nonsens.

tearz
2013-12-03, 15:30
Varför anstränger sig barn/ungdomar inte då tror du?

Dataspel och sociala medier cofffee

r1kkie
2013-12-03, 15:35
Varför anstränger sig barn/ungdomar inte då tror du?

De har inte fattat att de sabbar sin framtid genom att skita i allt och tänker "äh det löser sig".

speedy83
2013-12-03, 15:35
Haha, jo den har man ju hört några gånger. Ska vänta några månader och se....Jag menar jag har gått ifrån att vara relativt högavlönad till ett cns lån. Snart kanske jag börjar kolla lite skumt på damerna, sen en dag så bara händer det ;) hehe

Nu blir man väl inte sociekonomiskt utsatt bara för att man börjar studera och får csn. Är ju inte riktigt att jämställa kanske.

Edit: pucktvåa :D

Ungtuppen
2013-12-03, 15:36
Sociologi är ren trams och hittepå, man måste vara enormt naiv och rationellt obegåvad för att förhålla sig till något sådant.

SOMETHING IS SERIOUSLY amiss with sociology. It is more than a century and a half since the most influential modern variants of sociology began to be formulated, starting with Marx's Communist Manifesto. Sociology came into universities about a hundred years ago, and for at least the last fifty years it has been well represented in universities across the Western world. Despite this time, sociologists have produced little disciplinary knowledge; they agree on almost nothing, not even on the nature and extent of their disagreements. Sociology is a mess. Yet few sociologists, at least in their more public pronouncements, acknowledge this, preferring instead to present their work as an organised discipline producing knowledge that contributes to the wellbeing of humanity.

Sociologists say they are enquiring into social life with the aim of understanding it. But if they were doing this, if they were really disciplined by their subject matter, sociology would have the characteristics of a discipline. It would profess a body of agreed knowledge about social life, and have organised ways of setting out and resolving disagreements by reference to evidence about social life. Instead, sociology remains deeply fragmented and chaotic. This suggests that sociologists do not share what they say they share--a project of intellectual enquiry--but that they give priority to activities other than enquiry.

Some of the anti-intellectual activities of sociologists, such as jargon-mongering, name-dropping, and rushing from one fashion to another, are well known. These activities are, however, merely careerist symptoms of an underlying problem; they flourish because of a failure to generate the collective conventions of enquiry and debate that would expose them as inane.

What orients sociologists away from enquiry into social life more than anything else is moralism. Moralists are most opposed to enquiry when they conjure up the illusion of a moral Authority existing above social life, and then talk about social life as if they are authorised by this Authority to prescribe and proscribe behaviour. Among other problems, this kind of moralism makes it all but impossible to connect sociology to biology, leading to a set of intractable difficulties that can be put under the rubric of the nature-nurture dualism. It also leads to perspectivism, a reaction against the chaos produced by the interminable warring of moralities. Perspectivism is widespread because it enables sociology to be presented as an organised, professional discipline.

Moralism, anti-biology and perspectivism are the core components of an anti-enquiry ethos that runs strongly through sociology. This ethos is generated and sustained, not so much by elite sociologists who "turn a blind eye to it", but by the many rank-and-file sociologists and postgraduates who teach and study in tertiary educational institutions around the world. Critical commentary on this ethos is almost absent. The following discussion challenges this silence.

THE PROBLEM OF MORALITY: ENQUIRY VERSUS OBEDIENCE

WHAT IS PROBLEMATIC about morality in sociology? The answer is nothing, or lots, depending on what and how morality is built into sociology.

At a general level, being moral means no more and no less than supporting or opposing people, activities or things. It is equivalent to valuing or disvaluing, preferring or disliking, justifying or damning, or just being interested in an active way. In this sense, morality is ubiquitous, and hence sociology, like all other social activities, is unavoidably moral. Why would anyone practice sociology if they did not value it or have an interest in it?

The issue, then, is not whether sociology can, or should, be value-free--this is a strategy that sets up a false dichotomy as a prelude to forcing a choice that disvalues enquiry and leaves room for moralising--but what kind of morality, what set of values, is at work: do sociologists value the ethos of enquiry and allow it to drive their work, or do they bring values to sociology that are incompatible with this ethos?

Sociologists rarely lay out this clash of values for inspection because they don't want to put themselves in a position where they have to choose between them; they want to think of themselves as enquirers while at the same time promoting values that are antithetical to the ethos of enquiry. This wanting things both ways pervades sociology. Many sociologists promote politico-moral values, whether conservative, liberal, humanist, existentialist, radical, or those that underpin the many variants of identity politics. In each case, these values undercut enquiry by introducing false, a priori assumptions about the nature of social life, whether about orderliness, change or individuals. In short, they are anti-enquiry because they presume precisely what it is the task of enquiry to find out. If enquiry is granted any role at all, it is only to provide "evidence" that supports these assumptions. This is why, after a century and a half of activity, sociology has next to nothing to show by way of disciplinary knowledge.

What is different now is that this situation is becoming increasingly apparent. The modern forms of Marx-Weber-Durkheim sociology no longer show any vital signs. Postmodernism has emerged, but it remains so defined by its opposition to modernism that the more successful it is, the more it fades away. The few sociologies outside the modernist-postmodernist tradition, like symbolic interactionism and ethnomethodology, have been unable to generate a substantial counter-tradition. In short, sociology is built on a number of dying or moribund theories. To make matters worse, there is no new fashion on the horizon that will allow sociologists to avoid confronting this fact.

By taking strong politico-moral stands, the modern sociologists made themselves attractive to a huge audience willing to believe that they were making a contribution to humanity built on a sound understanding of the nature of social life. The work of Marx, Durkheim and Weber remained influential well into the second half of the twentieth century because of this belief. But not even sociologists believe this now, although they still make out that they respect the moderns because if they don't do this the history of sociology will have to be radically reassessed. Sociologists have moved on to talk in postmodern ways, but they no longer have a public following, so they end up talking to each other, often in a language that undercuts the very idea that sociology can be a discipline. Does anyone outside sociology now think that sociologists have something to offer because they understand social life? Does anyone take notice of what sociologists have to say?

http://www.highbeam.com/doc/1G1-137671619.html

Red Apple
2013-12-03, 15:41
Sociologi är ren trams och hittepå, man måste vara enormt naiv och rationellt obegåvad för att förhålla sig till något sådant.

Det är fint att du länkar till en artikel skriven av någon som uppenbarligen har lika liten koll på sociologi som du. Det känns som att läsa kritik mot astrofysik av någon som bara har kollat på vetenskapens värld.

Pudzianovski
2013-12-03, 15:46
Det är fint att du länkar till en artikel skriven av någon som uppenbarligen har lika liten koll på sociologi som du. Det känns som att läsa kritik mot astrofysik av någon som bara har kollat på vetenskapens värld.

Tror iof att Steven är Doktor i sociologi.

Ungtuppen
2013-12-03, 15:55
Det är fint att du länkar till en artikel skriven av någon som uppenbarligen har lika liten koll på sociologi som du. Det känns som att läsa kritik mot astrofysik av någon som bara har kollat på vetenskapens värld.

:laugh:

amini
2013-12-03, 15:57
varför kan inte det handla om en generation av föräldrar som inte driver på lika effektivt?
det är helt ok att misslyckas nu för tiden i många fall och det finns mindre krav hemma.
tycker den nya generations föräldrar har skjutit ansvaret på staten och ser hellre på tv serier och sport efter jobbet än att försöka lägga sig i som är mer och mer tabu.

när det gäller första generationsinvandrare är det alltid svårare för nån hjälp med läxor kan du inte räkna med hemma då vuxna behöver längre tid att lära sig ny språk.

Red Apple
2013-12-03, 16:00
Tror iof att Steven är Doktor i sociologi.

