handdator

Visa fullständig version : Farfar dricker ~4 dl sprit om dagen. Problem?

Alfen avf Ling
2013-11-30, 13:15
Hej,

min farfar dricker ungefär 4 dl sprit om dagen, räknat över all tid. Han dricker typ 5 dl varje dag i några veckor men sedan här han nykter i kanske några dagar. Ofta är det mer än 5 dl. I går drack han över 6.

Detta är 37,% eller 40 %. + Litervis med lättöl 2,8 % varje dag (som förvisso inte gör honom fullare men det upprätthåller väl en viss promille i kroppen om han redan druckit t ex 2 dl.

Hela släkten har försökt prata i honom att slluta och söka hjälp osv men han är envisare än fan själv.

Jag har läst omkring lite och det ökar ju risken för leverskador och cancer m m. Men detta är ju långsiktiga grejer. Jag har läst att risken för plötslig hjärtdöd (hjärtattack osv?) minskar med ett ökat alkoholintag i princip oberoende av hur mycket man dricker.

Han har även åldersdiabetes och blandar ut all sin sprit med sockerdricka. (Ja han går dietist/läkare regelbundet men han säger inget alls om alkoholen).

Nu undrar jag: vad för akuta effekter kan detta alkoholbruk ha? Förutom att han kan ramla omkull vilket han gjort några gånger men han har klarat sig än så länge.

Vill framförallt ha objektiv fakta och inte "prata med honom!!" då detta är testat cirka femtioelva gånger.

Diomedea exulans
2013-11-30, 13:27
Hur gammal är han?

Wibba
2013-11-30, 13:29
Har själv fått bevittna alkoholens negativa effekter. Långsiktigt kan det gå riktigt illa. Tänker direkt på Wernicke Korsakoffs syndrom som drabbat närstående. Vitaminbrist är inte ovanligt om man äter dåligt vilket många gör pga att de blir mätta av att de dricker.

Vad är det som gör att han vill dricka varje dag?

Alfen avf Ling
2013-11-30, 13:39
Hur gammal är han? 75

Har själv fått bevittna alkoholens negativa effekter. Långsiktigt kan det gå riktigt illa. Tänker direkt på Wernicke Korsakoffs syndrom som drabbat närstående. Vitaminbrist är inte ovanligt om man äter dåligt vilket många gör pga att de blir mätta av att de dricker.

Vad är det som gör att han vill dricka varje dag? Han har ingen demens än men han glömmer i princip bort allt han säger när han dricker förutom väldigt viktiga saker han pratar om länge (han tycker att smuts/trasiga sakter är väldigt viktiga så detta minns han men resten glömmer han). Är detta ett förstadie till demens? Jag menar jag har aldrig fått minnessluckor efter alkohol men vet ju andra unga som har det.

Vet inte varför han dricker. Han drack aldrig innan han blev pensionär.

tjing
2013-11-30, 16:32
Kanske för att han tycker att hans liv tappat mening nu när han är pensionär?

Sheogorath
2013-11-30, 17:05
Oavsett omständigheter är mängderna alldeles för stora, om vi tittar ur ett strikt fysiskt hälsoperspektiv. Hade vi snackat en dl starksprit om dagen + ingen annan alkohol alls hade det inte varit lika svartvitt men de mängderna du beskriver? Definitivt för mycket.

Med det inte sagt att det är ett problematiskt bruk ur ett psykologiskt hänseende, även om de riskerna känns uppenbara också.

F.ö. är inte 2,8:or "lättöl". :)

ChrisDEFC
2013-11-30, 17:38
Spriten kanske är det som skänker honom glädje i livet (lägger ingen värdering i det) och att ta ifrån honom det kommer bara leda till att hans liv blir helt miserabelt (även om vissa kanske tycker att det redan är det nu men för honom är det nog inte det med all belöning han får). Mitt tips är att se om det finns andra saker som han gillar att göra och som han är intresserade av som kan motivera honom så pass mycket att han kan välja detta framför spriten. Finns det ingen sådan motivation så tror jag det är extremt svårt att sluta.

