handdator

Visa fullständig version : morgon promenad bryter ner muskler??


Fyrkantig_njure
2004-03-11, 17:07
`Är det sant att man bryter ner musklerna om man inte dricker proteindryck INNAN morgonpromenaden???

z_bumbi
2004-03-11, 17:08
Nej.

joa
2004-03-11, 18:29
z_bumbi: Utveckla gärna varför du säger så. Det är ju vad de flesta säger.

//Jocke

z_bumbi
2004-03-11, 18:50
Du jobbar inte så hårt med kroppen under en promenad så att kroppen blir tvungen att bryta ner proteinet från musklerna för att få energi.
De kolhydrater man har kvar (I musklerna samt i levern) räcker längre än man tror och tillsammans med fettet som man ju vill ha bort så räcker det väldigt långt i promenadtempo.

Att ta en proteindrink innan promenaden skadar dock inte men man kan räkna med att man bränner lite mindre fett, hur mycket är nog omöjligt att säga samt så kanske det inte spelar så stor roll.
Går man ner det man ska så gör man oavsett om man tar en drink innan promenaden eller inte. :)

King Grub
2004-03-11, 19:10
Alla är så rädda för muskelnedbrytning. Tur att risken är kraftigt överdriven. Frukost på bordet så fort man kommer hem, så kan man blåsa faran över.

micko1982
2004-03-13, 00:09
Gäller detta även om man löper enligt HIIT metoden? Att man inte behöver käka protte innan.

King Grub
2004-03-13, 11:25
Originally posted by micko1982
Gäller detta även om man löper enligt HIIT metoden? Att man inte behöver käka protte innan.

Inte precis innan, men du skall ju ha ätit ett normalt mål någon eller några timmar innan.

Tricklev
2004-03-14, 00:41
Originally posted by micko1982
Gäller detta även om man löper enligt HIIT metoden? Att man inte behöver käka protte innan.


det är vid rask promenad som man inte behöver käka något före, självklart ska man inte spinga eller liknande på tom mage.

KIRE
2004-03-14, 11:32
Originally posted by Tricklev



det är vid rask promenad som man inte behöver käka något före, självklart ska man inte spinga eller liknande på tom mage.

Varför inte?
Hur kan du påstå det?
Det finns några ovanliga extremfall där det inte är lämpligt
med löpning på tom mage men att generellt förkasta
löpning på tom mage som muskelkatabolt är fel.

JAM
2004-03-14, 16:31
Originally posted by KIRE
Varför inte?
Hur kan du påstå det?
Det finns några ovanliga extremfall där det inte är lämpligt
med löpning på tom mage men att generellt förkasta
löpning på tom mage som muskelkatabolt är fel.Nu får du själv backa upp dina påståenden tycker jag.

Lite förenklat kan man väl uttrycka det såhär:
Under promenaden krävs det inte att energi tillförs snabbt och eftersom inga kolhydrater finns i magen tar kroppen mycket av denna energi från fettlagren. Skulle man i stället springa på tom mage kräver det mer "högkvalitativ" energi och dessutom att den tillförs snabbare, varför kroppen tar den från musklarnas glykogenlager...

Jag är inte helt hemma på detta område och har därför lite svårt att uttrycka mig rätt... Rätta mig gärna...

KIRE
2004-03-14, 20:50
Originally posted by JAM
Nu får du själv backa upp dina påståenden tycker jag.

Lite förenklat kan man väl uttrycka det såhär:
Under promenaden krävs det inte att energi tillförs snabbt och eftersom inga kolhydrater finns i magen tar kroppen mycket av denna energi från fettlagren. Skulle man i stället springa på tom mage kräver det mer "högkvalitativ" energi och dessutom att den tillförs snabbare, varför kroppen tar den från musklarnas glykogenlager...

Jag är inte helt hemma på detta område och har därför lite svårt att uttrycka mig rätt... Rätta mig gärna...

Jasså det tycker du :)
Vad ska jag backa upp?

Frågan var ju om det var muskelkatabolt eller ej. Och JA du har rätt i att kroppen tar glykogen till energi under löpningen.
Men vad är fel med det?

Och NEJ kroppen använder inte automatisk fettlagren som energi bara för att man utför lågintensivt arbete. Det är bara en ren gammal myt.

Promenad = Förbrukning av energi. Hade du istället struntat
i att tillföra kroppen denna energi hade det blivit samma sak.
Kroppen använder EJ automatiskt fettet som bränsle bara för att du promenerar.

