handdator

Visa fullständig version : Hur mycket protein ska en 15 årig ha om dagen?


Jansfelt
2013-12-02, 20:04
Hej

Jag är en kille på 15 år som tränar 5 dagar i veckan och har gjort det i lite drygt 3 månader.
Jag väger nästan ingenting (53kg) och är 176 lång.
Vad jag har fått höra är att man ska få i sig runt 2g protein/kg kroppsvikt, så jag satsar på runt 105-120 per dag!
Jag har därför börjat med proteinpulver, för att hjälpa mig själv komma upp i det antalet. Jag tar cirka 1dl varje träningsdag och proteinpulvret innehåller 75% protein, är det bra eller dåligt?

Men nu till min riktiga fråga, är det skillnad på växande människa och fullvuxen människa i proteinintaget? Ska jag få i mig mindre protein (typ 1.5g/kg) eller kanske tillochmed mera, bara för att jag växer?

Vore väldigt tacksam för svar

2scoop
2013-12-02, 20:09
Proteinpulver funkar fint men jag hade ökat intaget av allt carbs, fett och protein så du kommer upp i vikt!

wilhelmblomgren
2013-12-02, 20:12
2-3g per kg. Men detta är dock tvivelaktigt. Det finns ingen bevisad effekt (vad jag vet) om du lägger dej på 2g eller 3g, ni får gärna rätta mej.

Svar på din fråga. Nej! kropp som kropp, men dock så har ju alla olika egenskaper och vanor med mat som man måste ta hänsynt till. Men Nä, i detta fallet är det sak samma.

Källa: Är själv 15 ;)

strikt
2013-12-02, 20:24
Ni behöver inte äta så mycket protein, ~70 gram protein räcker gott för er. Allt över det är bara en bonus. Ni ska inte börja fastna i något optiträsktänk.

Vanlig mat duger gott för er. Med fördel att ni kanske äter några fler kvällsmackor med skivat/stekt ägg eller liknande.

Ni ska bara äta och träna. Det är först när ni märker att ni börjar bli feta som ni kan fundera på matupplägget. Fram tills dess ska ni träna och ha kul och bara äta äta äta.

Gober
2013-12-02, 20:29
En femtonåring ska äta det som serveras hemma och i skolan, så är det med det. Några extra glas mjölk och lite extra mat på tallriken där hemma räcker långt för att uppfylla behovet. Det som är viktigt är att lära sig träna rätt och hårt.

Dewon
2013-12-02, 20:34
En tränande människa behöver mer protein än någon som inte tränar, oavsett om du fortfarande växer eller inte hörde jag i annan kommentar här på forumet.

1,0-2,0g / kg tycker jag låter rimligt. Vilket proteinpulver du använder spelar inte direkt någon roll, se till att ligga runt 100g per dag.

wilhelmblomgren
2013-12-02, 20:34
Ni behöver inte äta så mycket protein, ~70 gram protein räcker gott för er. Allt över det är bara en bonus. Ni ska inte börja fastna i något optiträsktänk.

Vanlig mat duger gott för er. Med fördel att ni kanske äter några fler kvällsmackor med skivat/stekt ägg eller liknande.

Ni ska bara äta och träna. Det är först när ni märker att ni börjar bli feta som ni kan fundera på matupplägget. Fram tills dess ska ni träna och ha kul och bara äta äta äta.

Jojo, visst fördelen kanske inte är så märkvärdig, men skillnad gör det. Om det är placebo eller inte vågar jag inte förespråka. Men det känns som styrkan kommer snabbare när jag håller högt på proteinet.

Dock så har det blivit som en hobby och jag ser inga nackdelar i det. Det händer ju ganska ofta då man käkar "skit" och struntar i alla stats. Brukar i vanliga fall bara höfta mitt käk.

1 kycklingfilé ≈ 250g ≈ 50g protein...

Ozziking
2013-12-02, 21:02
precis som ovanstående.. Jag har alltid ( och kommer alltid ) älskat kött och proteinrika livsmedel ända sen jag föddes. Växt upp med det liksom. Alltid ätit mycket av det så jag tror nätan att jag åt mer protein när jag var mindre än vad jag gör nu. * Tough life*

Gober
2013-12-02, 21:05
precis som ovanstående.. Jag har alltid ( och kommer alltid ) älskat kött och proteinrika livsmedel ända sen jag föddes. Växt upp med det liksom. Alltid ätit mycket av det så jag tror nätan att jag åt mer protein när jag var mindre än vad jag gör nu. * Tough life*

Jo det är faktiskt ganska vanligt att man matar nyfödda barn med kött.