Tänk i banorna vad han får för mycket av och vad han får för lite av. Alkohol får han uppenbarligen för mycket av men jobba inte med det utan jobba med det han har för lite av i livet för det kan i förlängningen leda till balans mellan det två sidorna... Hoppas du fattar vad jag menar annars får du PM:a.

R Scarpa27
2013-11-30, 19:38
som pensionär har man rätt till det. helt klart tkr jag.
om ni som närstående är oroliga eller ser överdrift , ta det med honom personligen

sigill
2013-11-30, 19:43
Det går inte att säga att risken för leverskador är av långsiktig typ med ett så stort intag.

Din farfar behöver någon som talar honom till rätta. Någon inom sjukvården helst så att han förstår allvaret.

tjing
2013-11-30, 19:53
Håller med Sheogorath och Sigill (mindfuck).

Tyvärr kan folk alka länge, sen brister någonting och man blir väldigt dålig. Och då menar jag fysiskt; delirium tremens lär vara ganska ocoolt också.

Lance Uppercut
2013-11-30, 20:08
Det verkar som om du gett upp hoppet att han ska komma ur sitt missbruk. Har du funderat på att få honom att byta ut alkoholen mot någonting annat som är mindre skadligt, t ex den gröna busken? Jag vet att jag inte svarade på din fråga nu men jag är nyfiken.

Alfen avf Ling
2013-12-01, 01:39
I dag drack han drygt 7 dl (det som var kvar av 70isen han började på igår + en helt ny flaska) och en massa öl. Vad kan hända av detta förutom att han kan ramla?

Kanske för att han tycker att hans liv tappat mening nu när han är pensionär? Kanske men har du inga studier på detta? du brukar ju länka studier på precis allting så du har kanske ngt om långsiktigt alkoholmissbruk?

Oavsett omständigheter är mängderna alldeles för stora, om vi tittar ur ett strikt fysiskt hälsoperspektiv. Hade vi snackat en dl starksprit om dagen + ingen annan alkohol alls hade det inte varit lika svartvitt men de mängderna du beskriver? Definitivt för mycket.

Med det inte sagt att det är ett problematiskt bruk ur ett psykologiskt hänseende, även om de riskerna känns uppenbara också.

F.ö. är inte 2,8:or "lättöl". :) Han verkar inte ha några psykiska problem av det. Han är inte alls rädd för döden eller så och inte känner han sig ensam heller. Detta vet jag till 100 %.

Det verkar som om du gett upp hoppet att han ska komma ur sitt missbruk. Har du funderat på att få honom att byta ut alkoholen mot någonting annat som är mindre skadligt, t ex den gröna busken? Jag vet att jag inte svarade på din fråga nu men jag är nyfiken. haha! jag tänker inte ens försöka.

strikt
2013-12-01, 01:58
Det är iaf inte vettigt, så mycket kan vi alla säga.

Den här gamla dängan om att läkarna säger att man ska dricka en viss mängd sprit varje dag skulle vara nyttigt för kroppen så har jag för mig att mängden är runt en fingerborg ungefär dagligen. Så det är väldigt små mängder som rekomenderas för dagligt intag för en fysiologisk effekt som är positiv typ.
Folk brukar ju säga ett glas om dagen osv, men redan där är det på tok för mycket ifall man ska prata ur en hälsoaspekt.

tjing
2013-12-01, 02:14
En shot om dagen är nog en sak, men 4 dl är så långt över det att, ja.

speedy83
2013-12-01, 09:35
Tänkte först att det är väl inte så farligt men sen insåg jag att söndagsmorgonen bedrog mig och jag tänkte i cl....:smash:

Gpajpen
2013-12-02, 09:29
Minskar verkligen risken för hjärtattack/hjärtdöd/stopp/sjukdom verkligen av ökat intag av alkohol oberoende av hur mycker man dricker? 2 fyllor i veckan = blåser rent kardiovaskulära systemet?

