handdator

Visa fullständig version : Näringstiming


PERSSONN
2013-11-29, 18:29
Tjena kollo! Nu är det såhär att jag har ett möte imorgon kl 1.
Ska in och träna kl 11-12 och tar en näringsdryck efter träning (P 20g K 30g)
Kommer inte hem föränn kl 3 alltså 3 timmar efter avslutat pass,får i mig mat då.
Frågan lyder,är det onödigt att träna eftersom maten blir så sen eller?

Lance Uppercut
2013-11-29, 18:35
Nä bara köra.

BlackJim
2013-11-29, 18:36
Nej, verkligen inte!... säger mitt sunda(?) förnuft...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Mackan58
2013-11-29, 18:37
Tjena kollo! Nu är det såhär att jag har ett möte imorgon kl 1.
Ska in och träna kl 11-12 och tar en näringsdryck efter träning (P 20g K 30g)
Kommer inte hem föränn kl 3 alltså 3 timmar efter avslutat pass,får i mig mat då.
Frågan lyder,är det onödigt att träna eftersom maten blir så sen eller?

Nej, kör på. Ätarförnstret är mycket längre än de 2 timmar som brukar vara standard :)

PERSSONN
2013-11-29, 18:44
Fan vad skönt att höra.

PERSSONN
2013-11-29, 18:46
Hur långt är "ätarfönstret" på ett ungefär? (Vill suga åt mig näringsvett)

King Grub
2013-11-29, 18:50
Aminosyrekänsligheten i tränad muskulatur är uppreglerad i runt 24 timmar.

PERSSONN
2013-11-29, 18:53
Okej det var ju ett + ;) varför skriver många att man ska käka inom 2 timmar ?

King Grub
2013-11-29, 19:06
Proteinbalansen är negativ (man förlorar muskler) tills man äter. Ju längre man väntar, desto färre timmar i positiv proteinbalans. Har man ätit en proteinrik måltid innan passet och har aminosyror i blodet är det inte alls lika bråttom. Då vänder proteinbalansen till positiv ändå.

Men effekten av både kolhydrat och protein för glykogeninlagring och proteinsyntes är som störst närmaste tiden efter passet. Det är dock ingen katastrof om du väntar - passet är inte bortkastat som vissa verkar tro.

Commando1980
2013-11-29, 19:10
Ditt pass är absolut inte bortkastat. Men samtidigt ser jag ingen större mening med att vänta med protein och kolhydrater. Rent generellt är det nog en bra idé att fylla på 'direkt' efter avslutat pass.

PureWhey
2013-11-29, 21:15
Jag brukar ta protein, eller protein och kolhydrater direkt efter mina pass och sedan vänta ganska länge då jag helt enkelt ofta inte har någon aptit efter hård träning. Tre timmar händer nog ibland.

PERSSONN
2013-11-30, 00:02
Okeyy :)

PERSSONN
2013-11-30, 09:56
Vad är bäst? Ta en kycklingsallad ist för näringsdryck eller ta dryck och vänta tills mat?

King Grub
2013-11-30, 10:39
Tveksamt om det gör någon praktisk skillnad över dygnet, men åtminstone på pappret är "näringsdryck" bättre direkt efter passet, med snabbare upptag och bästa proteiner för uppbyggnad. Om vi talar en dryck med mjölkprotein och kolhydrat av maltodextrintypen.

PERSSONN
2013-11-30, 10:44
Så proteinsyntesen är inte anabol längre för att jag intar salladen?

King Grub
2013-11-30, 10:46
Sallad stimulerar inte proteinsyntesen överhuvudtaget. Mjölk är mer anabolt än kyckling. Men som sagt, sett över dygnet spelar det marginell, om någon, roll.

tjing
2013-11-30, 10:52
Så proteinsyntesen är inte anabol längre för att jag intar salladen?

Nja, beroende på mängd kyckling så blir kanske netto proteinbalansen mer positiv över en mätperiod om du har aminosyror att tillgå.

Annars spelar det som sagt förmodligen inte så stor roll över dygnet som mätperiod, då aminosyrakänsligheten är uppreglerad av träningen.

