handdator

Visa fullständig version : Fundering av en som gått upp 30 kilo på 5 år (träning)


MkII
2013-11-30, 23:01
Kan väl ta resan från början, en extremt spinkig tonåring på 17-18 år i princip otränad och spelar dator varenda eviga dag och näringsintaget består av ris/pasta och något kött utan sås på skolan sen två liter coca cola och lite middag hemma..
Antag 2000 kcal/dag ~ energibalans för den aktivitetsnivån/vikt så att säga. Aldrig ägnat sig åt sport, aldrig ut och sprungit och aldrig ansträngt sig fysiskt mer än idrotten i skolan.

styrketräning commenced; 18 år säger vi, lite slentrianpass i veckan (Skitseriös med biceps såklart), försöker sig på ett klassiskt 5-split fungerar väl sådär (Coleman kör ju så). 30 cm bicepsvallen sprängs och man böjer en sisådär 50 kilo som bäst. Men träningen har tagit sig och kan väl säga att man blivit rätt duktig på det man gör, även om man nu inte är beefcake deluxe.

Hjärtsvikt (kronisk), pneumothorax och axelskador är väl det som kantat min träningskarriär (med många långa som korta avbrott) så att jag inte ser ut som en grekisk gud säger väl sig självt. Men jag står här idag på 105 kilo (bf% 15-20, ingen kula på magen) och lika lång som då, Bänkar runt 100, böjer 140 och markar 180. Fyrtio centimeter runt överarmarna och 65 runt låren.

Min fråga till Kolozzeum är väl egentligen, hur långt hinner man komma (storlek, bodybuilding och styrka) på 5 år när man börjar på längden - 130...?

King Grub
2013-11-30, 23:10
hur långt hinner man komma (storlek, bodybuilding och styrka) på 5 år

Det kan man inte svara på. Beror helt på gener.

Latissimus Dorsi
2013-11-30, 23:26
Jäävligt långt, så mycket kan jag lova dig :)

Landström
2013-12-01, 01:09
Lika lätt att svara på som hur bra du kommer vara på fotboll om 5 år, om du nu börjar träna det seriöst.

Sach
2013-12-01, 01:26
Grub sa allt som behöver sägas, generna bestämmer hur mycket muskelmassa du kan få och hur snabbt du kan få det.
Förutsatt att man kan grunderna, äter nog och tränar med målet att nå progressiv överbelastning och ständigt försöka göra ökningar.
Utöver detta så är det ju sjukdomar och skador som sinkar en, under mina 4 år så har säkert 4 månader gått åt skogen pga diverse småskador och runt 1-1½ med förkylningar, migrän och annan skit som hindrat en från träningen.

tjing
2013-12-01, 02:56
Fråga dig istället varför du ska bli så stor som möjligt.