Han verkar vara antingen det eller doktor i antropologi, hans profil på UNE röjer inte vilket. Trots det så känns hans kritik missriktad, han siktar in sig på en massa svagheter som förvisso finns men förmedlar dem som att de utgör en helhetsbild av hur modern sociologi ser ut, vilket inte stämmer.

Red Apple
2013-12-03, 16:03
:laugh:

Smileys är tyvärr inte en särskilt fulländad argumentationsteknik (det faller ungefär i samma fack som YT-länkar). Vill du ha en saklig diskussion eller inte?

Robbmeister
2013-12-03, 16:03
Och att i större utsträckning välja livstids utvisning vid brottslighet.

Jag förespråkar : Begår en medlem ur en invandrarfamilj ett brott så bör hela familjen utvisas. Det skulle tvinga föräldrarna i "dessa" familjer att faktiskt ha pli på sin odågor till avkommor. (De som begår brott dvs)

Och då skulle det alltså vara rimligt att du och resten av din familj åker in i fängelse för ett brott som din bror begått? Annars har ju inte dina föräldrar någon anledning att ''ha pli på sina avkommor''?

Att skolresultaten är så pass dåliga har knappast med invandringen att göra. Mestadels så går invandrarna i speciella klasser och hur har dom då möjligheten att förstöra för dom ''svenska'' ungdomarna?

4623
2013-12-03, 16:17
Och då skulle det alltså vara rimligt att du och resten av din familj åker in i fängelse för ett brott som din bror begått? Annars har ju inte dina föräldrar någon anledning att ''ha pli på sina avkommor''?

Att skolresultaten är så pass dåliga har knappast med invandringen att göra. Mestadels så går invandrarna i speciella klasser och hur har dom då möjligheten att förstöra för dom ''svenska'' ungdomarna?

Kan svenskar verkligen inte se längre än näsan räcker?

Malle1
2013-12-03, 16:20
Skolan är ingen lugn och trygg plats. Trygghet och arbetsro är grunden för allt lärande. Ingen superpedagogik kommer någonsin fungera utan den grunden. Därför är det viktigt att de som stör ordningen och får folk att må dåligt i skolan anpassas till rådande regler genom förbyggande åtgärder och de som faktiskt inte existerar i skolan idag KONSEKVENS!

Manta
2013-12-03, 16:32
Sociologi är ren trams och hittepå, man måste vara enormt naiv och rationellt obegåvad för att förhålla sig till något sådant.

Och för att stödja detta påstående länkar du en artikel skriven av en föreläsare i sociologi?

Crippa90
2013-12-03, 16:34
Finns det ens några förslag från politisk håll för att förbättra detta som inte har med minskad invandring att göra? När det var debatt mellan Björklund och Bayran så tyckte jag att de förde i princip samma politik, så har svårt å se vad sossarna skulle ha gjort annorlunda och till det bättre.

Tolkia
2013-12-03, 17:14
Samtidigt har lärarna fått mer att göra som tar tid från eleverna, uppgifter som inte förekom tidigare. Mer byråkrati, helt enkelt. Då är det ganska lätt hänt att eleverna inte får den styrning och det stöd de har rätt till, dels för att det står i styrdokumenten att eleverna ska söka själva och dels för att lärarna faktiskt behöver ta den tiden för att hinna med allt annat som ska göras. Det är inte lärarnas fel att politikerna spelar hazard med skolväsendet, det är lärarna som drabbas bara.
Du har så rätt här. Metoder som innebär att eleverna söker kunskap själva (typ PBL) ställer ganska STORA krav på lärarstöd. Verkar dock vara rätt vanligt att man (man som i de som sitter i beslutande position, typ politikerna; lärarna brukar enligt min erfarenhet ha bra koll) väljer att ignorera det, och istället ser PBL som något slags lärande helt på egen hand, d.v.s. om man tillämpar problembaserad inlärning kan lärarna göra andra saker medan eleverna lär sig själva. Så funkar det ju iiiinte riktigt, särskilt inte om eleverna är typ 13. Handen på hjärtat, folk i tråden, hur många var kapabla att hantera valet "snortråkigt men nyttigt vs. trevligt men meningslöst" i högstadieåldern? Eller för den delen att värdera vilkan information av den man söker sig fram till som är den man skall bry sig om och lära in? Det funkar ju inte alltid ens på högskolenivå.
Sociologi är ren trams och hittepå, man måste vara enormt naiv och rationellt obegåvad för att förhålla sig till något sådant.
Det är ofint att sparka på en som redan ligger, men inget du har skrivit i den här tråden (eller någon av dina övriga prestationer den senaste tiden) ger vid handen att du skulle vara kapabel att bedöma huruvida någon annan är naiv eller "rationellt obegåvad", vad det nu skulle vara.

ducedo
2013-12-03, 17:17
Finns det ens några förslag från politisk håll för att förbättra detta som inte har med minskad invandring att göra? När det var debatt mellan Björklund och Bayran så tyckte jag att de förde i princip samma politik, så har svårt å se vad sossarna skulle ha gjort annorlunda och till det bättre.

Återkommande är kritiken mot S och V:s beslut att kommunalisera skolan vilket bland annat Folkpartiet och SD vill förändra genom att återförstatliga den. Vet inte hur det blev med diskussionen kring ordningsbetyg där man hoppades att det skulle bli ökad studiero - något som troligtvis är ett av de största problemen. Det ändrades väl även så att man idag kräver lärarlegitimation för att lärarna ska vara utbildade och därmed höja båda kvalité och "värde" på yrket?

Hittade en lista (debattinlägg (http://www.regeringen.se/sb/d/17574/a/218662)):

- Höjda lärarlöner.
- Minskad administration för fokus på lärande.
- Krav på lärarlegitimation.
- Högre antagningskrav för lärarutbildningen.
- Lämplighetsprov vid antagningen till lärarutbildningen.
- Övningsskolor inrättas för lärarstudenterna.
- Introduktionsåret utvecklas med fokus på bättre handledning.

Tycker det mesta är vettigt men problemet kvarstår att man fortfarande inte tar itu med studiemiljön som är ett av de stora problemen. Det spelar ingen roll hur bra lärarna är om eleverna inte vill eller kan lära sig för att ett fåtal stjäl uppmärksamheten. När jag gick i högstadiet så splittrades en problemklass vilket resulterade i att alla klasser blev stökigare.

Ungtuppen
2013-12-03, 17:19
Det är ofint att sparka på en som redan ligger, men inget du har skrivit i den här tråden (eller någon av dina övriga prestationer den senaste tiden) ger vid handen att du skulle vara kapabel att bedöma huruvida någon annan är naiv eller "rationellt obegåvad", vad det nu skulle vara.

Kan bara säga detsamma om dig :laugh:

BigSpawn
2013-12-03, 17:29
Jag säger inte att det är invandringens fel men är ju inte helt omöjligt att det är en indirekt anledning? högre utgifter för att ta hand om en allt högre andel invandrare, och skolor i utsatta områden får allt mer pengar, medans skolor i andra får mindre?
jag har ingen koll på hur pengarna till skolan ser ut nu jämfört mot förr, men när jag hör att inte alla ens får egen bok i vissa ämnen utan måste dela med andra så undrar man ju vad som är på gång.
Vi hade iaf egna böcker när jag gick i skolan och inte behövde vi dela.

Sen håller jag med om att barnen får alldeles fritt spelrum i skolan, har följt med dottern några gången, bland annat i 1an och jag blir paff över hur barnen(framför allt killar) beter sig nu och skiter i vad fröken säger. När jag gick i skolan hade vi respekt för lärarna och vi satt still.

Tror det krävs lärare med mer pondus, dotterns klass har en jumpalärare av det gamla gardet och jäklar när han har lektion så står alla barnen knäpp tyst och rör sig inte en tum, det är det som krävs ibland.

