handdator

Visa fullständig version : 1000 kcal+ gainer efter träning?


Mava
2013-12-01, 12:31
Hej

Jag försöker gå upp i vikt men pendlar runt 82-84. Jag har funderat på att ta en väldigt stor gainer efter träningspassen, typ 1000-1200 kcal. Detta eftersom jag försöker äta så mycket jag kan, men det händer inte så mycket, dessutom är det väldigt smidigt.

Det jag undar är om det är för mycket? Kommer det mesta lagras som fett?

Skickat från min GT-I9505

Sheogorath
2013-12-01, 12:34
Hej

Jag försöker gå upp i vikt men pendlar runt 82-84. Jag har funderat på att ta en väldigt stor gainer efter träningspassen, typ 1000-1200 kcal. Detta eftersom jag försöker äta så mycket jag kan, men det händer inte så mycket, dessutom är det väldigt smidigt.

Det jag undar är om det är för mycket? Kommer det mesta lagras som fett?

Skickat från min GT-I9505

Just gainern kommer förmodligen inte lagras som fett men om du totalt sett får i dig för mycket energi kommer annat du äter att lagras som fett. Mängd? Motsvararande energiöverskottet.

Om du är viktstabil nu kan du ju ta en gainer på 400 kcal och vara noga med att äta som innan för övrigt, och se vad som händer. Risken är stor att man äter mindre om man tillför mer energi på något annat ställe. Då kommer vikten inte förändras.

Mava
2013-12-01, 20:54
Just gainern kommer förmodligen inte lagras som fett men om du totalt sett får i dig för mycket energi kommer annat du äter att lagras som fett. Mängd? Motsvararande energiöverskottet.

Om du är viktstabil nu kan du ju ta en gainer på 400 kcal och vara noga med att äta som innan för övrigt, och se vad som händer. Risken är stor att man äter mindre om man tillför mer energi på något annat ställe. Då kommer vikten inte förändras.

Ok, tack för svar.

Jag tar alltid gainer på ca 500 kcal efter varje pass. Det jag tänkte var att det är väldigt enkelt att bara dubbla det och o käka på som vanligt.

Vad jag har förstått så är det kolhydrater man ska äta överskott på om jag vill öka i vikt i muskler. Men är det "dåliga" kolhydrater i gainer? Det är ju inte så mycket kolhydrater från socker iaf.

Sheogorath
2013-12-01, 21:00
Ok, tack för svar.

Jag tar alltid gainer på ca 500 kcal efter varje pass. Det jag tänkte var att det är väldigt enkelt att bara dubbla det och o käka på som vanligt.

Vad jag har förstått så är det kolhydrater man ska äta överskott på om jag vill öka i vikt i muskler. Men är det "dåliga" kolhydrater i gainer? Det är ju inte så mycket kolhydrater från socker iaf.

Nej jag skulle inte säga att det är dåliga kolhydrater. Dom höjer blodsockret snabbt men så vida du inte är diabetiker ska det inte vara någon fara. Särskilt inte om du tar dem just efter träning. De flesta gainers är näringsfattiga som om dom gör att du inte äter så mycket annan mat (de mättar ju trots allt en del) kan du ju få näringsbrist. Men om du äter allsidigt för övrigt går det säkert bra.

Mava
2013-12-01, 21:15
Okej, tack för hjälpen Sheogorath!

R Scarpa27
2013-12-01, 21:45
Okej, tack för hjälpen Sheogorath!

gainer gör det enkelt faktist och fungerar ju såklart då det ger extrakalorier utan någon vidare mättnad. (perfekt så man kan få i sig mat utan problem också, ersätt ingen mat med gainer utan ta den bara utöver så kommer du nog nå kcal överskott)

tjing
2013-12-01, 21:59
Fett lagras som fett.

Kör en gainer med lite fett efter träning, är inte direkt ett oävet tips.

ChrisDEFC
2013-12-01, 22:03
Risken är stor att man äter mindre om man tillför mer energi på något annat ställe. Då kommer vikten inte förändras.

+1 Detta är ett stort problem för många "hardgainers" som egentligen bara måste vänja sig vid att äta mer mat. Har själv varit där i många år. La till en massa saker som skulle skynda på bulken men resulterade i att jag åt mindre vanlig mat pga att jag inte var tillräckligt hungrig.

Mava
2013-12-02, 11:36
Fett lagras som fett.

