handdator

Visa fullständig version : Varför försvinner värken vid marklyft ?


TrixxaRn
2013-11-29, 12:42
Jag har till och från haft ont i ryggen efter ett knäböj i April och varit hos naprapat 6 ggr hitills *flex* ryggskott är det jag har haft men nu är jag mest stel och måttlig smärta men har undvikit marklyft*grr27*.

Härom dagen körde jag dock väldigt lätta mark och värken blev betydligt mindre efter det, har märkt samma fenomen efter benpress.

Så då är frågan hur kan det komma sig? Borde det inte bli tvärtom.

Ska jag fortsätta köra mark trots att ryggen inte är helt ok? Vid senaste maxning på 140 så gjorde det ont som satan*grr* men låt säga att jag kör 70-100 kg eller ska jag skippa mark tills ryggen e helt ok?

MkII
2013-11-29, 13:13
Har inte din naprapat bett dig träna ryggen? byt naprapat.

Ryggträning och att hålla igång kroppen är det absolut viktigaste vid ryggskador.

Donkey Kong
2013-11-29, 13:20
Jag gissar att du fick in "nytt friskt blod" i ryggen.

Jo, snygga tekniskt fina "lätta" marklyft eller raka marklyft, undvik att göra de där "sista fula repsen". Jag har liknande problem, så 5-8 reps, på kanske 60-80 kilos vikt är vad jag roar mig med. Har även varit upp och testat på högre vikt, funkade dåligt. Högre reps 12-20-25-30 funkade också dåligt. Det enda som min rygg gillar är raka marklyft på, beroende på dagsform 50-80 kilo.

Kolla även in ryggresningar, ryggresningar med vrid, lätta fina rodd, stålmannen på tid och möjligen dead-mans-walk. Kan hända att nåt av det också funkar för dig.

TrixxaRn
2013-11-29, 13:57
Har inte din naprapat bett dig träna ryggen? byt naprapat.

Ryggträning och att hålla igång kroppen är det absolut viktigaste vid ryggskador.

Jo det har han, men ryggresningar :) även sätesövningar för jag var svag där.
Jag gissar att du fick in "nytt friskt blod" i ryggen.

Jo, snygga tekniskt fina "lätta" marklyft eller raka marklyft, undvik att göra de där "sista fula repsen". Jag har liknande problem, så 5-8 reps, på kanske 60-80 kilos vikt är vad jag roar mig med. Har även varit upp och testat på högre vikt, funkade dåligt. Högre reps 12-20-25-30 funkade också dåligt. Det enda som min rygg gillar är raka marklyft på, beroende på dagsform 50-80 kilo.

Kolla även in ryggresningar, ryggresningar med vrid, lätta fina rodd, stålmannen på tid och möjligen dead-mans-walk. Kan hända att nåt av det också funkar för dig.

Ska prova dina tips :)