handdator

Visa fullständig version : Körde knäböj, kändes skumt i ryggen efter, varför?


Andy.da.wohoo
2013-11-29, 20:16
Körde lite knäböj idag med tanken att maxa. Kör några set varpå jag känner att det drar/strålar lite i ryggen. Det gjorde inte ont, men det var en högst otrevlig känsla. Som någon typ av träningsvärk nästan? Svårt att förklara. Bifogar en bild för att visa var det kändes. Det var centrerat i mitten av ryggen i vågrätt led och inom den markerade biten på bilden, på ett ungefär.

http://oi44.tinypic.com/1zphzlt.jpg

En kamrat som såg på när jag böjde tyckte att det såg bra och stabilt ut och mitt utförande var långsamt och kontrollerat. Gick som mest upp på 140kg utan bälte och testade 145kg med bälte och det kändes i ryggen även med bälte. Sänkte sedan ner till 100kg och gick ner rätt så djupt jag kunde och då sträckte det/kändes det ordentligt på samma ställe. Har jag blivit stel i ryggen/svanken? Kändes ett tag efteråt och nu om jag svankar så känns det igen.

Någon som har en tanke på vad det kan vara och varför det gav känningar? Tips på hur jag kan motverka det vore också sjysst.

Vanligt vatten
2013-11-29, 20:30
Diskbråck? En nerv som hamnade i kläm mellan två ryggkotor eftersom du är lite för klen i bålen och inte har gjort ett tillräckligt starkt buktryck för att kunna hålla mot trycket från vikterna. Träna Girondas hederliga vakuumsug och kör lite mer bålträning så har du gjort vad du kan för att undvika sånt här.

Vanligtvis går det en vecka och man tror att det är "safe" och sen böjer man tungt igen och pang så är smärtan tillbaka i dubbel form. :(

Andy.da.wohoo
2013-11-29, 20:35
Diskbråck? En nerv som hamnade i kläm mellan två ryggkotor eftersom du är lite för klen i bålen och inte har gjort ett tillräckligt starkt buktryck för att kunna hålla mot trycket från vikterna. Träna Girondas hederliga vakuumsug och kör lite mer bålträning så har du gjort vad du kan för att undvika sånt här.

Vanligtvis går det en vecka och man tror att det är "safe" och sen böjer man tungt igen och pang så är smärtan tillbaka i dubbel form. :(

Kan det vara så? Drog en repetition på 180kg i marklyft i onsdags utan att känna av någonting alls.

Ristretto
2013-11-29, 20:48
http://www.backpainoconnor.com/images/mcken1.gif

Hur känns det om du lägger dig så på golvet?

Det kan vara så att det är nån disk som börjat bukta lite och då irriterar någon nervrot. Om du gör övningen på bilden, pressar upp dig så att ryggen böjs bakåt kan man motverka detta. Målet är att få smärtan att stråla så lite som möjligt, så att det känns på ett så litet ställe som möjligt.

Andy.da.wohoo
2013-11-29, 20:51
Känner inget speciellt mer än att det stretchar magen tror jag.

Ristretto
2013-11-29, 20:54
Känner inget speciellt mer än att det stretchar magen tror jag.

Prova pressa upp dig så typ tio gånger och se om det är någon skillnad på ryggsmärtan.

Andy.da.wohoo
2013-11-29, 20:56
Just under rörelsen känns det inte nämnvärt men när jag sedan ställer mig och böjer ryggen framåt känns det igen. Likadant när jag svankar.

Ristretto
2013-11-29, 20:58
Just under rörelsen känns det inte nämnvärt men när jag sedan ställer mig och böjer ryggen framåt känns det igen. Likadant när jag svankar.

Du bör nog undvika att böja dig framåt isåfall, för att inte pressa disken bakåt ytterligare. Om det nu är en disk som är affekterad.

Andy.da.wohoo
2013-11-29, 21:01
Du bör nog undvika att böja dig framåt isåfall, för att inte pressa disken bakåt ytterligare. Om det nu är en disk som är affekterad.

Okej. Ska hålla ryggen så rak som möjligt. Kan det vara en fördel att svanka lite extra? Samt att köra lite vacuumövningar? Någonting annat som jag bör tänka på? Köra den övningen du visade ett par gånger om dagen?

Ristretto
2013-11-29, 21:07
Att göra övningen på bilden är en av behandlingsmetoderna som brukar ha bra effekt på diskbuktningar och diskbråck. Annars är det orsaken till problemet man vill jobba med, vilket för det mesta är bålstabilitet. Om inte annat så för att djup stabiliserande muskulatur ofta slutar fungera när denna typ av problem uppstår.

Andy.da.wohoo
2013-11-29, 21:14
Yes, det förstår jag. Vad tror du om att försöka köra plankan en gång om dagen? På båda sidorna och normalt. Finns det någon annan bra bålövning som bör köras?