DPahkamaa
2013-12-03, 17:35
Jag säger inte att det är invandringens fel men är ju inte helt omöjligt att det är en indirekt anledning? högre utgifter för att ta hand om en allt högre andel invandrare, och skolor i utsatta områden får allt mer pengar, medans skolor i andra får mindre?
jag har ingen koll på hur pengarna till skolan ser ut nu jämfört mot förr, men när jag hör att inte alla ens får egen bok i vissa ämnen utan måste dela med andra så undrar man ju vad som är på gång.


Vi har ett skolpengsystem, vilket innebär att hemkommunen ger skolan X kr/elev.

toalettmysaren
2013-12-03, 17:41
Dom flesta elever har tappat fokus pga alla elektronikprylar. Många elever är mer intresserade av intstagram och facebook än vad dom är på att plugga tyvärr.
En lärare sa: Denna bok var inga problem att ta sig igenom för några år sedan. Nu klagar eleverna direkt på att den är för jobbig eller för svårläst. Koncentrationen-nivån hos den yngre-generationen håller på att tappas helt enligt mitt tycke.

Påverkar nog väldigt mycket.

Problemet är inte koncentrationsnivån, man är van vid mer kraftig stimulans. En bok blir för tråkig helt enkelt jämfört med tempot vi är vana vid att få information. Samma sak händer med t.ex. videos på youtube, man ger en video max 5 sekunder, har man inte fått upp intresset för den så bläddrar man vidare.

Det handlar om avtrubbning av kroppens belöningssystem tror jag.

instämmer med ovan, en stor del av problemet.

Jag var till biblioteket idag med mina barn. Jag kände mig rätt säker på att jag kunde lista ut vilka det skulle gå bra för och vilka det inte skulle gå bra på bara att observera vad jag såg där inne.

Hur? Varför? jag är säker på att det kommer gå bra för de individer som i dagens samhälle kan varva ner på sådan nivå att de kunde lägga telefonen med displayen nedåt och mysa in sig i ett hörn och läsa en tjock roman, etnicitet, genetik? hah! svammel(jarmo-voice), den tonåring som i dagens samhälle klarar det kommer det gå galant för.

Red Apple
2013-12-03, 17:43
Kan bara säga detsamma om dig :laugh:

Testa att ersätta dina smileys med belägg för dina påståenden, jag är genuint intresserad av att se hur du klarar dig i en faktisk diskussion.

Crippa90
2013-12-03, 17:49
Återkommande är kritiken mot S och V:s beslut att kommunalisera skolan vilket bland annat Folkpartiet och SD vill förändra genom att återförstatliga den. Vet inte hur det blev med diskussionen kring ordningsbetyg där man hoppades att det skulle bli ökad studiero - något som troligtvis är ett av de största problemen. Det ändrades väl även så att man idag kräver lärarlegitimation för att lärarna ska vara utbildade och därmed höja båda kvalité och "värde" på yrket?

Hittade en lista (debattinlägg (http://www.regeringen.se/sb/d/17574/a/218662)):

- Höjda lärarlöner.
- Minskad administration för fokus på lärande.
- Krav på lärarlegitimation.
- Högre antagningskrav för lärarutbildningen.
- Lämplighetsprov vid antagningen till lärarutbildningen.
- Övningsskolor inrättas för lärarstudenterna.
- Introduktionsåret utvecklas med fokus på bättre handledning.

Tycker det mesta är vettigt men problemet kvarstår att man fortfarande inte tar itu med studiemiljön som är ett av de stora problemen. Det spelar ingen roll hur bra lärarna är om eleverna inte vill eller kan lära sig för att ett fåtal stjäl uppmärksamheten. När jag gick i högstadiet så splittrades en problemklass vilket resulterade i att alla klasser blev stökigare.

Intressant. Varför vill man förstatliga skolan igen, vad är det man vill åstadkomma med det? Jag tycker också den listan är legit förutom höjda lärarlöner. Ska lönerna höjas ska även kompetensen och prestationen höjas och där är vi inte än skulle jag påstå.

Jag tror också att studiemiljön kan vara en stor orsak till problemet. Jag undrar dock om skolans ens kan göra något åt det. Känns som ett större samhällsproblem snarare än ett specifikt skolproblem.

Ungtuppen
2013-12-03, 17:50
Testa att ersätta dina smileys med belägg för dina påståenden, jag är genuint intresserad av att se hur du klarar dig i en faktisk diskussion.

Var det inte dig jag krossade i en tidigare SAKLIG diskussion?

Ibland förstår man att det inte längre är någon ide med saklighet :Virro

G_lund
2013-12-03, 17:52
Kan flika in en liten historia som är ~ett år gammal.

En bekant jobbar som extra hjälplärare för en mellanstadieklass där en av eleverna har koncentrationssvårigheter.

Nya direktivet var att hon inte fick hjälpa den personen för mycket då de andra eleverna kanske skulle börja reta eleven ifråga.
Istället skulle hon gå runt och hjälpa alla elever lika mycket fastän de redan förstod vad den "riktiga" läraren gått igenom bara för att eleven som verkligen behövde hjälpen inte skulle sticka ut.

Red Apple
2013-12-03, 17:54
Var det inte dig jag krossade i en tidigare SAKLIG diskussion?

Ibland förstår man att det inte längre är någon ide med saklighet :Virro

Wat? Om du tänker på den här tråden (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=6757647#post6757647) så svarade du även där bara med smileys och enstaka exempel som inte hade något med den övergripande fråga som var uppe för diskussion att göra. Du lämnade även mitt sista inlägg i den tråden obesvarat.

Jag antar att du förstår att det inte är någon idé med saklighet innan du skriver ditt första inlägg i någon diskussion? För hittills har jag aldrig sett dig vara saklig.

Ignatius72
2013-12-03, 17:55
Jag tycker också den listan är legit förutom höjda lärarlöner. Ska lönerna höjas ska även kompetensen och prestationen höjas och där är vi inte än skulle jag påstå.


Skulle lärarna helt plötsligt börja leverera om de fick högre löner? Det är sådant nys så man skrattar högt. Tvärtom så har de redan bra löner i förhållande till hur, var och när de arbetar och i förhållande till utbildning.

BigSpawn
2013-12-03, 18:00
Vi har ett skolpengsystem, vilket innebär att hemkommunen ger skolan X kr/elev.
vad med det motsäger det jag sa? den skolpengen kan mycket väl ha minskat på det hela? kommunen har inte oändligt med pengar och när pengarna tryter så måste dom tas från nånstans.

Crippa90
2013-12-03, 18:00
Skulle lärarna helt plötsligt börja leverera om de fick högre löner? Det är sådant nys så man skrattar högt. Tvärtom så har de redan bra löner i förhållande till hur, var och när de arbetar och i förhållande till utbildning.

Jo men det är ju det jag menar. Jag har också svårt och se hur det blir någon automatisk förbättringar i skolan bara för att lärare får högre lön. När förbättringen är genomförd, då kan det möjligtvis bli aktuellt. :)

DPahkamaa
2013-12-03, 18:13
vad med det motsäger det jag sa? den skolpengen kan mycket väl ha minskat på det hela? kommunen har inte oändligt med pengar och när pengarna tryter så måste dom tas från nånstans.

Ja, visst. Men du tycks ju mena att skolor med stora problem får mycket mer pengar än en skola med få problem. Skolans inkomst är, som sagt, beroende på antalet elever. För varje elev som går på en skola betalar hemkommunen ett grundbelopp, det kan också tillkomma extra pengar beroende på elevers behov av särskilt stöd (t.ex. dyslexi, neuropsykiatriska handikapp etc).

Problemet blir snarare att skolor med dåligt rykte får färre elever, vilket genererar mindre resurser, vilket leder till att man inte kan locka de bästa lärarna eller anställa assistenter, utveckla nya metoder eller ge alla elever det stöd de behöver.

