handdator

Visa fullständig version : Hjälp med axlar, reumatism, bikini fitness!


fiakatrin
2013-12-01, 21:55
Hej!

Har som mål att tävla i bikini fitness nästa år men jag har ett stort (litet) problem. Mina axlar sackar pga en ridolycka där jag drog ab flera muskelfästen och fick en spricka i en nackkota, därtill har jag reumatism och får kämpa hårt med all träning då det alltid smärtar. Det som smärtar mest är händer, knän och höfter pga reumatism och höger axel pga skada.
Jag är 180 lång och väger 65 kg.
Jag behöver hjälp med bra övningar för axlar.
Varierar idag med: militärpress fram och bak, hantelpress, arnoldpress, sidolyft med hantel eller kabel, hantel för baksida, kabel eller maskin för baksida, stångrodd (med axelposition), hantel/vikt för framsida och lite småövningar.
Problemet är att jag blir starkare men ser inte så mycket resultat på utsida.

Försökte bifoga bilder, får se om det funkade..

Schema idag:

Mån: bröst
Tis; armar
Ons: ben fria övn (utfall, raka mark, Smith vader, knäböj/front)
Tors: axlar
Fre:rygg
Lör eller sön: ben maskin (ex fram å bakspark, benpress, vader, kabel)

pezrulezhaakon
2013-12-01, 22:03
fiakatrin

Eftersom du är en kvinna tar muskelbyggning längre tid än för en kille. Det kräver ordentlig beslutsamhet och stor koll på din kost.
Du måste inte träna på ett annat sätt än en kille.

Du bör rådgöra med sjukgymnast hur du bör träna och vad du bör undvika i ditt fall. Det kan vara så att du får skjuta upp dina planer tills du blivit återställd.

fiakatrin
2013-12-01, 22:25
Jag har träffat drösvis av läkare och sjukgymnaster, kiropraktorer och naprapater. Jag blir inte bättre än såhär. Strikt diet håller jag, så kost tips undanbedes då jag har bra hjälp. Jag söker som jag skrev tidigare tips på att få större axlar, gärna nya övningar. Tack

pezrulezhaakon
2013-12-01, 22:43
fiakatrin

Ok.
Vad gäller axelövningar så räcker de du räknat upp med råge. Du får kanske lära dig att förfina utförandena, och köra hårdare och tyngre.

Klein
2013-12-02, 02:42
fiakatrin

Eftersom du är en kvinna tar muskelbyggning längre tid än för en kille. Det kräver ordentlig beslutsamhet och stor koll på din kost.
Du måste inte träna på ett annat sätt än en kille.

Jag håller med i allt utom kosten. Det finns inga vetenskapliga belägg för att en noggrannt planerad kost skulle bygga bättre än en vanlig kost. Att tänka mycket på kosten lägger grunden för ätstörningar utan att ha någon positiv effekt på muskelbygget.

pezrulezhaakon
2013-12-02, 07:41
Klein

Jag lägger ingen större vikt vid kosten än att äta tillräckligt mycket och näringsrikt. Hur, var och när man äter har liten betydelse.

z_bumbi
2013-12-02, 08:04
Vilka övningar kan du inte köra?
Hur ser hela träningsprogrammet ut?

spas
2013-12-02, 08:58
De övningarna du räknar upp borde räcka mer än väl. Det tar tid och är man skadad så tar det ännu längre tid.

Mitt tips är bara att köra på och se till att komma i bra form sen upp på scenen om det nu är ditt mål. Du lär dig mycket av att tävla och kan alltid ställa upp igen ännu bättre. Lycka till och kom ihåg att du placerar dig bättre än alla som inte ställer upp.

Commando1980
2013-12-02, 14:55
Du har listat övningar och en schematisk split men inte vad du faktiskt gör på passen.

Men ett generellt tips är att träna axlarna oftare eventuellt också med högre totalvolym (per vecka). Beror ju en del på vad du gör i dagsläget. Du bör också ha en plan för hur du ska öka vikterna, här kan överdriven variation vara kontraproduktivt.

fiakatrin
2013-12-02, 18:24
Oftast inleder jag med arnold press eller hantelpress då det är mer skonsamt för min axel, följt av press bakom huvud, sidolyft, frontlyft och sittande hantellyft baksida samt stående )huvudet mot ryggstödet) för baksida. Men varierar för att inte vänja musklerna. Idag såg jag mer skillnad i axlarna än innan då fettprocenten droppat till 14%.

pezrulezhaakon
2013-12-02, 18:31
fiakatrin

Om du är rädd om axlarna kan du skippa pressar bakom nacken. De ger dig ändå inget extra om syftet är byggning.