handdator

Visa fullständig version : hur blir man inte bredare?


amini
2013-12-02, 22:56
konstig fråga för vissa kanske men här kommer det:
fullt medveten att kroppen har egen muskeldesign men man kan påverka det lite kanske iaf.
jag är naturligt bredaxlad och 193 cm lång och vill inte bli bredare i rygg eller bröstkorgen, men vill fortsätta att göra de starkare.
1. vilka övningar bör jag undvika helst (har redan lagt av med kabelkross)
2.jag tränar med endast tunga vikter dvs 3-6 reps
överkroppen senaste månaderna95%:
dips, chins, militärpress, row, hantelpress bröst luta 1 steg bara resten blir underkroppen och allt under samma dag 2x/vecka
det blir oxå en helkroppspass med kettlebells och så kallad "funktion" övningar

delizh
2013-12-02, 22:58
Varför vill du inte bli bredare?

amini
2013-12-02, 23:03
Varför vill du inte bli bredare?

alla har egen uppfattning om vad som är snyggt och jag gillar inte den typiska byggar bredden, utan en mer slim look.
jag är redan medfödd bredaxlad så det räcker.

delizh
2013-12-02, 23:05
Du kommer nog allt att bli bredare i ryggen av rows och chins.

amini
2013-12-02, 23:09
det var det jag var rädd för
hur undviker man det bäst
3-6 reps eller 6-9 reps?
ps pullups vs chins vilket gör dig bredare?

2scoop
2013-12-02, 23:11
sluta träna så undviker du det bra.
Du får göra som alla andra testa och utvärdera.

broman
2013-12-02, 23:11
det var det jag var rädd för
hur undviker man det bäst
3-6 reps eller 6-9 reps?
ps pullups vs chins vilket gör dig bredare?

8-12 repititioner brukar man säga är för maximal hypertrofi, så kör 15+ reps eller under 5 reps så satsar du mer på styrka/uthållighet :).

Jeml
2013-12-02, 23:13
chins, latsdrag, roddar, sidolyft osv gör dig bredare.

pullups bygger nog inte lika mycket bredd som chins. mer biceps. (min uppfattning).

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

amini
2013-12-02, 23:18
så om jag håller mig till under 5 reps eller över 15 reps som jag gör med kettlebells så borde jag inte växa lika mycket som jag hade gjort av att göra 8-12 reps?

ps tack för alla svaren

broman
2013-12-02, 23:24
så om jag håller mig till under 5 reps eller över 15 reps som jag gör med kettlebells så borde jag inte växa lika mycket som jag hade gjort av att göra 8-12 reps?

ps tack för alla svaren

Du lär växa men troligen inte lika mycket nä. Sen svarar folk olika på olika repsintervall men generellt är det så.

Cameltotem
2013-12-03, 00:25
biffproblem

filmjölk
2013-12-03, 01:08
Mitt tips är att du skall bygga upp massiva trapezius, med denna muskel överutvecklad kommer axlarna att se lite sluttande flaskhalsaktiga ut, och te sig mindre. Satsa även på att försöka bygga enorma överarmar, och just i kombinationen med överutvecklade trapezius så tar du bort det axelbreda intrycket, och samtidigt får du bort focus ifrån dina pecs.

zozofu93
2013-12-03, 01:13
Mitt tips är att du skall bygga upp massiva trapezius, med denna muskel överutvecklad kommer axlarna att se lite sluttande flaskhalsaktiga ut, och te sig mindre. Satsa även på att försöka bygga enorma överarmar, och just i kombinationen med överutvecklade trapezius så tar du bort det axelbreda intrycket, och samtidigt får du bort focus ifrån dina pecs.

Då ser man ju typ ut som Elliot hulse fast utan ben :D

exor
2013-12-03, 06:45
Träna bara ben, armar och mage. Problemet löst...

amini
2013-12-03, 07:05
det var ännu några bra råd, tack alla
kommer bli dips, pullup, militärpress, lutande hantel för bröstet, rodd(måste)
2x4 bara plus mycket mer underarmar. fortsätter som vanligt med ben och korsrygg.

delizh
2013-12-03, 07:59
Militärpress blir man väl och bredare utav i axlarna? :)

Danne2k
2013-12-03, 08:07
Kvinna snälla...