PERSSONN
2013-11-30, 10:54
Okej,jag tar en näringsdryck drar på mötet och äter sen vid 16:00,tack för hjälpen som alltid .

AntonHA
2013-11-30, 11:30
Jag tänkte passa på att ställa en liknande fråga om ämnet. Jag körde ett pass igår, åt en måltid men gick sedan ut med polare hela kvällen. Jag missade typ 1000 kalorier att få i mig från mat eftersom jag var så trött när jag kom hem och inte orkade äta. Frågan är altså då om jag kan komplettera kvällen utan mat genom att käka extra mycket idag?

King Grub
2013-11-30, 12:58
Nej, styrketräningens uppreglering av proteinsyntesen är inte kaloriberoende.

Dennis012345
2013-11-30, 13:35
Åt igår vid ca 1 och hann inte äta nåt mer så bestämde mig att träna så jag tog två skopor pulver och ca en halvliter mjölk innan träningen. Det ger mig ca 45g protien och därefter stack jag och tränade kl halv 8 på kvällen. Kände mig lite trött men inte pga av att jag inte ätit mer.. det var för jag haft tuffa dagar med att fixa saker. Passet gick rätt bra!

tjing
2013-11-30, 16:18
Jag tänkte passa på att ställa en liknande fråga om ämnet. Jag körde ett pass igår, åt en måltid men gick sedan ut med polare hela kvällen. Jag missade typ 1000 kalorier att få i mig från mat eftersom jag var så trött när jag kom hem och inte orkade äta. Frågan är altså då om jag kan komplettera kvällen utan mat genom att käka extra mycket idag?

Fungerar inte riktigt så.

Det där är mer ett missförstånd av muskeluppbyggnad och kcal in- och ut. Du stimulerar alltid muskeluppbyggnad med en vanlig måltid med adekvat mängd EAA (inte lika mycket som med snabba proteinkällor som vassle, men ändå), men förmodligen har du tappat aminosyrakänsligheten i skelettmuskulaturen som styrketräningen ökade och sannolikt lägger du på dig procentuellt mer fett vid överätning nu.

Om du talar bara om kalorimängder utan överätning så är det förmodligen helt egalt nu. Du kan inte "fylla" på med 1000 kcal 1,5 dag senare och "räkna in" det i gårdagens intag per automatik. Kroppen är krångligare än så.

AntonHA
2013-11-30, 17:53
Fungerar inte riktigt så.

Det där är mer ett missförstånd av muskeluppbyggnad och kcal in- och ut. Du stimulerar alltid muskeluppbyggnad med en vanlig måltid med adekvat mängd EAA (inte lika mycket som med snabba proteinkällor som vassle, men ändå), men förmodligen har du tappat aminosyrakänsligheten i skelettmuskulaturen som styrketräningen ökade och sannolikt lägger du på dig procentuellt mer fett vid överätning nu.

Om du talar bara om kalorimängder utan överätning så är det förmodligen helt egalt nu. Du kan inte "fylla" på med 1000 kcal 1,5 dag senare och "räkna in" det i gårdagens intag per automatik. Kroppen är krångligare än så.

Så det är lika bra att jag käkar normalt idag?

tjing
2013-11-30, 18:30
Lika bra för vad?

AntonHA
2013-11-30, 18:53
Lika bra för vad?
Om jag äter 500 kalorier i överskott idag + det extra jag inte fick i mig igår, kommer jag då bli starkare/större av passet jag körde igår än om jag bara skulle äta mina 500 överskottskalorier idag?

tjing
2013-11-30, 18:58
Det vet vi inte i ditt fall + att det beror på vilken volym och intensitet du kört; man har sett att mindre volym ger en mindre ökning av aminosyrakänsligheten så 24 h hos tränade är en enorm generalisering i sig.

Men nej. Alltså, jag förstår hur du tänker men ditt resonemang bygger återigen på en felaktig tolkning av "kalori-lagen".

AntonHA
2013-11-30, 19:14
Det vet vi inte i ditt fall + att det beror på vilken volym och intensitet du kört; man har sett att mindre volym ger en mindre ökning av aminosyrakänsligheten så 24 h hos tränade är en enorm generalisering i sig.

