handdator

Visa fullständig version : Svarta bönor - bra skit?


Vanligt vatten
2013-11-30, 03:02
Ja, jag är på en liten minidiet och drog iväg och köpte en förpackning svarta bönor idag (vilket jag inte har ätit på säkert över 10år) och smaken var långt över förväntan, tog 4 minuter att skölja och att värma i mikron och var ganska mättande, 35g protein bara sådär.

Undrar dock om nån kan säga här hur pass bra proteinet i svarta bönor är för en som vill bygga muskler och hur pass bra det är som livsmedel generellt i syftet att bygga muskler och hålla sig hälsosam? Hört en del invändningar att det inte ska vara fullvärdigt och ditten och datten, så det vore bra att utreda ifall mina muskler nu har någon användning av detta.
Om jag tillsätter några kokta ägg så borde det väl ändå vara uppe på MVG-nivå, eller? Vad är din åsikt? :)

Hemi
2013-11-30, 04:03
Fullvärdigt är det väl inte men någon annan får prata om det men jo, jag köper stora mängder röda och svarta bönor i säckar. Sen blötlägger man och kokar. Den enda jobbiga grejen är att bönorna alltid är fyllda med mikroskopiska fjärilsägg eller vad det är för efter ett tag är hela huset fyllt av små nattfjärilar. Fast så är det när man äter naturliga grejer. Jag har inga problem med det. Blander dem i ris med cocosnötmjölk och callaloo, kanske stekt tomat och lite vitlök. Går att träna på i alla fall, det intygas.

tlk
2013-11-30, 08:42
Jag köper mycket bönor, däribland svarta, och blötlägger för att sen koka. Har aldrig stött på några nattfjärilar.

Såklart är bönor bra mat, oavsett om proteinet är fullvärdigt eller inte. Kompletterar du med ägg så är det ju löst.

Sverker
2013-11-30, 09:53
Fullvärdigt är det väl inte men någon annan får prata om det men jo, jag köper stora mängder röda och svarta bönor i säckar. Sen blötlägger man och kokar. Den enda jobbiga grejen är att bönorna alltid är fyllda med mikroskopiska fjärilsägg eller vad det är för efter ett tag är hela huset fyllt av små nattfjärilar. Fast så är det när man äter naturliga grejer. Jag har inga problem med det. Blander dem i ris med cocosnötmjölk och callaloo, kanske stekt tomat och lite vitlök. Går att träna på i alla fall, det intygas.

Inte nattfjärliar men mott. Mott flyger också på natten. Du har en tråd här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=104857

Jag skulle byta märke på bönorna för att slippa få tillbaka skadedjuren.

Vanligt vatten
2013-11-30, 11:30
Fullvärdigt är det väl inte men någon annan får prata om det men jo, jag köper stora mängder röda och svarta bönor i säckar. Sen blötlägger man och kokar. Den enda jobbiga grejen är att bönorna alltid är fyllda med mikroskopiska fjärilsägg eller vad det är för efter ett tag är hela huset fyllt av små nattfjärilar. Fast så är det när man äter naturliga grejer. Jag har inga problem med det. Blander dem i ris med cocosnötmjölk och callaloo, kanske stekt tomat och lite vitlök. Går att träna på i alla fall, det intygas.

:eek:?! Hoppas nu inte att du menar att äggen följer med i förpackningen utan att det bara är du som inte lägger skydd över maten. Vilket märke använder du i så fall?

Varför gör du inte bara som jag och sköljer och stoppa direkt in i mikron?

Hemi
2013-11-30, 14:59
De flyer omkring redan I affärerna, om man köper dem så. Alternativet är konservburkar.

sigill
2013-11-30, 15:04
Vad gäller proteinkvalitét så står sig bönor rätt bra (med något undantag kanske). I regel fattas det svavelaminosyror, men i kombination med spannmål blir det ett komplett protein (fast du behöver inte äta det i samma måltid).

Morty
2013-11-30, 15:47
Svarta bönor är bra skit. Ät dom ofta. Kolla på lite recept också, så blir det roligare än att bara äta dem naturella.

Vanligt vatten
2013-11-30, 16:17
De flyer omkring redan I affärerna, om man köper dem så. Alternativet är konservburkar.

Trollar du nu så är det inte ens roligt.
Källa på det där tack, vem fan skulle köpa svarta bönor om premissen var att få massa insekter på köpet?

Hemi
2013-11-30, 16:30
Bor i U land, det är vardag. Förpackade livsmedel, besprutade, behandlade och med E nummer osv har få råd med, inte jag heller.

Vanligt vatten
2013-11-30, 16:56
Bor i U land, det är vardag. Förpackade livsmedel, besprutade, behandlade och med E nummer osv har få råd med, inte jag heller.

Skönt och höra. Med andra ord så gäller det där snusket bara bönorna som du äter medan jag har äter förpackade svarta bönor som det inte har varit några äckliga insekter på.

Hemi
2013-11-30, 17:00
Skönt och höra. Med andra ord så gäller det där snusket bara bönorna som du äter medan jag har äter förpackade svarta bönor som det inte har varit några äckliga insekter på.

LOl, ja jag skulle tro det. På bättre ställen kan man ju köpa "naturligt" och "kravmärkt" och samtidigt skopa ur bönor och andra råvaror själv i för mig numera mystiskt sterila miljöer, men här kan det finnas insekter i och på maten redan när man plockar grejerna från buskarna och träden. Människan har blivit ömfotad. Nåja tillbaks till näringsdiskussionerna.

Edit, tvätta måste man göra överallt men här finns insekter krypande inuti frukterna innan de plockas och går inte at tvätta bort.