Ang. lärarlöner så är det ett dilemma. Skulle lönerna följa resultat är det lätt att ge glädjebetyg, samtidigt som det inte tycks finna några direkta samband mellan hög lön och hög produktivitet.

ducedo
2013-12-03, 18:13
Intressant. Varför vill man förstatliga skolan igen, vad är det man vill åstadkomma med det?

Olika kommuner satsar olika vilket leder till varierande kvalité. Ska jag spekulera så leder det till att kommunerna som har det sämst ställt inte kan spendera lika mycket på skolan vilket ger sämre kvalité och en nedåtgående spiral där sänkt utbildningsnivå ger en fattigare kommun vilket i sin tur gör att man kan spendera ännu mindre på skolan samtidigt som den blir ännu mer resurskrävande.

Jag tycker också den listan är legit förutom höjda lärarlöner. Ska lönerna höjas ska även kompetensen och prestationen höjas och där är vi inte än skulle jag påstå.

Håller egentligen med då en del av de nuvarande lärarna egentligen skulle bli överbetalda sett till kompetens. Å andra sidan - hur får man mer "kompetenta" lärare att söka till lärarutbildningen om du får högre lön på annat håll? Min erfarenhet säger att de mest kompetenta personerna tjänar pengar på att arbeta inom yrket och resten får lära ut. Naturligtvis finns undantag men ett talande exempel på min gamla skola var bl.a. programmering där eleverna ofta kunde mer än lärarna.

Jag tror också att studiemiljön kan vara en stor orsak till problemet. Jag undrar dock om skolans ens kan göra något åt det. Känns som ett större samhällsproblem snarare än ett specifikt skolproblem.

Går att dela upp eleverna baserat på nationella prov. Då skulle medelpresterande och högpresterande elever få tid och uppmärksamhet från lärarna och prestera ännu högre men problemet är att man samlar de lågpresterande vilket kan skapa ännu större problem för dem.

Kanske går det att hänvisa till att det inte ger några konsekvenser att bete sig illa men har man ändå inga ambitioner att studera vidare så finns det inget man kan göra. Hålla samtal med föräldrarna som redan är förtvivlade över att barnen vägrar att lyssna på dem?

supercharge
2013-12-03, 18:14
Det hela är mycket enkelt. Sällan han man så mycket empiri som här. Finland går bra, Sverige för det inte - två extremt lika länder som var nästan identiska utbildningsmässigt förr.

Anledning 1. Är alltså flumskolan. Istället för en vettig skolgång där barnen lär sig någonting, och det är någorlunda ordning, har man nu ett patetiskt kaos. Sverige går precis åt samma håll som USA där korkade politiker sänker kraven successivt istället för att göra något åt problemen, barnen offras, det är vackert verkligen.

Anledning 2. Är invandringen. Det har både en direkt effekt och en indirekt. Den direkta är att invandrare drar ner snittet eftersom studietraditionen i tredje världen i regel är noll. Och den indirekta - nog så viktiga - som en lärarbekant brukar ondgöra sig över varje gång vi ses, är att de får lägga allt mer tid på elever som inte har basala kunskaper, eller rent stök. Mindre tid går då till de andra eleverna som förmodligen tappat sugen rätt snart med en taskig skolmiljö och tröttkörda lärare.

Det kommer bara bli värre, det är ett som är säkert. Politikerna kommer gagga sina vanliga "lösningar" helt utan effekt, ungefär som att anställa jobbcoacher på Arbetsförmedlingen. Ingen tänker erkänna hur svår problemet är och vad det beror på. Debatten kommer vara en tom kuliss precis som vanligt för att lura korkade väljare att något verkligen ska hända. Det är en tidsfråga innan skolan blir en klassfråga - bra privatskolor för vissa, och mer eller mindre kaos för resten.

toalettmysaren
2013-12-03, 18:16
Skulle lärarna helt plötsligt börja leverera om de fick högre löner? Det är sådant nys så man skrattar högt. Tvärtom så har de redan bra löner i förhållande till hur, var och när de arbetar och i förhållande till utbildning.

Jo men det är ju det jag menar. Jag har också svårt och se hur det blir någon automatisk förbättringar i skolan bara för att lärare får högre lön. När förbättringen är genomförd, då kan det möjligtvis bli aktuellt. :)

Givetvis sker det inte direkt, men om ett stort lönepåslag skulle ske, så skulle läraryrket bli attraktivt för annat än bara bottenskrapet och en och en annan driven kille eller tjej, för som det är nu, med låga ingångskrav på utbildningen och lågt lönetak så lockar du inte direkt gräddan av "talangpoolen".

Skulle ett rejält lönepåslag ske, så skulle intaget öka kraftigt då sökandeantalet skulle öka kraftigt för ty vi är alla giriga jävlar och då får helt plötsligt skolorna ett helt annat urvalsunderlag när det skall anställas lärare. Detta skulle ju ta en sisådär 30 år innan man fått bort all rost men förändringar skulle ju ske, läraryrkets status skulle även öka då mycket av statusen sitter i just lön och hur tufft det är att söka in.

Jämför med vad som skulle hända med t.ex. en tydlig superatletisk sport som NBA, skulle du kapa lönerna där med 99,9..% så skulle influx av ny talang inte finnas i samma omfattning som tidigare, utan en och en annan bolltrollare som älskar sporten skulle givetvis existera men den absoluta gräddan av atletisk talang skulle söka sig till de områden pengarna finns. exempelvis NFL eller andra sporter. Jag tror att exempelvis MMA skulle få sig en rejäl skjuts om NBA bara försvann över en natt :)

--

Finns lite undersökningar att googla, från bl.a harvard gällande lärare som får incentiv till att höja studieresultaten genom lönebonusar/högre lön. Så tanken har ju iaf väckts på annat håll tidigare, #2 i länklistan nedan exempelvis för den lässugne.

https://www.google.se/search?q=if+teachers+were+given+a+salary+raise&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&gws_rd=cr&ei=6Q-eUrKbBsOl4AT-joEQ#q=student+performance+if+teachers+were+given+ incentive&rls=org.mozilla:sv-SE%3Aofficial

xodd
2013-12-03, 18:26
Denna underbara skola. En hel drös elever klarar inte av att gå ut högstadiet med godkända betyg. En del slutför eller klarar inte av gymnasiet. Lägg där till att vi har en enorm brist på lågkvalificerade arbeten i Sverige så bådar det inte jätte gott för framtiden.

Jag skulle vilja påstå att vi står inför enorma problem i Sverige. Detta är bara den långsamma starten.

Tricce
2013-12-03, 18:26
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article16325036.ab

"Det fria skolvalet presenteras oftast som elevens möjlighet att välja den bästa skolan. Men det är medelklassens barn som väljer medan underklassens ungar får gå i områdets skola.

Så bildas elitskolor och skolor med sämre resultat. Klyftorna handlar inte om dåligt utbildade invandrarbarn, för skillnaderna består även när forskarna plockar bort barn från särskilt utsatta länder.

Sverige är ett klassamhälle helt enkelt. Ett samhälle som inte tar hand om alla sina barn."

supercharge
2013-12-03, 18:38
Det bästa som hade kunnat ända Sverige vore att lägga ner hela skolverket. Utbildningen för naturämnena liksom läroplanen kan sätta i händerna på en nämnd från KTH och Chalmers och Samhällsämnena kan vi ge till Uppsala och Lunds universitet som får utarbeta en seriös undervisningsplan.

Officerare i armén kopplas till lärarutbildningen för att fokusera hårt på ledarskap, gruppdynsmik och hantering av stökiga element. En tillsynsnämnd tillsätts under ledning av psykologen David Eberhard. Nolltolerans mot stök inleds under en period på två år, skolor som inte kan bevisa att de kan tillhandahålla en lugn och trygg arbetsmiljö stängs omgående. Notoriskt bråkiga elever sätts under obligatorisk utvärdering av en grupp specialiserade psykologer och om de inte anses kunna fungera i en vanlig skolmiljö, och innebär en fara gentemot andra barn så förflyttas de till särskola.