Men nej. Alltså, jag förstår hur du tänker men ditt resonemang bygger återigen på en felaktig tolkning av "kalori-lagen".

Jag körde Bröst & Axlar. Ganska hög volym. 3 bröst övningar & 3 axelövningar. Ca 28 set totalt. Men jag har hört nånstans att näringsintaget 48h efter träning är vad som spelar roll, kan mycket väl vara fel dock.

tjing
2013-11-30, 19:29
48 h är en äldre siffra (eller snarare hos otränade).

Hos tränade är den senaste generella siffran 24 h.

Landström
2013-11-30, 21:01
Om jag äter 500 kalorier i överskott idag + det extra jag inte fick i mig igår, kommer jag då bli starkare/större av passet jag körde igår än om jag bara skulle äta mina 500 överskottskalorier idag?

Ju mer du äter ju större och starkare kommer du bli. Enkel matematik.

JackTheRooster
2013-11-30, 21:21
Snor tråden lite hoppas det är ok...

Från att tränat tidigt på morgonen och därefter ätit största delen av mitt kaloriintag efter träning måste jag nu börja trän sena kvällar.Träningen kommer att avslutas någon timme innan jag måste sova.

Hur gör jag bäst med mat efter träning?Att äta ett stort mål mat på ca 1200 -1500kcal straxt innan man ska sova har jag tyvärr svårt med då sömnen påverkas negativt (vaknar ofta och jävligt svettig)

Tror ni det räcker att dricka ex 50g vassle samt 100g malto efter träningen och sedan 7-8h senare äta en stadig frukost rik på protein och kolhydrater?

Kom med tips!

King Grub
2013-11-30, 21:29
50 gram vassleprotein stimulerar inte muskeluppbyggnaden mer än 20 gram vassleprotein, och dessutom bara i ett par timmar, sedan är den nere på basnivåer igen. Om du bara har ett tillfälle för proteinintag efter träning och måste basera det på pulver gör du bättre i att ta 50/50 kaseinprotein/vassleprotein.

JackTheRooster
2013-11-30, 21:46
50 gram vassleprotein stimulerar inte muskeluppbyggnaden mer än 20 gram vassleprotein, och dessutom bara i ett par timmar, sedan är den nere på basnivåer igen. Om du bara har ett tillfälle för proteinintag efter träning och måste basera det på pulver gör du bättre i att ta 50/50 kaseinprotein/vassleprotein.

Tack Grub!
Visst skulle jag kunna äta lite och även ta vassle/kasein/maltodrink.
Om jag skulle äta ett mindre mål innan läggdags vad ska jag satsat på för livsmedel?Keso,mjölk,kyckling?

Jeneric
2013-11-30, 22:04
Mjölk är mer anabolt än kyckling.
Vad beror det på?

King Grub
2013-11-30, 22:35
Tillväxtfaktorer och aminosyresammansättning.

F Ultra
2013-12-01, 02:23
50 gram vassleprotein stimulerar inte muskeluppbyggnaden mer än 20 gram vassleprotein, och dessutom bara i ett par timmar, sedan är den nere på basnivåer igen. Om du bara har ett tillfälle för proteinintag efter träning och måste basera det på pulver gör du bättre i att ta 50/50 kaseinprotein/vassleprotein.

Dum fråga kanske, men förutom att stimulera proteinsyntesen, behöver man inte tillgång till byggmaterial också som gör att det kan behövas mer än 20g protein ändå? Eller är det en separat fråga som mer handlar om den totala proteinmängden som man får i sig per dygn och sas inte har så mycket med näringstimingen att göra?

Kör själv en PSMF där jag bara käkar vassle (56g 5 ggr om dagen). Skulle ju bli en jäkla massa småmåltider för att komma ner i "bara" 20g per måltid men det kanske skulle vara mer opti :)

tjing
2013-12-01, 02:44
Aminosyror minskar också muskelnedbrytning.

Snabba proteinkällor som vassle oxiderar dock i hög grad efter att MPS stimulerats maximalt, p g a de snabbt ökade nivåerna av aminosyror i "aminosyrapoolen" (blodet essentiellt).