Visa fullständig version : Farligt att äta affärspizza någon månad?
Ungtuppen
2013-12-01, 20:56
Har hittat ett ställe med typ världens billigaste frysta pizzor, 450g pizzor för 16kr, god är dom också!
Tänkte om man skulle äta en sådan till lunch eller middag varje dag under någon månad, onekligen lämpligt - går snabbt att göra och är gott.
Frågan är, är detta jätteohälsosamt? Farligt?
Min övriga kost består typ av gröt, ägg, proteindrinkar, sallader och kyckling.
Du vet svaret på frågan.
Det går inte att kvantifiera. Men kosten som helhet är det viktigaste.
Sheogorath
2013-12-01, 21:03
Bröd, ost, grönsaker och kött? Vad skulle vara farligt och ohälsosamt med det om du inte äter dig fet?
R Scarpa27
2013-12-01, 21:14
Bröd, ost, grönsaker och kött? Vad skulle vara farligt och ohälsosamt med det om du inte äter dig fet?
precis =)
sen beroende på vad man är ute efter.
mättnad per kcal, protein per kcal, kvallite, lchf, bulk, deff blablabla.
att ställa en fråga om kost kan ge 1miljon svar.
sen är det inte världe billigaste fryspizzor TS...
finns fryspizzor för 10 spänn styck i samma gram.
its pizza time dude.
http://jbbs.files.wordpress.com/2012/05/michelangelo-pizza.png?w=600
den här pizzan käkade jag som liten när jag besökte usa haha grymmt cool pizza tyckte man...
http://31.media.tumblr.com/tumblr_li2ajmU4wT1qi2y7mo1_500.gif
Ungtuppen
2013-12-01, 21:15
Jag har ingen aning, är det inte massa "dåligt fett" i pizza eller något?
Jag menar, fråga random svenne-banan om det är bra att äta pizza varje dag - Uppfattningen i samhället är onekligen att det är onyttigt.
Men så är alltså inte fallet egentligen?
R Scarpa27
2013-12-01, 21:25
Jag har ingen aning, är det inte massa "dåligt fett" i pizza eller något?
Jag menar, fråga random svenne-banan om det är bra att äta pizza varje dag - Uppfattningen i samhället är onekligen att det är onyttigt.
Men så är alltså inte fallet egentligen?
pizza= fördömt ord egentligen och skiljer sig från kvallite och fett,protein,kött osv förstås från pizza och polika pizzerior.
hemmagjord pizza går göra grymmt bra.
sen beror ju mkt på helheten du äter.
sen jag menar några ostmackor med smör och ost =)
pizza=större macka med pålägg.
låt säga döp om pizzan till 5:2 fullkornplatta med härliga vitaminer av tomat, proteinrik ost & kött med en helt naturlig sås gräddfil & nymalda kryddor.
sådär nu säljer den mera om man slänger ut den texten på aftonbladet & expressens förstasida så svennebananas får äta efter skvaller och tidningarnas tips.
Reaper123
2013-12-01, 21:52
Kan tänkas vara lite onödigt mycket salt i "affärspizzan" (dock inte alltid så, men mer regel än undantag) men annars ser jag inga större fel på denna måltid, då du uppenbarligen i övrigt äter bra och varierat! :thumbup:
precis =)
its pizza time dude.
den här pizzan käkade jag som liten när jag besökte usa haha grymmt cool pizza tyckte man...
Haha vilken grym pizza, önskar att man hade kunnat testa den idag!
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
R Scarpa27
2013-12-01, 23:03
Haha vilken grym pizza, önskar att man hade kunnat testa den idag!
haha mm usa du vet finns allt där.
minns inte så mkt om den var awsum eller ej bara de var turtles på förpackningen smakade den bra =)...
haha mm usa du vet finns allt där.
minns inte så mkt om den var awsum eller ej bara de var turtles på förpackningen smakade den bra =)...
+1
Pretorian
2013-12-02, 08:50
Själv håller jag nere pizzaintaget för att det oftast är för mycket fett för min del men det blir nog inte så mycket fett oavsett om nu pizzan väger 450 gram.
Nikodemus
2013-12-02, 09:10
pizza= fördömt ord egentligen och skiljer sig från kvallite och fett,protein,kött osv förstås från pizza och polika pizzerior.
hemmagjord pizza går göra grymmt bra.
sen beror ju mkt på helheten du äter.
sen jag menar några ostmackor med smör och ost =)
pizza=större macka med pålägg.
låt säga döp om pizzan till 5:2 fullkornplatta med härliga vitaminer av tomat, proteinrik ost & kött med en helt naturlig sås gräddfil & nymalda kryddor.
sådär nu säljer den mera om man slänger ut den texten på aftonbladet & expressens förstasida så svennebananas får äta efter skvaller och tidningarnas tips.
klockrent inlägg. Fullkornsplatta haha : ))
Jag håller helt med, smörgås-analogin.