Vidare instiftar staten en jättesatsning på matematik i grundskolan. Nu hade man kanske fått tillbaka lite av en vettig skola igen.

Lance Uppercut
2013-12-03, 18:40
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article16325036.ab

"Det fria skolvalet presenteras oftast som elevens möjlighet att välja den bästa skolan. Men det är medelklassens barn som väljer medan underklassens ungar får gå i områdets skola.

Så bildas elitskolor och skolor med sämre resultat. Klyftorna handlar inte om dåligt utbildade invandrarbarn, för skillnaderna består även när forskarna plockar bort barn från särskilt utsatta länder.

Sverige är ett klassamhälle helt enkelt. Ett samhälle som inte tar hand om alla sina barn."

Klassiskt aftonbladet. Det är givetvis det fria valet som är problemet, inte att vissa föräldrar inte utnyttjar möjligheten att välja. *facepalm*
Noll ansvar hos individen som vanligt.

bubbaklubba
2013-12-03, 18:46
Svenska elevers snitt går ner därför att resurserna spenderas i de invandrartäta områdena. Men även för att klasser med lite mer invandrare även är stökigare, vilket förstör arbetsron..

TranceII
2013-12-03, 18:48
Svenska elevers snitt går ner därför att resurserna spenderas i de invandrartäta områdena. Men även för att klasser med lite mer invandrare även är stökigare, vilket förstör arbetsron..

Hur mycket mindre får de skolorna nu som inte ligger i invandrartäta områden jämfört med 2003?

EDIT: Skrev fel datum

Alkro
2013-12-03, 18:52
Vi har byggt upp ett samhälle där drömjobbet är att göra app:ar för google eller konsulta på någon PR-byrå. Givetvis skapar den här typen av samhälle ett förakt för naturvetenskap och matematik.

bubbaklubba
2013-12-03, 18:58
Ja för det är ju dom som gör google appar som är problemet med dagens sverige.

Alkro
2013-12-03, 19:00
Ja för det är ju dom som gör google appar som är problemet med dagens sverige.

Inte personerna som sitter på google som är problemet. Jag menar att problemet är att många unga vill bara hålla på med sådant. Hur många som går på gymnasiet tror du säger att de vill bli ingenjörer? Alla vill ha "kreativa" jobb som tillför samhället absolut ingenting. Vi har satsat alldeles för mycket på "mjuka" utbildningar i Sverige medan t.ex. länder som Kina satsar hårt på utveckling av ingenjörskonst och liknande. Skolan är ofta en spegling av samhället i stort.

Lance Uppercut
2013-12-03, 19:01
Vi har byggt upp ett samhälle där drömjobbet är att göra app:ar för google eller konsulta på någon PR-byrå. Givetvis skapar den här typen av samhälle ett förakt för naturvetenskap och matematik.

Finns nog inte många programmerare som är dåliga på matte...

Ponde
2013-12-03, 19:03
Inte personerna som sitter på google som är problemet. Jag menar att problemet är att många unga vill bara hålla på med sådant. Hur många som går på gymnasiet tror du säger att de vill bli ingenjörer? Alla vill ha "kreativa" jobb som tillför samhället absolut ingenting. Vi har satsat alldeles för mycket på "mjuka" utbildningar i Sverige medan t.ex. länder som Kina satsar hårt på utveckling av ingenjörskonst och liknande. Skolan är ofta en spegling av samhället i stort.
Mycket få blir ingenjörer som faktiskt "bidrar" till utvecklingen (forskare och entreprenörer). cofffee

Alkro
2013-12-03, 19:04
Finns nog inte många programmerare som är dåliga på matte...

Jag vet flera som jobbar(bland annat min syster) med att göra hemsidor och app:ar som inte läst en enda kurs i matematik och själva programmeringen verkar ju sköta sig själv för det mesta. Det handlar bara om att vara "kreativa" och "sälja" idéer till kunden. Självklart finns det programmerare som är grymma på matte men det känns som att hela "app-kulturen" är fördummande.

Crippa90
2013-12-03, 19:05
Olika kommuner satsar olika vilket leder till varierande kvalité. Ska jag spekulera så leder det till att kommunerna som har det sämst ställt inte kan spendera lika mycket på skolan vilket ger sämre kvalité och en nedåtgående spiral där sänkt utbildningsnivå ger en fattigare kommun vilket i sin tur gör att man kan spendera ännu mindre på skolan samtidigt som den blir ännu mer resurskrävande.

Jag kan förstå att vissa kommuner ger skolan alldeles för lite pengar, men är det ett generellt problem? Känns spontant som att skolan överlag kostar en hel del pengar. Har resurserna till skolan minskat jämfört med förr?

Går att dela upp eleverna baserat på nationella prov. Då skulle medelpresterande och högpresterande elever få tid och uppmärksamhet från lärarna och prestera ännu högre men problemet är att man samlar de lågpresterande vilket kan skapa ännu större problem för dem.

Kanske går det att hänvisa till att det inte ger några konsekvenser att bete sig illa men har man ändå inga ambitioner att studera vidare så finns det inget man kan göra. Hålla samtal med föräldrarna som redan är förtvivlade över att barnen vägrar att lyssna på dem?

Är det inte detta som sker nu redan, fast att det är föräldrarna som väljer bra skolor till bra barn snarare än att betygen gör det? Det har fått en hel del kritik men samtidigt var inte heller sossarna emot det sist jag hörde.

Sen får man fråga sig vad som känns moraliskt korrekt. Är det rätt att sätta lite bråkstakar överallt bland duktiga för att öka medelbetyget (inte sagt att det är en given konsekvens men det brukar vara det som sägs), samtidigt som det drabbar de som är duktiga och sköter sig?

Givetvis sker det inte direkt, men om ett stort lönepåslag skulle ske, så skulle läraryrket bli attraktivt för annat än bara bottenskrapet och en och en annan driven kille eller tjej, för som det är nu, med låga ingångskrav på utbildningen och lågt lönetak så lockar du inte direkt gräddan av "talangpoolen".

Jag säger inte att du har fel och givetvis kan det ha effekt, frågan är hur stor. Kommer ett par fler tusenlappar verkligen locka så många fler till att bli lärare? Effekten lär också dröja rätt länge (måste locka in folk på en 5årig utbildning först). Man borde prioritera sånt som ger effekt väldigt snart tycker jag.

Lance Uppercut
2013-12-03, 19:05
Jag vet flera som jobbar(bland annat min syster) med att göra hemsidor och app:ar som inte läst en enda kurs i matematik och själva programmeringen verkar ju sköta sig själv för det mesta. Det handlar bara om att vara "kreativa" och "sälja" idéer till kunden. Självklart finns det programmerare som är grymma på matte men det känns som att hela "app-kulturen" är fördummande.

Någon måste ju programmera skiten? Hur kan den sköta sig självt..? Jag vet inte vilka verktyg de använder iaf men min bror har programmerat appar och jag vet att det för honom var en hel del matematik inblandat. Eller ja, egentligen logiskt tänkande men de går ju hand i hand.

Tolkia
2013-12-03, 19:05
Givetvis skapar den här typen av samhälle ett förakt för naturvetenskap och matematik.
Jag tror att ett större problem när det gäller just matematik är att det utmålas som något man föds bra eller dålig i; att det inte har något alls att göra med hur mycket tid man lägger ned, utan antingen är man begåvad eller så är man obegåvad och då kan man lika gärna skita i att lägga ned tid på det, eftersom man aldrig kommer att bli annat än dålig. Konstigt att inte eleverna dras till ett ämne som från start utmålas som omöjligt ...? Mitt intryck är att svartvitt-tänkandet har gått fram överlag; antingen har man bra förutsättningar eller så är man körd; antingen är man smart eller så är man dum (antingen har man bra gener eller så spelar det ingen roll hur man tränar, man förblir en räka/smalfet/etc ändå). Det framstår som ett effektivt sätt att ta död på all ambition. Jag har iofs skrivit epos om detta tidigare, så jag skall avstå från att göra det igen.