Jeml
2013-12-02, 21:07
En femtonåring ska äta det som serveras hemma och i skolan, så är det med det. Några extra glas mjölk och lite extra mat på tallriken där hemma räcker långt för att uppfylla behovet. Det som är viktigt är att lära sig träna rätt och hårt.

totally agreed.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Gober
2013-12-02, 21:09
En tränande människa behöver mer protein än någon som inte tränar, oavsett om du fortfarande växer eller inte hörde jag i annan kommentar här på forumet.

1,0-2,0g / kg tycker jag låter rimligt. Vilket proteinpulver du använder spelar inte direkt någon roll, se till att ligga runt 100g per dag.

Äter man "vanlig" husman eller vad som serveras hemma så behöver man inte sitta och tänka på hur många gram protein man får i sig. Det räcker att tänka att man behöver äta lite extra, ett extra glas mjölk till maten, lite extra kött på tallriken. Dessutom får man inte glömma att man ska räkna allt protein, dvs det du får i dig från en hel ostmacka, det du får i dig från havregryn, pasta osv, inte bara "fullvärdigt" protein. Allt detta löser sig om man äter tillräckligt mycket av bra balanserad, varierad kost. Att komma upp i tillräcklig mängd protein är inga problem.

Vad jag försöker säga är att enligt mig är det ohälsosamt för en så ung person att öht tänka i dessa banor. Det har vi ju redan två exempel på i denna tråden, dvs personer som drabbats av optionani på mer eller mindre extrem nivå.

Ozziking
2013-12-02, 21:39
Jo det är faktiskt ganska vanligt att man matar nyfödda barn med kött.

faktiskt.

tror du förstår vad jag menar. Så snart tutten var ur munnen var det kött för min del iallafall.

R Scarpa27
2013-12-02, 21:47
faktiskt.

tror du förstår vad jag menar. Så snart tutten var ur munnen var det kött för min del iallafall.

sanningen?
uppvuxen med burger boobs.
http://thefairjilt.com/wp-content/uploads/2013/11/arbys-burger-boobs-16269-1234643748-12.jpg

centralt
2013-12-02, 22:53
Aktiva har högre proteinbehov än inaktiva pga ökat energibehov/inflammationer/skadade muskelfibrer och störst behov av protein per kg kv är spädbarn och tonåringar (vissa källor säger +10%). Proteinet ska räcka för att bl.a bilda elastin, kollagen, hormoner, enzymer, transportprotein (hemoglobin te.x) osv.

Men för att vara moraltant som de andra så säger jag att du inte ska behöva tänka onödigt mycket på ditt intag, pricka kring 100g dag och 20g efter träning.

smeander
2013-12-03, 10:13
Hej

Jag är en kille på 15 år som tränar 5 dagar i veckan och har gjort det i lite drygt 3 månader.
Jag väger nästan ingenting (53kg) och är 176 lång.
Vad jag har fått höra är att man ska få i sig runt 2g protein/kg kroppsvikt, så jag satsar på runt 105-120 per dag!
Jag har därför börjat med proteinpulver, för att hjälpa mig själv komma upp i det antalet. Jag tar cirka 1dl varje träningsdag och proteinpulvret innehåller 75% protein, är det bra eller dåligt?

Men nu till min riktiga fråga, är det skillnad på växande människa och fullvuxen människa i proteinintaget? Ska jag få i mig mindre protein (typ 1.5g/kg) eller kanske tillochmed mera, bara för att jag växer?

Vore väldigt tacksam för svar

Du ska ha kolhydrater! Växande barn ska ha kolhydrater!

Motionären
2013-12-03, 10:47
Hej

Jag är en kille på 15 år som tränar 5 dagar i veckan och har gjort det i lite drygt 3 månader.
Jag väger nästan ingenting (53kg) och är 176 lång.
Vad jag har fått höra är att man ska få i sig runt 2g protein/kg kroppsvikt, så jag satsar på runt 105-120 per dag!
Jag har därför börjat med proteinpulver, för att hjälpa mig själv komma upp i det antalet. Jag tar cirka 1dl varje träningsdag och proteinpulvret innehåller 75% protein, är det bra eller dåligt?