Fett använder kroppen som bränsle OM glykogenlagren är slut.
Alltså om du stryper ned kolhydraterna i några dagar och tränar en massa så du tömmer kroppen på allt glykogen och sen efter det promenerar ja DÅ kommer kroppen anväda fettet som bränsle. Inte annars.

Alltså spelar det ingen roll vilken träning man utför eller vilken intensitet. Kroppen kommer ändå inte använda fett som bränsle.
OM inte glykogenet är slut.

Därför är promenader enligt mig bortkastad tid utifall man är kapabel till att istället utföra högintensiv aktivitet. Högintensiv aktivitet förbränner mera energi samt påverkar hormonnivåer, insulinkänslighet m.m.m.m mkt mera positivt än promenader. Därför ska HIIT vara främsta valet av cardioaktivitet.

Och HIIT på tom mage är inte muskelkatabolt bara för att man gör det på tom mage. Det KAN vara muskelkatabolt men behöver inte vara det. Allt beror på hur kosten ser ut i övrigt och hur man tränar i övrigt. Som alltid när det gäller kroppen kan man inte hävda en specifik sak utan att ta hänsyn till massor av annat då allt hör ihop på ett antal sätt.

Kom ihåg att man bränner fett av kaloriunderskott. Sen om man tränar sig till det genom att förbränna energi eller man äter mindre är ens eget val.

z_bumbi
2004-03-14, 21:08
Originally posted by KIRE
Promenad = Förbrukning av energi. Hade du istället struntat
i att tillföra kroppen denna energi hade det blivit samma sak.
Kroppen använder EJ automatiskt fettet som bränsle bara för att du promenerar.

Fett använder kroppen som bränsle OM glykogenlagren är slut.
Alltså om du stryper ned kolhydraterna i några dagar och tränar en massa så du tömmer kroppen på allt glykogen och sen efter det promenerar ja DÅ kommer kroppen anväda fettet som bränsle. Inte annars.

Alltså spelar det ingen roll vilken träning man utför eller vilken intensitet. Kroppen kommer ändå inte använda fett som bränsle.
OM inte glykogenet är slut.

Det här får du nog motivera på något sätt...

Kroppen använder ju fett som bränsle konstant.

JAM
2004-03-15, 00:55
Originally posted by KIRE

Och NEJ kroppen använder inte automatisk fettlagren som energi bara för att man utför lågintensivt arbete. Det är bara en ren gammal myt.
Nä, visst. Men det sa jag inte heller. "Lågintensivt arbete på tom mage" handlade det om.

Promenad = Förbrukning av energi. Hade du istället struntat i att tillföra kroppen denna energi hade det blivit samma sak.
Men då skulle du ju lika gärna kunna deffa endast genom att äta midre. Det handlar ju om vart energin tas från.

Alltså spelar det ingen roll vilken träning man utför eller vilken intensitet. Kroppen kommer ändå inte använda fett som bränsle.
OM inte glykogenet är slut.
Vad är det i så fall som skiljer en promanad före frukost från en promenad efter frukost?

Och HIIT på tom mage är inte muskelkatabolt bara för att man gör det på tom mage. Det KAN vara muskelkatabolt men behöver inte vara det. Allt beror på hur kosten ser ut i övrigt och hur man tränar i övrigt.
OK, för att vara lite generella då: Hur ska kosten grovt räknar se ut för att ett HIIT-pass på tom mage ska fungera tycker du...? Jag vet vissa HIIT-fantaster här som definitivt inte skulle rekommendera ett HIIT-pass på tom mage!

KIRE
2004-03-15, 01:13
Och NEJ kroppen använder inte automatisk fettlagren som energi bara för att man utför lågintensivt arbete. Det är bara en ren gammal myt.
Nä, visst. Men det sa jag inte heller. "Lågintensivt arbete på tom mage" handlade det om.

Tom mage eller ej, spelar ingen roll. Det är hur mkt glykogen du har lagrat som spelar roll.

Promenad = Förbrukning av energi. Hade du istället struntat i att tillföra kroppen denna energi hade det blivit samma sak.
Men då skulle du ju lika gärna kunna deffa endast genom att äta midre. Det handlar ju om vart energin tas från.

JA det går utmärkt att deffa genom att bara äta mindre.

Alltså spelar det ingen roll vilken träning man utför eller vilken intensitet. Kroppen kommer ändå inte använda fett som bränsle.
OM inte glykogenet är slut.
Vad är det i så fall som skiljer en promanad före frukost från en promenad efter frukost?

Inget skiljer. Dom förbrukar lika mkt energi närsom.