TranceII
2013-12-03, 19:06
Mycket få blir ingenjörer som faktiskt "bidrar" till utvecklingen (forskare och entreprenörer). cofffee

Hur tror du Volvo får fram nya versioner av sina lastbilar? Eller Ericsson får fram sina nya länkar?

Alkro
2013-12-03, 19:10
Jag tror att ett större problem när det gäller just matematik är att det utmålas som något man föds bra eller dålig i; att det inte har något alls att göra med hur mycket tid man lägger ned, utan antingen är man begåvad eller så är man obegåvad och då kan man lika gärna skita i att lägga ned tid på det, eftersom man aldrig kommer att bli annat än dålig. Konstigt att inte eleverna dras till ett ämne som från start utmålas som omöjligt ...? Mitt intryck är att svartvitt-tänkandet har gått fram överlag; antingen har man bra förutsättningar eller så är man körd; antingen är man smart eller så är man dum (antingen har man bra gener eller så spelar det ingen roll hur man tränar, man förblir en räka/smalfet/etc ändå). Det framstår som ett effektivt sätt att ta död på all ambition. Jag har iofs skrivit epos om detta tidigare, så jag skall avstå från att göra det igen.

Ja men samtidigt handlar det ju om att vuxna måste vara förebilder för barn och visa att matematik och naturvetenskap är viktigt och intressant. Jag tycker att det är så jävla sorgligt när 10-åringar säger att de vill bli "ekonom" när de blir stora, så jävla fantasilöst. Själv ville jag bli astronaut eller rymdforskare.

Crippa90
2013-12-03, 19:13
Mycket få blir ingenjörer som faktiskt "bidrar" till utvecklingen (forskare och entreprenörer). cofffee

Bara typ alla. Sjukt få.

toalettmysaren
2013-12-03, 19:14
Crippa90, snabba fixes är oftast bara tillfälligt och sällan en verklig lösning. mitt förslag var över en 30 års period för det är det enda sättet jag ser en (rejäl, inte bara några tusenlappar) lönehöjning vara till hjälp. Förutom processen med sökandeökning/intagsökningen och den efterkommande statusökningen pga kvaliteten lärare som kommer in så tar det ju ett tag skölja ur dem som naglar sig fast med lång anställning till pension t.ex :)

Omvända skulle ju hända med hög lön/hög status yrken också om man skulle kapa lönen hårt. Den mesta "talangen" skulle söka sig elsewhere.

SeeYay
2013-12-03, 19:17
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sverige-samst-i-klassen/


Pinsamt.

Ponde
2013-12-03, 19:22
Bara typ alla. Sjukt få.

Fel. De flesta ingenjörer jobbar med lika värdelöst linje-arbete som andra arbetare, bara att de måste räkna lite mera och skriva under fler papper.

(farsan är dip.ingenjör)

Ponde
2013-12-03, 19:23
Hur tror du Volvo får fram nya versioner av sina lastbilar? Eller Ericsson får fram sina nya länkar?
Du vet väl att dessa är multinationella företag?

Angående nya versioner så är det ju endast små grupper med begåvade ingenjörer som faktiskt planerar och gör dessa, resten funkar mest som chefer och "kvalitetskontrollanter" på ställen där de byggs.

TranceII
2013-12-03, 19:28
Du vet väl att dessa är multinationella företag?

Angående nya versioner så är det ju endast små grupper med begåvade ingenjörer som faktiskt planerar och gör dessa, resten funkar mest som chefer och "kvalitetskontrollanter" på ställen där de byggs.

Du vet att det finns en chans att du pratar med människor som har erfarenhet av vad de skriver om va?

Tolkia
2013-12-03, 19:29
du vet att det finns en chans att du pratar med människor som har erfarenhet av vad de skriver om va?
Burrrrnnnnn.

speedy83
2013-12-03, 19:32
Skulle lärarna helt plötsligt börja leverera om de fick högre löner? Det är sådant nys så man skrattar högt. Tvärtom så har de redan bra löner i förhållande till hur, var och när de arbetar och i förhållande till utbildning.

Kan bara instämma.

Crippa90
2013-12-03, 19:39
Crippa90, snabba fixes är oftast bara tillfälligt och sällan en verklig lösning. mitt förslag var över en 30 års period för det är det enda sättet jag ser en (rejäl, inte bara några tusenlappar) lönehöjning vara till hjälp. Förutom processen med sökandeökning/intagsökningen och den efterkommande statusökningen pga kvaliteten lärare som kommer in så tar det ju ett tag skölja ur dem som naglar sig fast med lång anställning till pension t.ex :)

Omvända skulle ju hända med hög lön/hög status yrken också om man skulle kapa lönen hårt. Den mesta "talangen" skulle söka sig elsewhere.

Jag brukar inte heller vara ett fan av quick fixes men tydligen har både Polen och Norge lyckats på väldigt kort tid så jag undrar vad det är dom gör som vi missar?

Fel. De flesta ingenjörer jobbar med lika värdelöst linje-arbete som andra arbetare, bara att de måste räkna lite mera och skriva under fler papper.

(farsan är dip.ingenjör)

Du vet väl att dessa är multinationella företag?

Angående nya versioner så är det ju endast små grupper med begåvade ingenjörer som faktiskt planerar och gör dessa, resten funkar mest som chefer och "kvalitetskontrollanter" på ställen där de byggs.

Fantastiskt roligt. Här har vi någon som uppenbarligen har koll.

(jag blev dip.ingenjör i lördags)

Allan
2013-12-03, 19:42
Höj nivån i tråden. Annars ryker den.

DPahkamaa
2013-12-03, 19:44
Skulle lärarna helt plötsligt börja leverera om de fick högre löner? Det är sådant nys så man skrattar högt. Tvärtom så har de redan bra löner i förhållande till hur, var och när de arbetar och i förhållande till utbildning.

Hur resonerar du då? Tycker personligen att jag har ganska risig lön efter 6 års studier med ~50 timmars arbetsveckor i oventilerade lokaler med hög ljudnivå.

panzerpig
2013-12-03, 20:39
En lite gammal men passande serie i ämnet: http://www.galago.se/blogg/exakt-hur-illa-stallt-det-ar-med-den-svenska-skolan

Pudzianovski
2013-12-03, 20:46
Det finns länder som ändå gått framåt ganska mycket. Polen till exempel som jag nämnde i början av tråden. Även Tyskland har gått fram mycket enligt annan artikel på DN. Flera "experter" verkar ha olika tankar om varför det blivit som det är. Jag tror själv att det är flera orsaker bakom resultaten. Kanske borde vi bland annat titta på andra länders framgång och hur de förändrat situationen till det bättre. Jag är inte lärare själv men det är intressant att höra deras åsikter om skolan.

R Scarpa27
2013-12-03, 20:56
jau miniräknare, google,spel, musik & hörlurar, nöje & appar = MOBILEN och internet 24h igång per dygn har ju inte gjort ungdomar klokare.

man har alla hjälpredor i mobilen.... ESCH de googlar jag...2 plus 2? vänta skola kolla räknarn på mobilen...

böcker, 56k modem och utan mobil hade gjort mer inlärning...
vet inte hur det är i dagens läge får man använda miniräknare på matten?

striskt förbjudet under min skoltid iaf, och då hade man inga mobiler med ständig uppkoppling, skoldata utan internet fanns i ung ålder.
men då fanns inte ens google =)...
altavista var standard och 56k uppkoppling.

r1kkie
2013-12-03, 21:00
jau miniräknare, google,spel, musik & hörlurar, nöje & appar = MOBILEN och internet 24h igång per dygn har ju inte gjort ungdomar klokare.

man har alla hjälpredor i mobilen.... ESCH de googlar jag...2 plus 2? vänta skola kolla räknarn på mobilen...

böcker, 56k modem och utan mobil hade gjort mer inlärning...
vet inte hur det är i dagens läge får man använda miniräknare på matten?

striskt förbjudet under min skoltid iaf, och då hade man inga mobiler med ständig uppkoppling, skoldata utan internet fanns i ung ålder.
men då fanns inte ens google =)...
altavista var standard och 56k uppkoppling.

