handdator

Visa fullständig version : Ryggont!


hum
2004-03-11, 18:31
Har haft ont i nedre ryggen/höften och svanskotan en tid, och det börjar bli jobbigt.

Det onda sitter i ryggslutet, oftast bara på vänstra sidan. Det gör ont att böja sig framåt, det gör ont att spänna, alltså om man svankar hårt. Det sticker till, och strålar ut neråt, i höft/gluteusområdet.

Har varit öm i svanskotan rätt länge, så som det blir när man ramlar med snowboard eller ngt, men det har inte gått över. Har för mig att det började nån gång runt jul eller lite tidigare, vet ej varför.
Ryggontet uppstod också runt jul ungefär. I början bara lite ibland, men de senaste månaderna har det alltid funnits där, ibland lite bättre, men aldrig gått över helt.

Har under denna tid försökt kurera det med mkt lätt korsryggsträning (högreps bellybacks utan vikt), ingen träning, stretcha gluteus och korsryggen - ingenting har hjälpt.

Och ja, jag har sökt hjälp. Men att gå till sjukgymnasten utan remiss kostar ju 350kr/besök, inget jag har råd med. Bokade läkartid för nån månad sen, fick den 16 mars, blev uppskjuten till den 29, och det är vad jag går och väntar på nu.

Sitter ju en hel del om dagarna, dagtid i billiga kontorsstolar, hemma har jag en Arås från Ikea - http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&productId=11154&langId=-11&parentCats=10121*10403

Oj vad långt det blev.

Vad jag ville komma fram till: Någon som har tips på vad man kan göra i väntan på sjukgymnast? Nån stretchövning eller whatever :)

Klein
2004-03-11, 20:00
Låter som du har nån muskel som klämmer på en nerv. Hade själv en låsning i sådan stil så att jag inte kunde böja mig framåt överhuvudtaget. Det tar flera månader att bli av med det värsta och du kommer antagligen att ha små känningar av det - till och från - i resten av ditt liv. Träna lätt och ha tålamod så ska du nog se att de värsta problemen försvinner. Vad du än gör så sluta inte träna.

En övning du kan pröva är stående ryggresningar varje morgon - funkade för mig och är rätt skonsamt mot ryggen.

Johan O
2004-03-11, 23:18
Hade liknande symtom i yngre tonåren när jag växte som mest på längden. ständig smärta på ena sidan av nedre ryggen, precis ovanför höften.
Visade sig att mitt ena ben hade vuxit ifrån det andra och var nån centimeter längre. Det hela löstes med ett litet inlägg i skon. Tog något år sen hade benet växt ikapp, och då kunde jag ta bort inläggen.

henke_76
2004-03-12, 00:00
Jag har just nu känningar av precis det du beskriver, har det lite till och från =(
Jobbigt är det, men för min del har det kommit och gått i många år sedan jag var 16. (sen jag slavade på ett sommar jobb )

Ska försöka hitta ngn bra napprapat som kan kolla på det om det är ngt som kan göras.

Annars så får man väll leva med det :furious:

CoRe_85
2004-03-12, 01:36
Originally posted by hum
Och ja, jag har sökt hjälp. Men att gå till sjukgymnasten utan remiss kostar ju 350kr/besök, inget jag har råd med. Bokade läkartid för nån månad sen, fick den 16 mars, blev uppskjuten till den 29, och det är vad jag går och väntar på nu.


Är du säker på att det kostar 350kr? Jag var där utan remiss, har för mig att det inte kostade så mkt, men iaf. Kanske kan vara värt det ändå, när du kommer över ~900kr så får du frikort.

nordland
2004-03-12, 08:39
Tycker det låter som att det är Ichias närven spökar

swiftin
2004-03-12, 08:43
Jag har haft precis samma sak som du beskriver, även på samma plats. Vilade jag någon månad utan att springa, elleranstränga ryggen för mycket brukade det gå över någorlunda, men ibland så ´revs skadan upp igen om jag sprintade, när jag trodde det var "läkt".. Nu har jag ingen smärta kvar iaf!

Sparrisen
2004-03-12, 08:46
Jag har ont i samma område, men oftast enbart när jag kör sittandes kabelrodd. Det kvittar om jag sträcker ut ryggen eller om jag kör enbart med "armarna" och har ryggen fixerad i ett och samma läge. Sitter i nivå med korsryggen, på ena sidan och strålar ner i gluteus. Har haft det sedan i sommras. De senaste månaderna har jag dock knappt kännt av det, eftersom jag undvikit övningen...

z_bumbi
2004-03-12, 10:30
Är det ett allmänt hat mot naprapater, massörer eller kiropraktorer som råder på gymen?
Ju längre tid man går desto längre tid kan det ta att fixa det och det kostar mer pengar då man måste gå flera gånger.

Klein
2004-03-12, 14:00
Börjar man justera kotorna hos naprapat, kiropraktor etc så kommer dom att bli glappare och glappare och måste justeras hela tiden. De har en jäkla fin affärsidé där...

z_bumbi
2004-03-12, 14:55
Originally posted by Klein
Börjar man justera kotorna hos naprapat, kiropraktor etc så kommer dom att bli glappare och glappare och måste justeras hela tiden. De har en jäkla fin affärsidé där...

BS!

MasterChief
2004-03-12, 15:04
Originally posted by Klein
Börjar man justera kotorna hos naprapat, kiropraktor etc så kommer dom att bli glappare och glappare och måste justeras hela tiden. De har en jäkla fin affärsidé där...

http://www.addis-welt.de/smilie/smilie/kampf/chuckball.gif Kom med en korrekt anatomisk förklaring varför lederna i kotorna skulle bli glappare!

Allan
2004-03-12, 16:23
Originally posted by Klein
Börjar man justera kotorna hos naprapat, kiropraktor etc så kommer dom att bli glappare och glappare och måste justeras hela tiden. De har en jäkla fin affärsidé där...

Fördomar!

allan