Det brukar ju va så att en pizza är en jäääävligt stor smörgås med satans många ostskivor och kalori-innehåll på en random pizza från pizzerian verkar ju dra upp mot en 1500 eller mer.. men jag kan lätt äta smörgåsar för samma antal av bara farten...
min enda undran e som reaper... massor av salt kanske i butikspizzan?
King Grub
2013-12-02, 10:56
Att det är "farligt" för normalpersonen beror på att denne inte har ett energibehov som inte är mycket större än kalorimängden i en pizza, men han begränsar inte sitt intag där. Blir det då pizza ofta, resulterar det i regelbunden överätning.
nisse1976
2013-12-02, 12:11
Håller med Grub, i alla fall när det gäller pizzeriapizzor. Skulle tippa på att en pizza ligger på ca 150-300 kcal per 100 gram beroende på vad det är på den.
Den pizzan du köper på 450 gram är alltså som en ganska normal middag.
Pizzor på pizzerior kan lätt väga dubbelt så mycket och motsvarar då ca 2 "normala" middagar.
Sen är det min känsla att pizzeriapizzor ofta är fetare än affärspizzor och då innehåller ännu mer kcal per 100 gram, men som det det är mest en känsla, vet inte om det stämmer.
precis =)
its pizza time dude.
Haha, turtle POWER!!
R Scarpa27
2013-12-02, 19:39
Haha, turtle POWER!!
yea... :hbang:
hade en sådan här exakt på min vägg hemma som liten, bland 1 miljon andra tmnt prylar.
då ska ni veta vad syrrans pojk sa när vi handlade lördas godis te han i lördas, han såg ett brunnslock ligga lite sneet och öppet..... och sprang och slog mig på ryggen jag bara vad är det??????????
leonardo har glömmt och stänga brunnslocket, han var nog inne här och handlade pizza i frysen.
http://myteefinestuff.com/l_images/TMNT/TMNTdeco4TurtEatPizza.JPG
Old Nick
2013-12-02, 22:40
Den pizzan du köper på 450 gram är alltså som en ganska normal middag.
Pizzor på pizzerior kan lätt väga dubbelt så mycket och motsvarar då ca 2 "normala" middagar.
Skulle en vanlig pizza väga 900 gram? Det känns lite i överkant.
Min "standardpizza" från lokala pizzerian väger ca 480g så 900g låter extremt.
Bossebäver
2013-12-03, 01:31
Jag skulle vilja säga att en "riktig pizza" är markant mycket mer mat än en standard fryspizza, iaf där jag handlar.
Grandiosa X-tra allt, 350 gram
Näringsinnehåll
Näringsvärde per 100g: Energi: 220 kcal/930 kJ, Protein: 11g, Kolhydrater: 23 g varav socker 2,4g, Fett: 9,9g varav mättat 4,6g, Kostfiber: 1,6g, Natrium: 0,5g motsvarar som salt 1,3g
känns spontant som att standard köpepizzorna här är närmare 1500 kcal, det vill säga ca 2st grandiosa x-tra allt.
nisse1976
2013-12-03, 07:31
Ja det var nog en överdrift att skriva "kan lätt väga".
Pizzerian där jag brukar köpa så väger kebabpizzan ungefär 900 men den är stor, så det är nog inte normalt. Men inte heller omöjligt.
R Scarpa27
2013-12-03, 07:38
då har dom väldigt små pizzor, sen är det ju självklart vad man tar för pizza i beställning.
går ju inte jämföra en margharita och kebabpizza i vikt.
Sheogorath
2013-12-03, 08:17
Jag väger mina köbe-pizzor i deff-perioder. De ligger mellan 550 och 750 gram. Den större varianten känns mer standard. Allt under 700 gram är en ganska liten pizza.
Har hittat ett ställe med typ världens billigaste frysta pizzor, 450g pizzor för 16kr, god är dom också!
Tänkte om man skulle äta en sådan till lunch eller middag varje dag under någon månad, onekligen lämpligt - går snabbt att göra och är gott.
Frågan är, är detta jätteohälsosamt? Farligt?
Min övriga kost består typ av gröt, ägg, proteindrinkar, sallader och kyckling.Farligt? Livsfarligt!!
Ähh, inget är farligt enligt det här forumet och du krubbar redan en massa kolhydrater så det är väl bara att köra på.
Kvaliteten på ingredienserna i en sån där billig Lågprispizza för 16 spänn borde inte vara speciellt bra. Min personliga åsikt är även att man ska undvika att handla "billig" mat så mycket det går. Billig mat kommer från producenter som inte respekterar varken djuren eller naturen.
Det finns bättre alternativ även om man har en tajt budget.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.