Altavista + Evreka, nostalgi!

rooz
2013-12-03, 21:00
jau miniräknare, google,spel, musik & hörlurar, nöje & appar = MOBILEN och internet 24h igång per dygn har ju inte gjort ungdomar klokare.

man har alla hjälpredor i mobilen.... ESCH de googlar jag...2 plus 2? vänta skola kolla räknarn på mobilen...

böcker, 56k modem och utan mobil hade gjort mer inlärning...
vet inte hur det är i dagens läge får man använda miniräknare på matten?

striskt förbjudet under min skoltid iaf, och då hade man inga mobiler med ständig uppkoppling, skoldata utan internet fanns i ung ålder.
men då fanns inte ens google =)...
altavista var standard och 56k uppkoppling.

Du kanske skulle haft nytta av lite stavningskontroll på datorn?

speedy83
2013-12-03, 21:07
Du kanske skulle haft nytta av lite stavningskontroll på datorn?

Eller kanske bättra att LÄRA sig stava utan ett program som gör det åt en.....det hade varit något det.

R Scarpa27
2013-12-03, 21:13
Du kanske skulle haft nytta av lite stavningskontroll på datorn?

vissa bokstäver hänger inte med pga trådlöst sen har jag specialkommandon för , å ä och ö då jag använder italienskt tangentbord.

shadowfire
2013-12-03, 21:36
Jag var bäst i klassen i matte i 3 årskurser, planade ut i fjärde.
Varför?
Jag hade en "miniprofessor" som jag satt o lekte med i baksätet i bilen när vi åkte på semester.. den ställde massa frågor hela tiden o jag svarade.
Vi åkte genom skån... flåt danmark, tyskland, österrike, schweiz, ungern, östtyskland..

Väl i ettan, efter att jag försökte gifta mig med två tjejer samtidigt (de ska få sina kärleksbrev tillbkaa nu faktiskt när de fyller 40, har allt kvar) så var jag bäst i klassen i matte o svenska fram till fjärde klass. Då först kom lite folk ikapp.

Varför låg jag steget före? Varför gjorde jag multiplikation när de lärde ut substration? Jag hade en fånig apparat på batterier som hela tiden utmanade mig när vi åkte på semester.. idag hade man nog kallat det surfplatta, men jag vet inte om man hade använt samma attribut..

Vad det något i läroplanen som orsakade min framgång? heh.. nja... de beställde tre extraböcker o när jag var färdig med alla tre så gav de upp...
Åtta år senare så hatade jag matte. I gymnasiet. Sugämne! Varför? Ja för att jag hade varken intresse eller flyt för det längre... suck my d.... språk däremot, hellyeah!

Diomedea exulans
2013-12-03, 21:39
Jag läste "ridskolan" istället för "skolan" i rubriken.

Jag måste verkligen skaffa flickvän.

Malle1
2013-12-03, 21:46
I Malmö ska man nu ta pengar från skolor som levererar resultat och ge till de "behövande", som om det är problemet. Tydligen är inte alla barn lika mycket värda längre.....

R Scarpa27
2013-12-03, 21:53
Jag läste "ridskolan" istället för "skolan" i rubriken.

Jag måste verkligen skaffa flickvän.

true =) hrmm kollade du även på ridskolan på vhs/dvd? *popcorn*

annars googla...

Diomedea exulans
2013-12-03, 21:56
true =) hrmm kollade du även på ridskolan på vhs/dvd? *popcorn*

annars googla...

Nej, jag har bara hört om Ridskolan. Det räckte.

Herr Oberst
2013-12-03, 22:50
2 av tjejerna i ridskolan gick i min klass. Mina betyg blev inte bättre för det

Olegh
2013-12-03, 22:53
2 av tjejerna i ridskolan gick i min klass. Mina betyg blev inte bättre för det

Men läste ni läxor tillsammans?

Asdf
2013-12-03, 23:31
Det finns länder som ändå gått framåt ganska mycket. Polen till exempel som jag nämnde i början av tråden. Även Tyskland har gått fram mycket enligt annan artikel på DN. Flera "experter" verkar ha olika tankar om varför det blivit som det är. Jag tror själv att det är flera orsaker bakom resultaten. Kanske borde vi bland annat titta på andra länders framgång och hur de förändrat situationen till det bättre. Jag är inte lärare själv men det är intressant att höra deras åsikter om skolan.

Tycker polen är intressant! Jag tror att i deras fall har man starka värderingar kring arbete/utbildning ituttat sen barnsben av föräldrarna. Respekt för lärarna och skolväsendet.
Socioekonomiska faktorer verkar inte spela någon som helst roll där!

ChuckTesta
2013-12-03, 23:31
Är du muslim?

edit: familj i relation till samhälle och individuella erfarenheter är avgörande.

Nej jag är inte muslim, vad det nu skulle ha med saken att göra.

nyvaken
2013-12-03, 23:43
Förväntningarna på allt få allt serverat har höjts.

Ett snävt exempel: Var schysst och lät en bekants 19åring bo ett par helger hos mig pga en kurs. Han visste på fullt allvar inte hur man diskade för hand. Jag lagade sammanlagt en 7-8 måltider och han bidrog med 0kr, samt lyfte inte ett finger om jag inte sade åt honom. Var schysst och lätt honom låna ett par finbrallor för en kvällsgrej, och ställde fram knappnålar för att nåla upp byxbenen. Han gnällde på mig tre ggr att göra det åt honom, till slut gjorde han det själv. Med papperstejp. Han lämnade tillbaka byxorna med tejpen kvar.
Kalla mig gammal o gnällig, go ahead

The_RobRoy
2013-12-04, 05:46
Gött att veta att det är dagens svenska skolungdommar som ska betala min pension, det är nog bara att glömma.

Känslan av att bli omkörd..

https://www.scmp.com/sites/default/files/2013/12/04/25a9fdffc7b463eb75b6683d4ee45435.jpg

supercharge
2013-12-04, 05:58
Jag var bäst i klassen i matte i 3 årskurser, planade ut i fjärde.
Varför?
Jag hade en "miniprofessor" som jag satt o lekte med i baksätet i bilen när vi åkte på semester.. den ställde massa frågor hela tiden o jag svarade.
Vi åkte genom skån... flåt danmark, tyskland, österrike, schweiz, ungern, östtyskland..

Väl i ettan, efter att jag försökte gifta mig med två tjejer samtidigt (de ska få sina kärleksbrev tillbkaa nu faktiskt när de fyller 40, har allt kvar) så var jag bäst i klassen i matte o svenska fram till fjärde klass. Då först kom lite folk ikapp.

Varför låg jag steget före? Varför gjorde jag multiplikation när de lärde ut substration? Jag hade en fånig apparat på batterier som hela tiden utmanade mig när vi åkte på semester.. idag hade man nog kallat det surfplatta, men jag vet inte om man hade använt samma attribut..

Vad det något i läroplanen som orsakade min framgång? heh.. nja... de beställde tre extraböcker o när jag var färdig med alla tre så gav de upp...
Åtta år senare så hatade jag matte. I gymnasiet. Sugämne! Varför? Ja för att jag hade varken intresse eller flyt för det längre... suck my d.... språk däremot, hellyeah!

Det är ett av de stora problemen. Skolan är anpassad efter något slags bisarrt genomsnitt, och alla som faller utanför ramarna passar inte - särskilt de som är snabbare än andra, som överhuvudtaget inte får några extraresurser alls, eftersom de ändå klarar utbildningen.

