handdator

Visa fullständig version : Vill börja satsa mer på powerlifting? (knäböj, marklyft, bänkpress)


NeverSurrender
2013-12-02, 21:25
Tjena! Jag är en grabb på 17 år som styrketränat 3-5 ggr i veckan i snart 2 år. Morgonvikt: 85 kg

Under denna period har jag tränat varje muskelgrupp enskilt en dag i veckan;
Exempelvis:
Måndag - Rygg/mage (Här tränar jag 6 set marklyft)
Tisdag - Armar (bicep/tricep)/mage
Onsdag - Axlar/mage
Torsdag - Ben (Här tränar jag 6 set knäböj)
Fredag - vila
Lördag - vila
Söndag - Bröst/mage (Här tränar jag 6 set bänkpress)

Detta schema varierar såklart beroende på hur jag mår osv, men så här brukar det se ut.

Hela meningen med denna tråd är då att jag vill ha tips & råd om hur ett styrkelyfts schema kan/ska se ut i min situation.

Det jag då "maxar" (1 rep) just nu i de tre delmomenten är;
Marklyft: 130 kg
Bänkpress: 85 kg
Knäböj: 120 kg

Är det någon ytterligare information som behövs så skriv gärna!
Annars är det bara komma med förslag och tips! Uppskattar alla tankar och ideér! :)

Linjedomarn
2013-12-02, 22:00
Börja med ett styrkelyftschema. Finns ett par att välja mellan och då blir det naturligtvis mer inriktning på de 3 olika lyften och variationer på dessa. Alltså inge fler pass med bara armar.

http://forum.gkk-styrkelyft.se/viewtopic.php?f=7&t=149

Där finns ett par länkade annars kan du söka på internet efter fler.

Lycka till med träningen.

mikaelj
2013-12-02, 22:06
Sök dig till din närmsta styrkelyftklubb. Var bor du?

Akufve
2013-12-02, 22:34
Tjena! Jag är en grabb på 17 år som styrketränat 3-5 ggr i veckan i snart 2 år. Morgonvikt: 85 kg

Det jag då "maxar" (1 rep) just nu i de tre delmomenten är;
Marklyft: 130 kg
Bänkpress: 85 kg
Knäböj: 120 kg


Av din kroppsvikt och dina 1RM att döma kanske det kan vara värt att köra en liten deload och köra typ Starting Strength eller Stronglifts och käka mycket mat för att pressa dina lyft en liten stund framöver, om du nu tänkt ligga på minst 85kg. Om inget annat så anpassar du dig iaf till att köra knäböj lite oftare, vilket jag tycker känns rimligt med ditt 1RM i det lyftet. Efter det kanske Texas Method eller något annat program där du ökar varje vecka istället för varje dag.

Bäst är ju så klart som mikaelj skrev att du söker dig till en styrkelyftarklubb.

Sök dig till din närmsta styrkelyftklubb. Var bor du?

Tänkte låna tråden med en snabb fråga - vet du om GKK fortfarande har medlemsstopp? Det blir tyvärr inget för min del pga ett crap knä men jag har en vän som är rätt sugen och senast han hörde av sig till klubben gick det tyvärr inte. Tack!

NeverSurrender
2013-12-02, 23:11
Tack för all hjälp! Jag bor nära en styrkelyftsklubb och ska försöka fråga runt lite, men ville fråga lite här på kolozzeum också!
Inte tränat knäböj på ett tag och det är just därför jag stått relativt still i vikten där!

amini
2013-12-02, 23:23
finns nog inte splitts i tyngdlyftning
så du får göre 3-5ggr knäböj, marklyft etc...
titta gärna på candito training hq youtube

mikaelj
2013-12-03, 06:48
Tänkte låna tråden med en snabb fråga - vet du om GKK fortfarande har medlemsstopp? Det blir tyvärr inget för min del pga ett crap knä men jag har en vän som är rätt sugen och senast han hörde av sig till klubben gick det tyvärr inte. Tack!

Det går alltid bra att börja träna på Slottskogsvallens gym (där GKK tränar), utan att vara medlem i klubben.

NeverSurrender
2013-12-03, 13:22
finns nog inte splitts i tyngdlyftning
så du får göre 3-5ggr knäböj, marklyft etc...
titta gärna på candito training hq youtube

Vad menar du? Att man tränar 3-5 ggr i veckan knäböj? och nästa vecka fortsätta med marklyft?

rooz
2013-12-03, 13:30
Du tränar lyften (mark,bänk,böj) 3-5ggr vecka.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2