handdator

Visa fullständig version : Ryggvätskeprov


Chrillee
2013-12-02, 15:41
Hej,

Gjorde det för en vecka sedan, kan fortfarande varken sitta eller stå utan att huvudvärken kommer.

Hur länge satt det i för er som gjort detta?

spas
2013-12-02, 15:51
Hej,

Gjorde det för en vecka sedan, kan fortfarande varken sitta eller stå utan att huvudvärken kommer.

Hur länge satt det i för er som gjort detta?

Inte gjort själv men de jag känner som gjort det har haft problem runt en vecka.

Bailah
2013-12-02, 16:07
Jag gjorde det för dryg månad sen. Var förstörd i nästan 2v. Men läkarna sa att det var sällsynt att det varade så länge.

Alkro
2013-12-02, 16:31
Brukar ej sitta i mer än 1-2 veckor, för de flesta går det över på ett par dagar. Har du prövat koffein som smärtlindring? Om du har svår huvudvärk som påverkar ditt dagliga liv fortfarande om ett par dagar tycker jag du ska kontakta läkaren som utförde undersökningen. Om man har svår huvudvärk som inte blir bättre gör man i vissa fall en s.k. "blood patch".

Byggare Sultan
2013-12-02, 16:44
Koffein som smärtlindring? På vilket sätt skulle det hjälpa? Sänka trycket?

Alkro
2013-12-02, 17:36
Koffein som smärtlindring? På vilket sätt skulle det hjälpa? Sänka trycket?

Har faktiskt inte koll på den exakta mekanismen men det är vedertaget att koffein hjälper mot postpunktionell huvudvärk. Jag tror det har något att göra med produktion av CSV eller vidgning av blodkärl. Finns inte så mycket evidens men hyffsat med "beprövad erfarenhet". I vissa fall ger man t.ex. koffeindropp på sjukhus, ganska ovanligt men det händer. Dessutom innehåller ju en del huvudvärkstabletter koffein, t.ex. bamyl koffein.

Yeahboy
2013-12-02, 18:08
Jag hade huvudvärk i cirka en vecka, riktigt jobbigt är det.

Tyckte också att koffein lindrade lite.

Chrillee
2013-12-02, 18:38
Jag gjorde det för dryg månad sen. Var förstörd i nästan 2v. Men läkarna sa att det var sällsynt att det varade så länge.

Gick det över av sig själv eller gjorde du en blood patch?

Jag hade huvudvärk i cirka en vecka, riktigt jobbigt är det.

Tyckte också att koffein lindrade lite.

Samma fråga till dig, gick det över av sig själv? Jag är inne på dag 7.

Angel
2013-12-02, 18:56
Koffein som smärtlindring? På vilket sätt skulle det hjälpa? Sänka trycket?

Koffein drar samman blodkärlen i hjärnan på de sättet att de binder till adenosin-receptorerna utan att minska nervcellen aktivitet (som annars sker när adenosin bildas). Det gör att huvudvärken kan minska.

Angel
2013-12-02, 18:57
Sen kanske man får en liten kick av koffeinet också.

Bailah
2013-12-02, 19:23
Det gick över av sig själv. Låg ner i soffan utan kudde 95% av min vakna tid. Drack massa kaffe (vet inte om det hjälpte men läkarna sa att det kunde hjälpa)

Yeahboy
2013-12-02, 20:08
Japp, efter en vecka gick det över av sig själv. Låg ner och kollade serier nästan hela veckan, tur att man hittade något intressant att kolla på.

Jag använde mig till och med utav koffeintabletter och tyckte det hjälpte.

Chrillee
2013-12-02, 21:04
Det gick över av sig själv. Låg ner i soffan utan kudde 95% av min vakna tid. Drack massa kaffe (vet inte om det hjälpte men läkarna sa att det kunde hjälpa)


Japp, efter en vecka gick det över av sig själv. Låg ner och kollade serier nästan hela veckan, tur att man hittade något intressant att kolla på.

Jag använde mig till och med utav koffeintabletter och tyckte det hjälpte.

OK, frågan är om jag ska avvakta ytterligare, är inte sugen på att få en till spruta i ryggen, obehagligt.

Ska till min läkare imorgon för att bli sjukskriven, får se hur han resonerar.

Sög förresten i mig två rätt starka koppar kaffe nu och det känns som det gav en positiv effekt.

Chrillee
2013-12-17, 14:08
Huvudet är mycket bättre nu, men när det blev bra så tog ett nytt problem vid, nämligen tinnitus på i synnerhet ena örat.

Någon mer som fick detta efter en LP?