handdator

Visa fullständig version : Bananrygg i mark - hur farligt är det?


reaper
2013-12-02, 08:59
När jag tränade på gymmet igår såg jag vad som måste vara världens sämsta utförande i marklyft.

Killen körde på ca 130kg, han tappade inte ryggen på väg upp utan stod i bananposition redan från början. Han stod framåtböjd typ som man gör när man ska nudda tårna. Därifrån lyckades han få upp skiten på nåt sätt genom att i princip bara dra med ryggen.

Tänkte säga till men det var en ung kille och de gånger jag jag sagt till såna tidigare brukar de antingen bli irriterade eller lyssna men ta det med en axelryckning typ.

Så frågan är om man verkligen ska pusha på och kanske rädda någons rygg eller hur stor är risken att något faktiskt händer?

Wormzie
2013-12-02, 09:01
Omöjligt att säga men det innebär ju en klart ökad risk..

Hercoles
2013-12-02, 09:24
Vilket gym var detta på?

svenbanan
2013-12-02, 09:59
När jag tränade på gymmet igår såg jag vad som måste vara världens sämsta utförande i marklyft.

Killen körde på ca 130kg, han tappade inte ryggen på väg upp utan stod i bananposition redan från början. Han stod framåtböjd typ som man gör när man ska nudda tårna. Därifrån lyckades han få upp skiten på nåt sätt genom att i princip bara dra med ryggen.

Tänkte säga till men det var en ung kille och de gånger jag jag sagt till såna tidigare brukar de antingen bli irriterade eller lyssna men ta det med en axelryckning typ.

Så frågan är om man verkligen ska pusha på och kanske rädda någons rygg eller hur stor är risken att något faktiskt händer?

Jag tycker det är givet att man ska försöka hjälpa folk så gott det går. Särskilt om de sysslar med nåt som riskerar att skada dem rejält.

Man kan ju vara lite smidig och försöka prata med dem i nån setvila och inte vara tokdryg och besserwisser.

Jag tror folk har problem med att ta emot hjälp ifall det verkar som om hjälparen mest verkar intresserad av att tala om att han minsann vet bäst. Framgår det att man faktiskt vill personen ifråga väl brukar det vara lugnt. Det andra scenariot som folk har problem med är om de har ont om tid och inte har tid att lyssna och man ändå står och mal på om hur de borde ändra sin träning. Är man bara lite flexibel och lyhörd går det att undvika problem i 99 procent av fallen.

Sen finns det såklart missanpassade fånar som det överhuvudtaget inte går att kommunicera med.

r1kkie
2013-12-02, 10:52
När jag tränade på gymmet igår såg jag vad som måste vara världens sämsta utförande i marklyft.?

Kan det bli sämre än detta? :)
J9TVFxPUZ6E

Så frågan är om man verkligen ska pusha på och kanske rädda någons rygg eller hur stor är risken att något faktiskt händer?

Svår fråga. Jag är mer lagd att inte bry mig om hur andra tränar utan vill man ha hjälp/råd får man söka efter det.

Mitt hopp försvann när en snubbe frågad eom synpunkter på ens lyft som såg dåliga ut men vägrade acceptera dem och fråga en annan som sa precis lika dant och nonchalera det lika fort igen... Suck...

Motionären
2013-12-02, 11:04
Kan det bli sämre än detta? :)
J9TVFxPUZ6E





cofffee *facepalm* så släpper han stången och går stolt fram och säger 190..:d

killenigrillen
2013-12-02, 11:42
Kan det bli sämre än detta? :)
J9TVFxPUZ6E


Tänk dig den tekniken och lägg till att knäna faller in i den värst kobentheten du kan tänka dig. En smal kille i 22-årsåldern på 190cm som markade på kanske 140kg. VARJE övning han gjorde såg ut som att han försökte trolla. Som att se ett avsnitt av Monty Python på gymmet.

nyvaken
2013-12-02, 11:54
Extra nagelbitande att se den där videon då jag bara markat i drygt ett år o stressar över tekniken. "Är det sådär jag ser ut?" Fy....

Alltidxx
2013-12-02, 12:10
Jag tycker det är givet att man ska försöka hjälpa folk så gott det går. Särskilt om de sysslar med nåt som riskerar att skada dem rejält.

Man kan ju vara lite smidig och försöka prata med dem i nån setvila och inte vara tokdryg och besserwisser.

Jag tror folk har problem med att ta emot hjälp ifall det verkar som om hjälparen mest verkar intresserad av att tala om att han minsann vet bäst. Framgår det att man faktiskt vill personen ifråga väl brukar det vara lugnt. Det andra scenariot som folk har problem med är om de har ont om tid och inte har tid att lyssna och man ändå står och mal på om hur de borde ändra sin träning. Är man bara lite flexibel och lyhörd går det att undvika problem i 99 procent av fallen.

Sen finns det såklart missanpassade fånar som det överhuvudtaget inte går att kommunicera med.
Bra skrivet alltihop. Om någon kör på ett sätt som är medför allvarlig risk för skada så säger man till även om man misstänker att man kommer få en axelryckning som tack. Man måste göra det som är rätt även om man inte får applåder för det.

J9TVFxPUZ6E

Det där såg riktigt otäckt ut.

reaper
2013-12-02, 12:37
Kan det bli sämre än detta? :)
J9TVFxPUZ6E



Svår fråga. Jag är mer lagd att inte bry mig om hur andra tränar utan vill man ha hjälp/råd får man söka efter det.

Mitt hopp försvann när en snubbe frågad eom synpunkter på ens lyft som såg dåliga ut men vägrade acceptera dem och fråga en annan som sa precis lika dant och nonchalera det lika fort igen... Suck...

Det var ungefär sådär det såg ut minus gungandet då. Ser jag honom igen kommer jag nog att säga till. Jag skulle aldrig gå fram och säga typ "höhö grabben, vadfan håller du på med. Du lyfter ju som en jävla kärring". Utan de gånger jag har sagt till så har jag försökt att vara ganska diplomatisk.

reaper
2013-12-02, 12:38
Vilket gym var detta på?

Ett gym i Alingsås :)