ChrisDEFC
2013-12-02, 12:09
Han verkar inte ha några psykiska problem av det. Han är inte alls rädd för döden eller så och inte känner han sig ensam heller. Detta vet jag till 100 %.

Finns många "tjockisar" som också säger att de mår skitbra och att de inte skäms för sin kropp och ibland nästan är överdrivet nöjda (iaf så jag tror dem) men några månader senare så genomgår de en gbp-operation och efteråt kommer det fram att de hade matmissbruk eller mådde skitdåligt pga sin övervikt osv. Han kan va så bra på att dölja sina psykiska problem att han stundtals till och med tror på det själv att han inte har några problem men i stunder när verkligheten kommer ikapp så tar han åter till flaskan för att träna bort det. Säger inte att det är så bara att det är ganska troligt att det är så.

straycat
2013-12-02, 12:10
Varför skulle en liten mängd gift vara nyttigt för kroppen menar ni? Har jag missat något? Finns det verkligen någon som helst fördel med att inta ett nervgift?

Alltidxx
2013-12-02, 12:29
Varför skulle en liten mängd gift vara nyttigt för kroppen menar ni? Har jag missat något? Finns det verkligen någon som helst fördel med att inta ett nervgift?

Det finns viss positiv påverkan av alkohol i mindre mängder. Ett glas vin om dagen har du väl hört talas om? Jag har för mig att alkohol minskar risken för blodproppar också.

straycat
2013-12-02, 13:07
Det finns viss positiv påverkan av alkohol i mindre mängder. Ett glas vin om dagen har du väl hört talas om? Jag har för mig att alkohol minskar risken för blodproppar också.

Jo - jag har mycket väl hört talas om det men vad är det för grunder? Är det bra att dricka lite gift för att hålla kroppens immunförsvar på topp? Har fortfarande svårt att se varför även ens 1cl lättöl skulle vara positivt i någon form att förtära. Saxar bara lite snabbt från wiki:

Enligt en kunskapsöversikt som Statens folkhälsoinstitut tagit fram, ger alkohol inga positiva hälsoeffekter alls för personer under 40 år[7].
Alkohol är en cancerogen och vid konsumtion ökar således risken för cancer framförallt i munnen, esofagus, pharynx, larynx och levern hos män och kvinnor, och för bröstcancer hos kvinnor. I allmänhet så ökar dessa risker efter ungefär ett glas om dagen,[9] samt vid stor engångskonsumtion. Risken för levercancer ökar markant om man dricker fem eller fler glas om dagen. Ett stort intag av alkohol ökar också risken för tarmcancer, samt till högre risk för de flesta alkoholrelaterade cancerformer

ChrisDEFC
2013-12-02, 15:56
Jo - jag har mycket väl hört talas om det men vad är det för grunder? Är det bra att dricka lite gift för att hålla kroppens immunförsvar på topp? Har fortfarande svårt att se varför även ens 1cl lättöl skulle vara positivt i någon form att förtära. Saxar bara lite snabbt från wiki:

Enligt en kunskapsöversikt som Statens folkhälsoinstitut tagit fram, ger alkohol inga positiva hälsoeffekter alls för personer under 40 år[7].
Alkohol är en cancerogen och vid konsumtion ökar således risken för cancer framförallt i munnen, esofagus, pharynx, larynx och levern hos män och kvinnor, och för bröstcancer hos kvinnor. I allmänhet så ökar dessa risker efter ungefär ett glas om dagen,[9] samt vid stor engångskonsumtion. Risken för levercancer ökar markant om man dricker fem eller fler glas om dagen. Ett stort intag av alkohol ökar också risken för tarmcancer, samt till högre risk för de flesta alkoholrelaterade cancerformer