Kör en gainer med lite fett efter träning, är inte direkt ett oävet tips.

Menar du att det är ett bra tips?

Skickat från min GT-I9505

Tisu
2013-12-02, 13:13
Om jag vill öka min mängd kalorier på en dag blir det svårare med gainer för min del. Jag blir så förbannat mätt av en shake på 400 kalorier, då har jag lättare att äta 1200 kalorier pasta. Så är det för mig iaf...

DenverBroncos
2013-12-02, 13:22
Om jag vill öka min mängd kalorier på en dag blir det svårare med gainer för min del. Jag blir så förbannat mätt av en shake på 400 kalorier, då har jag lättare att äta 1200 kalorier pasta. Så är det för mig iaf...

Håller med. Enda gångerna jag tycker att det är bra är när det är längre tid, en timme eller så tills man ska äta. Ska man äta 20 min efter träning + gainer äter i alla fall jag betydligt mycket mindre än vad jag skulle gjort utan gainern.

arogen
2013-12-02, 14:26
om jag vill öka min mängd kalorier på en dag blir det svårare med gainer för min del. Jag blir så förbannat mätt av en shake på 400 kalorier, då har jag lättare att äta 1200 kalorier pasta. Så är det för mig iaf...

+1

z_bumbi
2013-12-02, 14:46
Innna man kikar på 1000 kcal från gainer så bör man redan äta mycket mat och göra det man kan för att öka kalorierna på andra sätt.

Om man sedan vill få i sig större mängder gainer (blanda egen för att få ner proteinmängden) så kan det vara smart att börja med den tidigare än efter passet. Antingen innan passet och sedan smutta under hela träningen eller att man blandar till den någonstans i mitten av passet. Börjar man innan passet kan man börja ganska så koncentrerat och sedan späda gainern för att ha och smutta på. Det som finns kvar efter passet kan man sedan fortsätta smutta på för att inte bli tvärmätt.

Mava
2013-12-02, 15:08
Tack för alla tips!

Innna man kikar på 1000 kcal från gainer så bör man redan äta mycket mat och göra det man kan för att öka kalorierna på andra sätt.

Om man sedan vill få i sig större mängder gainer (blanda egen för att få ner proteinmängden) så kan det vara smart att börja med den tidigare än efter passet. Antingen innan passet och sedan smutta under hela träningen eller att man blandar till den någonstans i mitten av passet. Börjar man innan passet kan man börja ganska så koncentrerat och sedan späda gainern för att ha och smutta på. Det som finns kvar efter passet kan man sedan fortsätta smutta på för att inte bli tvärmätt.

Det låter som en bra idé. Varför vill man få ner proteinmängden? Hur mycket protein är lagom?


Skickat från min GT-I9505

WHITEFOLKS
2013-12-02, 15:16
Tack för alla tips!



Det låter som en bra idé. Varför vill man få ner proteinmängden? Hur mycket protein är lagom?


Skickat från min GT-I9505

De flesta gainers har vassle som proteinkälla och om du vill få i dig 1000kcal från t.ex. mass fx så får du nog i dig runt 90g protein från vassle också vilket är rätt onödiga mängder vassle vid ett tillfälle och du får antagligen samma funktion av att ersätta en del av den vassle med kolhydrater vilket är billigare.

z_bumbi
2013-12-02, 15:30
Det låter som en bra idé. Varför vill man få ner proteinmängden? Hur mycket protein är lagom?


Äter du mycket mat får du redan i dig protein så att det räcker.

Jag har ingen aning om vad du äter, vad du väger eller vilken variant du tänker använda men 20-25 g protein i samband med träningen borde vara lagom. Om det är lite mer spelar ingen större roll men även om du har en gainer som är 15% protein får du i dig ca 40 g protein på 1000 kcal.

cero
2013-12-04, 15:03
Risken är stor att man äter mindre om man tillför mer energi på något annat ställe. Då kommer vikten inte förändras.

+1

Ett tips är ju att äta efter aptit på dagen, och sedan dricka gainern innan läggdags. Dricker du den mitt på dagen så är ju risken som sagt att du äter mindre mat och att det då jämnar ut sig. 500 kcal kan du börja med tycker jag, och se vad som händer med vikten.

tjing
2013-12-04, 16:05
Menar du att det är ett bra tips?

Skickat från min GT-I9505

http://sv.wiktionary.org/wiki/o%C3%A4ven#Svenska