Jag förstår överhuvudtaget inte varför man inte skulle kunna ha en central plan för individer som visar intresse eller fallenhet för vissa ämnen istället för att strunta i dem. Det är inte direkt svårt att hitta uppgifter på hur svår nivå som helst, och man behöver inte ens köpa böcker. Man skulle kunna sätta ihop ett gäng kompendium (gemensamma för hela landet) att skriva ut vid behov, som utmanar eleven att hela tiden lära sig nya saker, och ta sig till en ny nivå.

Sedan är det förstås ett problem att lärarna inte har tillräcklig kompetens. Egentligen borde en lärare i t.ex. matematik och fysik läsa dessa ämnen på universitetsnivå istället för en massa trams, så att alla lärare kan mycket mer än vad de behöver - och därmed har en väldigt solid grund och genuin förståelse i de ämnen som de lär ut. Det borde också vara mycket enklare för t.ex. ingenjörer och dylikt att bli lärare på högstadie och gymnasium, och de borde erbjudas bra löner för att bli det för den kompetens de besitter.

Istället har vi en läroplan där kunskapsmålen hela tiden urholkas, och en lärarutbildning som anpassas till denna urholkning där läraren mest tydligen ska kunna precis så mycket som man prognosticerat att det ska krävas. Det är egentligen väldigt iroiskt att man satsar så mycket på en massa flumpedagogik, när den överlägset bästa pedagogiken är att ha väldigt solid förståelse för det ämne man ska lära ut, så man kan göra det på olika sätt, med olika infallsvinklar.

MrBoris
2013-12-04, 06:06
Det är definitivt attityden hos ungdomar som gör att de suger i skolan. Med en dålig inställning kommer man ingenvart oavsett hur smart man är. Det är klart att klara gymnasie/universitetsutbildning med en slapp attityd funkar alltid om man är någorlunda intelligent, men sen ska du se att det skiter sig när arbetsuppgifterna/forskningen/whatever hänger på att man verkligen har förstått.

DPahkamaa
2013-12-04, 08:45
http://www.dn.se/nyheter/sverige/experter-inratta-en-kriskommission/

Ytterligare en faktor till elevernas sjunkande kunskaper är att lärarnas tid går allt mer åt att administrera kontrollverktyg. Följden blir att lärarna inte förmår skapa lust att lära hos eleverna, enligt docent Joanna Giota som gjort Skolverkets undersökning.

Dessutom måste lärarna få mer makt och arbetsro, menar experterna. Politikerna måste sluta detaljstyra och att misstro yrkesgruppen.

– Jag skulle önska att man fick ett lugn gällande reformverksamhet och i stället ge tilltro tillbaka till lärarna, säger Ulf P Lundgren till TT, en av grundarna av Pisa-undersökningen, tidigare generaldirektör för Skolverket och nu professor vid Uppsala universitet.

TomasB
2013-12-04, 10:09
http://www.dn.se/nyheter/sverige/experter-inratta-en-kriskommission/

Ett av de största problemen är att sossarna nedmonterade lärarkåren på 60 talet. Man ansåg att lärarna om de var för välbetalda - sannolikt var borgare och därför ville man få in mer proletärer (ergo sänka lönerna). Ty borgare lär säkerligen ut borgerliga åsikter och folket blir kapitalister.

Innan dess brukade man faktiskt jämföra lärarlöner med VD löner - typ en VD lön skall vara 1½ lärarlön. Ett statusyrke då.


En till sak som gör mig så jävla less är den naiva synen på första, andra och tredje generationens invandrare. En god vän till mig är lärare i ett av Sveriges mest utsatta områden. Han har tre klasser. Totalt uppskattar han att 4 personer kommer få godkänt. Totalt. Hur fan ska en kille som bott 3 år i Sverige kunna klara av gymnasiet med i bästa fall mediokra förkunskaper på ett språk han knappt behärskar?

Hur kan detta inte påverka det övergripande resultatet???

DPahkamaa
2013-12-04, 10:24
Ett av de största problemen är att sossarna nedmonterade lärarkåren på 60 talet. Man ansåg att lärarna om de var för välbetalda - sannolikt var borgare och därför ville man få in mer proletärer (ergo sänka lönerna). Ty borgare lär säkerligen ut borgerliga åsikter och folket blir kapitalister.

Innan dess brukade man faktiskt jämföra lärarlöner med VD löner - typ en VD lön skall vara 1½ lärarlön. Ett statusyrke då.

Ja, hade lärare fortsatt vara ett högstatusyrke hade nog situationen idag varit helt annorlunda.

Ett annat enormt problem är att skolan är ett enda stort politiskt experiment. Skolan måste göras mer självständig från politiska svängningar och få fokusera på sitt kärnuppdrag: kunskap och förbereldese inför arbetsliv eller fortsatta studier. Nu får vi lärare tyvärr inte göra det. Det ska daltas i allt möjligt annat.

Hade jag fått styra fritt över min undervisning och arbetssituation finns det en jäkla massa jag hade skalat bort för att lämna utrymme åt just kunskap. Tyvärr är jag tjänsteman och kan inte hitta på egna mål utan måste följa läroplanen.

TranceII
2013-12-04, 11:16
Hur kan detta inte påverka det övergripande resultatet???

Du får tänka på att siffrorna handlar om hur stor försämring det varit sedan 2003. Det är klart att Sveriges sämsta områden har vansinnigt dåliga resultat och att det drar ner medelsiffrorna men det man får fråga sig är:

Förklarar ökningen av andelen invandrare med 3 procentenheter samt gruppens generella minskning i resultat sedan 2003 att Sverige som helhet har fallit så mycket?

Enligt rapporten gör det inte det. Det beror till största del på grund av etniska svenskar har tappat och då även högpresterande grupper.

speedy83
2013-12-04, 11:20
Ja, hade lärare fortsatt vara ett högstatusyrke hade nog situationen idag varit helt annorlunda.

Ett annat enormt problem är att skolan är ett enda stort politiskt experiment. Skolan måste göras mer självständig från politiska svängningar och få fokusera på sitt kärnuppdrag: kunskap och förbereldese inför arbetsliv eller fortsatta studier. Nu får vi lärare tyvärr inte göra det. Det ska daltas i allt möjligt annat.

Hade jag fått styra fritt över min undervisning och arbetssituation finns det en jäkla massa jag hade skalat bort för att lämna utrymme åt just kunskap. Tyvärr är jag tjänsteman och kan inte hitta på egna mål utan måste följa läroplanen.

På vilket sätt tror du?

Diomedea exulans
2013-12-04, 11:27
Det är definitivt attityden hos ungdomar som gör att de suger i skolan. Med en dålig inställning kommer man ingenvart oavsett hur smart man är. Det är klart att klara gymnasie/universitetsutbildning med en slapp attityd funkar alltid om man är någorlunda intelligent, men sen ska du se att det skiter sig när arbetsuppgifterna/forskningen/whatever hänger på att man verkligen har förstått.

+ 10 000.

Sveriges urkassa skola har ingenting med politik att göra. Eller lärare. Eller ekonomi. Man hade kunnat kasta in tio gånger mer pengar i skolsystemet; man hade lika gärna kunnat kasta pengarna i sjön.

Om du är en svensk tonåring måste du vara dålig i skolan för att anses som "cool", det är grundproblemet.

BigSpawn
2013-12-04, 11:33
+ 10 000.

Sveriges urkassa skola har ingenting med politik att göra. Eller lärare. Eller ekonomi. Man hade kunnat kasta in tio gånger mer pengar i skolsystemet; man hade lika gärna kunnat kasta pengarna i sjön.

Om du är en svensk tonåring måste du vara dålig i skolan för att anses som "cool", det är grundproblemet.

Så du menar att detta fenomen endast existerar i Sverige och inte i tex Finland som det går betydligt bättre för?