+1. Är väl typ mest för kvinnor runt 60 som ett glas vin om dagen visats vara positivt om man ska hårdra det. Gått igenom detta på en drogkurs på universitetet men kommer inte ihåg exakta fakta men "spoilern" går väl igenom ungefär det som jag fick lära mig. Sen är det ju många som gillar alkohol och vill har en bortförklaring att dricka, därför är det man så ofta hör den kommentaren om att ett glas om dagen skulle vara bra.
Gift är det och det är aldrig (eller iaf väldigt sällan) positivt för kroppen.

xodd
2013-12-02, 17:17
För en del räcker den typen av konsumption i några månader så är levern pajj, andra kan hålla på att misshandla sin lever i ett par år utan att man får några större besvär.

Risken för en del arytmier ökar med stora alkoholintag, då framför allt förmaksflimmer. Risken att han är såpas full att han stöper i backen och blir liggande x antal timmar är ju även den rätt överhängande, lägg där till en rhabdomyolys eller liknande efter att han blivit liggande så är njurarna förstörda därtill... Finns massvis med olika scenarios.

Röker han? Risken att han tar en cigg o somnar i sängen/soffan och helt enkelt brinner inne etc etc.

smeander
2013-12-12, 08:27
4-5dl.. Då är han en inbiten alkolist, men vill han inte ha hjälp är det svårt. Det finns skrämmande forskning på vad som händer i hjärnan hos alkolister. Systembolaget har en övergripande artikel om det som är bra.

Många personer som varit alkoholister en längre tid har inte ens något nöje av spriten längre. De är medvetna om att de förstört sitt familjeliv, förlorat jobb och social status. Ändå fortsätter de att dricka.

http://www.systembolaget.se/Alkohol-och-halsa/Fakta-och-forskning/Nej-tack-hjarna/

http://pubs.niaaa.nih.gov/publications/aa63/aa63.html

Skickas från min iPhone via Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Johan_P
2013-12-12, 08:36

Fast då handlar det väl snarare om antioxidanter och annat som finns i vinet och inte själva etanolen?

VoDaresVins
2013-12-12, 11:50
Största problemet jag skulle se är att ingen jag vet trivs att umgås med en som är berusad mer eller mindre konstant. Har flera i släkten som kan klassas alkoholister. Samma skulle gälla övriga droger. Om det så fanns nåt helt utan hälsorisker i sig, men skulle inte vilja umgås med nån som e konstant hög.

kwame
2013-12-15, 16:18
Helt sjukt vad alkoholism verkar vara vanligt.
Min farmor och farfar är väldigt glada i alkohol, sedan min farsa brukar börja dricka öl vid klockan 10-11 på helger, och brukar även ta sig öl på vardagar. Jag kommer ihåg då han hade semester under sommaren, jag har ingen aning om hur många flak han drack då, men kan säga att det var fruktansvärt många. Öl VARJE dag i 5 veckors tid.

Sedan har jag min brors farsa, han är också en inbiten alkoholist, och han blir helt vrickad av alkoholen, han kan dricka 2-3 öl och är sedan stupfull. Har även flera i min omgivning som har liknande situationer. Jag är förvånad att ens alkohol får säljas, det är drogen som förstör mest människors liv, utan tvekan. Och är väl dokumenterat om alla dess negativa effekter.

Undra hur mycket nedskräpning i naturen som den skapat, alla slagsmål, fyllekörning och andra typer av dödfall relaterade till alkohol.

nissepelle
2013-12-15, 18:22
Vill man ha korrekt fakta om alkohol så rekommenderar jag att läsa denna text. Den beskriver alkoholmetabolismen och dess effekter mycket tydligt. http://pubs.niaaa.nih.gov/publications/arh294/245-255.pdf

Bjorneman
2013-12-16, 01:15
Nej, det låter inte bra. Säg till hon att akta säg för dem rosa elefanterna.