Men nu till min riktiga fråga, är det skillnad på växande människa och fullvuxen människa i proteinintaget? Ska jag få i mig mindre protein (typ 1.5g/kg) eller kanske tillochmed mera, bara för att jag växer?

Vore väldigt tacksam för svar

Du ska äta mycket mat och varierat. Bry dig inte om alla pulver och tillskott som folk talar sig varma om. Mat och åter mat är nyckeln till framgång vad du än tränar för. Se till att äta kolhydrater, protein och fett (även grönsaker och frukt) så sköter kroppen resten.
Du är 15år, det ska vara kul :datt träna! lägg tiden på att ha kul istället för att räkna :confused:gram protein.
Lycka till!:hbang:

Feelgood
2013-12-03, 10:52
Ifall du ska köpa proteinpulver, så har GG ett riktigt bra erbjudande idag i deras lucka 3 i julkalendern ;) Scitec nutrition whey protein proffessional för 189kr á 2.3kg. Bara idag!

Jeml
2013-12-03, 10:59
Ifall du ska köpa proteinpulver, så har GG ett riktigt bra erbjudande idag i deras lucka 3 i julkalendern ;) Scitec nutrition whey protein proffessional för 189kr á 2.3kg. Bara idag!

WAAATTT :( jag köpte nyss hem en burk för 499kr som kom igår...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ram Dass
2013-12-03, 11:27
Ifall du ska köpa proteinpulver, så har GG ett riktigt bra erbjudande idag i deras lucka 3 i julkalendern ;) Scitec nutrition whey protein proffessional för 189kr á 2.3kg. Bara idag!

900g ser jag endast för det priset.

Feelgood
2013-12-03, 11:34
Jag kan iaf byta till 2350g och priset ligger då.på 189kr

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

strikt
2013-12-03, 12:13
Händer inte här iaf.

agus
2013-12-03, 17:39
(Skriver här istället för att skapa en ny tråd, då jag har en snarlik fråga.)


Har tränat i ca ett år nu, har hittills bara kört med proteinpulver direkt efter träningar men vill öka resultaten ännu mera så har jag utökat mitt förråd med kreatin och gainer.

Har dock ingen koll på hur jag ska dosera allting. Tränar 4-6 gånger per vecka, är 18 år, ca 175 cm lång och väger 61 kg.


Just nu ser det ut såhär.

Morgon:
- 0,5 dl Gainer
- 0,5 dl Proteinpulver
- 0,5 tsk Kreatin

Efter träning:
- 1 dl Gainer
- 1 dl Proteinpulver
- 0,5 tsk Kreatin

Kväll:
- 1 dl Proteinpulver

Så hur mycket borde jag egentligen använda per dag?


Tack på förhand!

King Grub
2013-12-03, 17:43
0 gram och uppåt. Beror på hur mycket protein du får från maten. Täcker du ditt proteinbehov via maten behöver du inget pulver.

Sniggel
2013-12-03, 18:33
De flesta äter redan ordentligt med protein innan de ens börjar fundera på att bygga muskler. Och gör de inte det så är det nog oftast för att de är små i maten. Att bara äta mer av allt, med extra fokus på animaliska produkter är oftast det enda som behöver göras för att komma upp i 2,0g/kg. Proteinpulver utöver det eller totala omläggnignar av kosten är oftast onödigt och kan vara kontraporduktivt.
Vill man vara säker på att man äter tillräckligt med protein så sätter man sig ner och räknar innan man köper proteinpulver imho. Verkar vara väldigt vanligt med nya motiverade individer som ligger på 3-4g/kg just för att de slutat äta "skräp", skurit ner på "dålig mat", äter mer kött och "tar proteinpulver".
Många som bli väldigt låsta i proteintänket och när träningen går dåligt så blir det på tok för mycket fokus på kosten och kosttillskotten och individerna har aldrig förstått hur avgörande träningsbiten är. De blir distraherade av protein- och kosttillskottshetsen.

Bjorneman
2013-12-04, 15:06
Skit i proteinpulvret, du lär få i dig två gram protein per kilo kroppsvikt utan några som helst problem.

ChrisDEFC
2013-12-04, 16:38
Tumregel: Går du inte upp i vikt så äter du för lite -> ÄT MER!

Ökar du stadigt i vikt så är du förmodligen på rätt väg. Ökar du snabbt i vikt, mer än 2kg/mån, så ät mindre.