handdator

Visa fullständig version : Meal Prep Upgrade - Tips och Förslag


tankoovich
2013-11-29, 09:43
Tjabba!

Jag antar att flera av er här på kolo brukar göra som mig och köra "meal prep Sundays" dvs göra storkok och bunkra upp ett gäng fina matlådor till veckans bravader.

När jag satt och planerade inför söndagens storkok fick jag en liten idé!
Här i denna tråden kan ni posta era matlådor för att både ge inspiration till vad som kan lagas men framförallt be om tips om hur den skall tillagas för bästa smak.
Jag börjar direkt så förstår ni säkert..

Idag har jag en matlåda med Quinoa och laxfilé hemma i frysen. Har tröttnat på att köra den i micron och tänkte se vad ni brukar göra med era redan stekta laxfilér och hur värmer jag kokt ris/quinoa för bästa resultat?

Jag går hem och käkar så har tillgång till det mesta (ugn,stekpanna, micro osv.. )

Kör hårt!

/ tankOOvich

R Scarpa27
2013-11-29, 19:33
hmm finns redan en tråd om detta har jag för mig. (eller flera)
hmm anyway lagar min lunch varje dag.

hållt på med mat i så många år och har svårt för att micra, och vill helst hanylagat hela tiden :D
söndagarna hemma kan ibland preppas med fylld kyckling och kalkon i ugn osv.
eller göra lita ostkaka osv.

men h

zxcv
2013-11-29, 21:20
Har sedan typ 2 år tillbaka ätit samma matlåda 5 dagar i veckan under skolterminerna. Kräver ingen tillagning, är tillräckligt god och mättar bra per kalori. Sparar enormt med tid, man slipper oroa sig över att behöva planera massa mat för lunchlådor och man kan lägga allt krut på att laga god mat till middag varje dag. Bara skicka ner allt i lådor och på med lock, tar 5min att preppa lådor för hela veckan.

175g rökt skinka/kalkon ("skivspill")
150g fryst broccoli
150g fryst blomkål
+ random kryddor

Kan tänka mig att många ser detta som helt idiotiskt, men för mig är det ett jävligt välfungerande koncept. Nöjd och belåten varje dag!

cero
2013-11-29, 21:38
man kan lägga allt krut på att laga god mat till middag varje dag.

Varför inte göra stora mängder av denna middag och äta till lunch varje dag? Tror du underskattar hur mycket livskvalitén kan öka av riktigt god mat.

Har tröttnat på att köra den i micron och tänkte se vad ni brukar göra med era redan stekta laxfilér och hur värmer jag kokt ris/quinoa för bästa resultat?

Vaddå tröttnar på att köra den i micron? Micro är ganska överlägset enligt mig. Annars brukar jag kasta ned allt i en stekpanna på låg värme.

Kvicksilver
2013-11-29, 21:39
Jag gör lådor varje söndag.
Kör in1,5 kg kycklingfileer i ugnen insmorda med en blandning av jordnötsolja/soya/peppar/kycklingfond.
Kör därefter en form med rotfrukter i ugnen med lite olja och timjan över.