handdator

Visa fullständig version : Återbygga muskler efter svält.


tankoovich
2013-12-01, 07:54
Hallådär!

Under de senaste året har jag lidit utav en hemsk sjukdom. (ÄS)
Jag har tappat från 88 till 65 kg och insåg själv att nu får fan detta vara över.

Innan min ätstörning började var jag en sjukt vältränat kille, jag har precis bläddrat igenom en stor mängd bilder från den sommaren och inser att jag inte var fet. Magrutor syntes och jag såg galet deffad ut redan då.

Nu har jag accepterat läget men har lite funderingar kring hur min kropp kommer tackla att jag nu snart kommer få börja träna snart.

Hur kommer den reagera? Jag har en kompis som även han väger 65 kg men han har aldrig heller varit större.. kommer jag och han uppnå samma resultat i gymmet eller kommer min kropp snabbt återhämta sig från ätstörningen ?

Hur länge kommer det ta att återskapa den kropp jag hade för bara 3 månader sedan ? (Då vägde jag 10kg mer en i dagsläget)

Hoppas det inte blev för luddigt, detta är något jag verkligen vill göra och ska klara!

Sheogorath
2013-12-01, 09:50
Utan att gå in på detaljer eller råda dig till ditten eller datten med tanke på din ätstörning (som är något man ska räkna med att man har, inte "haft", om man "varit" sjuk) så bör du kunna bygga muskler väldigt fort.

tankoovich
2013-12-01, 10:04
Utan att gå in på detaljer eller råda dig till ditten eller datten med tanke på din ätstörning (som är något man ska räkna med att man har, inte "haft", om man "varit" sjuk) så bör du kunna bygga muskler väldigt fort.

Precis som du säger är jag medveten om att jag inte kan friskförklara mig själv på några ett bra tag.

Det är skönt att höra! :-)


/ tankOOvich

Pejn
2013-12-01, 10:18
men sök lite

Steg 1: Ät mer kcal än du behöver
Steg 2: Träna som ett djur
Steg 3: sov

Finns massor av info på forumet.

Sheogorath
2013-12-01, 10:29
men sök lite

Steg 1: Ät mer kcal än du behöver
Steg 2: Träna som ett djur
Steg 3: sov

Finns massor av info på forumet.

Tycker du att TS inte verkar förstå att man går upp i vikt av kcal och bygger muskler av träning, eller vad ville du tillföra med din post?

Gober
2013-12-01, 10:42
men sök lite

Steg 1: Ät mer kcal än du behöver
Steg 2: Träna som ett djur
Steg 3: sov

Finns massor av info på forumet.

Ja men goddag yxskaft, hur står det till?

tankoovich
2013-12-01, 10:48
men sök lite

Steg 1: Ät mer kcal än du behöver
Steg 2: Träna som ett djur
Steg 3: sov

Finns massor av info på forumet.

Frågan var inte HUR jag ska öka i vikt, frågan var hur min kropp kommer reagera när jag nu börjar äta och träna som en normal människa igen.

/ tankOOvich

King Grub
2013-12-01, 10:50
Har man gått ner i fettvikt under svält är det främst fettvikt man lägger på sig vid överätning, tills ursprungsläget är nått.

Han man gått ner i muskelvikt under svält är det främst muskelvikt man lägger på sig vid överätning, tills ursprungsläget är nått.

Styrketräning ökar andelen muskelvikt man ökar.

tankoovich
2013-12-01, 11:23
Har man gått ner i fettvikt under svält är det främst fettvikt man lägger på sig vid överätning, tills ursprungsläget är nått.

Han man gått ner i muskelvikt under svält är det främst muskelvikt man lägger på sig vid överätning, tills ursprungsläget är nått.

Styrketräning ökar andelen muskelvikt man ökar.

Tack King Grub!

/ tankOOvich

Babyface
2013-12-01, 11:35
Vad var det som gjorde att du fick ÄS?
Ville du få rutor och det ballade ur?
Någon kommentar från någon?
Räknande av kcal?

tankoovich
2013-12-01, 12:08
Vad var det som gjorde att du fick ÄS?
Ville du få rutor och det ballade ur?
Någon kommentar från någon?
Räknande av kcal?

Det var mycket som spelade in, inte bara saker som har med mat och vikt att göra.
Skillsmässor, sjukdomar, tunga skolperioder, hockeyn gick sämre, fick ett intresse för löpning men insåg att jag var lite för tung för att lyckas riktigt bra. Plus en hel del annat!

Har faktiskt börjat med kostschema och lite lättare kaloriräkning nu och detta har hjälp mig att vända vikten :


/ tankOOvich

PureWhey
2013-12-01, 12:34
Har man gått ner i fettvikt under svält är det främst fettvikt man lägger på sig vid överätning, tills ursprungsläget är nått.

Han man gått ner i muskelvikt under svält är det främst muskelvikt man lägger på sig vid överätning, tills ursprungsläget är nått.

Styrketräning ökar andelen muskelvikt man ökar.

Intressant :)

tankoovich
2013-12-01, 12:40
Har man gått ner i fettvikt under svält är det främst fettvikt man lägger på sig vid överätning, tills ursprungsläget är nått.

Han man gått ner i muskelvikt under svält är det främst muskelvikt man lägger på sig vid överätning, tills ursprungsläget är nått.

Styrketräning ökar andelen muskelvikt man ökar.

Intressant :)

Jag håller med dig Pure , har du några källor på detta Grub? :)
Vill gärna lära och läsa mer !


/ tankOOvich

King Grub
2013-12-01, 12:53
Saken har ju varit uppe massor av gånger, med källor.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2799769&postcount=4 en av många.

Bryggan
2013-12-01, 13:31
@Tankoovich: Lycka till framöver!

Hur lång är du?

tankoovich
2013-12-01, 23:16
@Tankoovich: Lycka till framöver!

Tack Bryggan!

Hur lång är du?

Är inte toklång, "bara" 178cm så mitt BMI är inte så taskigt!

Men vid 65 kilo hade jag en bf på 2%. Det var efter den mätningen jag började inse att detta var allvarligt.

tankoovich
2013-12-02, 09:01
Saken har ju varit uppe massor av gånger, med källor.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2799769&postcount=4 en av många.

Läst igenom den där tråden men frågan som kvarstår är ju egentligen från vilken ålder "muskelminnet" börjar minnas.
Alltså är det från födseln, när man är 10år eller efter puberteten?
Är ju rätt stora skillnader på en unge när han är 10 respektive 16 år?

/ tankOOvich

tankoovich
2013-12-03, 22:03
Ingen med svar?

/ tankOOvich