PureWhey
2013-11-29, 21:14
Jag får ibland enorm pump där i samband med knäböj, kan knappt köra bil efteråt (eller dagen därpå) för det är just i den ställningen det känns värst :D
Antar att det inte är så enkelt?

Ristretto
2013-11-29, 21:21
Yes, det förstår jag. Vad tror du om att försöka köra plankan en gång om dagen? På båda sidorna och normalt. Finns det någon annan bra bålövning som bör köras?

Det beror på vad det är du behöver träna på, men jag har svårt att se att det skulle vara dåligt att göra de övningarna så länge du gör dem korrekt.

Andy.da.wohoo
2013-11-29, 21:24
Jag får ibland enorm pump där i samband med knäböj, kan knappt köra bil efteråt (eller dagen därpå) för det är just i den ställningen det känns värst :D
Antar att det inte är så enkelt?
Kanske kan vara så enkelt, men jag vågar då rakt inte chansa!
Det beror på vad det är du behöver träna på, men jag har svårt att se att det skulle vara dåligt att göra de övningarna så länge du gör dem korrekt.

Okej, jag gör ett försök med detta och tränar lite lugnare så får vi se hur kroppen reagerar. Om det återkommer fler gånger, är den sjukgymnast jag bör ta kontakt med? Eller kiropraktor? Oavsett, så tusen tack för hjälpen Ristretto!

Ristretto
2013-11-29, 21:27
Kanske kan vara så enkelt, men jag vågar då rakt inte chansa!


Okej, jag gör ett försök med detta och tränar lite lugnare så får vi se hur kroppen reagerar. Om det återkommer fler gånger, är den sjukgymnast jag bör ta kontakt med? Eller kiropraktor? Oavsett, så tusen tack för hjälpen Ristretto!

Jag hade såklart gått till en OMT-sjukgymnast om det inte släpper på ett par dagar. Men, jag är ju partisk.

Andy.da.wohoo
2013-11-29, 21:31
Jag hade såklart gått till en OMT-sjukgymnast om det inte släpper på ett par dagar. Men, jag är ju partisk.

Låter vettigt. Hellre ett besök för mycket än ett för lite. Särskilt när det gäller ryggen. Återigen, tusen tack för att du tog dig tid att besvara frågorna så snabbt.

Ristretto
2013-11-29, 21:40
Låter vettigt. Hellre ett besök för mycket än ett för lite. Särskilt när det gäller ryggen. Återigen, tusen tack för att du tog dig tid att besvara frågorna så snabbt.

No problem. Känns dock inte som att man kunde bidra med så mycket. :)

dunkel
2013-11-29, 22:13
Tycker detta känns bekant, upplever ett obehag i inringat område vid butt wink.

amini
2013-11-29, 22:19
Girondas hederliga vakuumsug
vad är det för något?

Xtreme
2013-11-29, 22:36
Nu säger du ifs att din teknik verkar ok men jag märkte i början (efter långt uppehåll) att överkroppen lutade lite för långt fram (lyfte inte bröstet ordentligt) i bottenläget samt en liten butt wink. Kände ingen smärta under utförandet men dagen efter kändes det som jag gjort 1000 ryggresningar, dock ingen smärta utan mer likt träningsverk. Efter jag filat lite på det känner jag ingenting alls i ryggen.

Rahf
2013-11-29, 22:38
Ryggen blir trött av att stabilisera tung vikt. Jag säger inte att det är så enkelt, men har man inte haft diskbråck kan det vara svårt att skilja den smärtan från hederlig träningsvärk. Nu får folk väldigt gärna rätta mig: smärta från diskbråck strålar väl ned i benen också, inte bara ryggen?

Ristretto
2013-11-29, 22:40
Ryggen blir trött av att stabilisera tung vikt. Jag säger inte att det är så enkelt, men har man inte haft diskbråck kan det vara svårt att skilja den smärtan från hederlig träningsvärk. Nu får folk väldigt gärna rätta mig: smärta från diskbråck strålar väl ned i benen också, inte bara ryggen?

Bara för att man har ett diskbråck är det dock inte säkert att man känner något öht.

Rahf
2013-11-29, 22:41
Nä, klart. Men om man känner av smärta i ländryggen från en buktande disk, så strålar det väl ut från den punkten?

Ristretto
2013-11-29, 22:42
Nä, klart. Men om man känner av smärta i ländryggen från en buktande disk, så strålar det väl ut från den punkten?

Det behöver inte stråla ut. Det beror helt på hur disken buktar och vilka strukturer som disken trycker på.

Rahf
2013-11-29, 22:43
Gött. Då redde vi ut det.

TrixxaRn
2013-11-30, 12:07
Exkat samma beskrivning av område och känning när jag drog på mig mitt första ryggskott just vid knäböj :(

Ristretto
2013-11-30, 15:28
Ni som har ont kan gå in och kolla på triggerpoints.net och se om någon av punkterna i exempelvis m. quadratus lumborum går att hitta på er. Ofta kan man smärtlindra väldigt bra genom att ta bort dessa triggerpunkter vid akuta ryggskott.