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2

BobaFett
2013-12-03, 09:28
chins, latsdrag, roddar, sidolyft osv gör dig bredare.

pullups bygger nog inte lika mycket bredd som chins. mer biceps. (min uppfattning).

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Det finns en studie som visar att ett grepp med handflatorna mot dig aktiverar lats mer än "vanliga" chins. Ett smalt greep med handflatorna mot dig är nummer ett när det gäller aktivering av lats och chins bakom nacken är näst bäst.

För övrigt är det nog ingen risk för TS att bli bredare om han är lång. Det är bara att köra på och skulle du bli osmakligt bred är det bara att sluta träna. Tyvärr så är muskler en färskvara oavsett hur länge man styrketränat. Tar flera år att bli stor men allt kan försvinna på veckor/månader.

Jeml
2013-12-03, 10:50
Det finns en studie som visar att ett grepp med handflatorna mot dig aktiverar lats mer än "vanliga" chins. Ett smalt greep med handflatorna mot dig är nummer ett när det gäller aktivering av lats och chins bakom nacken är näst bäst.

För övrigt är det nog ingen risk för TS att bli bredare om han är lång. Det är bara att köra på och skulle du bli osmakligt bred är det bara att sluta träna. Tyvärr så är muskler en färskvara oavsett hur länge man styrketränat. Tar flera år att bli stor men allt kan försvinna på veckor/månader.

gäller det även latsdrag bakom nacken?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

DenverBroncos
2013-12-03, 11:20
Det finns en studie som visar att ett grepp med handflatorna mot dig aktiverar lats mer än "vanliga" chins. Ett smalt greep med handflatorna mot dig är nummer ett när det gäller aktivering av lats och chins bakom nacken är näst bäst.

För övrigt är det nog ingen risk för TS att bli bredare om han är lång. Det är bara att köra på och skulle du bli osmakligt bred är det bara att sluta träna. Tyvärr så är muskler en färskvara oavsett hur länge man styrketränat. Tar flera år att bli stor men allt kan försvinna på veckor/månader.

Hmmm...min bild har alltid varit att smalt grepp med handflator mot dig har varit det grepp som aktiverar lats minst. Stämmer alltså inte?

Scratch89
2013-12-03, 11:23
Hmmm...min bild har alltid varit att smalt grepp med handflator mot dig har varit det grepp som aktiverar lats minst. Stämmer alltså inte?

Nope.

Diomedea exulans
2013-12-03, 11:23
Mitt tips som du troligen inte kommer gilla är "snap out of it". Klart som tusan du ska försöka bli så axelbred som det bara går. Jag vågar sätta 400 spänn på att du inom två år kommer ha ändrat ideal och bara bli axelbredare och axelbredare.

hnric
2013-12-03, 14:17
alla har egen uppfattning om vad som är snyggt och jag gillar inte den typiska byggar bredden, utan en mer slim look.
jag är redan medfödd bredaxlad så det räcker.

"Byggar bred", betyder det breda axlar/rygg eller framåtroterade axlar(utstickande armbågar med tummarna pekandes inåt)?

Vidden är ju ganska så genetisk, men den senare snedträningen går ju att motverka genom ett balanserat upplägg som tränar rygg i proportion till bröst/axlar. Möjligt med viss startsträcka beroende på ojämt det är till att börja med.

delizh
2013-12-03, 14:33
Mitt tips som du troligen inte kommer gilla är "snap out of it". Klart som tusan du ska försöka bli så axelbred som det bara går. Jag vågar sätta 400 spänn på att du inom två år kommer ha ändrat ideal och bara bli axelbredare och axelbredare.

1000kr sätter jag.

BobaFett
2013-12-03, 16:35
gäller det även latsdrag bakom nacken?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Latsdrag bakom nacken med brett grepp och handflatorna mot dig är nr 2 i aktivering av lats följt av hantelrodd med handflatan rakt framåt (d.v.s. inte mot kroppen som man brukar köra). Däremot så kan LD bakom nacke vara skadligt för axlar så man får vara försiktig.

Du kan läsa mer om det här: http://suppversity.blogspot.se/2011/08/suppversity-emg-series-gluteaus-maximus.html