Och HIIT på tom mage är inte muskelkatabolt bara för att man gör det på tom mage. Det KAN vara muskelkatabolt men behöver inte vara det. Allt beror på hur kosten ser ut i övrigt och hur man tränar i övrigt.
OK, för att vara lite generella då: Hur ska kosten grovt räknar se ut för att ett HIIT-pass på tom mage ska fungera tycker du...? Jag vet vissa HIIT-fantaster här som definitivt inte skulle rekommendera ett HIIT-pass på tom mage! [/B][/QUOTE]

HIIT kommer inte vara muskelkatabolt om följande förutsättningar uppfylls.
1. Proteinintaget är hyffsat högt
2. Det finns glykogen lagrat.
3. Musklerna styrketränas på gym på lämpligt sätt.
4. Föda intas inom rimlig tidsrymd efter passet.
5. Du har inte under 6%bf.

Sen säger jag inte att det är en fördel med HIIT på tom mage!
Men det är inte muskelkatabolt för det i 99 fall av 100.

KniveN
2004-03-15, 17:57
Originally posted by KIRE


Kom ihåg att man bränner fett av kaloriunderskott. Sen om man tränar sig till det genom att förbränna energi eller man äter mindre är ens eget val.

Ett kaloriunderskott i sig är inte fettförbrännande, men man går ner i vikt av ett energi underskott. Kroppen kan lika gärna ta energi från glykogen depåerna eller musklerna. Man kan ju tappa muskler ock lagra fett samtidigt.

King Grub
2004-03-15, 17:58
Originally posted by KniveN


Ett kaloriunderskott i sig är inte fettförbrännande, men man går ner i vikt av ett energi underskott. Kroppen kan lika gärna ta energi från glykogen depåerna eller musklerna. Man kan ju tappa muskler ock lagra fett samtidigt.

Inte lika gärna. Inte om kosten är någorlunda vettigt upplagd och man ägnar sig åt någon form av viktträning.

z_bumbi
2004-03-15, 18:06
KIRE: Inte för att tjata men vad menar du med att kroppen inte bränner fett om inte glykogenet är slut?

B-jay
2004-03-16, 11:50
Originally posted by z_bumbi
Du jobbar inte så hårt med kroppen under en promenad så att kroppen blir tvungen att bryta ner proteinet från musklerna för att få energi.
De kolhydrater man har kvar (I musklerna samt i levern) räcker längre än man tror och tillsammans med fettet som man ju vill ha bort så räcker det väldigt långt i promenadtempo.


Jag går för närvarande på en diet som heter Calluster, vet inte om nån hört talas om den.

I allafall så går jag väldigt lågt på kolhydraterna och i dieten så ingår en 6 timmars! promenad på tom magen på lördagsförmiddagen. Detta för att tömma kroppen totalt på kolhydrater innan jag inleder min ätardag, vad tycks ni om detta?

z_bumbi
2004-03-16, 12:41
Originally posted by B-jay
Jag går för närvarande på en diet som heter Calluster, vet inte om nån hört talas om den.

Nej men det låter som en typ av keto.

I allafall så går jag väldigt lågt på kolhydraterna och i dieten så ingår en 6 timmars! promenad på tom magen på lördagsförmiddagen. Detta för att tömma kroppen totalt på kolhydrater innan jag inleder min ätardag, vad tycks ni om detta?

Styrketränar du under dieten?

Det kan väl annars vara svårt att tömma musklerna på överkroppen på kolhydrater genom att gå, att tömma kroppen genom att gå låter oerhört jobbigt i vilket fall som helst då kroppen då inte främst väljer kolhydrater som energikälla.

Har inte kört keto själv men det finns ju några som har gjort det här så du kanske får fler svar.

Forza78
2004-03-16, 17:06
Alltså spelar det ingen roll vilken träning man utför eller vilken intensitet. Kroppen kommer ändå inte använda fett som bränsle. OM inte glykogenet är slut.

Kroppen använder alltid både fett och kolhydrater som energikälla...om inte rent hypotetiskt glykogenlagren är till 100% slut.

B-jay
2004-03-16, 17:29
Originally posted by z_bumbi
Originally posted by B-jay
Jag går för närvarande på en diet som heter Calluster, vet inte om nån hört talas om den.


Styrketränar du under dieten?

Det kan väl annars vara svårt att tömma musklerna på överkroppen på kolhydrater genom att gå, att tömma kroppen genom att gå låter oerhört jobbigt i vilket fall som helst då kroppen då inte främst väljer kolhydrater som energikälla.

Har inte kört keto själv men det finns ju några som har gjort det här så du kanske får fler svar.

