handdator

Visa fullständig version : Korngryn


Metal_boy_
2004-03-11, 16:58
har jag sett som rekomenderat som kolhydratkälla här flera gånger...frågan min är vad man äter till det och typ hur det smakar o tillagas??:confused:

King Grub
2004-03-11, 17:02
Hur det smakar är svårt att säga... mustigt och gott.

Används precis som ris, potatis eller pasta, och passar till alla kött, fisk, fågel och skaldjurrätter där du brukar använda de kolhydratbaserna.

Korngryn kokas som ris; den exakta koktiden står på paketet, men jag har för mig att den ligger runt 20 minuter.

Långsammast kolhydrater, gott, extremt näringsrikt och hög proteinhalt - den perfekta kolhydratkällan.

King Grub
2004-03-11, 17:04
Odalmannens variant:

Metal_boy_
2004-03-11, 17:11
hmmm både mycke protein o kolisar alltså...det låter toppen...får köpa en kartong och testa:eating:

Nate
2004-03-11, 21:56
Korngryn är mumma! Blanda med hackad lök samt upphackade färska schampinioner som är uppstekta med vitlök och när det nästan är klart och i med lite sojagegga. Smakar underbart! Woha!

Metal_boy_
2004-03-11, 22:58
Originally posted by Nate
Korngryn är mumma! Blanda med hackad lök samt upphackade färska schampinioner som är uppstekta med vitlök och när det nästan är klart och i med lite sojagegga. Smakar underbart! Woha!

hehe vad är sojagegga...vanlig soja?...kan du rekomendera nån proteinkälla till detta mål för det låter värt att testa..brukar du ha mycke lök? eller asså ska de va det? jag tar nog lite lungt på den fronten annars kommer jag bli en gasballong:D

Nate
2004-03-11, 23:44
Originally posted by Metal_boy_


hehe vad är sojagegga...vanlig soja?...kan du rekomendera nån proteinkälla till detta mål för det låter värt att testa..brukar du ha mycke lök? eller asså ska de va det? jag tar nog lite lungt på den fronten annars kommer jag bli en gasballong:D

Brukar finnas nån sojavariant av typ matlagningsgrädde med runt 10% fetthalt har jag för mig... Funkar med de flesta proteinkällor känns det som. Blir oftast strimlad kycklingfile för mig men skulle tro att det vore gott att steka upp köttfärs och blanda ned också. Lök är bara att köra efter smak...

jeslin
2004-03-12, 08:15
Såhär brukar jag göra:
http://www.vegomums.com/recept.php?id=1498

Supergott!

Scratch
2004-09-24, 19:56
Vad ska man ha för förhållande mellan korngryn och vatten?
Ska dom kokas som ris, alltså att man kokar bort vattnet och sedan äter?
Hur blir konsistensen? (Min blir som gröt :MrT: )

Tycker det är riktigt kassa beskrivningar på paketet, står bara hur man ska koka soppor på det hela, därav mina frågor.

Cilia
2004-09-24, 20:20
Vad ska man ha för förhållande mellan korngryn och vatten?
Ska dom kokas som ris, alltså att man kokar bort vattnet och sedan äter?
Hur blir konsistensen? (Min blir som gröt :MrT: )

Tycker det är riktigt kassa beskrivningar på paketet, står bara hur man ska koka soppor på det hela, därav mina frågor.


Om du läser receptet på länken till vegomums tycker jag att det verkar framgå ganska bra vilka propotioner du ska ha för att tillaga det.

Scratch
2004-09-24, 20:40
Om du läser receptet på länken till vegomums tycker jag att det verkar framgå ganska bra vilka propotioner du ska ha för att tillaga det.

Ok, tack för den. Där ser man ju vatten/korngryn iaf. Men i det receptet blandar dom ju ihop allt i en röra, så frågan är om grynen ska vara lika "torra" som ris när grynen kokar färdigt? Och alltså inte som en gröt.

Cilia
2004-09-24, 21:12
om inte annars får du väl göra som med andra liknande livsmedel om man har råkat ta för mycket vatten. Häll av överskottet och låt stå på spisen någon minut till så torkar det upp.