Det blir en del gympass under veckan ca 4-5 st.
Direkt efter 6 timmarspromenaden sticker jag ner till gymmet och kör ett tömmningspass med 20-30 reppare på alla muskelgrupper.
Därefter kan jag säga att jag är nästan helt tömd och hjärnan helt seg! :smash:

SleDgeHammeR
2004-03-16, 18:20
Har du några muskler kvar efter den dagen?

z_bumbi
2004-03-16, 18:21
Originally posted by B-jay


Det blir en del gympass under veckan ca 4-5 st.
Direkt efter 6 timmarspromenaden sticker jag ner till gymmet och kör ett tömmningspass med 20-30 reppare på alla muskelgrupper.
Därefter kan jag säga att jag är nästan helt tömd och hjärnan helt seg! :smash:

Jag vet inte hur dieten ser ut som du kör men äter du kolhydrater i samband med träningen under veckorna eller kör du en massiv inladdning en gång per vecka? Det senare kallas även för CKD.

Kör du det senare så kommer levern redan vara tom i slutet av veckan (perioden) och musklerna tömmer du ju mycket riktigt bäst på gymet så frågan är vad en så lång promenad tillför utöver det.

B-jay
2004-03-16, 18:54
Originally posted by z_bumbi


Jag vet inte hur dieten ser ut som du kör men äter du kolhydrater i samband med träningen under veckorna eller kör du en massiv inladdning en gång per vecka? Det senare kallas även för CKD.

Kör du det senare så kommer levern redan vara tom i slutet av veckan (perioden) och musklerna tömmer du ju mycket riktigt bäst på gymet så frågan är vad en så lång promenad tillför utöver det.

Jag äter ganska lite kolhydrater under vardagarna, förutom på morgonen då jag äter 2 dl havregryn, ligger på ca 150 g kolhydrater, 325 g protein och ca 50 g fett

Promenaden är väl för att bränna fett oxå även om den är ganska lång! man är ganska mör när ätardagen startar!

Hermes
2004-03-16, 22:08
Originally posted by B-jay


Jag går för närvarande på en diet som heter Calluster, vet inte om nån hört talas om den.

I allafall så går jag väldigt lågt på kolhydraterna och i dieten så ingår en 6 timmars! promenad på tom magen på lördagsförmiddagen. Detta för att tömma kroppen totalt på kolhydrater innan jag inleder min ätardag, vad tycks ni om detta?

Jag tycker inte det låter hälsosamt, måste fucka kroppen och hjärnan helt resten av dagen. På lördagar är man ju ledig (många ivf) då vill man vara alert och njuta av dagen, inte gå 6 timmar för att sen sitta som ett kolli framför tv:n och inte fatta handlingen av Så ska det låta.

B-jay
2004-03-16, 23:22
Originally posted by Hermes


Jag tycker inte det låter hälsosamt, måste fucka kroppen och hjärnan helt resten av dagen. På lördagar är man ju ledig (många ivf) då vill man vara alert och njuta av dagen, inte gå 6 timmar för att sen sitta som ett kolli framför tv:n och inte fatta handlingen av Så ska det låta.

Så ska det låta är på fredagar :hbang:

det är faktiskt inte så farligt som det låter!
MAn är rätt mör efter dom timmana, men en timme på soffan,tillsammans med diverse godsaker (ätardagen börjar precis efteråt) så är det inga större problem.

Var oxå skeptisk till det när jag fick schemat, men bestämde mig för att prova och det är faktiskt inga som helst problem.
Den sista timmen går man på ren vilja, men med tanke på att man får trycka i sig en påse karamellkungen sen så fixar man det lätt! :eating:

Hermes
2004-03-17, 13:40
Originally posted by B-jay


Så ska det låta är på fredagar :hbang:

det är faktiskt inte så farligt som det låter!
MAn är rätt mör efter dom timmana, men en timme på soffan,tillsammans med diverse godsaker (ätardagen börjar precis efteråt) så är det inga större problem.

Var oxå skeptisk till det när jag fick schemat, men bestämde mig för att prova och det är faktiskt inga som helst problem.
Den sista timmen går man på ren vilja, men med tanke på att man får trycka i sig en påse karamellkungen sen så fixar man det lätt! :eating:

Ok, whatever floats your boat :D Nu ska jag ta en promenad ner till stan, 25 minuters lungt tempo, känns som en bra mängd för en försliten ungdom på 20 år :cool:

B-jay
2004-03-17, 18:36
Originally posted by SleDgeHammeR
Har du några muskler kvar efter den dagen?

Jodå bitarna är på plats fortfarande! :bpump:
Dock mer och mer framträdade för varje vecka som går! :D